Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kollage kokosolja intill kokosnöt och martina johansson

Falsk fakta i artikel om kokosolja

Nej, kokosolja är inte nyttigt utan tvärtom, uttrycker fetmaexperten Ingrid Larsson vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i en artikel i GP, föranledd av en artikel den amerikanska tidningen USA Today om varför det nämnda fettet är just ohälsosamt.
Falsk och felaktig fakta, menar Martina Johansson, författare, medicinteknisk ingenjör, biohacker och kvinnan bakom en av Sveriges mest populära hälsobloggar, som ger svar på tal i detta inlägg på Kurera debatt.

GP levererar lite alternativa fakta i form av en artikel innehållande påståenden om kokosolja. Jag tänkte kommentera nämnda artikel i det här inlägget. Informationen i den är nämligen inte alls sann...

Läs också: Sanna Ehdin: Kokosolja – farligt eller hälsosamt? (extern länk)

Citat från GP:
Nu väljer American Heart Association (AHA) att uppdatera sina rekommendationer efter nya studier av kokosolja. Organisationen avråder nu från att använda det populära stekfettet vid matlagning i en ny rapport. Fetmaexperten Ingrid Larsson, tillika en av Sveriges främsta dietister, menar att studien är intressant eftersom den genomlyser tidigare rön på ett omfattande sätt.

Luktar korruption
The American Heart Association, AHA, avråder alltså från att äta ett naturligt mättat fett och säger att vi ska äta vegetabiliska fetter istället. Fett med dokumenterat negativa effekter på hjärnan och inflammationsnivåerna i kroppen. Undrar hur det kommer sig? Inte kan det väl bero på att sojaindustrin precis donerade 500 000 dollar till organisationen AHA? För nää… inte skulle väl…?

Ingen korrelation mellan mättat fett och hjärt-och kärlsjukdom

 

Läs också: Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

Martina Johansson.

Forskning påstår det motsatta
Så mättade fetter är dåligt för hjärtat och kärlen enligt flera decennier gamla forskningsrapporter..?
The American Heart Association måste grävt länge och väl för att hitta dem. Helt nya rapporter säger nämligen att: ”Saturated fat does not clog the arteries: coronary heart disease is a chronic inflammatory condition, the risk of which can be effectively reduced from healthy lifestyle interventions (det vill säga: "Mättat fett täpper inte igen kärlen: Hjärt- och kärlsjukdomar uppstår till följd av kronisk inflammation).

I en studie om kärlsjukdom kontra fettintag som utfördes i Wien såg man ingen förbättring alls när man satte hjärtpatienter på en kost fattig på mättat fett.

Inflammation – den verkliga boven
Faktum är att det gång på gång istället påvisats att det är förhållandet mellan omega-6 och omega-3-fettsyror (där man ska känna till att omega-6 är inflammatoriskt och omega-3 antiinflammatoriskt) som spelar roll.
I västvärlden har vi ofta ett väldigt skevt omega-3:6-förhållande. Mycket mer av den inflammationsskapande omega-6-fettsyran, som i höga halter återfinns i de flesta nötter och i alla vegetabiliska oljor. Det pekar återigen på att hjärt- och kärlsjukdomar handlar om inflammation i kroppen och inget annat.

Läs också: Omega-3 mot inflammation

Från GP:
– Nej, kokosolja är inte så nyttigt som det förespråkats. Det handlar om att kokosoljan har en blodfettsökande effekt eftersom det nästan uteslutande innehåller mättade fettsyror, förtydligar Ingrid Larsson, näringsfysiolog på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Kolesterolhypotesen är skrotad
Faktum är att läkaren Ralf Sundberg tillsammans med 16 andra forskare gjorde en metaanalys där de totalt skrotade kolesterolhypotesen en gång för alla. Läs gärna artikeln ”Har du fyllt 60 och har högt kolesterol? Grattis!” För vad denna häxjakt på mättat fett egentligen handlar om är jakten på ”det onda kolesterolet”. Och då ska man känna till följande: Det finns ingen association mellan högt kolesterol och ökad dödlighet bland äldre.
Kan det här gamla forskningsfusket bli begravt i vigd jord och sluta gå igen som ett gammalt spöke?

Sahlgrenska UniverstitetssjukhusetDietist Ingrid Larsson

Dietist Ingrid Larsson, SU. Foto: Sahlgrenska Universtitetssjukhuset.

