Thenee står utomhus och ler

Foto: Studiofotograferna

Fasta – en rivstart för nya sundare vanor

En fasteperiod kan göra underverk för både kropp och själ. Efter ett par dagar laddas du med energi och harmoni. Läs om hur det gick till när Thenee gjorde en ordentlig storstädning av kroppen. 

Mycket av energin som i vanliga fall används till att bearbeta födan används vid fasta istället till utrensningen, och du får en nytändning.
Thenee är en 27 år gammal tjej som pusslar för att få sina två deltidsjobb att gå ihop.
– Jag arbetar deltid på hälsokostbutik och deltid på Guldaffär här i Värnamo. Det går bra men jag jobbar väldigt mycket vilket ibland kan göra att jag inte tar hand om mig själv på det sättet jag skulle vilja göra. På fritiden promenerar jag mycket och går en del på aerobics.

"Bland det bästa jag gjort"
Thenee erkänner att när det gäller hennes matvanor blir det ofta lite dåligt med frukt och grönsaker.
– Det blir mycket thaimat men även en hel del svensk husmanskost, berättar hon och fortsätter:
– Efter att ha känt mig energilös en tid ville jag ta tag i mina vanor och rensa ut kroppen på riktigt för att sen börja på ny kula med nya vanor. En vitaminfasta fick bli rivstarten på mitt ”nya” liv. Det var bland det bästa jag gjort! Efter fastan var jag så full av energi som jag aldrig varit förut. Jag tränade mer och ändrade mina matvanor, det blev mycket mer frukt och grönsaker än tidigare. Man vill ju inte ”smutsa” ner kroppen med skräpmat igen. Jag tror att energin som fastan gav mig höll i sig i tre veckor, då hade jag kommit igång med både träning och nya matvanor.

Snart dags igen
Nu har det gått ett år sedan Thenees första fasta och nu är det dags igen.
– Jag fick så många positiva kommentarer från vänner och kunder efter förra fasta. Min hy blev fräschare och jag såg piggare ut. Jag skrev dagbok under förra fastan, jag vet att de första dagarna är lite tuffa men det är det värt. Nu riktigt längtar jag efter att sätta igång!

 


Söndag
Första nedtrappningsdagen
Till frukost åt jag bladgröna müslin med naturell yoghurt och drack Curite, ett utrensande te som är bra för njurarna. Hade lite fikon i müslin också för mer tuggmotstånd. Det var helt okej.
Till lunch blev det naturell yoghurt med vanlig müsli och ett glas vatten. Mellan lunch och middag blev jag ganska hungrig. Men jag höll mig till ett glas vatten. Till middag blev det sallad som bestod av olika sorters grönsaker - det var rödlök, kikärtor med vinäger, olivolja och örtkrydda. Jag blev ganska hungrig efter middagen också.

Måndag 
Andra nedtrappningsdagen
Frukost: Bladgröna müsli och lite fikon med naturell yoghurt och Curite.
Lunch: Naturell yoghurt med vanlig müsli och ett glas vatten.
Middag: Sallad på samma sätt som igår.

Det har funkat bra under de här två nedtrappningsdagarna, men jag blev fortfarande hungrig mellan måltiderna. Under dagen blev jag ganska trött och på eftermiddagen fick jag lite huvudvärk.

Tisdag
Idag började jag med den ”riktiga” fastan!
Frukost: 4 dl utspädd Plommi med vatten och 3 dl Curite. Det var viktigt att ”äta” med sked. Det var inget vidare med utspädd Plommi men man blev ”mätt” av all vätska.
Mellanmål: 3 dl Curite. Det var gott. Var dock hungrig.
Lunch: 2 dl utspädd Grönsakskur med vatten, 2 dl utspädd 11+11 med vatten som efterrätt och 3 dl Curite. Inget vidare med utspädd Grönsakskur med smak av tomater som jag inte gillar särskilt mycket. Men fruktjuice 11+11 var mycket uppskattat. Tyvärr blev jag hungrig igen efter två timmar.
Mellanmål: 3 dl Curite. Mättar lite grann.
Middag: 5 dl Grönsaksbuljong med vitlöksklyfta. Det var gott och mättade i cirka två timmar.
Kvällen: 3dl Curite.

