Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Flygrädd? Så här hittar du lugnet

Tips som gör din flygresa enklare

Ta reda på orsaken. Vad är det med flygningen som gör dig rädd? Detta är ett första steg för att kunna behandla och förändra din rädsla.
Läs på om turbulens. Är du rädd för turbulens så läs på om vad det egentligen är. Att det är lika självklart att en båt gubbar på vågorna som ett plan gubbar på vindarna. Att det värsta som kan hända är att du spiller ut ditt kaffe.
Researcha olycksstatistik. Läs om hur (o)vanliga olyckor egentligen är. Det är faktiskt större risk att du är med om en olycka när du kliver ut i gatan eller när du sätter dig i bilen på morgonen.
Prata med en flygvärdinna. Om du känner dig rädd innan flygningen kan du tala om det för flygpersonalen, de kan då hjälpa till med att lugna dig.
Sov och ät ordentligt innan du ska flyga, det lugnar nerverna.
Fokusera på ditt semestermål, dit du är på väg. Fokusera på de positiva sakerna. Bara.
Skippa alkoholen. Många tänker att alkohol gör resan lättare, men det kan ha precis motsatt effekt. Känner du att alkoholen gör att du tappar kontrollen kan du bli mer rädd.
Våga fråga. Blir du rädd eller orolig över något konstigt ljud eller skakning under flygningen kan du fråga personalen.
Andas! Försök att koppla av och andas djupa andetag.
Distrahera dig själv med något hemtamt. Skingra gärna tankarna med något som får dig att känna dig som hemma. Som en bok du läser hemma eller en tv-serie som du följer hemma. Något som kopplar ihop känslan med ”hemma” kan göra dig mycket tryggare och lugnare.
Källa: Flygrädd.se

På vintern flyr många till varmare breddgrader. Skönt. Men resan dit är inte alltid lika trevlig. I alla fall inte för dem som är flygrädda.
Men för att komma ner i varv och få ner pulsen lite finns naturliga knep att ta till.

Att tänka på sin kost - och vilka vitaminer och mineraler man får i sig - är alltid en god idé. Inte minst för den som känner sig nedstämd, utmattad - eller orolig.
Kurera har tidigare skrivit om näringen du behöver mer av om du lider av, eller är nära att drabbas av, utmattningssyndrom. Läs artikeln här.
Saffran är en humörhöjare för den som känner sig nedstämd. Läs om det här.
Här får du veta mer om knepen du bör ta till om du är orolig och nervös - till exempel inför flygningen.

 

► Läs också: Minska stressen – med extrakt från grönt te

5 knep som tar kontroll över rädslan

 

1. L-theanin
L-theanin är en naturlig substans, en aminosyra, som finns i grönt te och som orsakar små biokemiska förändringar i hjärnan: det gör att de så kallade alfavågorna ökar. Dessa hjärnvågor gör att vi blir avslappnade. Ju mer alfavågor man har, desto mer avslappning och fokus. Det krävs dock sex till åtta koppar te om dagen för att få i sig märkbara mängder theanin. Vill man inte dricka mängder av te finns det tillskott att köpa på hälsokosten, till exempel produkterna Cool Down och Procalmin.
L-theanin kan ätas enbart vid behov eller kontinuerligt. Är man redan avslappnad och fokuserad känner man ingen effekt av substansen.
► Läs också: Så ökar du ditt lugn med grönt te

2. B-vitaminer
B-vitaminer är en grupp vattenlösliga vitaminer som kollektivt kallas för B-komplex. B-vitamin behövs för många funktioner i kroppen.
B-vitaminer ingår i flera kosttillskott avsedda att tas vid stress och nedstämdhet. Vitamin B6 bidrar till att reglera hormonaktiviteten. Det är framför allt den vi behöver för att kroppen ska kunna bilda mer serotonin, som är en signalsubstans som balanserar kroppens stresshormoner. Även B1, B12 och folsyra har betydelse när det gäller att minska oro och stress.
Läs också: Liten guide till viktiga vitaminer

3. Magnesium
Kroppens förråd av magnesium minskar vid oro och stress. Av den anledningen kan vi behöva ta tillskott av magnesium när vi känner oss nedstämda, oroliga eller stressade.
Magnesium kallas ofta för det lugnande mineralet.
► Läs också: Så köper du rätt sorts magnesium!

