kvinna

Fem knep som kan lindra fibromyalgi

I Sverige lider cirka 250 000 personer av fibromyalgi, en kronisk smärtsjukdom som drabbar så många 100 miljoner personer världen över enligt vissa beräkningar varav 90 procent kvinnor. Än så länge saknas både en enhetlig förklaring till varför sjukdomen uppstår och verksam behandling men det finns åtgärder man kan vidta för att lindra besvären.

Inom alternativa kretsar anses ibland sjukdomen ha sitt ursprung i mitokondrierna. Oavsett hur det förhåller sig med den saken har man kunnat se att de med fibromyalgi ofta har en mindre mängd mitokondrier samt lägre halter av co-enzym Q10 i blodet. Även bakterieöverväxt i tunntarmen, så kallad SIBO är vanligt hos så många som 90-100 procent av de testade fibromyalgipatienterna, vilket lett till att många tror på ett samband. Många med fibromyalgi lider ofta även av andra besvär som migrän, IBS och andra magbesvär, problem med sömnen är också vanligt.

Symptom
• Smärta
• Ömhet i muskler och ökad känslighet för smärta
• Trötthet
• Depression
• Ångest
• Mag- och tarmbesvär
• Sockersug

 

LÄS OCKSÅ: Fibromyalgi lindras av vegankost

Tips för att lindra fibromyalgi
Avlasta och avgifta kroppen
Vår miljö är full av gifter från luften vi andas till vattnet vi dricker och maten vi äter, överallt finns kemikalier och miljögifter. Det är näst intill omöjligt att undvika att exponeras och än vet vi inte hur knappt en bråkdel av dem påverkar vår hälsa. Men vi kan begränsa exponeringen och hjälpa kroppens avgiftande processer.

Stärk magtrakten
Många med fibromyalgi har även fått diagnosen IBS och vissa går även så långt att de tror att mag- och tarmbesvär är den bakomliggande orsaken till sjukdomen som till exempel SIBO. Och en studie har visat att patienter med fler ogynnsamma bakterier i sin bakterieflora hade mer smärta.

LÄS OCKSÅ: Fibromyalgi – den gåtfulla värken

Få ordning på kosten
Undvik till exempel processed mat, den innehåller ofta olika tillsatser så som färgämnen och konserveringsmedel som är främmande för den mänskliga kroppen och kan påverka oss mer än vi har kunskap om idag. Satsa istället på frukt och grönsaker, helst ekologiska för att slippa rester av bekämpningsmedel. Om du äter kött ät då helst kött från gräsbetande djur som fötts upp utan tillväxthormoner och antibiotika. Undvik även artificiella sötningsmedel som aspartam och smakförstärkaren natrium glutamat. Det finns studier som visat upplevd förbättring av symptomen hos fibromyalgipatienter som slutat med dessa. Att följa FODMAPS dieten har också visat sig ha gynnsam inverkan på symptombilden med minskad smärta som följd.

Börja motionera
Motion och träning har visat sig kunna hjälpa de som lider av fibromyalgi, särskilt gynnsam är konditionsträning.

LÄS OCKSÅ: Fibromyalgipatienter blir hjälpta av rödbetsjuice visar studie

Ta kosttillskott
Det finns diverse kosttillskott som kan hjälpa till att lindra symptomen vid fibromyalgi, flera av dem lämpar sig särskilt väl att tas tillsammans då det skapar en så kallad synergieffekt. Vitaminer och näringsämnen som anses särskilt gynnsamma är:
• D-vitamin, ett vanligt symptom på brist är smärta. Och i studier har det visat sig att et är vanligt med brist hos fibromyalgipatienter.
• Magnesium verkar muskelavslappnande och brist på detta viktiga mineral är sammanknippat med smärta. Oavsett om brist föreligger eller inte – vilket det oftast gör – har tillskott med magnesium visat sig lindra smärtorna hos de med fibromyalgi.
• Co-enzym Q10 – som tidigare nämnts är det vanligt med brist hos fibromyalgipatienter, en brist som tros bidra till uppkomsten till flera symptom. I försök har tillskott visat sig  hjälpa till att lindra huvudvärk men även andra symptom lindrades vid kontinuerlig behandling.
• Andra som kan hjälpa är vitamin B1, aminosyran L-carnitin och algen spirulina.

Av redaktionen

Källa: Expressen och IHerb

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

äldre kvinna i solglasögon

Professor: ”Vår livslängd har ingen fast gräns”

Forskning

De råder delade meningar om huruvuda det finns en absolut gräns för hur gammal en människa kan bli eller inte. En svensk professor i matematisk statistik menar att det inte finns någon fast gräns och forskning visar att vare sig livsstil som genetiska faktorer verkar spela roll efter 110 års ålder.

C och en kvinna som snyter sig

Förkorta förkylningen med C-vitamin

Naturlig hälsa

Hösten närmar sig med stormsteg och med den följer ofta förkylningar som byter av varandra samt en lång rad med sjukdagar. Det finns en mängd, mer eller mindre beprövade, huskurer att ta till för att lindra symptom som följer med sjukdomen. En av dessa som nu får stöd genom ny forskning är att inta höga doser av C-vitamin.

halsovalet2018 fi

Feministiskt initiativ: “Minska köttkonsumtionen”

Politik

Inför valet 2018 har Kurera skickat ut en enkät till samtliga riksdagspartier med frågor som rör hälsa och miljö.  Vi har även slängt in en joker i leken och idag har turen kommit till Feministiskt initiativ där riksdagskandidaten Sandra Isaksson och Gubb Marit Stigsson, miljöpolitisk talesperson har svarat på frågor från Kureras expertpanel.

man som svetsar man som fiskar carl schlyter

Carl Schlyter: “Arbetstid – en klimatfråga”

Kurera debatt

Den före detta Miljöpartisten och avgående riksdagsmannen Carl Schlyter skriver i detta debattinlägg att minskad arbetstid inte bara gynnar vår hälsa genom att det ger oss mer tid för återhämtning, det gynnar även klimatet då det visat sig att vår resursförbrukning minskar när vi går ned i arbetstid. Lägg till basinkomst på det och vi har ett recept på ett friskare och friare samhälle.

linser, bönor med mera abc

Kureras närings-ABC för veganer

Kost

Såväl nyblivna som rutinerade veganer bör vara noga med att se till att få i sig rätt näring. Med en helt växtbaserad kost kan det nämligen vara svårt att få i sig alla nödvändiga näringsämnen.