värk

Illustration: Mathias Larsson

Fem naturliga smärtlindrare

Värk och smärta gäckar många svenskar. Konsumtionen av smärtstillande läkemedel ökar kraftigt och trots att de inte bör ätas dagligen är det inte ovanligt. Naturliga alternativ finns, här är listan.

I en rapport från Statistiska centralbyrån framgår tydligt att andelen svenskar som lider av värk kraftigt ökar. Det handlar främst om värk i axlar, nacke, skuldror och leder. Parallellt ökar också användningen av smärtstillande läkemedel kraftigt.
Apoteket AB:s hälsoundersökning från 2012 visade att så många som fyra av tio svenskar dagligen lider av värk. Smärtstillande läkemedel ska inte intas regelbundet, ändå är det inte ovanligt. Vid värk, framförallt när värken är kronisk, finns det bättre alternativ.

Här är 5 naturliga smärtlindrare:

 

 

1. Gurkmeja
Gurkmeja är inte bara en krydda för matlagning utan också en populär medicinalväxt som flitigt använts vid behandling av inflammationer, värk och dålig matsmältning. Det är gurkmejans gula färgämne curcumin som står för örtens inflammationshämmande effekt. Ämnet verkar genom att hämma den signalmolekyl som är central vid inflammatoriska processer. Curcuminet hämmar också cox-2-gener vilket motverkar att inflammationsproteinet cox-2 bildas. Intresset för örtens medicinska egenskaper är stort och laboratorieförsök har även visat att örten hämmar tillväxten hos cancerceller och att den kan hejda sjukdomsförloppet vid Alzheimers.

2. Djävulsklo
Djävulsklo är en ört med ursprung från Sydafrika vars rötter länge brukats inom örtmedicinen för magsår och mensvärk. Flera studier bekräftar också rotens goda effekt på ledsmärta och artros, i en av dem kunde 60 procent av användarna avsluta medicinering med antiinflammatoriska och smärtstillande läkemedel och 30 procent sänka sin dosering. Djävulsklo verkar på två sätt – dels genom att bromsa nedbrytningen av arakidonsyra till prostaglandiner vilket minskar både inflammation och smärta i leder och genom att minska frisättningen av proinflammatoriska cytokiner som har en starkt nedbrytande effekt på ledernas brosk.

3. Grönläppad mussla
Extrakt från grönläppad mussla innehåller utöver omega-3-fettsyrorna EPA och DHA även så kallade furan-fettsyror som har en neutraliserande effekt på fria radikaler samt en antiinflammatorisk effekt. Musslan innehåller också naturligt glukosamin och kondroitin i form av glukosaminoglykaner (GAG) som båda är beståndsdelar i ledbrosk. Grönläppad mussla har visat mycket positiva resultat på lindring av symptom och förbättrad funktionsförmåga vid artros. Efter intag i sex månader kunde en 70-procentig förbättring av tillstånden utläsas. Musselextrakt har också visat mycket positiv effekt på andra inflammatoriska sjukdomar så som exempelvis astma och ledgångsreumatism.

4. Strandnypon
Nyponextrakt har blivit mycket populärt att behandla värkande, ömma och stela leder med. Det är främst nyponets innehåll av galaktolipider som ger dess inflammationshämmande effekt och där med också den smärtlindrande effekten. De nypon som används för ledvärk är av sorten Rosa Canina, även kallade strandnypon, då de har ett naturligt högt innehåll av galaktolipider. Intresset för nyponprodukter har bidragit till att flertalet välgjorda studier publicerats med mycket fina resultat. Nu senast genomfördes en studie på patienter med knäledsartros på Parker Institutet i Köpenhamn som visade på mycket god effekt vid behandling med nyponextrakt.

5. Kondroitin
Kondroitin är ett kroppseget ämne och en av byggstenarna i ledbrosk. Därmed är kondroitin mycket viktigt för en god ledhälsa. Krondroitinet främjar inte bara ledhälsan genom att tillföra leden byggstenar utan också genom att hämma ett enzym som har en nedbrytande effekt på ledens brosk. I och med att broskvävnaden inte har någon egen blodtillförsel så får brosket sin näringstillförsel via ledvätskan och kondroitinet fungerar som en magnet som gör att ledvätskan dras till brosket. Även belastning av utsatt område ökar tillförseln av ny och näringsrik ledvätska. Därför är också regelbunden träning viktigt för personer med ledförslitningar och artros.

