Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Det finns fem farliga myter i Sverige som försämrar folkhälsan och orsakar stora tragedier, och som varje år kostar tusentals människor livet och varje företag och skattebetalare stora pengar på grund av en allt mer resurskrävande sjukvård. Här får du veta vilka fem myter det handlar om.

Får vi allt vi behöver från dagens mat?

Fakta

Texten är hämtad ur boken "Friskare barn" av Peter Wilhelmsson.

Det finns fem farliga myter i Sverige som försämrar folkhälsan och orsakar stora tragedier, och som varje år kostar tusentals människor livet och varje företag och skattebetalare stora pengar på grund av en allt mer resurskrävande sjukvård.
Här får du veta vilka fem myter det handlar om.

 

► Läs också: Krönikan: Jag är emot och för kosttillskott

5 farliga myter om kostvanor, livsmedel och kosttillskott

 

1. Det är en myt att vi får all näring vi behöver via den mat vi köper i livsmedelsbutiken
Det finns en okunskap som hänger kvar inom dietist- och läkarutbildningen, livsmedelsindustrin, Socialstyrelsen, Livsmedelsverket och Läkemedelsverket, och man ligger långt efter när det gäl­ler modern näringsforskning och sunt förnuft. När väl något ska förändras tar det dessutom flera årtionden innan det sker.

 

För 50 år sedan var det mycket kontroversiellt att påstå att regelbunden konditionsträning var nyttigt, att rökning var farligt och att massage var välgörande för kropp och själ. Nu, många år senare, är massage rumsren och att träna regelbundet och inte röka självklarheter.

Komplementära behandlingar, som akupunktur, naprapati och kiropraktik, var starkt ifråga­satta för 20–30 år sedan men är nu alltmer accepterade behandlingsformer bland befolkningen och vanliga läkare.

Kosttillskotten tar, efter många år, allt större plats på apotekens hyllor. Jag är övertygad om att det inom 20 år kommer att finnas så pass mycket medvetenhet och vetenskapligt stöd att intag av kosttillskott kommer att tas upp i läkarutbildningen och rekommenderas av myn­digheterna. Vänta inte tills läkare och ansvariga samhällsinstitutioner rekommenderar något. Det tar alltför många år, och de är oftast de sista att kliva på tåget. Börja nu med individan­passade kosttillskott för dig själv och dina barn. Vanliga människor känner och vet att de mår bättre när de tar kosttillskott. De behöver inte vänta på att någon myndighet ska bekräfta det.

2. Det är en myt att vi väljer att äta den mat som vi behöver äta
Jag har tidigare presenterat den grymma statistiken från studier bland svenska skolbarn som visar vad de i praktiken äter. Stanna kvar en halvtimme extra nästa gång du handlar mat. Titta efter i kundkorgarna vilka livsmedel de flesta människor inhandlar och lägg märke till hur pass balanserad den kost som folk väljer i själva verket är. Bara några få procent får sina grundbehov tillfredsställda genom att äta:

 

  • en stadig frukost
  • minst fem portioner frukt och grönsaker per dag
  • fullkornsprodukter i stället för raffinerade vitmjölsprodukter
  • nyttiga proteiner och fetter varje dag

Många matval görs eller påverkas av barnen, och det är inte ovanligt att barnen får bestämma vilken mat man ska äta.
”Varför ska jag äta müsli när jag kan äta cornflakes?” ”Varför får jag inte äta godis varje dag? Det smakar så gott.” ”Alla andra får ju.” Och så vidare. Barn vet ofta hur man bryter ned föräldrarnas motstånd och lär sig att använda vredesutbrott, tjat eller andra effektiva metoder om det behövs.

