Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ett plasthjärta med plåster och bandage

5 goda vanor som kan skydda dig mot hjärtinfarkt

Fakta hjärtinfarkt

En hjärtinfarkt beror oftast på att en blodpropp har bildats och täppt till hjärtats kranskärl så att blodet inte kan passera. Detta gör att hjärtmuskeln drabbas av syrebrist och kan vara ett livshotande tillstånd.

Följ de fem råden och lev längre

  • Promenera eller cykla minst 40 minuter om dagen

  • Träna minst en timme i veckan

  • Ha ett bukomfång under 95 centimeter

  • Drick måttliga mängder alkohol

  • Rök inte

  • Ät en hälsosam kost
    – Vi skulle spara enormt många liv om fler levde enligt de här fem råden. Det kan vara svårt, men i så fall kanske man kan ta till sig något av det. Lite är bättre än inget, säger Agneta Åkesson.



Vanliga symtom vid en hjärtinfarkt är:

  • Stark och ihållande bröstsmärta som kan stråla ut i armarna.

  • Obehagskänsla i bröstet som kan stråla upp mot halsen, käkarna och skuldrorna.

  • Illamående.

  • Andnöd.

  • Kallsvett.

  • Rädsla och ångest.

  • Källa: Vårdguiden 1177 (TT)

Genom att kombinera rätt levnadsvanor skulle tre av fyra hjärtinfarkter kunna undvikas. Det visar en ny studie.
– Det är inte förvånande att hälsosamma levnadsvanor minskar risken för hjärtinfarkt, det som är intressant är hur mycket risken minskar om man kombinerar dem, säger Agneta Åkesson, forskare vid Karolinska institutet, till Expressen.

I den aktuella studien, som publiceras i Journal of the American College of Cardiology, ingick drygt 20 000 friska svenska män i åldrarna 45 till 79 år. Deltagarna, som följdes i genomsnitt i elva år, fick svara på frågor om kostvanor, alkoholkonsumtion, rökning, bukomfång och och hur fysiskt aktiva de var.

 

Läs också: Probiotika kan skydda mot stroke

Lägst risk hade...
Den lägsta risken för hjärtinfarkt fanns hos de män som promenerade eller cyklade minst 40 minuter om dagen, tränade minst en timme i veckan, hade ett bukomfång under 95 centimeter, drack måttliga mängder alkohol, inte rökte, och i övrigt åt en hälsosam kost. Det senare definierades som att regelbundet äta frukt, grönsaker, rotfrukter, nötter, magra mjölkprodukter, fullkorn och fisk.

Vanligaste dödsorsaken i Sverige
De senaste åren har risken att dö på grund av hjärt-kärlsjukdom minskat drastiskt, men detta är ändå den vanligaste dödsorsaken i Sverige, både bland kvinnor och män.
Men det behöver inte vara så, konstaterar nu forskare vid Karolinska institutet i Solna. Genom att förändra sina levnadsvanor skulle tre av fyra hjärtinfarkter hos män kunna undvikas.
– Det är inte förvånande att hälsosamma levnadsvanor minskar risken för hjärtinfarkt, det som är intressant är hur mycket risken minskar om man kombinerar dem, säger Agneta Åkesson, forskare vid Karolinska institutet, till Expressen.

Hellre överviktig och röra på sig än smal och stillasittande
Det viktigaste rådet är enligt Agneta Åkesson är att inte röka.
– Sedan är de nog rätt likvärdiga, men om jag ska välja blir det kost och motion. Det är bättre att vara lite överviktig och röra på sig, än att vara smal och sitta still, säger hon till tidningen.

 

Minska risken med 35 procent – eller 86 procent
Studien visar att en hälsosam kost i kombination med måttlig alkoholkonsumtion minskar risken med 35 procent. Lägger man dessutom till icke-rökning, fysisk aktivitet och ett mindre midjemått minskar risken med hela 86 procent, jämfört med högriskgruppen.
– Dessvärre var det endast en liten andel män som hade detta hälsosamma beteende.

 Läs också: Baljväxter och korn kan minska risk för hjärt- och kärlsjukdom

Av Redaktionen


Fakta hjärtinfarkt

En hjärtinfarkt beror oftast på att en blodpropp har bildats och täppt till hjärtats kranskärl så att blodet inte kan passera. Detta gör att hjärtmuskeln drabbas av syrebrist och kan vara ett livshotande tillstånd.

Följ de fem råden och lev längre

  • Promenera eller cykla minst 40 minuter om dagen

  • Träna minst en timme i veckan

  • Ha ett bukomfång under 95 centimeter

  • Drick måttliga mängder alkohol

  • Rök inte

  • Ät en hälsosam kost
    – Vi skulle spara enormt många liv om fler levde enligt de här fem råden. Det kan vara svårt, men i så fall kanske man kan ta till sig något av det. Lite är bättre än inget, säger Agneta Åkesson.



Vanliga symtom vid en hjärtinfarkt är:

  • Stark och ihållande bröstsmärta som kan stråla ut i armarna.

  • Obehagskänsla i bröstet som kan stråla upp mot halsen, käkarna och skuldrorna.

