kvinna

Fem knep som kan lindra fibromyalgi

I Sverige lider cirka 250 000 personer av fibromyalgi, en kronisk smärtsjukdom som drabbar så många 100 miljoner personer världen över enligt vissa beräkningar varav 90 procent kvinnor. Än så länge saknas både en enhetlig förklaring till varför sjukdomen uppstår och verksam behandling men det finns åtgärder man kan vidta för att lindra besvären.

Inom alternativa kretsar anses ibland sjukdomen ha sitt ursprung i mitokondrierna. Oavsett hur det förhåller sig med den saken har man kunnat se att de med fibromyalgi ofta har en mindre mängd mitokondrier samt lägre halter av co-enzym Q10 i blodet. Även bakterieöverväxt i tunntarmen, så kallad SIBO är vanligt hos så många som 90-100 procent av de testade fibromyalgipatienterna, vilket lett till att många tror på ett samband. Många med fibromyalgi lider ofta även av andra besvär som migrän, IBS och andra magbesvär, problem med sömnen är också vanligt.

 

Symptom
• Smärta
• Ömhet i muskler och ökad känslighet för smärta
• Trötthet
• Depression
• Ångest
• Mag- och tarmbesvär
• Sockersug

LÄS OCKSÅ: Fibromyalgi lindras av vegankost

Tips för att lindra fibromyalgi
Avlasta och avgifta kroppen
Vår miljö är full av gifter från luften vi andas till vattnet vi dricker och maten vi äter, överallt finns kemikalier och miljögifter. Det är näst intill omöjligt att undvika att exponeras och än vet vi inte hur knappt en bråkdel av dem påverkar vår hälsa. Men vi kan begränsa exponeringen och hjälpa kroppens avgiftande processer.

Stärk magtrakten
Många med fibromyalgi har även fått diagnosen IBS och vissa går även så långt att de tror att mag- och tarmbesvär är den bakomliggande orsaken till sjukdomen som till exempel SIBO. Och en studie har visat att patienter med fler ogynnsamma bakterier i sin bakterieflora hade mer smärta.

LÄS OCKSÅ: Fibromyalgi – den gåtfulla värken

Få ordning på kosten
Undvik till exempel processed mat, den innehåller ofta olika tillsatser så som färgämnen och konserveringsmedel som är främmande för den mänskliga kroppen och kan påverka oss mer än vi har kunskap om idag. Satsa istället på frukt och grönsaker, helst ekologiska för att slippa rester av bekämpningsmedel. Om du äter kött ät då helst kött från gräsbetande djur som fötts upp utan tillväxthormoner och antibiotika. Undvik även artificiella sötningsmedel som aspartam och smakförstärkaren natrium glutamat. Det finns studier som visat upplevd förbättring av symptomen hos fibromyalgipatienter som slutat med dessa. Att följa FODMAPS dieten har också visat sig ha gynnsam inverkan på symptombilden med minskad smärta som följd.

 

Börja motionera
Motion och träning har visat sig kunna hjälpa de som lider av fibromyalgi, särskilt gynnsam är konditionsträning.

LÄS OCKSÅ: Fibromyalgipatienter blir hjälpta av rödbetsjuice visar studie

Ta kosttillskott
Det finns diverse kosttillskott som kan hjälpa till att lindra symptomen vid fibromyalgi, flera av dem lämpar sig särskilt väl att tas tillsammans då det skapar en så kallad synergieffekt. Vitaminer och näringsämnen som anses särskilt gynnsamma är:
• D-vitamin, ett vanligt symptom på brist är smärta. Och i studier har det visat sig att et är vanligt med brist hos fibromyalgipatienter.
• Magnesium verkar muskelavslappnande och brist på detta viktiga mineral är sammanknippat med smärta. Oavsett om brist föreligger eller inte – vilket det oftast gör – har tillskott med magnesium visat sig lindra smärtorna hos de med fibromyalgi.
• Co-enzym Q10 – som tidigare nämnts är det vanligt med brist hos fibromyalgipatienter, en brist som tros bidra till uppkomsten till flera symptom. I försök har tillskott visat sig  hjälpa till att lindra huvudvärk men även andra symptom lindrades vid kontinuerlig behandling.
• Andra som kan hjälpa är vitamin B1, aminosyran L-carnitin och algen spirulina.

Av redaktionen

Källa: Expressen och IHerb

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.