Idag började magen komma igång och rensa ordentligt. Gick oftare på toan.

Onsdag 
Vaknade upp idag och mådde inte alls bra. Blev illamående och kunde knappt stå upp.
Frukost: 4 dl utspädd Plommi och 3 dl Curite. Kunde knappt äta för att jag mådde så dåligt.
Mellanmål: 3 dl Curite.
Lunch: 2 dl utspädd Grönsakskur med vatten, 2 dl utspädd 11+11 och 3 dl Curite.
Mellanmål: 3 dl Curite.
Middag: 5 dl Grönsaksbuljong med vitlöksklyfta.
Kvällen: 3 dl Curite.

Under hela dagen var jag trött och hängig. Hade t.o.m ont i ryggen. Var det fastan eller för att jag stod och jobbade länge? Men yrseln försvann under förmiddagen. Hungern försvann dock inte. En positiv grej var att jag ”fikade” med mina väninnor på kvällen och jag åt och drack ingenting. Var inte heller sugen medan väninnorna åt bakelser. Fuskade dock med 4 cashewnötter under dagen.

Torsdag 
Vaknade idag och var helt pigg.
Jag mådde jättebra. Ingen yrsel alls.
Frukost: 4 dl utspädd Plommi med vatten och 3 dl Curite.
Mellanmål: 3 dl Curite.
Lunch: 2 dl utspädd Grönsakskur med vatten, 2 dl utspädd 11+11 och 3 dl Curite.
Mellanmål: 3 dl Curite.
Middag: 5 dl Grönsaksbuljong med vitlöksklyfta.
Kvällen: 3 dl Curite.

 

”Maten” har jag vant mig vid och var lättare att äta. Men under eftermiddagen vände det helt. Blev trött och hade ont i ryggen igen och var otroligt hungrig. Kanske beror det på att jag inte drack mitt te under eftermiddagen på rätt tidpunkt. Blev lite sent idag. När jag hade ätit middag blev det bättre. Trötthet, ryggvärk och hungern försvann. Hade t.o.m energi till en halvtimmes träning. Det kändes bra.

Fredag 
Vaknade pigg idag också.
Frukost: 2 dl utspädd 11+11 med vatten och 3 dl Curite.
Mellanmål: 3 dl Curite.
Lunch: 2dl utspädd Morotsmust med vatten, 2 dl utspädd 11+11 och 3 dl Curite.
Mellanmål: 3 dl Curite.
Middag: 5 dl Grönsaksbuljong med vitlöksklyfta.
Kvällen: 3 dl Curite.

Vaknade pigg även idag och det varade hela dagen. Ingen ryggvärk och inte hungrig mellan måltiderna. Men jag längtar efter att få tugga!

Lördag 
Trött och seg i kroppen.
Frukost: 2 dl utspädd 11+11 med vatten och 3 dl Curite.
Mellanmål: 3 dl Curite.
Lunch: 2 dl utspädd Morotsmust med vatten, 2 dl utspädd 11+11 och 3 dl Curite.
Mellanmål: 3dl Curite.
Middag: 5dl Grönsaksbuljong med vitlöksklyfta.
Kvällen: 3dl Curite.

Var lite trött och seg i kroppen på morgonen. Kanske beror på att jag har jobbat hela veckan och även idag. Men jag blev piggare när jag fick i mig frukosten och det varade hela dagen.
På kvällen var jag på inflyttningsfest. Där fanns det chips, ostbågar och läskande drycker. Jag blev faktiskt sugen på ostbågar men kunde motstå och var glad när jag åt min buljong-soppa trots alla frestelser.

