Får vi allt vi behöver från dagens mat?

Fakta

Texten är hämtad ur boken "Friskare barn" av Peter Wilhelmsson.

Det finns fem farliga myter i Sverige som försämrar folkhälsan och orsakar stora tragedier, och som varje år kostar tusentals människor livet och varje företag och skattebetalare stora pengar på grund av en allt mer resurskrävande sjukvård.
Här får du veta vilka fem myter det handlar om.

 

► Läs också: Krönikan: Jag är emot och för kosttillskott

 

5 farliga myter om kostvanor, livsmedel och kosttillskott

 

1. Det är en myt att vi får all näring vi behöver via den mat vi köper i livsmedelsbutiken
Det finns en okunskap som hänger kvar inom dietist- och läkarutbildningen, livsmedelsindustrin, Socialstyrelsen, Livsmedelsverket och Läkemedelsverket, och man ligger långt efter när det gäl­ler modern näringsforskning och sunt förnuft. När väl något ska förändras tar det dessutom flera årtionden innan det sker.

För 50 år sedan var det mycket kontroversiellt att påstå att regelbunden konditionsträning var nyttigt, att rökning var farligt och att massage var välgörande för kropp och själ. Nu, många år senare, är massage rumsren och att träna regelbundet och inte röka självklarheter.

Komplementära behandlingar, som akupunktur, naprapati och kiropraktik, var starkt ifråga­satta för 20–30 år sedan men är nu alltmer accepterade behandlingsformer bland befolkningen och vanliga läkare.

Kosttillskotten tar, efter många år, allt större plats på apotekens hyllor. Jag är övertygad om att det inom 20 år kommer att finnas så pass mycket medvetenhet och vetenskapligt stöd att intag av kosttillskott kommer att tas upp i läkarutbildningen och rekommenderas av myn­digheterna. Vänta inte tills läkare och ansvariga samhällsinstitutioner rekommenderar något. Det tar alltför många år, och de är oftast de sista att kliva på tåget. Börja nu med individan­passade kosttillskott för dig själv och dina barn. Vanliga människor känner och vet att de mår bättre när de tar kosttillskott. De behöver inte vänta på att någon myndighet ska bekräfta det.

2. Det är en myt att vi väljer att äta den mat som vi behöver äta
Jag har tidigare presenterat den grymma statistiken från studier bland svenska skolbarn som visar vad de i praktiken äter. Stanna kvar en halvtimme extra nästa gång du handlar mat. Titta efter i kundkorgarna vilka livsmedel de flesta människor inhandlar och lägg märke till hur pass balanserad den kost som folk väljer i själva verket är. Bara några få procent får sina grundbehov tillfredsställda genom att äta:

  • en stadig frukost
  • minst fem portioner frukt och grönsaker per dag
  • fullkornsprodukter i stället för raffinerade vitmjölsprodukter
  • nyttiga proteiner och fetter varje dag

Många matval görs eller påverkas av barnen, och det är inte ovanligt att barnen får bestämma vilken mat man ska äta.
”Varför ska jag äta müsli när jag kan äta cornflakes?” ”Varför får jag inte äta godis varje dag? Det smakar så gott.” ”Alla andra får ju.” Och så vidare. Barn vet ofta hur man bryter ned föräldrarnas motstånd och lär sig att använda vredesutbrott, tjat eller andra effektiva metoder om det behövs.

3. Det är en myt att vi inte behöver äta kosttillskott
Vi behöver komplettera med extra mo­tion, eftersom vi sällan får den livsviktiga motionen på vårt arbete och genom dagliga aktiviteter. På samma sätt behöver vi äta kosttillskott för att kompensera för en bristfällig kost, ökad stress och en större miljöbelastning i samhället. Regelbundet intag av kosttillskott är mycket viktigt av bl. a. följande anledningar:

