Falsk fakta i artikel om kokosolja | Kurera.se
kollage kokosolja intill kokosnöt och martina johansson

Falsk fakta i artikel om kokosolja

Nej, kokosolja är inte nyttigt utan tvärtom, uttrycker fetmaexperten Ingrid Larsson vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i en artikel i GP, föranledd av en artikel den amerikanska tidningen USA Today om varför det nämnda fettet är just ohälsosamt.
Falsk och felaktig fakta, menar Martina Johansson, författare, medicinteknisk ingenjör, biohacker och kvinnan bakom en av Sveriges mest populära hälsobloggar, som ger svar på tal i detta inlägg på Kurera debatt.

GP levererar lite alternativa fakta i form av en artikel innehållande påståenden om kokosolja. Jag tänkte kommentera nämnda artikel i det här inlägget. Informationen i den är nämligen inte alls sann...

Läs också: Sanna Ehdin: Kokosolja – farligt eller hälsosamt? (extern länk)

Citat från GP:
Nu väljer American Heart Association (AHA) att uppdatera sina rekommendationer efter nya studier av kokosolja. Organisationen avråder nu från att använda det populära stekfettet vid matlagning i en ny rapport. Fetmaexperten Ingrid Larsson, tillika en av Sveriges främsta dietister, menar att studien är intressant eftersom den genomlyser tidigare rön på ett omfattande sätt.

Luktar korruption
The American Heart Association, AHA, avråder alltså från att äta ett naturligt mättat fett och säger att vi ska äta vegetabiliska fetter istället. Fett med dokumenterat negativa effekter på hjärnan och inflammationsnivåerna i kroppen. Undrar hur det kommer sig? Inte kan det väl bero på att sojaindustrin precis donerade 500 000 dollar till organisationen AHA? För nää… inte skulle väl…?

Ingen korrelation mellan mättat fett och hjärt-och kärlsjukdom

 

Läs också: Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

Martina Johansson.

Forskning påstår det motsatta
Så mättade fetter är dåligt för hjärtat och kärlen enligt flera decennier gamla forskningsrapporter..?
The American Heart Association måste grävt länge och väl för att hitta dem. Helt nya rapporter säger nämligen att: ”Saturated fat does not clog the arteries: coronary heart disease is a chronic inflammatory condition, the risk of which can be effectively reduced from healthy lifestyle interventions (det vill säga: "Mättat fett täpper inte igen kärlen: Hjärt- och kärlsjukdomar uppstår till följd av kronisk inflammation).

I en studie om kärlsjukdom kontra fettintag som utfördes i Wien såg man ingen förbättring alls när man satte hjärtpatienter på en kost fattig på mättat fett.

Inflammation – den verkliga boven
Faktum är att det gång på gång istället påvisats att det är förhållandet mellan omega-6 och omega-3-fettsyror (där man ska känna till att omega-6 är inflammatoriskt och omega-3 antiinflammatoriskt) som spelar roll.
I västvärlden har vi ofta ett väldigt skevt omega-3:6-förhållande. Mycket mer av den inflammationsskapande omega-6-fettsyran, som i höga halter återfinns i de flesta nötter och i alla vegetabiliska oljor. Det pekar återigen på att hjärt- och kärlsjukdomar handlar om inflammation i kroppen och inget annat.

Läs också: Omega-3 mot inflammation

Från GP:
– Nej, kokosolja är inte så nyttigt som det förespråkats. Det handlar om att kokosoljan har en blodfettsökande effekt eftersom det nästan uteslutande innehåller mättade fettsyror, förtydligar Ingrid Larsson, näringsfysiolog på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Kolesterolhypotesen är skrotad
Faktum är att läkaren Ralf Sundberg tillsammans med 16 andra forskare gjorde en metaanalys där de totalt skrotade kolesterolhypotesen en gång för alla. Läs gärna artikeln ”Har du fyllt 60 och har högt kolesterol? Grattis!” För vad denna häxjakt på mättat fett egentligen handlar om är jakten på ”det onda kolesterolet”. Och då ska man känna till följande: Det finns ingen association mellan högt kolesterol och ökad dödlighet bland äldre.
Kan det här gamla forskningsfusket bli begravt i vigd jord och sluta gå igen som ett gammalt spöke?

Sahlgrenska UniverstitetssjukhusetDietist Ingrid Larsson

Dietist Ingrid Larsson, SU. Foto: Sahlgrenska Universtitetssjukhuset.

