Fem naturliga smärtlindrare | Kurera.se
värk

Illustration: Mathias Larsson

Fem naturliga smärtlindrare

Värk och smärta gäckar många svenskar. Konsumtionen av smärtstillande läkemedel ökar kraftigt och trots att de inte bör ätas dagligen är det inte ovanligt. Naturliga alternativ finns, här är listan.

I en rapport från Statistiska centralbyrån framgår tydligt att andelen svenskar som lider av värk kraftigt ökar. Det handlar främst om värk i axlar, nacke, skuldror och leder. Parallellt ökar också användningen av smärtstillande läkemedel kraftigt.
Apoteket AB:s hälsoundersökning från 2012 visade att så många som fyra av tio svenskar dagligen lider av värk. Smärtstillande läkemedel ska inte intas regelbundet, ändå är det inte ovanligt. Vid värk, framförallt när värken är kronisk, finns det bättre alternativ.

Här är 5 naturliga smärtlindrare:

 

1. Gurkmeja
Gurkmeja är inte bara en krydda för matlagning utan också en populär medicinalväxt som flitigt använts vid behandling av inflammationer, värk och dålig matsmältning. Det är gurkmejans gula färgämne curcumin som står för örtens inflammationshämmande effekt. Ämnet verkar genom att hämma den signalmolekyl som är central vid inflammatoriska processer. Curcuminet hämmar också cox-2-gener vilket motverkar att inflammationsproteinet cox-2 bildas. Intresset för örtens medicinska egenskaper är stort och laboratorieförsök har även visat att örten hämmar tillväxten hos cancerceller och att den kan hejda sjukdomsförloppet vid Alzheimers.

2. Djävulsklo
Djävulsklo är en ört med ursprung från Sydafrika vars rötter länge brukats inom örtmedicinen för magsår och mensvärk. Flera studier bekräftar också rotens goda effekt på ledsmärta och artros, i en av dem kunde 60 procent av användarna avsluta medicinering med antiinflammatoriska och smärtstillande läkemedel och 30 procent sänka sin dosering. Djävulsklo verkar på två sätt – dels genom att bromsa nedbrytningen av arakidonsyra till prostaglandiner vilket minskar både inflammation och smärta i leder och genom att minska frisättningen av proinflammatoriska cytokiner som har en starkt nedbrytande effekt på ledernas brosk.

 

3. Grönläppad mussla
Extrakt från grönläppad mussla innehåller utöver omega-3-fettsyrorna EPA och DHA även så kallade furan-fettsyror som har en neutraliserande effekt på fria radikaler samt en antiinflammatorisk effekt. Musslan innehåller också naturligt glukosamin och kondroitin i form av glukosaminoglykaner (GAG) som båda är beståndsdelar i ledbrosk. Grönläppad mussla har visat mycket positiva resultat på lindring av symptom och förbättrad funktionsförmåga vid artros. Efter intag i sex månader kunde en 70-procentig förbättring av tillstånden utläsas. Musselextrakt har också visat mycket positiv effekt på andra inflammatoriska sjukdomar så som exempelvis astma och ledgångsreumatism.

4. Strandnypon
Nyponextrakt har blivit mycket populärt att behandla värkande, ömma och stela leder med. Det är främst nyponets innehåll av galaktolipider som ger dess inflammationshämmande effekt och där med också den smärtlindrande effekten. De nypon som används för ledvärk är av sorten Rosa Canina, även kallade strandnypon, då de har ett naturligt högt innehåll av galaktolipider. Intresset för nyponprodukter har bidragit till att flertalet välgjorda studier publicerats med mycket fina resultat. Nu senast genomfördes en studie på patienter med knäledsartros på Parker Institutet i Köpenhamn som visade på mycket god effekt vid behandling med nyponextrakt.

5. Kondroitin
Kondroitin är ett kroppseget ämne och en av byggstenarna i ledbrosk. Därmed är kondroitin mycket viktigt för en god ledhälsa. Krondroitinet främjar inte bara ledhälsan genom att tillföra leden byggstenar utan också genom att hämma ett enzym som har en nedbrytande effekt på ledens brosk. I och med att broskvävnaden inte har någon egen blodtillförsel så får brosket sin näringstillförsel via ledvätskan och kondroitinet fungerar som en magnet som gör att ledvätskan dras till brosket. Även belastning av utsatt område ökar tillförseln av ny och näringsrik ledvätska. Därför är också regelbunden träning viktigt för personer med ledförslitningar och artros.

Av Johanna Gustafsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.

Annelis kolesterolvärden sjönk med lagrad vitlök

Hälsa

Redan för 15 år sedan fick Anneli Bygg, 65 år, reda på att hon hade lite för höga kolesterolvärden. Hon ordinerades statiner av sin läkare, men biverkningarna blev kraftiga så Anneli ville inte fortsätta med medicinen. Med hjälp av lagrad vitlök har hennes kolesterolvärden blivit betydligt bättre.

Micke Gunnarsson: “Jag är inte min kropp”

Krönikan

Handen på hjärtat hur skulle det se ut om du skötte en hund som du sköter om dig själv? Kan insikten att vi inte är våra kroppar göra att vi tar bättre hand om dem? Jo, det menar Micke Gunnarsson, föreläsare och workshopledare, som tack vare det tankesättet tar bättre hand om sig än någonsin tidigare. 

 

“Hemundervisning – ett välbehövligt alternativ till skolan”

Gravid/barn

Sverige är ett av de länder i världen där det är svårast att få hemundervisa sina barn, ett strängt regelverk gör det i princip omöjligt och de som vill välja det alternativet ser sig tvingade att lämna landet. Många är skeptiska mot hemskolning men långt ifrån alla. Kurera har växlat några ord med den New Yorkbaserade svensken Jens Peter de Pedro som lobbar för en större pedagogisk mångfald.