Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Thenee står utomhus och ler

Foto: Studiofotograferna

Fasta – en rivstart för nya sundare vanor

En fasteperiod kan göra underverk för både kropp och själ. Efter ett par dagar laddas du med energi och harmoni. Läs om hur det gick till när Thenee gjorde en ordentlig storstädning av kroppen. 

Mycket av energin som i vanliga fall används till att bearbeta födan används vid fasta istället till utrensningen, och du får en nytändning.
Thenee är en 27 år gammal tjej som pusslar för att få sina två deltidsjobb att gå ihop.
– Jag arbetar deltid på hälsokostbutik och deltid på Guldaffär här i Värnamo. Det går bra men jag jobbar väldigt mycket vilket ibland kan göra att jag inte tar hand om mig själv på det sättet jag skulle vilja göra. På fritiden promenerar jag mycket och går en del på aerobics.

"Bland det bästa jag gjort"
Thenee erkänner att när det gäller hennes matvanor blir det ofta lite dåligt med frukt och grönsaker.
– Det blir mycket thaimat men även en hel del svensk husmanskost, berättar hon och fortsätter:
– Efter att ha känt mig energilös en tid ville jag ta tag i mina vanor och rensa ut kroppen på riktigt för att sen börja på ny kula med nya vanor. En vitaminfasta fick bli rivstarten på mitt ”nya” liv. Det var bland det bästa jag gjort! Efter fastan var jag så full av energi som jag aldrig varit förut. Jag tränade mer och ändrade mina matvanor, det blev mycket mer frukt och grönsaker än tidigare. Man vill ju inte ”smutsa” ner kroppen med skräpmat igen. Jag tror att energin som fastan gav mig höll i sig i tre veckor, då hade jag kommit igång med både träning och nya matvanor.

Snart dags igen
Nu har det gått ett år sedan Thenees första fasta och nu är det dags igen.
– Jag fick så många positiva kommentarer från vänner och kunder efter förra fasta. Min hy blev fräschare och jag såg piggare ut. Jag skrev dagbok under förra fastan, jag vet att de första dagarna är lite tuffa men det är det värt. Nu riktigt längtar jag efter att sätta igång!

 


Söndag
Första nedtrappningsdagen
Till frukost åt jag bladgröna müslin med naturell yoghurt och drack Curite, ett utrensande te som är bra för njurarna. Hade lite fikon i müslin också för mer tuggmotstånd. Det var helt okej.
Till lunch blev det naturell yoghurt med vanlig müsli och ett glas vatten. Mellan lunch och middag blev jag ganska hungrig. Men jag höll mig till ett glas vatten. Till middag blev det sallad som bestod av olika sorters grönsaker - det var rödlök, kikärtor med vinäger, olivolja och örtkrydda. Jag blev ganska hungrig efter middagen också.

Måndag 
Andra nedtrappningsdagen
Frukost: Bladgröna müsli och lite fikon med naturell yoghurt och Curite.
Lunch: Naturell yoghurt med vanlig müsli och ett glas vatten.
Middag: Sallad på samma sätt som igår.

Det har funkat bra under de här två nedtrappningsdagarna, men jag blev fortfarande hungrig mellan måltiderna. Under dagen blev jag ganska trött och på eftermiddagen fick jag lite huvudvärk.

Tisdag
Idag började jag med den ”riktiga” fastan!
Frukost: 4 dl utspädd Plommi med vatten och 3 dl Curite. Det var viktigt att ”äta” med sked. Det var inget vidare med utspädd Plommi men man blev ”mätt” av all vätska.
Mellanmål: 3 dl Curite. Det var gott. Var dock hungrig.
Lunch: 2 dl utspädd Grönsakskur med vatten, 2 dl utspädd 11+11 med vatten som efterrätt och 3 dl Curite. Inget vidare med utspädd Grönsakskur med smak av tomater som jag inte gillar särskilt mycket. Men fruktjuice 11+11 var mycket uppskattat. Tyvärr blev jag hungrig igen efter två timmar.
Mellanmål: 3 dl Curite. Mättar lite grann.
Middag: 5 dl Grönsaksbuljong med vitlöksklyfta. Det var gott och mättade i cirka två timmar.
Kvällen: 3dl Curite.

Idag började magen komma igång och rensa ordentligt. Gick oftare på toan.

Onsdag 
Vaknade upp idag och mådde inte alls bra. Blev illamående och kunde knappt stå upp.
Frukost: 4 dl utspädd Plommi och 3 dl Curite. Kunde knappt äta för att jag mådde så dåligt.
Mellanmål: 3 dl Curite.
Lunch: 2 dl utspädd Grönsakskur med vatten, 2 dl utspädd 11+11 och 3 dl Curite.
Mellanmål: 3 dl Curite.
Middag: 5 dl Grönsaksbuljong med vitlöksklyfta.
Kvällen: 3 dl Curite.

Under hela dagen var jag trött och hängig. Hade t.o.m ont i ryggen. Var det fastan eller för att jag stod och jobbade länge? Men yrseln försvann under förmiddagen. Hungern försvann dock inte. En positiv grej var att jag ”fikade” med mina väninnor på kvällen och jag åt och drack ingenting. Var inte heller sugen medan väninnorna åt bakelser. Fuskade dock med 4 cashewnötter under dagen.

