Tjej med rött barr

Fixa barret

Hårresande fakta

• Vi har cirka 100 000-150 000 hårstrån på huvudet.
• Normalt tappar vi cirka 40-100 hårstrån dagligen.
• Håret växer cirka 1-1,5 centimeter per månad.
• Mer än 50 procent av männen över 50 år lider av håravfall.
• Mellan 30 och 50 procent av kvinnorna lider någon period i livet av håravfall.
•Barnafödsel, klimakteriet, hormonbehandling, medicinering, stress och bantning är vanliga orsaker till att kvinnor drabbas av håravfall.
• Hårets tillstånd ger en indikation på hur din övriga kropp mår.

Upplever du också att håret alltid känns torrt, slitet och risigt när hösten kommer?
Du är inte ensam.
Här får du tips på produkter som kan ge dig det vackra och glansiga hårsvallet tillbaka.

  • Rengöring och vård

Schampo
Ett schampo ska göra håret rent och fräscht, däremot inte torrt och trasigt. Många schampon, särskilt de du finner i dagligvaruhandeln innehåller sodium laureth sulfate, en tensid som gör att schampot löddrar. Tensiden löddrar inte bara, den är också fettlösande. Och det kan man ju tycka att det låter bra, fett hår vill ju ingen ha. Men sodium laureth sulfate är så aggressiv att den löser för mycket fett vilket får konsekvensen att håret liksom hårbotten blir torrt. Det finns mildare schampon där tensiderna är kokos- eller sockerbaserade, däribland schampona från Eco Cosmetics.

  • Mjukgörande

Balsam

 

Ett bra balsam hjälper inte bara hårstråets hullingar att sluta sig efter en schamponering, det ska även ge näring och återfukta. Sluts inte hårstråets hullingar blir håret lätt trassligt och frissigt. Balsamet ska däremot inte innehålla silikoner som sluter hullingarna, dessa är svåra att tvätta ur och lämnar håret tungt och livlöst. Faith in Nature har balsam med bra innehåll som ger fantastiskt resultat. Särskilt bra för torrt hår är Faith in Nature Jojoba.

Spraybalsam
Precis som ett vanligt balsam hjälper även ett spraybalsam hårets hullingar att sluta sig och håret blir därför lättare att kamma igenom. Spraybalsam ger extra vård och glans, enkelt att applicera och de vårdande ämnena lämnas kvar i håret till skillnad från vanligt balsam som sköljs ur. Tints of Natures Seal & Shine Conditioner innehåller massor av godsaker du vill lämna kvar för att vårda och skydda håret under dagen. Dessutom doftar det mumma.

  • Intensivvård

För torrt och skadat hår. Hår som blekts, färgats, permanentats eller värmeskadats.

Hårolja
Att massera in en riktigt fin hårolja i såväl längder som hårbotten är guld för torrt hår, kluvna toppar och håravfall. Tappar du mycket hår, massera en längre stund. Massagen ökar blodgenomströmningen till hårsäckarna som därmed får mer näring. Oljan ska vara naturlig och ekologisk då dessa är mest närande för håret. Se upp för oljor som innehåller mineralolja, de innehåller ingen näring alls. Tre populära oljor som är toppen för håret är den marockanska arganoljan för torrt hår, ricinolja mot håravfall och Dr. Hauschka´s hårolja med örter för både torrt hår, kluvna toppar och håravfall.

Inpackning
Som ett bättre balsam. Att låta en inpackning sitta i medan du duschar eller under natten kan göra en enorm skillnad för hårkvaliteten. Även inpackningen bör innehålla naturliga och vårdande oljor och örter. Vår favorit är Tints of Nature Reconstructing treatment, 15 minuter med den och håret är som nytt. Inpackningen innehåller fuktgivande aloe vera, vallört samt vårdande mandel-, jojoba- och solrosolja.

  • Styling

Det är otroligt viktigt att man har vårdande stylingprodukter och inte sådana som torkar ut, skadar håret eller ger allergi i och med att produkterna sitter i under hela dagen. Geleanvändaren bör testa Eco Cosmetics frisyrgele som innehåller vårdande ämnen och ger riktigt bra stadga. Gelen har dessutom en väldigt fräsch men diskret doft.

  • Färg

Hårfärg bör vara av bra kvalitet då den är permanent. Många fabrikat på marknaden är fullproppade av gifter och kemikalier vilket gör att allergiska reaktioner i samband med färgning inte är ovanligt. Särskilt mycket gifter och kemikalier ingår i svarta och mörkbruna färger. Men de finns skonsammare och allergivänligare alternativ. Tints of Nature har hårfärger fria från ammoniak, starka kemikalier och parabener. Färgerna innehåller dessutom ekologiskt certifierade ingredienser och täcker grått hår.

  • Vitaminer/mineraler näring, skönhet inifrån

Att skönhet kommer inifrån är inget nytt. Vi behöver vitaminer och mineraler för att håret ska bli tjockt och starkt. Näringen behövs för att hårsäckarna ska kunna producera hår samt att håravfallet inte ska bli för kraftigt. Ett tillskott av vitaminer och mineraler, exempelvis Panto-3 som är ett skräddarsytt multivitaminpreparat för håret, är räddaren i nöden för dig som tappar mycket hår och känner att det börjar bli tunt. Likt alla multivitaminpreparat för håret behöver du äta även Panto-3 i cirka tre till sex månader för ett synbart resultat.

Av Johanna Gustafsson

Hårresande fakta

• Vi har cirka 100 000-150 000 hårstrån på huvudet.
• Normalt tappar vi cirka 40-100 hårstrån dagligen.
• Håret växer cirka 1-1,5 centimeter per månad.
• Mer än 50 procent av männen över 50 år lider av håravfall.
• Mellan 30 och 50 procent av kvinnorna lider någon period i livet av håravfall.
•Barnafödsel, klimakteriet, hormonbehandling, medicinering, stress och bantning är vanliga orsaker till att kvinnor drabbas av håravfall.
• Hårets tillstånd ger en indikation på hur din övriga kropp mår.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.