 

4. KBT-terapi
Kognitiv beteendeterapi, KBT, sägs vara den mest effektiva behandlingen mot flygrädsla och flygfobi. 90 procent av de som gått i KBT-behandling för sin flygfobi kan klara av att flyga igen.
Oftast krävs det ungefär 3-5 behandlingssessioner men väldigt många känner att de blir bättre bara efter ett samtal, skriver sidan flygrädd.se.
Läs också: Mindfulness lika bra som KBT

5. Rätt andning!
"Med rätt andning kan vi andas ut 80 procent av kroppens toxiner, där stresshormonet kortisol är en av de största", har andningsexperten Pia Lahdenperä berättat i Kurera tidigare.
Vid oro och psykisk stress andas vi snabbare och ytligare än vi bör. När vi andas ytligt och snabbt genom munnen signaleras stress till kroppen, vilket ökar den sympatiska aktiviteten. Detta gör att kroppen ställer in sig på kamp/flykt, vilket i sin tur gör att vi får ökad puls och att ännu fler stresshormoner pumpas ut. Stress föder alltså stress - men det går att bryta den onda cirkeln med rätt andning.
Med en djupare andning genom näsan ökar den parasympatiska aktiviteten, det vill säga bromspedalen, igen. Detta leder till återhämtning och minskad stress.
► Läs också: 3 andningsövningar för hälsan

Av Isabelle G Hedander


Tips som gör din flygresa enklare

Ta reda på orsaken. Vad är det med flygningen som gör dig rädd? Detta är ett första steg för att kunna behandla och förändra din rädsla.
Läs på om turbulens. Är du rädd för turbulens så läs på om vad det egentligen är. Att det är lika självklart att en båt gubbar på vågorna som ett plan gubbar på vindarna. Att det värsta som kan hända är att du spiller ut ditt kaffe.
Researcha olycksstatistik. Läs om hur (o)vanliga olyckor egentligen är. Det är faktiskt större risk att du är med om en olycka när du kliver ut i gatan eller när du sätter dig i bilen på morgonen.
Prata med en flygvärdinna. Om du känner dig rädd innan flygningen kan du tala om det för flygpersonalen, de kan då hjälpa till med att lugna dig.
Sov och ät ordentligt innan du ska flyga, det lugnar nerverna.
Fokusera på ditt semestermål, dit du är på väg. Fokusera på de positiva sakerna. Bara.
Skippa alkoholen. Många tänker att alkohol gör resan lättare, men det kan ha precis motsatt effekt. Känner du att alkoholen gör att du tappar kontrollen kan du bli mer rädd.
Våga fråga. Blir du rädd eller orolig över något konstigt ljud eller skakning under flygningen kan du fråga personalen.
Andas! Försök att koppla av och andas djupa andetag.
Distrahera dig själv med något hemtamt. Skingra gärna tankarna med något som får dig att känna dig som hemma. Som en bok du läser hemma eller en tv-serie som du följer hemma. Något som kopplar ihop känslan med ”hemma” kan göra dig mycket tryggare och lugnare.
Källa: Flygrädd.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

 

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Hjärnblödningen fick mig att omvärdera livet”  

Intervju

Hon är ett levande bevis på hur ohälsa kan vändas till hälsa. Efter en svår hjärnblödning i ungdomen har Zarah Öberg tagit sig tillbaka till livet – som hon viger helt till att förmedla kunskap och hjälpa människor till bättre hälsa ur ett holistiskt perspektiv. Hon vill ständigt utvecklas och lära nytt och brinner extra starkt för barn, djur och natur.