Bättre hälsa med rätt sorts fett

Vår syn på fett har förändrats. Sedan 1800-talet och fram till för bara ett par år sedan har fett haft en dålig klang i mångas öron. Fett har varit farligt, associationerna har varit att man insjuknar i hjärt- kärlsjukdomar samt att man blir tjock av fett. Idag är associationerna några helt andra. Fett är nyttigt. Det är nu bra för hjärta och kärl men även för hjärna, ögon, leder och det hjälper oss dessutom att hålla formen.

Vad är det då som har förändrats? Det är inte vi människor. Vår DNAs spontana mutationshastighet har beräknats vara 0,5 procent per miljon år, med andra ord så har inte våra gener förändrats avsevärt sedan vår genetiska profil etablerades för cirka 40 000 år sedan. De ärftliga faktorerna är därför i stort sett de samma. Vad som däremot har förändrats är den näring vi stoppar i oss samt den miljö vi lever i.

Magert kött och frukt
Vi härstammar från en bakgrund där kosten bestod av magert kött, mycket fisk, skaldjur, grönsaker, frukter, bär och nötter. En kost betydligt mer rik på probiotika, antioxidanter och omega-3 än den kost vi äter idag. I västvärlden idag ser man att, utöver den minskade konsumtionen av probiotika, antioxidanter och omega-3, konsumerar vi allt mer mättat fett, transfett och omega-6. Fett som i stora mängder varken gynnar vår hälsa eller figur och som dessutom har lett till fettets dåliga rykte. Detta håller på att förändras, idag bygger hela dietprogram på högt intag av fett och protein samtidigt som man nu istället stryper intaget av kolhydrater. Det är bra, vi behöver fett. Våra kroppar är till stor del uppbyggt av fett, 35-40 procent av kroppens torrvikt utgörs av fett medan hjärnans torrvikt utgörs av hela 60 procent fett. Det behöver underhållas, med intag av rätt sorts fett i rätt mängder.

 

Vid graviditet
Behovet av fett ser dock lite olika ut beroende på var i livet vi befinner oss. Vår hjärna börjar utvecklas under den femte till och med den tionde graviditetsveckan. Forskning visar att inlagring av fleromättade fettsyror är stor före den 25:e graviditetsveckan. Från och med den 28:e veckan växer barnets hjärna enormt och omfånget ökar kraftigt. Under den tillväxten sker en stor inlagring av omega-3-fettsyran DHA samt omega-6-fettsyran AA. Dessa fettsyror är de vanligast förekommande i våra hjärnor.

Fettsyrorna DHA och AA
DHA är även väldigt avgörande för utvecklingen av stavarna och tapparna i ögats näthinna. Omega-3-fettsyran EPA har även den en avgörande betydelse, då den reglerar omsättningen av fettsyror så som DHA och AA. Fettsyran DHA kan även relativt lätt bildas i kroppen från EPA, dock inte lika lätt innan två års ålder. Därför rekommenderas gravida, ammande och barn upp till två år att äta kosttillskott rikt på fettsyrorna DHA samt AA. Tillskottet får gärna innehålla EPA också, men större andel DHA som till exempel i Mumomega.

100 miljarder hjärnceller vid födsel
Vår hjärna innehar flest hjärnceller precis efter födsel: då är de cirka 100 miljarder. Trots det är hjärnan långt ifrån färdigutvecklad. Hjärnans utveckling fortgår ända fram till slutet av puberteten vilket förklarar det otroliga behovet av tillförsel av rätt sorts fett under barn- och ungdomsåren. Flera studier har visat att det finns en koppling mellan ett lågt intag av omega-3 fettsyror och tillstånd som dyslexi, dyspraxi, ADHD/DAMP och autism. Det är då främst intag av omega-3-fettsyran EPA som visats vara mest effektiv.

Dyslexi och ADHD
Oxford-durham studien, en studie gjord på 117 barn med diagnosen DCD (utvecklingsstörning av koordinationsförmågan) samt symptom för dyslexi och ADHD bekräftar omega-3 fettsyrornas effekt. Den placebokontrollerade studien visade att de barn som intagit kosttillskottet Eye Q i tre månader uppnått en förbättring i form av en minskning från 74,7 till 58,1 på en ADHD-skala, en skala som inkluderar 52 enskilda tester.

De största effekterna sågs i tester gällande ouppmärksamhet, rastlöshet/impulsivitet, hyperaktivitet, koncentration samt läs- och skrivsvårigheter. De barnen som ingick i placebogruppen visade ingen förbättring. Studien fortsatte i ytterligare tre månader, men under dessa månader intog samtliga barn Eye Q. De barn som tidigare ingått i placebogruppen visade efter tre månader med Eye Q samma utveckling som den grupp som från början intagit Eye Q. Den grupp med barn som ätit Eye Q i sammanlagt sex månader visade nu ytterligare förbättringar, nu från 58,1 till 52 på en ADHD-skala.