Av Johanna Gustafsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Broccoli kan sänka blodsockret

Forskning

Broccoli kan bidra i kampen mot diabetes. Svenska forskare har identifierat en antioxidant som är rikligt förekommande i broccoli som en ny antidiabetisk substans. En studie visade på betydligt lägre blodsockernivåer hos försökspersoner som åt broccoliextrakt som innehöll höga halter av ämnen sulforafan.

Sänk stressen med hjälp av andningen

Mental hälsa

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del tre lär Karin ut hur man kan komma i balans med hjälp av sin andning:

Vi väljer bröd efter ålder och utbildningsnivå

Forskning

När vi väljer bröd i matbutiken så väljer vi dels det vi fick hemma som barn och dels efter den utbildningsnivå vi har. Bröd gjort på råg är hälsosammare än bröd bakat på vete. Yngre personer föredrar mindre hälsosamt bröd medan äldre väljer det hälsosamma brödet. Att byta vanor som vuxna är dessutom svårt. Det visar en ny avhandling om råg gjord vi Uppsala universitet.

Kvinna stretchar

Träna säkert med aktiv återhämtning

Träning

Är du taggad på att komma igång med din träning men trött på segdragen träningsvärk och rädd för att dra på dig otäcka skador? I boken "Snabbare, starkare, friskare med integrativ idrottsnutrition", beskriver Peter Wilhelmsson hur du ska äta och ta hand om kroppen för att träningen ska bli ett rent nöje.

Honung

Biodlarna: ”Inhemsk honung gynnar vår miljö”

Eko/miljö

Med anledning av att den italienske munken Bernhard av Clairvaux dog den 20 augusti för 864 år sedan firar vi denna dag honungens dag. Han är nämligen biodlarnas skyddshelgon och även om vi i Sverige inte har någon stark relation till katolska helgon är det idag som honungen uppmärksammas även här. Bin är nödvändiga för en levande natur och ett fungerade jordbruk och på Kurera vill vi passa på att slå ett slag för dessa hårt arbetande varelser.

Ett par

Relationsexperten: Är du medberoende?

Krönikan

Ordet medberoende har de flesta människor hört och det nämns numera betydligt oftare än tidigare, men vad innebär det egentligen att vara medberoende? Det ger Kureras nya krönikör relationterapeuten och författaren Cornelia Södergren svar på.

Skydda levern med hjälp av rätt kost

Hälsa

Din lever behöver rätt kost för att orka med sitt viktiga utrensningsarbete. Det är lätt att kroppen överbelastas med kemikalier från maten och då hinner levern inte med. Om du äter för mycket socker kan det synas i ansiktet som blemmor och rodnader och kroppen brukar kännas svullen, trött och ibland får man värk. Sommaren innebär oftast excesser i sötsaker och det är okey så länger du inte tar med dig ovanorna in i vardagen. Här kommer tips på bra mat som stöder en frisk lever.

Fler får hjärtinfarkt på måndagar

Forskning

När stressen ökar tycks hjärtinfarkterna bli fler. Statistik visar att antalet infarkter skjuter i höjden under jul- och nyårshelgen men även på måndagar. Det visar en studie som nyligen publicerades i tidskriften American Heart Journal. Sifforna baserades på data från olika svenska register.

Ont i ryggen? Så blir du bättre

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Gråhårig man speglar sig

Grått hår – en markör för god hälsa?

Forskning

Spanska forskare har genom att studera vildsvin kommit fram till att grått hår kan vara ett tecken på god hälsa. Länge har det betraktats som motsatsen och något som ska döljas till varje pris för att bibehålla ett ungdomligt och hälsosamt utseende. Men den grå manen kan nu istället visa sig vara en symbol för god hälsa – medan rödhåriga kan ligga lite mer pyrt till.

sittande kvinna

Enkla knep för att undvika stillasittande

Hälsa

Människan är skapad för rörelse. Att leva sitt liv med mycket stillasittande är inte naturligt för kroppen. I Sverige sitter vuxna i snitt åtta timmar per dag och bara hälften motionerar mer än 30 minuter i veckan. Att minska antalet stillasittande timmar från åtta till tre kan öka livslängden med två till tre år

Frukost

Ny forskning: ”Du beter dig som du äter”

Kost

Vad vi äter påverkar hur vi mår och beter oss mot andra, visar ny forskning. Tidigare har Kurera berättat om att socker visat sig vara en starkt bidragande orsak till psykisk ohälsa. I en artikel i Svt nyheter berättades det nyligen att vad vi äter i övrigt styr vårt humör.

