Får vi allt vi behöver från dagens mat? | Kurera.se

Det finns fem farliga myter i Sverige som försämrar folkhälsan och orsakar stora tragedier, och som varje år kostar tusentals människor livet och varje företag och skattebetalare stora pengar på grund av en allt mer resurskrävande sjukvård. Här får du veta vilka fem myter det handlar om.

Får vi allt vi behöver från dagens mat?

Fakta

Texten är hämtad ur boken "Friskare barn" av Peter Wilhelmsson.

Det finns fem farliga myter i Sverige som försämrar folkhälsan och orsakar stora tragedier, och som varje år kostar tusentals människor livet och varje företag och skattebetalare stora pengar på grund av en allt mer resurskrävande sjukvård.
Här får du veta vilka fem myter det handlar om.

 

► Läs också: Krönikan: Jag är emot och för kosttillskott

5 farliga myter om kostvanor, livsmedel och kosttillskott

 

1. Det är en myt att vi får all näring vi behöver via den mat vi köper i livsmedelsbutiken
Det finns en okunskap som hänger kvar inom dietist- och läkarutbildningen, livsmedelsindustrin, Socialstyrelsen, Livsmedelsverket och Läkemedelsverket, och man ligger långt efter när det gäl­ler modern näringsforskning och sunt förnuft. När väl något ska förändras tar det dessutom flera årtionden innan det sker.

 

För 50 år sedan var det mycket kontroversiellt att påstå att regelbunden konditionsträning var nyttigt, att rökning var farligt och att massage var välgörande för kropp och själ. Nu, många år senare, är massage rumsren och att träna regelbundet och inte röka självklarheter.

Komplementära behandlingar, som akupunktur, naprapati och kiropraktik, var starkt ifråga­satta för 20–30 år sedan men är nu alltmer accepterade behandlingsformer bland befolkningen och vanliga läkare.

Kosttillskotten tar, efter många år, allt större plats på apotekens hyllor. Jag är övertygad om att det inom 20 år kommer att finnas så pass mycket medvetenhet och vetenskapligt stöd att intag av kosttillskott kommer att tas upp i läkarutbildningen och rekommenderas av myn­digheterna. Vänta inte tills läkare och ansvariga samhällsinstitutioner rekommenderar något. Det tar alltför många år, och de är oftast de sista att kliva på tåget. Börja nu med individan­passade kosttillskott för dig själv och dina barn. Vanliga människor känner och vet att de mår bättre när de tar kosttillskott. De behöver inte vänta på att någon myndighet ska bekräfta det.

2. Det är en myt att vi väljer att äta den mat som vi behöver äta
Jag har tidigare presenterat den grymma statistiken från studier bland svenska skolbarn som visar vad de i praktiken äter. Stanna kvar en halvtimme extra nästa gång du handlar mat. Titta efter i kundkorgarna vilka livsmedel de flesta människor inhandlar och lägg märke till hur pass balanserad den kost som folk väljer i själva verket är. Bara några få procent får sina grundbehov tillfredsställda genom att äta:

 

  • en stadig frukost
  • minst fem portioner frukt och grönsaker per dag
  • fullkornsprodukter i stället för raffinerade vitmjölsprodukter
  • nyttiga proteiner och fetter varje dag

Många matval görs eller påverkas av barnen, och det är inte ovanligt att barnen får bestämma vilken mat man ska äta.
”Varför ska jag äta müsli när jag kan äta cornflakes?” ”Varför får jag inte äta godis varje dag? Det smakar så gott.” ”Alla andra får ju.” Och så vidare. Barn vet ofta hur man bryter ned föräldrarnas motstånd och lär sig att använda vredesutbrott, tjat eller andra effektiva metoder om det behövs.

