Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kollage kokosolja intill kokosnöt och martina johansson

Falsk fakta i artikel om kokosolja

Nej, kokosolja är inte nyttigt utan tvärtom, uttrycker fetmaexperten Ingrid Larsson vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i en artikel i GP, föranledd av en artikel den amerikanska tidningen USA Today om varför det nämnda fettet är just ohälsosamt.
Falsk och felaktig fakta, menar Martina Johansson, författare, medicinteknisk ingenjör, biohacker och kvinnan bakom en av Sveriges mest populära hälsobloggar, som ger svar på tal i detta inlägg på Kurera debatt.

GP levererar lite alternativa fakta i form av en artikel innehållande påståenden om kokosolja. Jag tänkte kommentera nämnda artikel i det här inlägget. Informationen i den är nämligen inte alls sann...

Läs också: Sanna Ehdin: Kokosolja – farligt eller hälsosamt? (extern länk)

Citat från GP:
Nu väljer American Heart Association (AHA) att uppdatera sina rekommendationer efter nya studier av kokosolja. Organisationen avråder nu från att använda det populära stekfettet vid matlagning i en ny rapport. Fetmaexperten Ingrid Larsson, tillika en av Sveriges främsta dietister, menar att studien är intressant eftersom den genomlyser tidigare rön på ett omfattande sätt.

Luktar korruption
The American Heart Association, AHA, avråder alltså från att äta ett naturligt mättat fett och säger att vi ska äta vegetabiliska fetter istället. Fett med dokumenterat negativa effekter på hjärnan och inflammationsnivåerna i kroppen. Undrar hur det kommer sig? Inte kan det väl bero på att sojaindustrin precis donerade 500 000 dollar till organisationen AHA? För nää… inte skulle väl…?

Ingen korrelation mellan mättat fett och hjärt-och kärlsjukdom

 

Läs också: Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

Martina Johansson.

Forskning påstår det motsatta
Så mättade fetter är dåligt för hjärtat och kärlen enligt flera decennier gamla forskningsrapporter..?
The American Heart Association måste grävt länge och väl för att hitta dem. Helt nya rapporter säger nämligen att: ”Saturated fat does not clog the arteries: coronary heart disease is a chronic inflammatory condition, the risk of which can be effectively reduced from healthy lifestyle interventions (det vill säga: "Mättat fett täpper inte igen kärlen: Hjärt- och kärlsjukdomar uppstår till följd av kronisk inflammation).

I en studie om kärlsjukdom kontra fettintag som utfördes i Wien såg man ingen förbättring alls när man satte hjärtpatienter på en kost fattig på mättat fett.

Inflammation – den verkliga boven
Faktum är att det gång på gång istället påvisats att det är förhållandet mellan omega-6 och omega-3-fettsyror (där man ska känna till att omega-6 är inflammatoriskt och omega-3 antiinflammatoriskt) som spelar roll.
I västvärlden har vi ofta ett väldigt skevt omega-3:6-förhållande. Mycket mer av den inflammationsskapande omega-6-fettsyran, som i höga halter återfinns i de flesta nötter och i alla vegetabiliska oljor. Det pekar återigen på att hjärt- och kärlsjukdomar handlar om inflammation i kroppen och inget annat.

Läs också: Omega-3 mot inflammation

Från GP:
– Nej, kokosolja är inte så nyttigt som det förespråkats. Det handlar om att kokosoljan har en blodfettsökande effekt eftersom det nästan uteslutande innehåller mättade fettsyror, förtydligar Ingrid Larsson, näringsfysiolog på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Kolesterolhypotesen är skrotad
Faktum är att läkaren Ralf Sundberg tillsammans med 16 andra forskare gjorde en metaanalys där de totalt skrotade kolesterolhypotesen en gång för alla. Läs gärna artikeln ”Har du fyllt 60 och har högt kolesterol? Grattis!” För vad denna häxjakt på mättat fett egentligen handlar om är jakten på ”det onda kolesterolet”. Och då ska man känna till följande: Det finns ingen association mellan högt kolesterol och ökad dödlighet bland äldre.
Kan det här gamla forskningsfusket bli begravt i vigd jord och sluta gå igen som ett gammalt spöke?

Sahlgrenska UniverstitetssjukhusetDietist Ingrid Larsson

Dietist Ingrid Larsson, SU. Foto: Sahlgrenska Universtitetssjukhuset.

