Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

stressad mamma tränar

Familjen vs. träningen? – Så hinner du både och!

Du behöver inte välja. Här är 15 supertips för att hinna med både barnen och träningen.

* Ligg steget före med morgonträning
Ställ klockan och utnyttja bonustiden till ett skönt träningspass. . Visst kan det vara segt att komma upp. Men belöningen är en ljuvligt välsmakande frukost och en härligt nöjd känsla i kroppen. Promenera, spring eller ta ett morgonpass på en träningsanläggning nära dig om du behöver lite draghjälp från en instruktör. Du får en rivstart på dagen och hela kvällen fri för familjen.

* Lunchträna
Lunchen är också ett ypperligt tillfälle att hinna med träningen utan att den stör familjens kvällsplaner. Jobbar du på ett företag som erbjuder friskvårdstimmar, eller där det funkar bra att flexa? Tveka inte att utnyttja det.

* Svettas när ungarna sover
När barnen sover sött har du ett gyllene tillfälle till träning. Stäng av TVn och datorn och kör ett styrkepass i vardagsrummet. Eller låt din partner eller granne hålla ett vakande öga på de små medan du tar en löprunda eller en träningsklass på gymmet.

 

* Var flexibel!
Med barn blir det inte alltid som man tänk sig. Kanske funkar det toppen att springa med barnvagn en period, medan det några veckor senare resulterar i högljudda protester. Låt inte det sätta stopp för din träning! Se det som ett tillfälle att variera din träning och var kreativ. Kanske funkar det att köra lite cirkelträning hemma istället? En flitigt tränande flerbarnspappa sa: ”Det är lite som att cykla i djup snö. Man får följa med cykeln dit den styr.”

* Gym med barnhörna och barnpassning

Många träningsanläggningar har barnrum med både tv, leksaker och troligen en och annan lekkamrat.  Ibland finns också barnpassning där barnvärdar ser till de små medan du kör ett pass. Kolla upp hur det funkar på ditt gym.

* Träna hemma

När det inte fungerar att lämna hemmet är cirkelträning hemma en suverän lösning. Träningen är försvinnande tidseffektiv och du avgör själv hur långt träningspass du vill köra. Om du vill kan du köpa hem enklare träningsredskap som hantlar och gummiband, men det går lika bra att jobba med din egen kroppstyngd. Gör till exempel armhävningar, sit-ups och rygglyft om vartannat. Pausa inte emellan seten så får du upp flåset. Fler bra övningar för hemmaträningen hittar du här.
(Länka till: https://kurera.se/pausgympa-lar-dig-enkla-ovningar)

* Låt barnen hänga med
Har du äldre barn – varför inte träna tillsammans? Ta ett roligt danspass på gymmet eller en cykeltur som kvalitetstid tillsammans. Om ni är olika snabba är en idé att du springer och ditt barn cyklar bredvid.

* Låt barnen coacha dig!
Om barnen vill vara med: Ge ditt barn hedersuppdraget att vara din träningscoach. Kanske kan de räkna dina armhävningar, sköta träningsmusiken och heja på dig när svetten börjar lacka?

* Transportträna
Till jobbet måste du ju ändå ta dig. Så varför inte byta ut buss- eller bilåkandet mot lite flås och frisk luft? Gå, cykla eller spring till jobbet så har du veckans motion klappad och klar.

 

* Sätt hjul på ungen
Har du små barn är en bra lösning att löpträna med barnvagn. Barnvagnen ger dig extra flåsträning i uppförsbackarna. Utnyttja barnvagnens förvaringsplats för att ta med dig styrketräningsredskap. Med en kettlebell eller liknande i packningen kan du göra ett styrketräningsstopp i mitten av rundan. Toppen för både styrka och kondition! Du kan också cykla med ditt barn i cykelkärra.

* Lek är också träning!
Träning behöver inte innebära tid på gymmet. Aktiviteter med barnen i kan vara riktigt bra vardagsmotion. Lekplatser, skogsutflykter, simhallen och cykelutflykter är guldlägen för fysisk aktivitet. Ta på dig oömma kläder och lek med barnen på riktigt. Att klättra i klätterställning utmanar till exempel både din styrka och smidighet.

* Samarbeta med din partner
Prata med din partner om vikten av att din träning får plats i vardagspusslet. Kom överens om att ni båda ska kunna få tid till egen träning varje vecka. Då minskar du risken för sura miner när det blir dags för pass.

 

* Få träningstid med ugnsmat
Ta en löprunda medan middagslasagnen eller gratängen står i ugnen. Middagen bli klar lagom tills du kommer hem, och smakar extra bra efter träningen.

* Träna korta, intensiva pass
Tung träning går snabbt. Ett intervallpass med löpning och/eller styrkeövningar hinner du lätt på 20-30 minuter. Låt dina träningspass hålla hög kvalitet så sparar du tid.

* Sätt rimliga träningsmål
Är du en allt-eller inget-person som tänker dig att ”börja träna” innebär 5 pass i veckan? Visst kan en rivstart vara en kick, men många gånger en allt för hög tröskel. Sätt rimliga träningsmål som går att genomföra utan en total livsstilsförändring. Kanske är det rimligt att hinna med ett svettigt pass i veckan? Det är superbra!

Av Maja Svensson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

 

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?