3. Det är en myt att vi inte behöver äta kosttillskott
Vi behöver komplettera med extra mo­tion, eftersom vi sällan får den livsviktiga motionen på vårt arbete och genom dagliga aktiviteter. På samma sätt behöver vi äta kosttillskott för att kompensera för en bristfällig kost, ökad stress och en större miljöbelastning i samhället. Regelbundet intag av kosttillskott är mycket viktigt av bl. a. följande anledningar:

  • Vi äter raffinerad mat där man har tagit bort många viktiga näringsämnen från kosten.
  • Grönsaker, frukt och sädesprodukter innehåller mycket mindre näring idag än de gjorde för 50 år sedan. I ett ”modernt” jordbruk plöjer man inte ner klöver, alfalfa och tångmjöl, eller förnyar jorden på annat sätt med livsviktiga näringsämnen som människan behöver. Man tar ifrån jorden dussintals livsviktiga mineraler och spårämnen och tillsätter endast kalk, fosfor och kväve. Vår mat är bara så hälsosam som den odlade jorden är. Välj därför ekologiskt framställda produkter.
  • ”Modernt” kött från kor i massuppfödning är av sämre kvalitet och har sämre näringsbalans än kött från naturligt uppfödda kreatur. Vanligt kött innehåller fel fettsyrabalans. Ekologiskt kött innehåller mycket mer av nyttiga omega 3-fettsyror.
  • Fisken vi äter är oftast förgiftad av PCB-toxiner, antibiotika och tungmetaller, där kvicksilver dominerar. Odlad fisk är bland annat uppfödd på sojamjöl och annan, för fisk onaturlig föda. Odlad fisk innehåller mycket mindre näring är vild fisk.
  • Vi äter en kost som innehåller alldeles för många tillsatser och färgämnen. Vi lever i en toxisk miljö och alla har vi för stora mängder främmande kemikalier och metaller i oss. Kroppen använder vitaminer, mineraler och aminosyror för att hjälpa till att avlägsna dessa ämnen, men vi får inte i oss tillräckliga mängder via den moderna sjukmanskosten.


4. Det är en myt att RDI (rekommenderat dagligt intag) ger oss allt vi behöver när det gäller mat och kosttillskott

Myndigheterna rekommenderar ett intag som är baserat på föråldrade kunskaper och åsikter. Det togs fram under andra världskriget för friska amerikanska soldater, för att säkerställa att de inte fick näringsbristsjukdomar som beriberi och skörbjugg och har inte ändrats nämnvärt sedan dess. Tiotusentals vetenskapliga undersökningar har påvisat att näringsintag i doser betydligt över RDI bl. a. skyddar mot miljögifter och skadlig stress samt förebygger de allra flesta sjukdomar. Rekommendationer och en målsättning som eftersträvar optimal hälsa, skydd mot stress, miljögifter och kroniska sjukdomar bör ersätta det föråldrade RDI-tänkande som bygger på en minimal försäkring. RDI ska betraktas som en sorts mini­miranson vad gäller kroppens behov av näringsämnen.

 

5. Det är en myt att det inte finns tillräckligt med forskning om kosttillskott för att vi ska våga inta dem
Faktum är att det finns mycket mera forskning om intag av tillskott än om många av de behandlingsmetoder som används idag inom skolmedicinen. Det finns tiotusentals veten­skapliga studier rörande vitaminer och mineraler, och miljontals människor i västvärlden har använt kosttillskott i höga doser dagligen under de senaste 50 åren.

Trots att mer än 50 miljoner amerikaner har ätit kosttillskott dagligen under många år finns det mycket få rapporter om biverkningar och toxicitet i USA. Det finns däremot många rappor­ter om skador på grund av intag av aspartam, men det är myndigheterna inte bekymrade över.

Det som vi däremot borde ha mycket flera restriktioner mot och varningar för är socker, vitt mjöl, glutamat, aspartam och andra tvivelaktiga ämnen som stjäl näring från eller förgiftar kroppen.

Av Peter Wilhelmsson

Källa: Texten är hämtad ur boken "Friskare barn" av Peter Wilhelmsson.


Fakta

Texten är hämtad ur boken "Friskare barn" av Peter Wilhelmsson.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

 

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

 

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.