stressad mamma tränar

Familjen vs. träningen? – Så hinner du både och!

Du behöver inte välja. Här är 15 supertips för att hinna med både barnen och träningen.

* Ligg steget före med morgonträning
Ställ klockan och utnyttja bonustiden till ett skönt träningspass. . Visst kan det vara segt att komma upp. Men belöningen är en ljuvligt välsmakande frukost och en härligt nöjd känsla i kroppen. Promenera, spring eller ta ett morgonpass på en träningsanläggning nära dig om du behöver lite draghjälp från en instruktör. Du får en rivstart på dagen och hela kvällen fri för familjen.

* Lunchträna
Lunchen är också ett ypperligt tillfälle att hinna med träningen utan att den stör familjens kvällsplaner. Jobbar du på ett företag som erbjuder friskvårdstimmar, eller där det funkar bra att flexa? Tveka inte att utnyttja det.

 

* Svettas när ungarna sover
När barnen sover sött har du ett gyllene tillfälle till träning. Stäng av TVn och datorn och kör ett styrkepass i vardagsrummet. Eller låt din partner eller granne hålla ett vakande öga på de små medan du tar en löprunda eller en träningsklass på gymmet.

* Var flexibel!
Med barn blir det inte alltid som man tänk sig. Kanske funkar det toppen att springa med barnvagn en period, medan det några veckor senare resulterar i högljudda protester. Låt inte det sätta stopp för din träning! Se det som ett tillfälle att variera din träning och var kreativ. Kanske funkar det att köra lite cirkelträning hemma istället? En flitigt tränande flerbarnspappa sa: ”Det är lite som att cykla i djup snö. Man får följa med cykeln dit den styr.”

* Gym med barnhörna och barnpassning

Många träningsanläggningar har barnrum med både tv, leksaker och troligen en och annan lekkamrat.  Ibland finns också barnpassning där barnvärdar ser till de små medan du kör ett pass. Kolla upp hur det funkar på ditt gym.

* Träna hemma

När det inte fungerar att lämna hemmet är cirkelträning hemma en suverän lösning. Träningen är försvinnande tidseffektiv och du avgör själv hur långt träningspass du vill köra. Om du vill kan du köpa hem enklare träningsredskap som hantlar och gummiband, men det går lika bra att jobba med din egen kroppstyngd. Gör till exempel armhävningar, sit-ups och rygglyft om vartannat. Pausa inte emellan seten så får du upp flåset. Fler bra övningar för hemmaträningen hittar du här.
(Länka till: //kurera.se/pausgympa-lar-dig-enkla-ovningar)

* Låt barnen hänga med
Har du äldre barn – varför inte träna tillsammans? Ta ett roligt danspass på gymmet eller en cykeltur som kvalitetstid tillsammans. Om ni är olika snabba är en idé att du springer och ditt barn cyklar bredvid.

* Låt barnen coacha dig!
Om barnen vill vara med: Ge ditt barn hedersuppdraget att vara din träningscoach. Kanske kan de räkna dina armhävningar, sköta träningsmusiken och heja på dig när svetten börjar lacka?

* Transportträna
Till jobbet måste du ju ändå ta dig. Så varför inte byta ut buss- eller bilåkandet mot lite flås och frisk luft? Gå, cykla eller spring till jobbet så har du veckans motion klappad och klar.

* Sätt hjul på ungen
Har du små barn är en bra lösning att löpträna med barnvagn. Barnvagnen ger dig extra flåsträning i uppförsbackarna. Utnyttja barnvagnens förvaringsplats för att ta med dig styrketräningsredskap. Med en kettlebell eller liknande i packningen kan du göra ett styrketräningsstopp i mitten av rundan. Toppen för både styrka och kondition! Du kan också cykla med ditt barn i cykelkärra.

* Lek är också träning!
Träning behöver inte innebära tid på gymmet. Aktiviteter med barnen i kan vara riktigt bra vardagsmotion. Lekplatser, skogsutflykter, simhallen och cykelutflykter är guldlägen för fysisk aktivitet. Ta på dig oömma kläder och lek med barnen på riktigt. Att klättra i klätterställning utmanar till exempel både din styrka och smidighet.

* Samarbeta med din partner
Prata med din partner om vikten av att din träning får plats i vardagspusslet. Kom överens om att ni båda ska kunna få tid till egen träning varje vecka. Då minskar du risken för sura miner när det blir dags för pass.

* Få träningstid med ugnsmat
Ta en löprunda medan middagslasagnen eller gratängen står i ugnen. Middagen bli klar lagom tills du kommer hem, och smakar extra bra efter träningen.

* Träna korta, intensiva pass
Tung träning går snabbt. Ett intervallpass med löpning och/eller styrkeövningar hinner du lätt på 20-30 minuter. Låt dina träningspass hålla hög kvalitet så sparar du tid.

* Sätt rimliga träningsmål
Är du en allt-eller inget-person som tänker dig att ”börja träna” innebär 5 pass i veckan? Visst kan en rivstart vara en kick, men många gånger en allt för hög tröskel. Sätt rimliga träningsmål som går att genomföra utan en total livsstilsförändring. Kanske är det rimligt att hinna med ett svettigt pass i veckan? Det är superbra!

Av Maja Svensson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.