Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande?
Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård.

Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Skönhetsredaktören Agneta Elmegård.

Agneta Elmegård är en av Sveriges främsta skönhetsjournalister och skriver på Skönhetsredaktörerna.se, en av Sveriges mest uppdaterade nyhetsbloggar inom skönhet.  Hon vet vad som är hett och inte i skönhetsbranschen. Just nu är vitaminer något som kommer stort inom hudvård, skriver hon på bloggen.
– Vitaminer i hudkrämer och serum är en trend som bara ökar och ökar. Vissa vitaminer har visat sig väldigt potenta på huden och forskare blir allt duktigare på att stabilisera vitaminerna i hudvårdande produkter så att de faktiskt gör skillnad och får effekt.

 

► Läs också: Liten guide till viktiga vitaminer

Så här ser det ut när Agneta Elmegård listar fem vitaminer som ger effekt på huden.

Vitamin B3

B3-vitamin, eller niacinamid som det också heter, är i hudvårdssammanhang känd som en lugnande fuktbindare. Det här vitaminet är jättehajpat nu inom skönhetsvärlden just nu. Vitaminet ökar ceramidproduktionen i huden och stärker hudens barriärfunktion, vilket är själva nyckeln när det gäller att låsa in fukt och hålla irriterande ämnen och föroreningar borta.
Vitamin B3 har historiskt varit populärt i kampen mot akne. Det har också länge använts mot hyperpigmentering i huden (hyperpigmentering är förmörkade områden av huden på grund av solskada eller inflammation. Det orsakas av överdriven produktion av melanin, pigmentet som skapar mörkare hudfärg. En vanlig anledning till hyperpigmentering är solexponering).

Passar för: Vitamin B3 bör användas av personer som har rosacea eller torr, känslig hud kan gynnas av krämer med vitamin B3. Passar även särskilt för hud som är mellan 30 och 40 år gammal och visar tendens till hyperpigmentering, rodnad och rosacea. Även vid yngre oren hud kan B3 ge bra effekt.

► Läs också: Guide: B-vitaminers funktion i kroppen

Vitamin A 

A-vitamin är den mest studerade vitaminet inom hudvård och en av de effektivaste forskarna vet. Vitaminet är också känt som "hudföryngraren" och kommer i hudvårdsprodukter ofta i form av retinol eller retinyl palmitat. De är båda antioxidanter, men retinol är en mer potent form.
Retinol omvandlas till retinoinsyra i huden och ska fungera på samma sätt som en receptbelagd retinoid men tar bara lite längre tid att uppnå samma effekt, som till exempel att stärka och förnya huden. Både retinol och retinyl palmitat hjälper till att stimulera produktion av kollagen och fibroblasterna. De ska till och med kunna skapa nya kapillärer i huden.

Passar för: Särskilt bra för personer med solskadad hud, tunn och grådaskig hud med synliga linjer.

► Läs också: Därför behöver du A-vitamin

C-vitamin

C-vitamin, eller L-Askorbinsyra som är namnet för vitaminet i syntetisk form, är en känd hudvitamin och kallas ibland hudtonsutjämnaren. Vitaminet är en kraftfull antioxidant och har visat sig vara väldigt effektiv när det gäller att hämma de fria radikaler som orsakar rynkor, ojämn hudton, slapp hud och allmänt åldrande. C-vitamin är essentiell för bildning av kollagen som är nödvändig för att binda ihop celler av bindväv.
Den stora utmaningen inom hudvården är att göra C-vitaminet stabilt så att det kan göra nytta i huden, skriver skönhetsbloggen Skönhetsredaktörerna.se. Har C-vitaminet i en produkt blivit gult är detta ett tecken på att det har förlorat sin kraft. Då kan vitaminet till och med ombildas till en fri radikal och få omvänd effekt på huden, uppger de vidare.
Eftersp, det finns många olika typer av C-vitamin är en bra huvudregel att leta efter en stabil form i pulverform, vilken blandats i en krämbas. Då är den som mest verksam och hinner inte bli flyktig.

 

Passar för: C-vitamin i hudkräm bör användas av alla dagligen samt under under solskydd för att förhindra pigmentfläckar.

 Läs också: Det visste du inte om C- vitamin

Vitamin E

E-vitamin, eller tokoferol som det också heter, är känt som reparationsvitaminet. Vitaminet minskar drastiskt bildandet av fria radikaler i huden och hjälper till att stärka hudens fuktbarriär. Det hittas ofta i after sun-produkter och hudvård som ämnar motverka bristningar och ärr. Vitaminet är både kraftfull antioxidant och mycket antiinflammatoriskt.
E-vitamin används även som konserveringsmedel i produkter för att motverka att de härsknar. Det är en välbeprövad och testad vitamin som är säker att använda på huden.

Passar för: All hud mår bra av E-vitamin i hudvård eftersom det stärker hudens motståndskraft.

 Läs också: Vitamin E – ett naturligt skönhetsknep få känner till

 

Vitamin H

Vitamin H, kallas även biotin eller vitamin B7 eller B8. Detta vitamin är känt som hår- och hudräddaren och som eksemvitaminet och bidrar till att hålla huden frisk. Det hjälper även till att balansera hudens viktiga mikroflora, vilket behövs för att inflammationer och svamp inte ska få fäste. Biotin är ett väldokumenterat vitamin även i behandlingen av candida – det vill säga svamp i huden  samt stört immunförsvar i huden. Dessutom balanserar det hudens talgproduktion.

Passar för: Biotin bör särskilt användas av personer som lätt fjällar och har en känslig, orolig hy som reagerar på minsta lilla. Till exempel personer som har dermatit i form av finfjällig hudavflagning utan klåda och personer med riklig utsöndring från talgkörtlarna.

► Läs också: 4 värstingar att undvika i din hudkräm

Av Isabelle G Hedander

Källa: Skönhetsredaktörerna.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.

5 kännetecken på stress och vad du kan göra åt det

Naturlig hälsa

Hjärtklappning, spända muskler och svettningar är alla symtom på stress och förhöjda kortisolnivåer. Men vårt stresshormon är lika viktigt som nödvändigt. För att inte ständigt gå omkring och vara trött av för hög stressnivå så finns det olika knep som gör att du går ner i varv. Här är fem kännetecken på stress och ännu fler lösningar.

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.