3. Det är en myt att vi inte behöver äta kosttillskott
Vi behöver komplettera med extra mo­tion, eftersom vi sällan får den livsviktiga motionen på vårt arbete och genom dagliga aktiviteter. På samma sätt behöver vi äta kosttillskott för att kompensera för en bristfällig kost, ökad stress och en större miljöbelastning i samhället. Regelbundet intag av kosttillskott är mycket viktigt av bl. a. följande anledningar:

  • Vi äter raffinerad mat där man har tagit bort många viktiga näringsämnen från kosten.
  • Grönsaker, frukt och sädesprodukter innehåller mycket mindre näring idag än de gjorde för 50 år sedan. I ett ”modernt” jordbruk plöjer man inte ner klöver, alfalfa och tångmjöl, eller förnyar jorden på annat sätt med livsviktiga näringsämnen som människan behöver. Man tar ifrån jorden dussintals livsviktiga mineraler och spårämnen och tillsätter endast kalk, fosfor och kväve. Vår mat är bara så hälsosam som den odlade jorden är. Välj därför ekologiskt framställda produkter.
  • ”Modernt” kött från kor i massuppfödning är av sämre kvalitet och har sämre näringsbalans än kött från naturligt uppfödda kreatur. Vanligt kött innehåller fel fettsyrabalans. Ekologiskt kött innehåller mycket mer av nyttiga omega 3-fettsyror.
  • Fisken vi äter är oftast förgiftad av PCB-toxiner, antibiotika och tungmetaller, där kvicksilver dominerar. Odlad fisk är bland annat uppfödd på sojamjöl och annan, för fisk onaturlig föda. Odlad fisk innehåller mycket mindre näring är vild fisk.
  • Vi äter en kost som innehåller alldeles för många tillsatser och färgämnen. Vi lever i en toxisk miljö och alla har vi för stora mängder främmande kemikalier och metaller i oss. Kroppen använder vitaminer, mineraler och aminosyror för att hjälpa till att avlägsna dessa ämnen, men vi får inte i oss tillräckliga mängder via den moderna sjukmanskosten.


4. Det är en myt att RDI (rekommenderat dagligt intag) ger oss allt vi behöver när det gäller mat och kosttillskott

Myndigheterna rekommenderar ett intag som är baserat på föråldrade kunskaper och åsikter. Det togs fram under andra världskriget för friska amerikanska soldater, för att säkerställa att de inte fick näringsbristsjukdomar som beriberi och skörbjugg och har inte ändrats nämnvärt sedan dess. Tiotusentals vetenskapliga undersökningar har påvisat att näringsintag i doser betydligt över RDI bl. a. skyddar mot miljögifter och skadlig stress samt förebygger de allra flesta sjukdomar. Rekommendationer och en målsättning som eftersträvar optimal hälsa, skydd mot stress, miljögifter och kroniska sjukdomar bör ersätta det föråldrade RDI-tänkande som bygger på en minimal försäkring. RDI ska betraktas som en sorts mini­miranson vad gäller kroppens behov av näringsämnen.

 

5. Det är en myt att det inte finns tillräckligt med forskning om kosttillskott för att vi ska våga inta dem
Faktum är att det finns mycket mera forskning om intag av tillskott än om många av de behandlingsmetoder som används idag inom skolmedicinen. Det finns tiotusentals veten­skapliga studier rörande vitaminer och mineraler, och miljontals människor i västvärlden har använt kosttillskott i höga doser dagligen under de senaste 50 åren.

Trots att mer än 50 miljoner amerikaner har ätit kosttillskott dagligen under många år finns det mycket få rapporter om biverkningar och toxicitet i USA. Det finns däremot många rappor­ter om skador på grund av intag av aspartam, men det är myndigheterna inte bekymrade över.

Det som vi däremot borde ha mycket flera restriktioner mot och varningar för är socker, vitt mjöl, glutamat, aspartam och andra tvivelaktiga ämnen som stjäl näring från eller förgiftar kroppen.

Av Peter Wilhelmsson

Källa: Texten är hämtad ur boken "Friskare barn" av Peter Wilhelmsson.


Fakta

Texten är hämtad ur boken "Friskare barn" av Peter Wilhelmsson.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

 

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.