  • Vi äter raffinerad mat där man har tagit bort många viktiga näringsämnen från kosten.
  • Grönsaker, frukt och sädesprodukter innehåller mycket mindre näring idag än de gjorde för 50 år sedan. I ett ”modernt” jordbruk plöjer man inte ner klöver, alfalfa och tångmjöl, eller förnyar jorden på annat sätt med livsviktiga näringsämnen som människan behöver. Man tar ifrån jorden dussintals livsviktiga mineraler och spårämnen och tillsätter endast kalk, fosfor och kväve. Vår mat är bara så hälsosam som den odlade jorden är. Välj därför ekologiskt framställda produkter.
  • ”Modernt” kött från kor i massuppfödning är av sämre kvalitet och har sämre näringsbalans än kött från naturligt uppfödda kreatur. Vanligt kött innehåller fel fettsyrabalans. Ekologiskt kött innehåller mycket mer av nyttiga omega 3-fettsyror.
  • Fisken vi äter är oftast förgiftad av PCB-toxiner, antibiotika och tungmetaller, där kvicksilver dominerar. Odlad fisk är bland annat uppfödd på sojamjöl och annan, för fisk onaturlig föda. Odlad fisk innehåller mycket mindre näring är vild fisk.
  • Vi äter en kost som innehåller alldeles för många tillsatser och färgämnen. Vi lever i en toxisk miljö och alla har vi för stora mängder främmande kemikalier och metaller i oss. Kroppen använder vitaminer, mineraler och aminosyror för att hjälpa till att avlägsna dessa ämnen, men vi får inte i oss tillräckliga mängder via den moderna sjukmanskosten.


4. Det är en myt att RDI (rekommenderat dagligt intag) ger oss allt vi behöver när det gäller mat och kosttillskott

Myndigheterna rekommenderar ett intag som är baserat på föråldrade kunskaper och åsikter. Det togs fram under andra världskriget för friska amerikanska soldater, för att säkerställa att de inte fick näringsbristsjukdomar som beriberi och skörbjugg och har inte ändrats nämnvärt sedan dess. Tiotusentals vetenskapliga undersökningar har påvisat att näringsintag i doser betydligt över RDI bl. a. skyddar mot miljögifter och skadlig stress samt förebygger de allra flesta sjukdomar. Rekommendationer och en målsättning som eftersträvar optimal hälsa, skydd mot stress, miljögifter och kroniska sjukdomar bör ersätta det föråldrade RDI-tänkande som bygger på en minimal försäkring. RDI ska betraktas som en sorts mini­miranson vad gäller kroppens behov av näringsämnen.

5. Det är en myt att det inte finns tillräckligt med forskning om kosttillskott för att vi ska våga inta dem
Faktum är att det finns mycket mera forskning om intag av tillskott än om många av de behandlingsmetoder som används idag inom skolmedicinen. Det finns tiotusentals veten­skapliga studier rörande vitaminer och mineraler, och miljontals människor i västvärlden har använt kosttillskott i höga doser dagligen under de senaste 50 åren.

Trots att mer än 50 miljoner amerikaner har ätit kosttillskott dagligen under många år finns det mycket få rapporter om biverkningar och toxicitet i USA. Det finns däremot många rappor­ter om skador på grund av intag av aspartam, men det är myndigheterna inte bekymrade över.

Det som vi däremot borde ha mycket flera restriktioner mot och varningar för är socker, vitt mjöl, glutamat, aspartam och andra tvivelaktiga ämnen som stjäl näring från eller förgiftar kroppen.

Av Peter Wilhelmsson

Källa: Texten är hämtad ur boken ”Friskare barn” av Peter Wilhelmsson.

Fakta

Texten är hämtad ur boken "Friskare barn" av Peter Wilhelmsson.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kollage man sover i olika positioner

Det säger din sovställning om din personlighet

Allmänt

Din musiksmak, klädstil, sätt att inreda eller hur du skakar någons hand. Allt är sådant som vittnar om din personlighet. Det gör även din sovställning –  med den skillnaden att denna är ditt omedvetna val och således troligen informerar mer sanningsenligt om din natur än sådant du medvetet väljer, som kläder, inredning etcetera. Detaljer som kanske mer är till för att stötta en (omedveten?) image. Så – vad säger vårt sätt att sova egentligen om oss? Det får du veta mer om här. 

gravid kvinna ligger intill sin hund

Djurägare får ofta friskare barn enligt ny forskning

Forskning

Goda nyheter för djurägare som går i väntans tider. Tidig exponering för husdjur kan minska risken för övervikt och allergi, särskilt efter kejsarsnitt. Ny forskning visar att barn i familjer med husdjur generellt har friskare barn. Anledningen? Jo, djur innebär ofta en gynnsam effekt på barnens mag-tarmkanalens bakterieflora – den så kallade mikrobiotan.

Squashrullader med fetaost

Squashrullar med fetaost

Recept

Kokboksförfattaren och matprofilen Ulrika Davidsson har komponerat detta goda recept, perfekt för den som vill ha in mer grönsaker i kosten, gott är det också. Njut som egen rätt, som tillbehör eller gör många och servera som en del av en buffé.

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".