Torsdag 
Vaknade idag och var helt pigg.
Jag mådde jättebra. Ingen yrsel alls.
Frukost: 4 dl utspädd Plommi med vatten och 3 dl Curite.
Mellanmål: 3 dl Curite.
Lunch: 2 dl utspädd Grönsakskur med vatten, 2 dl utspädd 11+11 och 3 dl Curite.
Mellanmål: 3 dl Curite.
Middag: 5 dl Grönsaksbuljong med vitlöksklyfta.
Kvällen: 3 dl Curite.

 

”Maten” har jag vant mig vid och var lättare att äta. Men under eftermiddagen vände det helt. Blev trött och hade ont i ryggen igen och var otroligt hungrig. Kanske beror det på att jag inte drack mitt te under eftermiddagen på rätt tidpunkt. Blev lite sent idag. När jag hade ätit middag blev det bättre. Trötthet, ryggvärk och hungern försvann. Hade t.o.m energi till en halvtimmes träning. Det kändes bra.

Fredag 
Vaknade pigg idag också.
Frukost: 2 dl utspädd 11+11 med vatten och 3 dl Curite.
Mellanmål: 3 dl Curite.
Lunch: 2dl utspädd Morotsmust med vatten, 2 dl utspädd 11+11 och 3 dl Curite.
Mellanmål: 3 dl Curite.
Middag: 5 dl Grönsaksbuljong med vitlöksklyfta.
Kvällen: 3 dl Curite.

Vaknade pigg även idag och det varade hela dagen. Ingen ryggvärk och inte hungrig mellan måltiderna. Men jag längtar efter att få tugga!

Lördag 
Trött och seg i kroppen.
Frukost: 2 dl utspädd 11+11 med vatten och 3 dl Curite.
Mellanmål: 3 dl Curite.
Lunch: 2 dl utspädd Morotsmust med vatten, 2 dl utspädd 11+11 och 3 dl Curite.
Mellanmål: 3dl Curite.
Middag: 5dl Grönsaksbuljong med vitlöksklyfta.
Kvällen: 3dl Curite.

Var lite trött och seg i kroppen på morgonen. Kanske beror på att jag har jobbat hela veckan och även idag. Men jag blev piggare när jag fick i mig frukosten och det varade hela dagen.
På kvällen var jag på inflyttningsfest. Där fanns det chips, ostbågar och läskande drycker. Jag blev faktiskt sugen på ostbågar men kunde motstå och var glad när jag åt min buljong-soppa trots alla frestelser.

Söndag
Sista dagen innan upptrappningen.
Frukost: 2 dl utspädd 11+11 med vatten och 3 dl Curite.
Mellanmål: 3 dl Curite.
Lunch: 2 dl utspädd Morotsmust med vatten, 2 dl utspädd 11+11 och 3dl Curite.
Mellanmål: 3 dl Curite.
Middag: 5 dl Grönsaksbuljong med vitlöksklyfta.
Kvällen: 3 dl Curite.

Vaknade pigg och glad. Tog en timmes rask promenad i solen efter frukosten. Det kändes helt underbart. Har varit energisk hela dagen men suget efter riktig mat börjades kännas idag. Längtar tills dess.

Måndag 
Första upptrappningsdagen.
Frukost: 3 dl Curite, naturell yoghurt med bladgröna müsli, rivet äpple och lite fikon. Och igen - 3 dl Curite.
Mellanmål: 2 dl utspädd Plommi.
Lunch: 2 ½ dl grönsakssoppa, 2 dl utspädd 11+11 och 3 dl Curite.
Mellanmål: 2 dl utspädd Plommi och 3 dl Curite.
Middag: En kokt potatis, 2 dl surkål och 2 msk keso.
Kvällen: 3dl Curite.

 

Vaknade imorse pigg och mycket energisk. Var jätteglad för att få tugga grönsaksbitar i soppan. Middag var inget vidare eftersom jag inte gillar keso och inte heller surkål. Det var väldigt svårt att få ner det. Tyvärr så åt jag bara upp potatisen och slängde resten.

Tisdag 
Energisk hela dagen!
Frukost: 3 dl Curite, naturell yoghurt med bladgröna müsli, rivet äpple och lite fikon. Samt 3 dl Curite.
Mellanmål: 2 dl utspädd Plommi.
Lunch: 2 ½ dl grönsakssoppa och 
2 dl utspädd 11+11.
Mellanmål: 2 dl utspädd Plommi och 3 dl Curite.
Middag: Spenat- och blomkåls-gratäng.

Ännu en dag som jag vaknade pigg och fortsatte vara energisk hela dagen. Grönsakssoppan var jättegod och så var även gratängen.
Bestämde mig för att fortsätta dricka Curite men kanske inte så mycket som fem gånger per dag.

Summering av fastan
Det var väldigt jobbigt i början av nedtrappningsdagarna och under första dagarna av själva fastan. Då mådde jag inte alls bra och ändå skulle jag jobba. Jag bet ihop och fortsatte och resultatet var helt underbart. Jag har aldrig mått så bra. Det här kan jag definitivt göra om igen.
Jag fick fräschare hy och såg piggare ut. All ny energi räckte till att få mig att komma igång med träning och bättre matvanor.

Av Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

 

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.