Från GP:
Kokosolja består till 80 procent av mättat fett. Det är i nivå med smör, som består av 60 procent mättat fett. Larsson har en vag hypotes om varför kokosoljan lyckats etablera sig som ett hälsosamt alternativ, trots att den enligt henne alltså inte är det:
– Det är svårt att säga varför, men jag tror att den har fått ganska bra driv av lchf-trenden. Där förespråkades kost baserad på grädde, ost och bacon först. Sen förstod man att det inte är så hälsosamt med animaliska fetter så då dök kokosfett upp som ett vegetabiliskt alternativ med mättade fettsyror, resonerar Ingrid Larsson.

 

Rättelse och bakläxa
Ahh... den gamla ”LCHF-trenden” igen. Ska den inte dö ut snart? 😉 Tyvärr är det mer ”trendigt” med inflammationsskapande, onaturlig och beroendeskapande mat som man sedan hanterar med hjälp av mediciner och Viktväktarna.

Sedan när är LCHF ”baserad på grädde, ost och bacon först”? Är det någon människa som äter GRÄDDE, OST OCH BACON FÖRST?
Tänk er en sådan tallrik!
Nej, rättelse och bakläxa Ingrid Larsson: Kött, fisk, ägg, fågel, ovanjordsgrönsaker, inälvsmat och naturliga mättade fetter.

Läs också: "Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

Från GP:
Höjer det ”onda” kolesterolet
Mättade fetter höjer en typ av kolesterolvärde i kroppen, det så kallade ”onda” LDL-kolesterolet. Därför menar experten att kokosolja får samma effekt som smör på kroppen.

Smör kontra kokosolja
Smör har vi ju redan fastställt är bra för hjärtat eftersom det innehåller så mycket K-vitamin plus är rikt på mjölkfett, vilket främjar viktminskning. Så om kokosolja är i klass med smör - då måste det vara toppen!

Tillbaka till "det onda" kolesterolet
Men tillbaka till det här med LDL-kolesterol igen...

Från GP:
– Vi visste sen tidigare att kokosoljan var en mättad fettsyra. Flera studier har visat att den ökar fettnivåerna i blodet och den här sammanställningen bekräftar enskilda studiers tidigare rön, menar SU:s expert.

Korrekt, kokosolja innehåller till största del mättat fett och äter man fett ökar fettmetabolismen och de fett-transporterande farkosterna kolesterol. Det är en helt naturlig del av människans metabolism (läs mer här).

 

Läs också: Därför kan du bränna fett med kokokfett

Från GP:
Ingrid Larsson framhäver att AHA:s rapport är imponerande, inte bara för att man tittat på kokosoljans effekt på människors hälsa. Det är bara en del av rapporten…
… man har även analyserat observationsstudier där man inte förändrar matintaget men följer människor under lång tid och sedan har man analyserat studier med apor, berättar Ingrid Larsson.

Jag vet inte om man skryta med att man utför studier kring människans metabolism på djur av en annan art, men jag vet att det är ett vanligt argument. Observationsstudier under lång tid är dock dömda att misslyckas eftersom människor inte är exakta, dessutom kanske inte alltid är ärliga med hur de äter och allting blir väldigt godtyckligt.

”Insjuknandet minskar med 30 procent”
Vidare tar artikeln upp att insjuknandet minskar med 30 procent för de som byter från mättat fett till mer vegetabiliska fetter, vilket är en helt godtycklig siffra tagen ur luften. Det blir verkligen tokigt när man tar siffror hej villt från observationsstudier på det här sättet. Stora organisationer som AHA har många ekonomiska incitament bakom sina publikationer, att de är ”kända” eller imponerande forskare med i studierna spelar liksom ingen roll - när det är pengarna som styr.

Tack och lov för bevis emot sådana här studier
Tack och lov kan man gräva fram bevis efter bevis EMOT sådana här studier, både i form av vetenskapliga artiklar och böcker skrivna av läkare och forskare fyllda med referenser.
Att rekommendera nötter och soja och rapsolja som bevisligen skadar hjärnan, hjärtat och kärlen, FRAMFÖR människans artegna föda… vad skulle det finnas för incitament bakom det?

Vad tror du?

Mer läsning?

Varsågod:


*  Källor i texten

Av Martina Johansson, författare, medicinteknisk ingenjör, biohacker och bloggare

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa.
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt.
Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Poké bowl

Sväng ihop en exotisk poké bowl!

Recept

Snart är Veganuary slut för i år – den globala kampanjen som inspirerar oss till att äta mer växtbaserat i januari. Passa på att svänga ihop en smarrig och hälsosam poké bowl med bland annat mango, avokado, rotfrukter och belugalinser! 

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

 

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

 

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!