Fiskätare? Då löper du lägre risk att bli deprimerad

Gillar du fisk? Bra för dig i så fall.
Att äta mycket fisk kan nämligen skydda dig mot depression, på grund av sina halter omega-3 fettsyror, visar ny forskning.

En analys av 26 studier på mer än 150 000 personer tyder på risken för depression minskar med 17 procent hos dem som äter mycket fisk.
Den troliga orsaken är enligt forskarna att de fettsyror, så kallade omega-3 fettsyror, som finns i fisk kan vara viktiga när det gäller olika aspekter av hjärnans aktivitet, uppger BBC.
På Mind, en organisation för mental hälsa, är man inte förvånade utan menar att studien stöder tidigare visade samband mellan kost och sinnesstämning.
Läs också: Omega-3 tycks kunna dämpa psykiska störningar

Europeiska fiskkonsumenter mer skyddade
De kinesiska forskare, som utfört analysen, skriver i Journal of Epidemiology and Community Health, att många studier tidigare gjorts där man tittat på fiskkonsumtion och depression, men att resultaten hittills har varit blandade. När de däremot tittade närmare på olika studietyper upptäckte de att den uppenbara skyddseffekten av att äta fisk enligt studierna förelåg i Europa, medan skyddet inte alls verkade vara detsamma i andra delar i världen.
Varför, och om det verkligen är så, är oklart.

 

Läs också: Omega-3 mot inflammation

Omega-3 motverkade depression hos både kvinnor och män
Forskarna har samlat data från alla relevanta studier som genomförts sedan 2001 och de menar att det finns en signifikant koppling mellan de omega-3 fettsyror och minskad risk för depression - och att det gäller både kvinnor och män.
Även om resultaten inte kunde peka på några slutsatser om orsak och verkan finns intressanta teorier om varför fisk kan vara så bra för den psykiska hälsan, skriver forskarna.

Läs också: Johannesört utmanar SSRI-preparat vid psykisk ohälsa

Kan vara nyckeln till dopamin och serotonin
En möjlig förklaring är att de omega-3-fettsyror som finns i fisk kan vara nyckeln i aktiviteten när det gäller dopamin och serotonin - två signalsubstanser i hjärnan som tros väldigt inblandade vid depression.

Läs också: Därför ska du äta fiskolja

Sundare kosthållning
En annan möjlighet är att människor som äter mycket fisk kan ha en hälsosammare kost i allmänhet - vilket i sin tur skulle kunna hjälpa deras psykiska hälsa.
– En högre fiskkonsumtion kan vara till nytta när det gäller primär prevention av depression, säger professor Dongfeng Zhang, från Medical College of Qingdao University.
Han tillägger:
– Fler studier behövs för att vidare undersöka om detta samband kan variera beroende på vilken typ av fisk som konsumeras.

Läs också: Tillskott av omega-3 kan hjälpa barn med ADD och ADHD

Nyttiga fetter
Rachel Boyd, informationschef på Mind, en organisation för mental hälsa, berättar att de nyligen har publicerat guiden "Food and Mood" ("Mat och sinnesstämning" - reds. anm.), där just råd om att äta "nyttiga fetter", som de som finns i fisk, ingår.
– Det är viktigt att inte förenkla resultaten eftersom det finns många olika faktorer som påverkar utvecklingen av depression, säger hon.

 

Läs också: Hjälp mot depressionen – på naturlig väg

Fler källor till omega-3 än fisk
Hon tillägger dock kunskapen om omega-3-fettsyror samtidigt är viktig att ta tillvara, inte minst för att den är så lätt att åtgärda.
– Vi är verkligen överens om att man genom att inkludera dessa fettsyror i sin kost kan bli hjälpt, och det är något där människor kan få en stor påverkan bara genom att göra ganska små förändringar.
Hon påpekar att för vegetarianer och personer som av andra anledningar inte kan eller vill äta fisk så finns andra källor till omega-3-fettsyror, så som till exempel nötter och frön samt kosttillskott.

Läs också: Därför ska du frossa i de omega-3-rika chiafröna

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.