Det finns fem farliga myter i Sverige som försämrar folkhälsan och orsakar stora tragedier, och som varje år kostar tusentals människor livet och varje företag och skattebetalare stora pengar på grund av en allt mer resurskrävande sjukvård. Här får du veta vilka fem myter det handlar om.

Får vi allt vi behöver från dagens mat?

Fakta

Texten är hämtad ur boken "Friskare barn" av Peter Wilhelmsson.

Det finns fem farliga myter i Sverige som försämrar folkhälsan och orsakar stora tragedier, och som varje år kostar tusentals människor livet och varje företag och skattebetalare stora pengar på grund av en allt mer resurskrävande sjukvård.
Här får du veta vilka fem myter det handlar om.

 

► Läs också: Krönikan: Jag är emot och för kosttillskott

 

5 farliga myter om kostvanor, livsmedel och kosttillskott

 

1. Det är en myt att vi får all näring vi behöver via den mat vi köper i livsmedelsbutiken
Det finns en okunskap som hänger kvar inom dietist- och läkarutbildningen, livsmedelsindustrin, Socialstyrelsen, Livsmedelsverket och Läkemedelsverket, och man ligger långt efter när det gäl­ler modern näringsforskning och sunt förnuft. När väl något ska förändras tar det dessutom flera årtionden innan det sker.

För 50 år sedan var det mycket kontroversiellt att påstå att regelbunden konditionsträning var nyttigt, att rökning var farligt och att massage var välgörande för kropp och själ. Nu, många år senare, är massage rumsren och att träna regelbundet och inte röka självklarheter.

Komplementära behandlingar, som akupunktur, naprapati och kiropraktik, var starkt ifråga­satta för 20–30 år sedan men är nu alltmer accepterade behandlingsformer bland befolkningen och vanliga läkare.

Kosttillskotten tar, efter många år, allt större plats på apotekens hyllor. Jag är övertygad om att det inom 20 år kommer att finnas så pass mycket medvetenhet och vetenskapligt stöd att intag av kosttillskott kommer att tas upp i läkarutbildningen och rekommenderas av myn­digheterna. Vänta inte tills läkare och ansvariga samhällsinstitutioner rekommenderar något. Det tar alltför många år, och de är oftast de sista att kliva på tåget. Börja nu med individan­passade kosttillskott för dig själv och dina barn. Vanliga människor känner och vet att de mår bättre när de tar kosttillskott. De behöver inte vänta på att någon myndighet ska bekräfta det.

2. Det är en myt att vi väljer att äta den mat som vi behöver äta
Jag har tidigare presenterat den grymma statistiken från studier bland svenska skolbarn som visar vad de i praktiken äter. Stanna kvar en halvtimme extra nästa gång du handlar mat. Titta efter i kundkorgarna vilka livsmedel de flesta människor inhandlar och lägg märke till hur pass balanserad den kost som folk väljer i själva verket är. Bara några få procent får sina grundbehov tillfredsställda genom att äta:

  • en stadig frukost
  • minst fem portioner frukt och grönsaker per dag
  • fullkornsprodukter i stället för raffinerade vitmjölsprodukter
  • nyttiga proteiner och fetter varje dag

Många matval görs eller påverkas av barnen, och det är inte ovanligt att barnen får bestämma vilken mat man ska äta.
”Varför ska jag äta müsli när jag kan äta cornflakes?” ”Varför får jag inte äta godis varje dag? Det smakar så gott.” ”Alla andra får ju.” Och så vidare. Barn vet ofta hur man bryter ned föräldrarnas motstånd och lär sig att använda vredesutbrott, tjat eller andra effektiva metoder om det behövs.

3. Det är en myt att vi inte behöver äta kosttillskott
Vi behöver komplettera med extra mo­tion, eftersom vi sällan får den livsviktiga motionen på vårt arbete och genom dagliga aktiviteter. På samma sätt behöver vi äta kosttillskott för att kompensera för en bristfällig kost, ökad stress och en större miljöbelastning i samhället. Regelbundet intag av kosttillskott är mycket viktigt av bl. a. följande anledningar:

