Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fett bra med fett!

Fett har gått ifrån att vara livsfarligt till livsnödvändigt. Särskilt omtalat idag är omega-3-fettsyror som många äter för lite av. Det är ett viktigt näringsämne från fosterstadiet enda fram till ålderdomen.

Historiskt har vår syn på fett förändrats. Sedan 1800-talet och fram till för bara ett par år sedan har fett haft en dålig klang i mångas öron. Fett har varit farligt, associationerna har varit att man insjuknar i hjärt- kärlsjukdomar samt att man blir tjock av fett. Idag är associationerna några helt andra. Fett är nyttigt. Det är nu bra för hjärta och kärl men även för hjärna, ögon, leder och det hjälper oss dessutom att hålla formen.
Vad är det då som har förändrats? Det är inte vi människor. Vår DNAs spontana mutationshastighet har beräknats vara 0,5 procent per miljon år, med andra ord så har inte våra gener förändrats avsevärt sedan vår genetiska profil etablerades för cirka 40 000 år sedan. De ärftliga faktorerna är därför i stort sätt de samma, vad som däremot har förändrats är den näring vi stoppar i oss samt den miljö vi lever i.
Vår kropp behöver rätt smörjmedel
Vi härstammar från en bakgrund där kosten bestod av magert kött, mycket fisk, skaldjur, grönsaker, frukter, bär och nötter. En kost betydligt mer rik på probiotika, antioxidanter och omega-3 än den kost vi äter idag. Ser man till västvärlden idag, så utöver den minskade konsumtionen av probiotika, antioxidanter och omega-3 konsumerar vi allt mer mättat fett, transfett och omega-6. Fett som i stora mängder varken gynnar vår hälsa eller figur och som dessutom har lett till fettets dåliga rykte. Detta håller på att förändras. Idag bygger hela dietprogram på högt intag av fett och protein samtidigt som man nu istället stryper intaget av kolhydrater. Det är bra, vi behöver fett. Våra kroppar är till stor del uppbyggt av fett, 35- 40 procent av kroppens torrvikt utgörs av fett medan hjärnans torrvikt utgörs av hela 60 procent fett. Det behöver underhållas, med intag av rätt sorts fett i rätt mängder. Behovet av fett ser dock lite olika ut beroende på var i livet vi befinner oss.

Graviditet
Vår hjärna börjar utvecklas under den femte till och med den tionde graviditetsveckan. Forskning visar att inlagring av fleromättade fettsyror är stor före den 25:e graviditetsveckan. Från och med den 28:e veckan växter barnets hjärna enormt och omfånget ökar kraftigt. Under den tillväxten sker en stor inlagring av omega-3 fettsyran DHA samt omega-6 fettsyran AA. Dessa fettsyror är de vanligast förekommande i våra hjärnor. DHA är även väldigt avgörande för utvecklingen av stavarna och tapparna i ögats näthinna. Omega-3 fettsyran EPA har även den en avgörande betydelse, detta då den reglerar omsättningen av fettsyror så som DHA och AA. Fettsyran DHA kan även relativt lätt bildas i kroppen från EPA, dock inte lika lätt innan två års ålder. Därför rekommenderas gravida, ammande och barn upp till två år att äta kosttillskott rikt på fettsyrorna DHA samt AA. Tillskottet får gärna innehålla EPA också, men större andel DHA.

 

Barn och ungdomar
Vår hjärna innehar flest hjärnceller precis efter födsel, ca 100 miljarder hjärnceller. Trots det är hjärnan långt ifrån färdigutvecklad. Hjärnans utveckling fortgår ända fram till slutet av puberteten vilket förklarar det otroliga behovet av tillförsel av rätt sorts fett under barn- och ungdomsåren.
Flera studier har visat att det finns en koppling mellan ett lågt intag av omega-3 fettsyror och tillstånd som dyslexi, dyspraxi, ADHD/DAMP och autism. Det är då främst intag av omega-3 fettsyran EPA som visats vara mest effektiv.
Oxford-Durham studien, en studie gjord på 117 barn med diagnosen DCD (utvecklingsstörning av koordinationsförmågan) samt symptom för dyslexi och ADHD bekräftar omega-3 fettsyrornas effekt. Den placebokontrollerade studien visade att de barn som intagit Eye Q i tre månader uppnått en förbättring i form av en minskning från 74,7 till 58,1 på en ADHD-skala, en skala som inkluderar 52 enskilda tester. De största effekterna sågs i tester gällande ouppmärksamhet, rastlöshet/impulsivitet, hyperaktivitet, koncentration samt läs- och skrivsvårigheter. De barnen som ingick i placebogruppen visade ingen förbättring.
Studien fortsatte i ytterligare tre månader, men under dessa månader intog samtliga barn Eye Q. De barn som tidigare ingått i placebogruppen visade efter tre månader med Eye Q samma utveckling som den grupp som från början intagit Eye Q. Den grupp med barn som ätit Eye Q i sammanlagt sex månader visade nu ytterligare förbättringar, nu från 58,1 till 52 på en ADHD-skala.
Utöver omega-3 fettsyrornas effekt vid tillstånd som dyslexi, dyspraxi, ADHD/DAMP och autism har de även visats sig betydelsefulla vid sjukdomar som fetma samt astma. Också små barn med sömnbesvär kan få en bättre sömn med ett omega-3 tillskott. Barn och ungdomar rekommenderas ett kosttillskott rikt på omega-3 fettsyran EPA, exempelvis Eye Q.

Vuxna
Vi behöver en ständig tillförsel av rätt sorts fett, även i vuxen ålder. När vi blir äldre spelar omega-3 fetssyrorna en avgörande roll för ett friskt hjärta och friska kärl. Fettsyrorna har en skyddande effekt mot åderförkalkning, som i sin tur kan orsaka en hjärtinfarkt. Fettsyrorna bidrar även till ökad elasticitet i våra blodkärl och ett lägre blodtryck. Även kolesterolvärdena påverkas av vilket fett vi väljer. Vårt konsumerande av fel sorts fett har lett till att hjärt- och kärlsjukdom är den ledande dödsorsaken i hela västvärlden. I Sverige står hjärt- och kärlsjukdom för 40- 50 procent av alla dödsfall.
Omega-3 fettsyrorna har också en effekt på inflammatoriska tillstånd i kroppen, något man ofta får ta del av när man är lite äldre. De omega-6 fettsyror som vi svenskar är så bra på att konsumera bidrar till bildandet av inflammatoriska ämnen i kroppen. Detta samtidigt som omega-3 fettsyrorna som vi inte är lika bra på att konsumera bidrar till bildandet av antiinflammatoriska ämnen i kroppen. I Sverige äter vi oss med andra ord mer inflammationsbenägna. Detta spelar en avgörande roll vid inflammatoriska sjukdomar så som artros, reumatism, psoriasis, sjögrens syndrom och astma. Så för din egen skull, ät omega-3.

Av Johanna Gustafsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

 

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.