  • Illamående.

  • Andnöd.

  • Kallsvett.

  • Rädsla och ångest.

  • Källa: Vårdguiden 1177 (TT)

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Illustration av silhuett som sitter ner och reser på sig med uppsträckta armar

Har du fastnat i en känslofälla?

Mental hälsa

Brukar du skjuta upp saker, oroa dig eller agera spontant i stunden, trots att det inte gynnar dig i längden? Då kanske du låter känslorna styra för mycket. Psykologen Siri Helle tipsar här om hur du tar dig ur känslofällorna som sätter krokben för ditt drömliv.

“Jag vill vara aktiv i många år till ”

Hälsa

Viveca Söderlund, 74 år, gillar att hålla igång. Hon är nybliven pensionär och har inga problem att sysselsätta sig. Men är hon för mycket i farten får hon värk i kroppen. Numera gör det ingenting, för de senaste åren har hon använt en CBD-kräm som ger smärtlindring efter en liten stund.

Barrskog mot blå himmel

Forskning: Träd kan också bli stressade

Eko/miljö

Ja du läste rätt! De gaser som träd i skogen utsöndrar i form av dofter kallas terpener. Dessa luktar gott , men fungerar även som ett försvar för träden, mot bland annat luftföroreningar och värme. Att träden börjar dofta annorlunda kan vara tecken på att träden är stressade på grund av klimatförändringar.

Friskare tänder med rätt tandkräm

Munhälsa

Blödande tandkött, karies och tandlossning drabbar inte bara munhälsan. Det kan även orsaka sjukdomar i resten av kroppen. Bra munvård är därför enormt viktigt. Hydroxiapatit är ett ämne i tandkräm som bromsar kariesangrepp tidigt, jämnar ut emaljen och fyller ut ojämnheter.

 

Ont i ryggen? Så blir du bra

Värk

När forskare i Australien analyserade drygt 30 000 personers data för att ta reda på hur de kommit tillrätta med smärtor i ländryggen visade det sig att regelbunden fysisk aktivitet var det bästa sättet att få bukt med värken.

Probiotika – tarmens hjältar

Hälsa

Tarmen är intelligent. Den kallas i dag för vår andra hjärna, och mellan tarmen och hjärnan pågår en ständig kommunikation. I tarmen lever goda bakteriestammar som skyddar oss mot skadliga inkräktare. Ett bra sätt att hålla sig frisk, är att se till att få i sig en mångfald av de snälla mjölksyrabakterier.

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

TRÄNING

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Blomkålspizza med ruccola

Blomkålspizza med pesto och zucchini

Recept

Sugen på pizza, men vill helst undvika bröd och gluten? Testa en lite hälsosammare variant som funkar även för glutenkänsliga magar, med botten gjord av blomkål, ägg och ost. Toppa sedan med mozarella, ruccola, zucchini och paprika!

Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Forskning

Uppemot 80 procent av immunförsvarets celler finns i tarmen. Goda tarmbakterier kan stötta immunförsvaret och hjälpa dig att slippa bli trött, förkyld eller få influensa. Ett snabbt sätt att stärka immunförsvaret är att ta probiotika, exempelvis mjölksyrabakterier från släktet Lactobacillus.

 

planet I genomskärning som står i grön miljö

För 2,5 miljarder år sedan förändrade Q10 livet på jorden

Hjärta-kärl

Q10 är ett ämne som kroppen kan tillverka själv, men med ökad ålder minskar produktionen. Q10 är bra för hjärthälsan och minskar inflammationer i kroppen.  Molekylen som också kallas ubiqinon utvecklades från början av förhistoriska bakterier för att hjälpa dessa att överleva. Utan Q10 hade det livet på jorden troligen sett annorlunda ut.

Kvinna blundar i profil mot dramatisk himmel

5 myter om självkänsla – och sanningar!

Mental hälsa

Vi har hört mycket om vikten av en god självkänsla för vårt välmående. En god självkänsla behövs för att vi ska kunna ta oss igenom livet på stabil grund, stå upp för oss själva och möta livets motgångar. Men enligt psykolog Siri Helle, är mycket av det vi lärt oss om självkänsla fel!

Naturliga ämnen som dämpar värk i lederna

Leder

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

 

Polyfenoler minskar trötthet efter träning

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

Kureras expert: Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

Flicka med diabetesknapp på armen

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.

Fyra skrattande kvinnor i vita skjortor

Har du passerat klimakteriet eller inte?

Hälsa

Kvinnors klimakterieålder har stigit över tid. Men var tredje kvinna har svårt att fastställa exakt ålder för när hon kommit in i klimakteriet, enligt en studie från Göteborgs universitet. Anledningen? Ökad användning av hormonspiral och p-piller.

Ung kvinna kramar om sin hund

Sällskapsdjur – lyckopiller på fyra ben

Husdjur

Husdjur fyller en viktig funktion i våra liv – de sprider glädje, är kärleksfulla lekkamrater till barn och ett tryggt sällskap till våra äldre. Men de kan även hjälpa till vid olika former av neuropsykiatriska diagnoser och vara ett stort stöd för den med psykisk ohälsa.