värk

Illustration: Mathias Larsson

Fem naturliga smärtlindrare

Värk och smärta gäckar många svenskar. Konsumtionen av smärtstillande läkemedel ökar kraftigt och trots att de inte bör ätas dagligen är det inte ovanligt. Naturliga alternativ finns, här är listan.

I en rapport från Statistiska centralbyrån framgår tydligt att andelen svenskar som lider av värk kraftigt ökar. Det handlar främst om värk i axlar, nacke, skuldror och leder. Parallellt ökar också användningen av smärtstillande läkemedel kraftigt.
Apoteket AB:s hälsoundersökning från 2012 visade att så många som fyra av tio svenskar dagligen lider av värk. Smärtstillande läkemedel ska inte intas regelbundet, ändå är det inte ovanligt. Vid värk, framförallt när värken är kronisk, finns det bättre alternativ.

Här är 5 naturliga smärtlindrare:

 

1. Gurkmeja
Gurkmeja är inte bara en krydda för matlagning utan också en populär medicinalväxt som flitigt använts vid behandling av inflammationer, värk och dålig matsmältning. Det är gurkmejans gula färgämne curcumin som står för örtens inflammationshämmande effekt. Ämnet verkar genom att hämma den signalmolekyl som är central vid inflammatoriska processer. Curcuminet hämmar också cox-2-gener vilket motverkar att inflammationsproteinet cox-2 bildas. Intresset för örtens medicinska egenskaper är stort och laboratorieförsök har även visat att örten hämmar tillväxten hos cancerceller och att den kan hejda sjukdomsförloppet vid Alzheimers.

2. Djävulsklo
Djävulsklo är en ört med ursprung från Sydafrika vars rötter länge brukats inom örtmedicinen för magsår och mensvärk. Flera studier bekräftar också rotens goda effekt på ledsmärta och artros, i en av dem kunde 60 procent av användarna avsluta medicinering med antiinflammatoriska och smärtstillande läkemedel och 30 procent sänka sin dosering. Djävulsklo verkar på två sätt – dels genom att bromsa nedbrytningen av arakidonsyra till prostaglandiner vilket minskar både inflammation och smärta i leder och genom att minska frisättningen av proinflammatoriska cytokiner som har en starkt nedbrytande effekt på ledernas brosk.

 

3. Grönläppad mussla
Extrakt från grönläppad mussla innehåller utöver omega-3-fettsyrorna EPA och DHA även så kallade furan-fettsyror som har en neutraliserande effekt på fria radikaler samt en antiinflammatorisk effekt. Musslan innehåller också naturligt glukosamin och kondroitin i form av glukosaminoglykaner (GAG) som båda är beståndsdelar i ledbrosk. Grönläppad mussla har visat mycket positiva resultat på lindring av symptom och förbättrad funktionsförmåga vid artros. Efter intag i sex månader kunde en 70-procentig förbättring av tillstånden utläsas. Musselextrakt har också visat mycket positiv effekt på andra inflammatoriska sjukdomar så som exempelvis astma och ledgångsreumatism.

4. Strandnypon
Nyponextrakt har blivit mycket populärt att behandla värkande, ömma och stela leder med. Det är främst nyponets innehåll av galaktolipider som ger dess inflammationshämmande effekt och där med också den smärtlindrande effekten. De nypon som används för ledvärk är av sorten Rosa Canina, även kallade strandnypon, då de har ett naturligt högt innehåll av galaktolipider. Intresset för nyponprodukter har bidragit till att flertalet välgjorda studier publicerats med mycket fina resultat. Nu senast genomfördes en studie på patienter med knäledsartros på Parker Institutet i Köpenhamn som visade på mycket god effekt vid behandling med nyponextrakt.

5. Kondroitin
Kondroitin är ett kroppseget ämne och en av byggstenarna i ledbrosk. Därmed är kondroitin mycket viktigt för en god ledhälsa. Krondroitinet främjar inte bara ledhälsan genom att tillföra leden byggstenar utan också genom att hämma ett enzym som har en nedbrytande effekt på ledens brosk. I och med att broskvävnaden inte har någon egen blodtillförsel så får brosket sin näringstillförsel via ledvätskan och kondroitinet fungerar som en magnet som gör att ledvätskan dras till brosket. Även belastning av utsatt område ökar tillförseln av ny och näringsrik ledvätska. Därför är också regelbunden träning viktigt för personer med ledförslitningar och artros.

Av Johanna Gustafsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturens apotek: Läkeörter som ger energi och vila

Hälsa

Negativ stress är inte bara en stark känsla av oro, obehag och utmattning. Det är ett fysiskt tillstånd som går att mäta, och om stressen har blivit långvarig kan den bli skadlig. Hjälp då kroppen att gå ner i varv. Många av de läkeörter som ger vila, ger dig samtidigt energi. Här är tolv örter som hjälper.

Lukttest kan ge tidig indikation på covid-19

Forskning

Visste du att förlorat luktsinnet är ett av de första symtomen på att du smittats av det nya coronaviruset? Forskare vid bland annat Karolinska Institutet hoppas på att enkla lukttester som kan utföras i hemmet kan ge en tidig indikation på om man är smittad.

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

 

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

 

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.