Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen | Kurera.se

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Färsk fisk luktar inte illa. Alla fleromättade fettsyror börjar härskna när de utsätts för syre och värme. För att undvika att fisk som ska omvandlas till omega-3-tillskott oxiderar och inte gör någon nytta i våra kroppar, behöver fiskoljan som utvinns beredas och lagras på ett sätt som gör att fettsyrorna blir stabila och bibehåller sin effekt på färden genom våra kroppar.
Professor Tom Saldeen, före detta rättsmedicinare och patolog, blev intresserad av fettsyrornas positiva effekt på hjärta och kärl när han i sitt arbete uppmärksammade att personer som dött i hjärt- och kärlsjukdomar hade en brist på omega-3-fettsyror i hjärtat.

Samband mellan högt intag av fettsyror från fisk och god hjärt-kärlhälsa
Den första studien om omega-3-fettsyrornas positiva inverkan på hjärthälsan publicerades 1971 i den medicinska tidskriften The Lancet. Bakom studien stod de danska läkarna Hans Olaf Bang och Jörn Dyberg som, hos eskimåer, sett ett samband mellan ett högt intag av fettsyror från fisk och god hjärt-kärlhälsa.

 

Tom Saldeen berättar mer:
– Det var en svår uppgift att börja forskningen på omega-3-fettsyror. Det första vi upptäckte var att de flytande fettsyrorna på kort tid luktade illa – de hade oxiderat, och den fiskoljan kunde vi inte använda, förklarar han.
– Därför bestämde vi oss för att framställa en fiskolja som var stabil och som skulle hålla sig stabil innan den lämnade kroppen. Då först kunde vi studera effekten av de nyttiga fettsyrorna.

LÄS OCKSÅ: Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

Fiskoljans kvalitet av betydelse
Fet fisk innehåller över 50 olika fettsyror. Varje enskild fettsyra har betydelse för kroppens organ. Exakt hur de fungerar vet man inte trots 70 års forskning. Tom Saldeen tog reda på varför vissa fiskoljor hade positiv effekt medan andra inte hade någon effekt alls. Skillnaderna har varit så stora att det på senare tid fått forskarna att tvivla på om omega-3 verkligen har effekt, men det har den – bara man väljer rätt fiskolja.
Tom Saldeen upptäckte att om fiskoljor härsknar och fiskens naturliga antioxidanter, som skyddar de känsliga fettsyrorna under tillverkningsprocessen, går förlorade blir resultatet en olja med sämre effekt. Skillnaderna mellan olika omega-3-oljor kan därför variera stort vilket bland annat beror på vilken fisk som använts, hur oljan framställs och hur sammansättningen av den är. Idag vet man att fiskoljans kvalitet och stabilitet har stor betydelse för den långsiktiga hälsan.

Tom Saldeen

Tom Saldeen legitimerad läkare och docent i patologi samt tidigare professor i rättsmedicin vid Uppsala universitet.

Tom Saldeen hittade så småningom ett sätt att återskapa de förlorade antioxidanterna och han strävade efter att framställa en fiskolja som så nära som möjligt liknade den feta fiskens fettsyrainnehåll. Den skulle inte vara koncentrerad och den skulle innehålla hela den naturliga mångfalden av fettsyror samt ett skyddssystem av antioxidanter.

LÄS OCKSÅ: Elva myter och missförstånd om omega-3

Det tog sin tid, men efter tio års arbete lyckades Tom Saldeen och det resulterade i omega-3- produkten Eskimo-3 Pure.
– Vi har gjort flera nya djurstudier på omega-3-fettsyrornas inflammationsdämpande effekt som kommer att publiceras under det här året. Jag får inte avslöja något innan studierna är publicerade. Men jag kan säga att resultaten är mycket spännande och positiva vad gäller fiskoljornas hälsobringande effekter, säger Tom Saldeen.

 

Omega-3 dämpar inflammationer
Omega-3 är en av cellmembranens byggstenar och ger dem rätt egenskaper för att fungera. Omega-3-fett bildar ämnen som dämpar inflammationer i kroppen och i dag tror man att många sjukdomar har sitt ursprung i inflammationer. Och kan man via kosten dämpa inflammationer så kan man också förebygga olika sjukdomstillstånd. Färre inflammationer i kroppen ger också smärtlindring.

I dag är Eskimo-3 Pure en av världens mest väldokumenterade fiskoljor. Den finns med i 28 kliniska studier, sju doktorsavhandlingar och över 130 vetenskapliga arbeten. Oljan kommer från sardiner och ansjovis. De har en kort naturlig livslängd vilket gör att beståndet förnyas två gånger per år. Dessa fiskar får sitt innehåll av omega-3-familjens fettsyror, i huvudsak EPA och DHA, genom att livnära sig på alger och marina svampar. Omega-3 dämpar inflammationer i kroppen, men de konkurrerar också ut de pro-inflammatoriska omega-6-fettsyrorna.

LÄS OCKSÅ: Barn som äter fisk regelbundet har högre IQ

Viktig balans
De allra flesta får i sig för mycket omega-6 i kosten via den industriproducerade maten, bröd och pasta, margariner och vissa växtoljor, men också via kött från modern djuruppfödning där djuren ges spannmål innehåller omega-6.
– Om du äter fisk, framförallt vild- fångad fisk, några gånger i veckan och drar ner på processad mat får du en bättre balans mellan omega-3 och -6. Tycker man inte om fisk eller för den delen inte vill äta fisk så kan du komplettera kosten med omega-3-tillskott, säger Tom Saldeen.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Lagrad vitlök skyddar hjärta och kärl

Hälsa

Modern forskning har visat att bakterier i munnen inte bara orsakar plack och blödande tandkött – bakterierna kan även ta sig vidare ut i blodbanan och ge upphov till hjärtfel och blodproppar. En ny studie gjord i Australien visade att lagrad vitlök inte bara sänker högt blodtryck och minskar dåliga kolesterolvärden – vitlöken bidrar också till en bättre bakterieflora i munnen och kan även den vägen skydda mot hjärt-kärlsjukdomar.

Kristina har (h)järnkoll på bästa maten för knoppen

Kost

Vi blir allt mer medvetna om vikten att måna om vår hjärnhälsa lika mycket som resten av kroppen. Och förståelsen för att kosten påverkar hur vi kommer må inte bara när vi blir äldre utan även i unga år tycks bara öka. Kurera ställde några frågor till näringsfysiologen Kristina Andersson  som nyligen kom ut med boken "Ät hjärnsmart" om vad man bör tänka på.

 

Häxan: “Midsommartid är en tid för kärleksmagi”

Krönikan

Vem har inte lagt blommor under kudden en midsommar i hopp om att drömma om sin tillkommande? Det är en romantisk tradition på mer än ett sätt som även talar om vår kontakt med naturen - kanske är det därför det ansetts vara trolldom.  I denna krönika berättar häxan och författaren Hella Nathorst-Böös om hur vi genom tiderna använt olika knep när det kommer till att locka till oss kärlek och tipsar om hur du kan göra en amulett.

Ny konsumentmärkning för närodlat

Kost

Nu lanseras en ny märkning för frukt och grönt som inte rest så långt. Den nya märkningen "Ju närmre desto bättre" ska informera konsumenterna om huruvida livsmedlet de håller i sin hand är närproducerat eller inte – en komponent allt fler bryr sig om i en tid då ordet "hållbart" trendar såväl på nätet som samhället i stort. 

Grön midsommarmiddag signerad Sophie

Recept

Ni har väl inte missat Sophies Bohnstedts blogg på Kurera med ljuvliga recept på mat som är både miljövänlig och hälsosam. Här bjuder hon på ett specialkomponerad midsommarmiddag till Kureras läsare. Vad sägs om purjolöks”rösti” med ugnsbakade rödbetor i balsamicodressing med pinjeparmesan, basilika och gräslök. Till det serveras ruccola och ugnsrostad sparris. 

 

“Det är anti-aging inifrån”

Hud

När Maria Carlweitz passerade 40 upplevde hon att någonting hände med huden. Den blev torrare, slappare och förlorade sin lyster. I dag mår hennes hud bättre än någonsin – mycket tack vare näringsboosten med kollagen.

Ny studie: “Vi får i oss fem gram plast i veckan”

Eko/miljö

Det finns i allt från öl och vatten till skaldjur. Nu visar en ny sammanställning att vi kan få i oss så mycket som fem gram eller lika mycket som ett kreditkort plast i veckan. Det mesta kommer från vattnet vi dricker. Nu visar dessutom ny forskning att det finns betydligt mer mikroplast i haven än vi tidigare förstått.

Så upptäcker du farliga knölar hos din hund

Så upptäcker du potentiellt farliga knölar hos din hund

Allmänt

Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland hundar och ungefär varannan hund över åtta år drabbas. Som vid all cancer kan tidig diagnos vara avgörande och som hundägare är det därför bra att själv kunna undersöka sin älskling i jakten på knölar – även om långt ifrån alla ojämnheter i din hunds hud är farliga. Här får du veta mer om hur du går till väga.

 

Så skapar du en må-bra-trädgård

Eko/miljö

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker. Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård där du får ro och kan koppla av.

Hudexperten: “Vi måste lära oss sola smart”

Forskning

Kemiska uv-filter i solskydd tränger in genom huden och ut i blodet enligt en ny studie. För vissa solskydd blir nivåerna i blodet så höga att de bör utredas som hälsorisk menar forskarna bakom studien. Vi frågade Kureras hudexpert hudvårdsterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström vad hon anser om de nya rönen.

 

Hela Sverige springer för Terese

Allmänt

Träningsprofilen och inspiratören Térese Alvén 37, slog igenom med sin träningsblogg ”Spark i baken”, sedan dess har hon varit en förebild för många. I maj fick hon beskedet att hon drabbats av en svår form av cancer och i dagarna gick hennes make ut och meddelade att Térese valt att sövas ned sin sista tid. Nu pågår en insamling till Cancerfonden i hennes namn.

”Smärtan i mitt knä är helt borta”

Hälsa

Jan Lindberg är banchef på en golfklubb i Värmland och milslånga promenader ingår i arbetet. För två år sedan började ett knä värka. Röntgen visade på artros och värken tilltog så att Jan allt oftare fick ta golfbilen. I november förra året började Jan ta ett tillskott med gurkmeja och boswellia. Tre månader senare var smärtan i knäet helt borta.

 

Behåll hälsan med maten som skyddar mot sjukdom

Kost

Han är kändisarnas favorit och inte att undra på att han är populär, till exempel säger han att det är nyttigt att ta en öl. I boken "Ät dig frisk" som nyligen kom ut på svenska lyfter läkaren William W Li fram livsmedel som på olika sätt bidrar till att skydda mot sjukdom. 

“Unna dig att vila in semestern” 

Krönikan

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.