Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fiskätare? Då löper du lägre risk att bli deprimerad

Gillar du fisk? Bra för dig i så fall.
Att äta mycket fisk kan nämligen skydda dig mot depression, på grund av sina halter omega-3 fettsyror, visar ny forskning.

En analys av 26 studier på mer än 150 000 personer tyder på risken för depression minskar med 17 procent hos dem som äter mycket fisk.
Den troliga orsaken är enligt forskarna att de fettsyror, så kallade omega-3 fettsyror, som finns i fisk kan vara viktiga när det gäller olika aspekter av hjärnans aktivitet, uppger BBC.
På Mind, en organisation för mental hälsa, är man inte förvånade utan menar att studien stöder tidigare visade samband mellan kost och sinnesstämning.
Läs också: Omega-3 tycks kunna dämpa psykiska störningar

Europeiska fiskkonsumenter mer skyddade
De kinesiska forskare, som utfört analysen, skriver i Journal of Epidemiology and Community Health, att många studier tidigare gjorts där man tittat på fiskkonsumtion och depression, men att resultaten hittills har varit blandade. När de däremot tittade närmare på olika studietyper upptäckte de att den uppenbara skyddseffekten av att äta fisk enligt studierna förelåg i Europa, medan skyddet inte alls verkade vara detsamma i andra delar i världen.
Varför, och om det verkligen är så, är oklart.

 

Läs också: Omega-3 mot inflammation

Omega-3 motverkade depression hos både kvinnor och män
Forskarna har samlat data från alla relevanta studier som genomförts sedan 2001 och de menar att det finns en signifikant koppling mellan de omega-3 fettsyror och minskad risk för depression - och att det gäller både kvinnor och män.
Även om resultaten inte kunde peka på några slutsatser om orsak och verkan finns intressanta teorier om varför fisk kan vara så bra för den psykiska hälsan, skriver forskarna.

Läs också: Johannesört utmanar SSRI-preparat vid psykisk ohälsa

Kan vara nyckeln till dopamin och serotonin
En möjlig förklaring är att de omega-3-fettsyror som finns i fisk kan vara nyckeln i aktiviteten när det gäller dopamin och serotonin - två signalsubstanser i hjärnan som tros väldigt inblandade vid depression.

Läs också: Därför ska du äta fiskolja

Sundare kosthållning
En annan möjlighet är att människor som äter mycket fisk kan ha en hälsosammare kost i allmänhet - vilket i sin tur skulle kunna hjälpa deras psykiska hälsa.
– En högre fiskkonsumtion kan vara till nytta när det gäller primär prevention av depression, säger professor Dongfeng Zhang, från Medical College of Qingdao University.
Han tillägger:
– Fler studier behövs för att vidare undersöka om detta samband kan variera beroende på vilken typ av fisk som konsumeras.

Läs också: Tillskott av omega-3 kan hjälpa barn med ADD och ADHD

Nyttiga fetter
Rachel Boyd, informationschef på Mind, en organisation för mental hälsa, berättar att de nyligen har publicerat guiden "Food and Mood" ("Mat och sinnesstämning" - reds. anm.), där just råd om att äta "nyttiga fetter", som de som finns i fisk, ingår.
– Det är viktigt att inte förenkla resultaten eftersom det finns många olika faktorer som påverkar utvecklingen av depression, säger hon.

 

Läs också: Hjälp mot depressionen – på naturlig väg

Fler källor till omega-3 än fisk
Hon tillägger dock kunskapen om omega-3-fettsyror samtidigt är viktig att ta tillvara, inte minst för att den är så lätt att åtgärda.
– Vi är verkligen överens om att man genom att inkludera dessa fettsyror i sin kost kan bli hjälpt, och det är något där människor kan få en stor påverkan bara genom att göra ganska små förändringar.
Hon påpekar att för vegetarianer och personer som av andra anledningar inte kan eller vill äta fisk så finns andra källor till omega-3-fettsyror, så som till exempel nötter och frön samt kosttillskott.

Läs också: Därför ska du frossa i de omega-3-rika chiafröna

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

 

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.