Söndag
Sista dagen innan upptrappningen.
Frukost: 2 dl utspädd 11+11 med vatten och 3 dl Curite.
Mellanmål: 3 dl Curite.
Lunch: 2 dl utspädd Morotsmust med vatten, 2 dl utspädd 11+11 och 3dl Curite.
Mellanmål: 3 dl Curite.
Middag: 5 dl Grönsaksbuljong med vitlöksklyfta.
Kvällen: 3 dl Curite.

Vaknade pigg och glad. Tog en timmes rask promenad i solen efter frukosten. Det kändes helt underbart. Har varit energisk hela dagen men suget efter riktig mat börjades kännas idag. Längtar tills dess.

Måndag 
Första upptrappningsdagen.
Frukost: 3 dl Curite, naturell yoghurt med bladgröna müsli, rivet äpple och lite fikon. Och igen - 3 dl Curite.
Mellanmål: 2 dl utspädd Plommi.
Lunch: 2 ½ dl grönsakssoppa, 2 dl utspädd 11+11 och 3 dl Curite.
Mellanmål: 2 dl utspädd Plommi och 3 dl Curite.
Middag: En kokt potatis, 2 dl surkål och 2 msk keso.
Kvällen: 3dl Curite.

 

Vaknade imorse pigg och mycket energisk. Var jätteglad för att få tugga grönsaksbitar i soppan. Middag var inget vidare eftersom jag inte gillar keso och inte heller surkål. Det var väldigt svårt att få ner det. Tyvärr så åt jag bara upp potatisen och slängde resten.

Tisdag 
Energisk hela dagen!
Frukost: 3 dl Curite, naturell yoghurt med bladgröna müsli, rivet äpple och lite fikon. Samt 3 dl Curite.
Mellanmål: 2 dl utspädd Plommi.
Lunch: 2 ½ dl grönsakssoppa och 
2 dl utspädd 11+11.
Mellanmål: 2 dl utspädd Plommi och 3 dl Curite.
Middag: Spenat- och blomkåls-gratäng.

Ännu en dag som jag vaknade pigg och fortsatte vara energisk hela dagen. Grönsakssoppan var jättegod och så var även gratängen.
Bestämde mig för att fortsätta dricka Curite men kanske inte så mycket som fem gånger per dag.

Summering av fastan
Det var väldigt jobbigt i början av nedtrappningsdagarna och under första dagarna av själva fastan. Då mådde jag inte alls bra och ändå skulle jag jobba. Jag bet ihop och fortsatte och resultatet var helt underbart. Jag har aldrig mått så bra. Det här kan jag definitivt göra om igen.
Jag fick fräschare hy och såg piggare ut. All ny energi räckte till att få mig att komma igång med träning och bättre matvanor.

Av Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Lämna skorna hemma – idag är det barfotadagen

Hälsa

Att vistas i naturen är helande för kropp och själ. Och när du slänger av dig skorna och går barfota på gräs, sand, jord och sten då får du en ännu starkare kontakt med jorden. Författaren, föreläsaren och kursmentorn Lilian Alterskjaer ville uppmärksamma oss på att inte glömma bort naturen självläkande kraft och skapade Barfotadagen – som firas överallt i Sverige idag.

Ny undersökning: Därför har svenskarna magproblem

Hälsa

Fyra av fem svenskar har så stora problem med magen att det påverkar deras vardag. Stress uppges som den största orsaken följt av fet mat, för mycket mat, alkohol och oregelbundna måltider. Hälsobarometern har även inkluderat våra grannländer och i Finland har man mest ont i magen - 87 procent uppger att de lider av magproblem.

Mineralet som boostar hud, hår & naglar

Hälsa

Sommaren står inför dörren – men håret känns tunt, naglarna sköra och ansiktet vinterglåmigt. Känns det igen? Ett tillskott med kisel kan ge fylligare hår, friskare hud och starkare naglar på några veckor. Läs om kroppens behov av mineraler och spårämnet kisel.

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

 

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

 

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.