Fett bra med fett! | Kurera.se

Fett bra med fett!

Fett har gått ifrån att vara livsfarligt till livsnödvändigt. Särskilt omtalat idag är omega-3-fettsyror som många äter för lite av. Det är ett viktigt näringsämne från fosterstadiet enda fram till ålderdomen.

Historiskt har vår syn på fett förändrats. Sedan 1800-talet och fram till för bara ett par år sedan har fett haft en dålig klang i mångas öron. Fett har varit farligt, associationerna har varit att man insjuknar i hjärt- kärlsjukdomar samt att man blir tjock av fett. Idag är associationerna några helt andra. Fett är nyttigt. Det är nu bra för hjärta och kärl men även för hjärna, ögon, leder och det hjälper oss dessutom att hålla formen.
Vad är det då som har förändrats? Det är inte vi människor. Vår DNAs spontana mutationshastighet har beräknats vara 0,5 procent per miljon år, med andra ord så har inte våra gener förändrats avsevärt sedan vår genetiska profil etablerades för cirka 40 000 år sedan. De ärftliga faktorerna är därför i stort sätt de samma, vad som däremot har förändrats är den näring vi stoppar i oss samt den miljö vi lever i.
Vår kropp behöver rätt smörjmedel
Vi härstammar från en bakgrund där kosten bestod av magert kött, mycket fisk, skaldjur, grönsaker, frukter, bär och nötter. En kost betydligt mer rik på probiotika, antioxidanter och omega-3 än den kost vi äter idag. Ser man till västvärlden idag, så utöver den minskade konsumtionen av probiotika, antioxidanter och omega-3 konsumerar vi allt mer mättat fett, transfett och omega-6. Fett som i stora mängder varken gynnar vår hälsa eller figur och som dessutom har lett till fettets dåliga rykte. Detta håller på att förändras. Idag bygger hela dietprogram på högt intag av fett och protein samtidigt som man nu istället stryper intaget av kolhydrater. Det är bra, vi behöver fett. Våra kroppar är till stor del uppbyggt av fett, 35- 40 procent av kroppens torrvikt utgörs av fett medan hjärnans torrvikt utgörs av hela 60 procent fett. Det behöver underhållas, med intag av rätt sorts fett i rätt mängder. Behovet av fett ser dock lite olika ut beroende på var i livet vi befinner oss.

Graviditet
Vår hjärna börjar utvecklas under den femte till och med den tionde graviditetsveckan. Forskning visar att inlagring av fleromättade fettsyror är stor före den 25:e graviditetsveckan. Från och med den 28:e veckan växter barnets hjärna enormt och omfånget ökar kraftigt. Under den tillväxten sker en stor inlagring av omega-3 fettsyran DHA samt omega-6 fettsyran AA. Dessa fettsyror är de vanligast förekommande i våra hjärnor. DHA är även väldigt avgörande för utvecklingen av stavarna och tapparna i ögats näthinna. Omega-3 fettsyran EPA har även den en avgörande betydelse, detta då den reglerar omsättningen av fettsyror så som DHA och AA. Fettsyran DHA kan även relativt lätt bildas i kroppen från EPA, dock inte lika lätt innan två års ålder. Därför rekommenderas gravida, ammande och barn upp till två år att äta kosttillskott rikt på fettsyrorna DHA samt AA. Tillskottet får gärna innehålla EPA också, men större andel DHA.

 

Barn och ungdomar
Vår hjärna innehar flest hjärnceller precis efter födsel, ca 100 miljarder hjärnceller. Trots det är hjärnan långt ifrån färdigutvecklad. Hjärnans utveckling fortgår ända fram till slutet av puberteten vilket förklarar det otroliga behovet av tillförsel av rätt sorts fett under barn- och ungdomsåren.
Flera studier har visat att det finns en koppling mellan ett lågt intag av omega-3 fettsyror och tillstånd som dyslexi, dyspraxi, ADHD/DAMP och autism. Det är då främst intag av omega-3 fettsyran EPA som visats vara mest effektiv.
Oxford-Durham studien, en studie gjord på 117 barn med diagnosen DCD (utvecklingsstörning av koordinationsförmågan) samt symptom för dyslexi och ADHD bekräftar omega-3 fettsyrornas effekt. Den placebokontrollerade studien visade att de barn som intagit Eye Q i tre månader uppnått en förbättring i form av en minskning från 74,7 till 58,1 på en ADHD-skala, en skala som inkluderar 52 enskilda tester. De största effekterna sågs i tester gällande ouppmärksamhet, rastlöshet/impulsivitet, hyperaktivitet, koncentration samt läs- och skrivsvårigheter. De barnen som ingick i placebogruppen visade ingen förbättring.
Studien fortsatte i ytterligare tre månader, men under dessa månader intog samtliga barn Eye Q. De barn som tidigare ingått i placebogruppen visade efter tre månader med Eye Q samma utveckling som den grupp som från början intagit Eye Q. Den grupp med barn som ätit Eye Q i sammanlagt sex månader visade nu ytterligare förbättringar, nu från 58,1 till 52 på en ADHD-skala.
Utöver omega-3 fettsyrornas effekt vid tillstånd som dyslexi, dyspraxi, ADHD/DAMP och autism har de även visats sig betydelsefulla vid sjukdomar som fetma samt astma. Också små barn med sömnbesvär kan få en bättre sömn med ett omega-3 tillskott. Barn och ungdomar rekommenderas ett kosttillskott rikt på omega-3 fettsyran EPA, exempelvis Eye Q.

Vuxna
Vi behöver en ständig tillförsel av rätt sorts fett, även i vuxen ålder. När vi blir äldre spelar omega-3 fetssyrorna en avgörande roll för ett friskt hjärta och friska kärl. Fettsyrorna har en skyddande effekt mot åderförkalkning, som i sin tur kan orsaka en hjärtinfarkt. Fettsyrorna bidrar även till ökad elasticitet i våra blodkärl och ett lägre blodtryck. Även kolesterolvärdena påverkas av vilket fett vi väljer. Vårt konsumerande av fel sorts fett har lett till att hjärt- och kärlsjukdom är den ledande dödsorsaken i hela västvärlden. I Sverige står hjärt- och kärlsjukdom för 40- 50 procent av alla dödsfall.
Omega-3 fettsyrorna har också en effekt på inflammatoriska tillstånd i kroppen, något man ofta får ta del av när man är lite äldre. De omega-6 fettsyror som vi svenskar är så bra på att konsumera bidrar till bildandet av inflammatoriska ämnen i kroppen. Detta samtidigt som omega-3 fettsyrorna som vi inte är lika bra på att konsumera bidrar till bildandet av antiinflammatoriska ämnen i kroppen. I Sverige äter vi oss med andra ord mer inflammationsbenägna. Detta spelar en avgörande roll vid inflammatoriska sjukdomar så som artros, reumatism, psoriasis, sjögrens syndrom och astma. Så för din egen skull, ät omega-3.

Av Johanna Gustafsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

 

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.