Studie: ”Minskat köttintag – bra för tarmhälsan”

Kost

Nu kommer fler argument för att dra ned på köttkonsumtionen. En riklig köttkonsumtion har nämligen visat sig kunna ligga bakom divertikulit eller inflammerade tarmfickor. Sedan tidigare har rökning och stillasittande pekats ut som bovar men nu är det alltså biffen som sägs ställa till det.

Så bevarar män självständighet och hälsa långt upp i åldern

Forskning

Hur gör man för att kunna klara sig själv och vara någorlunda frisk högt upp i åldern? En studie på män födda mellan 1920 och 1924 där man utvärderat dem sex gånger sedan 1970 gav tydliga besked. Rök inte, ät inte för mycket och när du väl äter, välj en medelhavsliknande kost. Då har du goda chanser att bli gammal och dessutom bevara din självständighet långt upp i åldern.

Sötpotatis

Aminosyra kan förebygga ALS och alzheimer

Naturlig hälsa

Kan lösningen på gåtan ALS finnas i sjön? Sjukdomar som ALS, och alzheimer gäckar oss fortfarande och än finns inga effektiva mediciner mot dessa svåra åkommor men nu verkar forskare vara en lösning på spåren. Algblomningen i Östersjön har länge varit ett problem och man har sedan tidigare kunnat konstatera att gifterna kan orsaka bland annat leverskador.

Hälsosam mat, nötter, lax. olivolja och avokado

Träna hållbart med antiinflammatorisk mat

Träning

En hälsosam kost är en av förutsättningarna för en hållbar livsstil – särskilt för återhämtning i samband träning. En felaktig kost sänker kroppens pH-värde och ökar risken för oxidativ stress, inflammation och skador. Därför är det viktigt för den som tränar att stödja kroppen med antiinflammatorisk kost och extra intag av antioxidanter.

Rhesusapa

Återhållsam diet kan ge ett längre liv

Forskning

LCHF i all ära men för den som vill addera år till livslängden är det svältkost som gäller. Eller kalorirestriktion som det också kallas och då inte i vanlig viktväktarbemärkelse utan helst ska man hålla nere kaloriintaget under 1000 kilokalorier om dagen skriver KIT.

Hormonstörande ämnen i vanliga hudvårdsprodukter

Skönhet

Att välja hudvård och make-up med naturliga ingredienser har aldrig varit viktigare. Inte sedan barockens tid med sitt blysmink har väl det vi applicerar på kroppen för att bli mjuka och vackra varit mer fyllt med diverse mer eller mindre farliga ämnen. Om inte annat finns det betydligt fler skadliga ämnen att välja på i morden tid.

johanna bjurström

Skydda dig mot allergier genom att ta hand om din tarm

Krönikan

Allergi kan uppkomma genom att bakterier och parasiter tar sig in i mage och tarm, där de skapar föruttnelsebakterier. Detta kan leda till nedsatt immunförsvar med trötthet, allergier, akne, eksem, olika tarmproblem och autonoma sjukdomar som följd. Väl fungerande mage och tarm är oftast liktydigt med god hälsa. Här delar jag med mig av mina bästa tips för en frisk tarmhälsa och ett starkt immunförsvar.

Kirurgi – värsta placebon

Hälsa

Saknar kirurgi bevisad effekt? Ja i alla fall i vissa fall menar den austaliensiske kirurgen Ian Harris som i sin bok ”Surgery, The Ultimate Placebo: A surgeon cuts through the evidence” uttrycker stark skepsis mot flera typer av kirurgi, dels för att undersökningar visar att många ingrepp har mindre effekt av än vad som påstås.

Kökssvamp

Därför ska du inte mikra din disktrasa

Forskning

Kökets måsten för rengöring - disktrasan och skrubsvampen är svåra att klara sig utan när det gäller att hålla rent på diskbänk och arbetsytor. Något som är viktigt för att hålla god hygien men hur fräscha är de egentligen?

Pannkaor med bär

Glutenfria pannkakor med sommarbär

Recept

Supergoda, nyttiga och näringsrika är dessa naturligt glutenfria fullkornspannkakor från Nillas Kitchen. Varför inte göra dem till frukost i helgen. Smeten är gjord på havremjöl och fullkornsrismjöl.