kvinna

Fem knep som kan lindra fibromyalgi

I Sverige lider cirka 250 000 personer av fibromyalgi, en kronisk smärtsjukdom som drabbar så många 100 miljoner personer världen över enligt vissa beräkningar varav 90 procent kvinnor. Än så länge saknas både en enhetlig förklaring till varför sjukdomen uppstår och verksam behandling men det finns åtgärder man kan vidta för att lindra besvären.

Inom alternativa kretsar anses ibland sjukdomen ha sitt ursprung i mitokondrierna. Oavsett hur det förhåller sig med den saken har man kunnat se att de med fibromyalgi ofta har en mindre mängd mitokondrier samt lägre halter av co-enzym Q10 i blodet. Även bakterieöverväxt i tunntarmen, så kallad SIBO är vanligt hos så många som 90-100 procent av de testade fibromyalgipatienterna, vilket lett till att många tror på ett samband. Många med fibromyalgi lider ofta även av andra besvär som migrän, IBS och andra magbesvär, problem med sömnen är också vanligt.

 

Symptom
• Smärta
• Ömhet i muskler och ökad känslighet för smärta
• Trötthet
• Depression
• Ångest
• Mag- och tarmbesvär
• Sockersug

LÄS OCKSÅ: Fibromyalgi lindras av vegankost

Tips för att lindra fibromyalgi
Avlasta och avgifta kroppen
Vår miljö är full av gifter från luften vi andas till vattnet vi dricker och maten vi äter, överallt finns kemikalier och miljögifter. Det är näst intill omöjligt att undvika att exponeras och än vet vi inte hur knappt en bråkdel av dem påverkar vår hälsa. Men vi kan begränsa exponeringen och hjälpa kroppens avgiftande processer.

Stärk magtrakten
Många med fibromyalgi har även fått diagnosen IBS och vissa går även så långt att de tror att mag- och tarmbesvär är den bakomliggande orsaken till sjukdomen som till exempel SIBO. Och en studie har visat att patienter med fler ogynnsamma bakterier i sin bakterieflora hade mer smärta.

LÄS OCKSÅ: Fibromyalgi – den gåtfulla värken

Få ordning på kosten
Undvik till exempel processed mat, den innehåller ofta olika tillsatser så som färgämnen och konserveringsmedel som är främmande för den mänskliga kroppen och kan påverka oss mer än vi har kunskap om idag. Satsa istället på frukt och grönsaker, helst ekologiska för att slippa rester av bekämpningsmedel. Om du äter kött ät då helst kött från gräsbetande djur som fötts upp utan tillväxthormoner och antibiotika. Undvik även artificiella sötningsmedel som aspartam och smakförstärkaren natrium glutamat. Det finns studier som visat upplevd förbättring av symptomen hos fibromyalgipatienter som slutat med dessa. Att följa FODMAPS dieten har också visat sig ha gynnsam inverkan på symptombilden med minskad smärta som följd.

 

Börja motionera
Motion och träning har visat sig kunna hjälpa de som lider av fibromyalgi, särskilt gynnsam är konditionsträning.

LÄS OCKSÅ: Fibromyalgipatienter blir hjälpta av rödbetsjuice visar studie

Ta kosttillskott
Det finns diverse kosttillskott som kan hjälpa till att lindra symptomen vid fibromyalgi, flera av dem lämpar sig särskilt väl att tas tillsammans då det skapar en så kallad synergieffekt. Vitaminer och näringsämnen som anses särskilt gynnsamma är:
• D-vitamin, ett vanligt symptom på brist är smärta. Och i studier har det visat sig att et är vanligt med brist hos fibromyalgipatienter.
• Magnesium verkar muskelavslappnande och brist på detta viktiga mineral är sammanknippat med smärta. Oavsett om brist föreligger eller inte – vilket det oftast gör – har tillskott med magnesium visat sig lindra smärtorna hos de med fibromyalgi.
• Co-enzym Q10 – som tidigare nämnts är det vanligt med brist hos fibromyalgipatienter, en brist som tros bidra till uppkomsten till flera symptom. I försök har tillskott visat sig  hjälpa till att lindra huvudvärk men även andra symptom lindrades vid kontinuerlig behandling.
• Andra som kan hjälpa är vitamin B1, aminosyran L-carnitin och algen spirulina.

Av redaktionen

Källa: Expressen och IHerb

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

 

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

 

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.