Foto: Rickard Nilsson

Fanny hittade lugnet med ashwaganda

Fanny Ekstrand

Ålder: 29 år.
Bor: Kristianstad.
Gör: Arbetstränar på Café Arom som drivs av Kristianstads kommun.
Familj: Mamma, pappa, en bror med familj i Stockholm.
Så mår jag bra: Går gärna promenader, helst i skogen och med musik i öronen. Jag umgås med mina föräldrar som bor nära mig och jag gillar att gå i stan och titta på kläder, smycken och skor.

Mobbingen i skolan låg till grund för ett dåligt självförtroende. Följden blev psykisk ohälsa och depression. Fanny Ekstrand mådde helt enkelt inte speciellt bra. Hon provade ashwagandha – och hittade lugnet, glädjen och kunde äntligen sova. 

När Fanny beskriver sin psykiska ohälsa så är det en svart historia. Depression, ADHD och panikångestattacker. Med det kom en låg självkänsla och lågt självförtroende.

–Ett tag trodde jag aldrig jag skulle hitta upp ur det där svarta hålet, säger hon.

Men det har hon gjort och idag arbetstränar hon och trivs fantastiskt bra i ett restaurangkök där hon snabbt gått från en deltid till en halvtidstjänst. Resan har varit lång och började redan under skoltiden som var kantad av mobbing och utsatthet.

– Jag fick min ADHD-diagnos när jag var sju år och det var rätt svår mobbing i skolan som gjorde att jag mådde extremt dåligt, berättar hon.

 

När hon gått ut skolan och det var dags att skaffa sig ett jobb kände hon sig vilse och visste inte riktigt hur det skulle gå till eller vad hon skulle jobba med. Hon tänkte att det var något fel på henne, vilket gjorde henne deprimerad och tiden gick åt till att älta problemen och oroa sig för precis allt. Hon fick panikattacker och sov dåligt och blev till slut inskriven i psykiatrin och fick hjälp via KBT-terapeut och samtal.

– Jag förstod då att ADHD inte var en sjukdom, det var inte fel på mig som jag hade trott – jag var bara tvungen att lära mig hur det fungerade att ha ADHD.  Men jag insåg det först när någon annan sa det, säger hon och ler.

LÄS OCKSÅ: 8 anledningar att äta ashwaganda

Medicin mot ångest
Fanny har provat flera olika mediciner för att dämpa sin ångest. Hon har också skrivit ångestdagbok. Det har hjälpt henne att se i vilka situationer hon får ångest och hur hon ska bemästra den.

– Det hjälpte mig att se orsakerna till min ångest och då kunde jag backa tillbaka, andas och lugna ner mig, säger Fanny.

Efter att ha provat flera olika receptbelagda mediciner så äter hon idag en som fungerar för sin ADHD och kompletterar med KSM-66, ett kosttillskott som är en adaptogen som balanserar upp kroppens reserver. Hon hade aldrig ätit någon form av näringstillskott tidigare men var villig att prova.

– Jag läste ett reportage om kosttillskottet och att det kunde reducera stress och få en att bli lugnare och då ville jag ge det en chans. Det har gjort en jättestor skillnad i mitt liv, säger Fanny.

 

LÄS OCKSÅ: Så fick Eva lugnet tillbaka

Kan sortera tankarna
I och med att hon började äta adaptogenen lugnade sig tankeverksamheten och Fanny har idag lättare att sortera sina tankar och sover bättre.

– Jag är inte heller lika känslig som jag var förr och blir inte lika upprörd. Jag ältar inte saker så länge längre. Jag försöker lösa saker och går inte det så släpper jag det. Förut kunde jag gå omkring och tänka på saker hur länge som helst, men det gör jag inte nu, säger hon.

Vissa personer som har ADHD kan ha ganska hög energinivå, men när Fanny var deprimerad orkade hon knappt vara vaken mer än fyra timmar i sträck. Nu känner hon sig glad och pigg hela dagen igenom. Från början tog hon fyra tabletter av KSM-66 per dag, nu tar hon tre.

– Jag vill inte äta medicin som jag är tvungen att ta hela livet och bli beroende av. Det känns mycket bättre att ta naturliga preparat som jag kan välja själv hur mycket och när jag vill ta, och som inte är dåligt för kroppen, säger Fanny.

Också panikångestattackerna har avtagit, och hon har fått lättare att sova. Tidigare åt hon insomningstabletter för att kunna somna på kvällarna men det har hon också slutat med.

 

– Jag började arbetsträna på Café Arom för ett halvår sedan och jag började att jobba tjugo procent, men nu jobbar jag femtio procent redan. Det är jättekul och det känns väldigt bra, säger hon och ler.

Av Jessika Devert  

Länkar till tre studier:
Body Weight Management in Adults Under Chronic Stress Through Treatment With Ashwagandha Root Extract: A Double-Blind, Randomized, Placebo-Controlled Trial

Clinical Evaluation of the Spermatogenic Activity of the Root Extract of Ashwagandha (Withania somnifera) in Oligospermic Males: A Pilot Study

A Prospective, Randomized Double-Blind, Placebo-Controlled Study of Safety and Efficacy of a High-Concentration Full-Spectrum Extract of Ashwagandha Root in Reducing Stress and Anxiety in Adults


Fanny Ekstrand

Ålder: 29 år.
Bor: Kristianstad.
Gör: Arbetstränar på Café Arom som drivs av Kristianstads kommun.
Familj: Mamma, pappa, en bror med familj i Stockholm.
Så mår jag bra: Går gärna promenader, helst i skogen och med musik i öronen. Jag umgås med mina föräldrar som bor nära mig och jag gillar att gå i stan och titta på kläder, smycken och skor.

KSM66 – hjälper kroppen att stå emot stressa

Oavsett vad som orsakar stressen reagerar kroppen på samma sätt. Binjurarna pressas att producera kortisol – ett stresshormon som, när det produceras i överskott, bidrar till att vi blir trötta, oroliga och får svårt att sova. Dessutom sjunker ämnesomsättningen vilket gör att det ofta bildas fettreserver kring mage och stuss. Även mängden köns- och sköldkörtelhormon minskar. Det är denna utvecklingen som KSM66 vänder. 22 kliniska studier visar att det fungerar. Förklaringen är att det ekologiskt odlade fullspektrumextraktet av Ashwagandha förbättrar kroppens stressrespons. Binjurarna kan vila och återhämta sig – nivåerna av kortisol normaliseras, en positiv spiral startar som märks på humör, lugn och sömn.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

 

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

 

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.