Från GP:
Kokosolja består till 80 procent av mättat fett. Det är i nivå med smör, som består av 60 procent mättat fett. Larsson har en vag hypotes om varför kokosoljan lyckats etablera sig som ett hälsosamt alternativ, trots att den enligt henne alltså inte är det:
– Det är svårt att säga varför, men jag tror att den har fått ganska bra driv av lchf-trenden. Där förespråkades kost baserad på grädde, ost och bacon först. Sen förstod man att det inte är så hälsosamt med animaliska fetter så då dök kokosfett upp som ett vegetabiliskt alternativ med mättade fettsyror, resonerar Ingrid Larsson.

 

Rättelse och bakläxa
Ahh... den gamla ”LCHF-trenden” igen. Ska den inte dö ut snart? 😉 Tyvärr är det mer ”trendigt” med inflammationsskapande, onaturlig och beroendeskapande mat som man sedan hanterar med hjälp av mediciner och Viktväktarna.

Sedan när är LCHF ”baserad på grädde, ost och bacon först”? Är det någon människa som äter GRÄDDE, OST OCH BACON FÖRST?
Tänk er en sådan tallrik!
Nej, rättelse och bakläxa Ingrid Larsson: Kött, fisk, ägg, fågel, ovanjordsgrönsaker, inälvsmat och naturliga mättade fetter.

Läs också: "Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

Från GP:
Höjer det ”onda” kolesterolet
Mättade fetter höjer en typ av kolesterolvärde i kroppen, det så kallade ”onda” LDL-kolesterolet. Därför menar experten att kokosolja får samma effekt som smör på kroppen.

Smör kontra kokosolja
Smör har vi ju redan fastställt är bra för hjärtat eftersom det innehåller så mycket K-vitamin plus är rikt på mjölkfett, vilket främjar viktminskning. Så om kokosolja är i klass med smör - då måste det vara toppen!

Tillbaka till "det onda" kolesterolet
Men tillbaka till det här med LDL-kolesterol igen...

Från GP:
– Vi visste sen tidigare att kokosoljan var en mättad fettsyra. Flera studier har visat att den ökar fettnivåerna i blodet och den här sammanställningen bekräftar enskilda studiers tidigare rön, menar SU:s expert.

Korrekt, kokosolja innehåller till största del mättat fett och äter man fett ökar fettmetabolismen och de fett-transporterande farkosterna kolesterol. Det är en helt naturlig del av människans metabolism (läs mer här).

 

Läs också: Därför kan du bränna fett med kokokfett

Från GP:
Ingrid Larsson framhäver att AHA:s rapport är imponerande, inte bara för att man tittat på kokosoljans effekt på människors hälsa. Det är bara en del av rapporten…
… man har även analyserat observationsstudier där man inte förändrar matintaget men följer människor under lång tid och sedan har man analyserat studier med apor, berättar Ingrid Larsson.

Jag vet inte om man skryta med att man utför studier kring människans metabolism på djur av en annan art, men jag vet att det är ett vanligt argument. Observationsstudier under lång tid är dock dömda att misslyckas eftersom människor inte är exakta, dessutom kanske inte alltid är ärliga med hur de äter och allting blir väldigt godtyckligt.

”Insjuknandet minskar med 30 procent”
Vidare tar artikeln upp att insjuknandet minskar med 30 procent för de som byter från mättat fett till mer vegetabiliska fetter, vilket är en helt godtycklig siffra tagen ur luften. Det blir verkligen tokigt när man tar siffror hej villt från observationsstudier på det här sättet. Stora organisationer som AHA har många ekonomiska incitament bakom sina publikationer, att de är ”kända” eller imponerande forskare med i studierna spelar liksom ingen roll - när det är pengarna som styr.

Tack och lov för bevis emot sådana här studier
Tack och lov kan man gräva fram bevis efter bevis EMOT sådana här studier, både i form av vetenskapliga artiklar och böcker skrivna av läkare och forskare fyllda med referenser.
Att rekommendera nötter och soja och rapsolja som bevisligen skadar hjärnan, hjärtat och kärlen, FRAMFÖR människans artegna föda… vad skulle det finnas för incitament bakom det?

Vad tror du?

Mer läsning?

Varsågod:


*  Källor i texten

Av Martina Johansson, författare, medicinteknisk ingenjör, biohacker och bloggare

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa.
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt.
Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.