  • Vi äter raffinerad mat där man har tagit bort många viktiga näringsämnen från kosten.
  • Grönsaker, frukt och sädesprodukter innehåller mycket mindre näring idag än de gjorde för 50 år sedan. I ett ”modernt” jordbruk plöjer man inte ner klöver, alfalfa och tångmjöl, eller förnyar jorden på annat sätt med livsviktiga näringsämnen som människan behöver. Man tar ifrån jorden dussintals livsviktiga mineraler och spårämnen och tillsätter endast kalk, fosfor och kväve. Vår mat är bara så hälsosam som den odlade jorden är. Välj därför ekologiskt framställda produkter.
  • ”Modernt” kött från kor i massuppfödning är av sämre kvalitet och har sämre näringsbalans än kött från naturligt uppfödda kreatur. Vanligt kött innehåller fel fettsyrabalans. Ekologiskt kött innehåller mycket mer av nyttiga omega 3-fettsyror.
  • Fisken vi äter är oftast förgiftad av PCB-toxiner, antibiotika och tungmetaller, där kvicksilver dominerar. Odlad fisk är bland annat uppfödd på sojamjöl och annan, för fisk onaturlig föda. Odlad fisk innehåller mycket mindre näring är vild fisk.
  • Vi äter en kost som innehåller alldeles för många tillsatser och färgämnen. Vi lever i en toxisk miljö och alla har vi för stora mängder främmande kemikalier och metaller i oss. Kroppen använder vitaminer, mineraler och aminosyror för att hjälpa till att avlägsna dessa ämnen, men vi får inte i oss tillräckliga mängder via den moderna sjukmanskosten.


4. Det är en myt att RDI (rekommenderat dagligt intag) ger oss allt vi behöver när det gäller mat och kosttillskott

Myndigheterna rekommenderar ett intag som är baserat på föråldrade kunskaper och åsikter. Det togs fram under andra världskriget för friska amerikanska soldater, för att säkerställa att de inte fick näringsbristsjukdomar som beriberi och skörbjugg och har inte ändrats nämnvärt sedan dess. Tiotusentals vetenskapliga undersökningar har påvisat att näringsintag i doser betydligt över RDI bl. a. skyddar mot miljögifter och skadlig stress samt förebygger de allra flesta sjukdomar. Rekommendationer och en målsättning som eftersträvar optimal hälsa, skydd mot stress, miljögifter och kroniska sjukdomar bör ersätta det föråldrade RDI-tänkande som bygger på en minimal försäkring. RDI ska betraktas som en sorts mini­miranson vad gäller kroppens behov av näringsämnen.

5. Det är en myt att det inte finns tillräckligt med forskning om kosttillskott för att vi ska våga inta dem
Faktum är att det finns mycket mera forskning om intag av tillskott än om många av de behandlingsmetoder som används idag inom skolmedicinen. Det finns tiotusentals veten­skapliga studier rörande vitaminer och mineraler, och miljontals människor i västvärlden har använt kosttillskott i höga doser dagligen under de senaste 50 åren.

Trots att mer än 50 miljoner amerikaner har ätit kosttillskott dagligen under många år finns det mycket få rapporter om biverkningar och toxicitet i USA. Det finns däremot många rappor­ter om skador på grund av intag av aspartam, men det är myndigheterna inte bekymrade över.

Det som vi däremot borde ha mycket flera restriktioner mot och varningar för är socker, vitt mjöl, glutamat, aspartam och andra tvivelaktiga ämnen som stjäl näring från eller förgiftar kroppen.

Av Peter Wilhelmsson

Källa: Texten är hämtad ur boken “Friskare barn” av Peter Wilhelmsson.


Fakta

Texten är hämtad ur boken "Friskare barn" av Peter Wilhelmsson.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Artros: Hur vet du om värken är artros?

TV

20 procent av befolkningen har artros – och hälften av alla över 50. Men hur vet du om värken i knän, höfter eller fingrar är artros eller något annat? Och när är det dags att gå till läkare? Kurera har intervjuat Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap om en av våra vanligaste åkommor.

Ogräspesto av kirskål och löktrav

Recept

Utrota dem inte bara eller dra upp upp dem och släng – ät dem istället! Ogräs är absolut inte bara av ondo. Inte för den som gillar pesto till exempel. Här är ett smaskigt recept från Johannes Wätterbäck och Theres Lundén bakom den härligt inspirerande bloggen Farbror Grön. 

Låt dina barn vara vilda

Gravid/barn

Idag är barns liv ofta fyllda till bristningsgränsen med aktiviteter och måsten. Skola, läxa, idrott och annan stimulans upptar veckans kvällar och ibland även helgerna. Men barn och tonåringar behöver även spontanitet, natur och äventyr i sina liv.

Få hjälp i pollentider!

Naturlig hälsa

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som är aktivt i immunförsvaret. Det hjälper immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen – och är det som drar igång allergiska reaktioner. Man får också i sig histamin via maten, vissa livsmedel innehåller mer än andra. En ökad känslighet för histamin gör att man reagerar kraftigare på histaminrika livsmedel och vid allergiska reaktioner där histamin frisätts. Den ökade känsligheten beror vanligen på nedsatt enzymfunktion där histaminet inte kan brytas ner optimalt.

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Hälsa

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost. Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en ny kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley. Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Intervju

Hon pratade om antiinflammatorisk kost redan i början av 2000-talet, men då var det få som lyssnade. 15 böcker och hundratals föreläsningar senare börjar budskapet nå fram. Allt fler upptäcker hälsofördelarna med IFD-mat – ett måste om vi inte ska utrota oss själva, menar Sanna Ehdin.

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny.