Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Färsk fisk luktar inte illa. Alla fleromättade fettsyror börjar härskna när de utsätts för syre och värme. För att undvika att fisk som ska omvandlas till omega-3-tillskott oxiderar och inte gör någon nytta i våra kroppar, behöver fiskoljan som utvinns beredas och lagras på ett sätt som gör att fettsyrorna blir stabila och bibehåller sin effekt på färden genom våra kroppar.
Professor Tom Saldeen, före detta rättsmedicinare och patolog, blev intresserad av fettsyrornas positiva effekt på hjärta och kärl när han i sitt arbete uppmärksammade att personer som dött i hjärt- och kärlsjukdomar hade en brist på omega-3-fettsyror i hjärtat.

Samband mellan högt intag av fettsyror från fisk och god hjärt-kärlhälsa
Den första studien om omega-3-fettsyrornas positiva inverkan på hjärthälsan publicerades 1971 i den medicinska tidskriften The Lancet. Bakom studien stod de danska läkarna Hans Olaf Bang och Jörn Dyberg som, hos eskimåer, sett ett samband mellan ett högt intag av fettsyror från fisk och god hjärt-kärlhälsa.

 

Tom Saldeen berättar mer:
– Det var en svår uppgift att börja forskningen på omega-3-fettsyror. Det första vi upptäckte var att de flytande fettsyrorna på kort tid luktade illa – de hade oxiderat, och den fiskoljan kunde vi inte använda, förklarar han.
– Därför bestämde vi oss för att framställa en fiskolja som var stabil och som skulle hålla sig stabil innan den lämnade kroppen. Då först kunde vi studera effekten av de nyttiga fettsyrorna.

LÄS OCKSÅ: Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

Fiskoljans kvalitet av betydelse
Fet fisk innehåller över 50 olika fettsyror. Varje enskild fettsyra har betydelse för kroppens organ. Exakt hur de fungerar vet man inte trots 70 års forskning. Tom Saldeen tog reda på varför vissa fiskoljor hade positiv effekt medan andra inte hade någon effekt alls. Skillnaderna har varit så stora att det på senare tid fått forskarna att tvivla på om omega-3 verkligen har effekt, men det har den – bara man väljer rätt fiskolja.
Tom Saldeen upptäckte att om fiskoljor härsknar och fiskens naturliga antioxidanter, som skyddar de känsliga fettsyrorna under tillverkningsprocessen, går förlorade blir resultatet en olja med sämre effekt. Skillnaderna mellan olika omega-3-oljor kan därför variera stort vilket bland annat beror på vilken fisk som använts, hur oljan framställs och hur sammansättningen av den är. Idag vet man att fiskoljans kvalitet och stabilitet har stor betydelse för den långsiktiga hälsan.

Tom Saldeen

Tom Saldeen legitimerad läkare och docent i patologi samt tidigare professor i rättsmedicin vid Uppsala universitet.

Tom Saldeen hittade så småningom ett sätt att återskapa de förlorade antioxidanterna och han strävade efter att framställa en fiskolja som så nära som möjligt liknade den feta fiskens fettsyrainnehåll. Den skulle inte vara koncentrerad och den skulle innehålla hela den naturliga mångfalden av fettsyror samt ett skyddssystem av antioxidanter.

LÄS OCKSÅ: Elva myter och missförstånd om omega-3

Det tog sin tid, men efter tio års arbete lyckades Tom Saldeen och det resulterade i omega-3- produkten Eskimo-3 Pure.
– Vi har gjort flera nya djurstudier på omega-3-fettsyrornas inflammationsdämpande effekt som kommer att publiceras under det här året. Jag får inte avslöja något innan studierna är publicerade. Men jag kan säga att resultaten är mycket spännande och positiva vad gäller fiskoljornas hälsobringande effekter, säger Tom Saldeen.

 

Omega-3 dämpar inflammationer
Omega-3 är en av cellmembranens byggstenar och ger dem rätt egenskaper för att fungera. Omega-3-fett bildar ämnen som dämpar inflammationer i kroppen och i dag tror man att många sjukdomar har sitt ursprung i inflammationer. Och kan man via kosten dämpa inflammationer så kan man också förebygga olika sjukdomstillstånd. Färre inflammationer i kroppen ger också smärtlindring.

I dag är Eskimo-3 Pure en av världens mest väldokumenterade fiskoljor. Den finns med i 28 kliniska studier, sju doktorsavhandlingar och över 130 vetenskapliga arbeten. Oljan kommer från sardiner och ansjovis. De har en kort naturlig livslängd vilket gör att beståndet förnyas två gånger per år. Dessa fiskar får sitt innehåll av omega-3-familjens fettsyror, i huvudsak EPA och DHA, genom att livnära sig på alger och marina svampar. Omega-3 dämpar inflammationer i kroppen, men de konkurrerar också ut de pro-inflammatoriska omega-6-fettsyrorna.

LÄS OCKSÅ: Barn som äter fisk regelbundet har högre IQ

Viktig balans
De allra flesta får i sig för mycket omega-6 i kosten via den industriproducerade maten, bröd och pasta, margariner och vissa växtoljor, men också via kött från modern djuruppfödning där djuren ges spannmål innehåller omega-6.
– Om du äter fisk, framförallt vild- fångad fisk, några gånger i veckan och drar ner på processad mat får du en bättre balans mellan omega-3 och -6. Tycker man inte om fisk eller för den delen inte vill äta fisk så kan du komplettera kosten med omega-3-tillskott, säger Tom Saldeen.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

 

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

 

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.