Från GP:
Kokosolja består till 80 procent av mättat fett. Det är i nivå med smör, som består av 60 procent mättat fett. Larsson har en vag hypotes om varför kokosoljan lyckats etablera sig som ett hälsosamt alternativ, trots att den enligt henne alltså inte är det:
– Det är svårt att säga varför, men jag tror att den har fått ganska bra driv av lchf-trenden. Där förespråkades kost baserad på grädde, ost och bacon först. Sen förstod man att det inte är så hälsosamt med animaliska fetter så då dök kokosfett upp som ett vegetabiliskt alternativ med mättade fettsyror, resonerar Ingrid Larsson.

 

Rättelse och bakläxa
Ahh... den gamla ”LCHF-trenden” igen. Ska den inte dö ut snart? 😉 Tyvärr är det mer ”trendigt” med inflammationsskapande, onaturlig och beroendeskapande mat som man sedan hanterar med hjälp av mediciner och Viktväktarna.

Sedan när är LCHF ”baserad på grädde, ost och bacon först”? Är det någon människa som äter GRÄDDE, OST OCH BACON FÖRST?
Tänk er en sådan tallrik!
Nej, rättelse och bakläxa Ingrid Larsson: Kött, fisk, ägg, fågel, ovanjordsgrönsaker, inälvsmat och naturliga mättade fetter.

Läs också: "Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

Från GP:
Höjer det ”onda” kolesterolet
Mättade fetter höjer en typ av kolesterolvärde i kroppen, det så kallade ”onda” LDL-kolesterolet. Därför menar experten att kokosolja får samma effekt som smör på kroppen.

Smör kontra kokosolja
Smör har vi ju redan fastställt är bra för hjärtat eftersom det innehåller så mycket K-vitamin plus är rikt på mjölkfett, vilket främjar viktminskning. Så om kokosolja är i klass med smör - då måste det vara toppen!

Tillbaka till "det onda" kolesterolet
Men tillbaka till det här med LDL-kolesterol igen...

Från GP:
– Vi visste sen tidigare att kokosoljan var en mättad fettsyra. Flera studier har visat att den ökar fettnivåerna i blodet och den här sammanställningen bekräftar enskilda studiers tidigare rön, menar SU:s expert.

Korrekt, kokosolja innehåller till största del mättat fett och äter man fett ökar fettmetabolismen och de fett-transporterande farkosterna kolesterol. Det är en helt naturlig del av människans metabolism (läs mer här).

 

Läs också: Därför kan du bränna fett med kokokfett

Från GP:
Ingrid Larsson framhäver att AHA:s rapport är imponerande, inte bara för att man tittat på kokosoljans effekt på människors hälsa. Det är bara en del av rapporten…
… man har även analyserat observationsstudier där man inte förändrar matintaget men följer människor under lång tid och sedan har man analyserat studier med apor, berättar Ingrid Larsson.

Jag vet inte om man skryta med att man utför studier kring människans metabolism på djur av en annan art, men jag vet att det är ett vanligt argument. Observationsstudier under lång tid är dock dömda att misslyckas eftersom människor inte är exakta, dessutom kanske inte alltid är ärliga med hur de äter och allting blir väldigt godtyckligt.

”Insjuknandet minskar med 30 procent”
Vidare tar artikeln upp att insjuknandet minskar med 30 procent för de som byter från mättat fett till mer vegetabiliska fetter, vilket är en helt godtycklig siffra tagen ur luften. Det blir verkligen tokigt när man tar siffror hej villt från observationsstudier på det här sättet. Stora organisationer som AHA har många ekonomiska incitament bakom sina publikationer, att de är ”kända” eller imponerande forskare med i studierna spelar liksom ingen roll - när det är pengarna som styr.

Tack och lov för bevis emot sådana här studier
Tack och lov kan man gräva fram bevis efter bevis EMOT sådana här studier, både i form av vetenskapliga artiklar och böcker skrivna av läkare och forskare fyllda med referenser.
Att rekommendera nötter och soja och rapsolja som bevisligen skadar hjärnan, hjärtat och kärlen, FRAMFÖR människans artegna föda… vad skulle det finnas för incitament bakom det?

Vad tror du?

Mer läsning?

Varsågod:


*  Källor i texten

Av Martina Johansson, författare, medicinteknisk ingenjör, biohacker och bloggare

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa.
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt.
Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.