 

Bättre sömn
Utöver omega-3-fettsyrornas effekt vid tillstånd som dyslexi, dyspraxi, ADHD/DAMP och autism har de även visats sig betydelsefulla vid sjukdomar som fetma och astma. Små barn som har problem med sömnen kan få en bättre sömn med ett omega-3-tillskott. Barn och ungdomar rekommenderas ett kosttillskott rikt på omega-3-fettsyran EPA, exempelvis Eye Q.

Friskt hjärta
Vi behöver en ständig tillförsel av rätt sorts fett, även i vuxen ålder. När vi blir äldre spelar omega-3-fettsyrorna en avgörande roll för ett friskt hjärta och friska kärl. Fettsyrorna har en skyddande effekt mot åderförkalkning, som i sin tur kan orsaka en hjärtinfarkt. Fettsyrorna bidrar även till ökad elasticitet i våra blodkärl och ett lägre blodtryck. Kolesterolvärdena påverkas också av vilket fett vi väljer. Vårt konsumerande av fel sorts fett har lett till att hjärt- och kärlsjukdom är den ledande dödsorsaken i hela västvärlden. I Sverige står hjärt- och kärlsjukdom för 40-50 procent av alla dödsfall.

Inflammationsbenägna i väst
Omega-3-fettsyrorna har också en effekt på inflammatoriska tillstånd i kroppen, något man ofta får ta del av när man är lite äldre. De omega-6-fettsyror som vi svenskar är så bra på att konsumera bidrar till bildandet av inflammatoriska ämnen i kroppen. Detta samtidigt som omega-3-fettsyrorna som vi inte är lika bra på att konsumera bidrar till bildandet av antiinflammatoriska ämnen i kroppen. I Sverige äter vi oss med andra ord mer inflammationsbenägna. Detta spelar en avgörande roll vid inflammatoriska sjukdomar så som artros, reumatism, psoriasis, sjögrens syndrom och astma. Så för din egen skull, ät omega-3.

Av Johanna Gustafsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Steven Acuff tar den intuitiva vägen till hälsa

Intervju

När han föreläser i Stockholm gäller det att vara ute i god tid för att vara säker på att få en plats, Steven Acuff är en omtyckt och kunnig föreläsare och hälsorådgivare och har trogna anhängare sedan många år. Nyligen kom han ut med sin bok "Eating the wu way". I den här intervjun berättar han för Kurera om sin syn på mat och hälsa.

Debatt: “Gilla grisar – men på rätt sätt!”

Kurera debatt

I höst pågår en kampanj som under rubriken ”Gilla gris” ska få framför allt yngre svenskar att äta mer griskött. Samtidigt försämras djurskyddet och intressen verkar för att kultingar ska separeras tidigare från suggan, något som ökar risken för sjukdom vilket leder till att mer antibiotika behöver användas. Det skriver Åsa Hagelstedt, generalsekreterare i Djurskyddet Sverige som slår ett slag för en mer medveten köttproduktion och konsumtion.

Hjälp! Vad ska jag äta om jag är förstoppad?

Mage

Trög mage kan vi alla drabbas av då och då. Vid problem med förstoppning är kosten A och O. Brist på fibrer är ofta en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan bidra. Här kommer tips på några livsmedel som är särskilt bra att lägga till kosten för den som har problem att gå på toaletten.

 

Var med och fira nationella Fredagsfysdagen

Gravid/barn

Är du lärare eller förälder och vill hjälpa barnen till hälsosammare vanor och bättre förutsättningar i skolan? Då ska du uppmärksamma den här dagen lite extra. 20 september i år instiftas nämligen nationella Fredagsfysdagen av Susanna Almström – kvinnan bakom ”Skolmatslyftet en sockersmart skola” och ”Fredagsfys Sverige”.

Blomkålspizza med zucchini och fetaost

Recept

Potatispizza är knaprig och mättande utan alltför många konstigheter, något som uppskattas av de flesta barn. Dessutom är den enkel att göra. Detta recept från kokboken "Little green kitchen stories" är på en så kallad pizza bianca – utan tomatsås – med blomkålsbotten, ett smart sätt att få in mer grönsaker i pizzan.

 

Här växer världens starkaste antioxidant

TV

I gröna vattenpölar på små kobbar och skär i Stockholms skärgård frodas en liten alg som har förmågan att bilda en av världens starkaste antioxidanter – astaxanthin. Kurera har träffat Åke Lignell, forskningschef på AstaReal, för att tala om den svenska upptäckten av algen, om vad antioxodanter gör i kroppen och betyder för oss – och om vad just astaxanthin, det ämne som färgar laxens kött rosa, har för effekt i våra kroppar. 

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

 

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

Snart slut med PFAS i danska matförpackningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

 

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt.