Flygrädd? Så här hittar du lugnet

Tips som gör din flygresa enklare

Ta reda på orsaken. Vad är det med flygningen som gör dig rädd? Detta är ett första steg för att kunna behandla och förändra din rädsla.
Läs på om turbulens. Är du rädd för turbulens så läs på om vad det egentligen är. Att det är lika självklart att en båt gubbar på vågorna som ett plan gubbar på vindarna. Att det värsta som kan hända är att du spiller ut ditt kaffe.
Researcha olycksstatistik. Läs om hur (o)vanliga olyckor egentligen är. Det är faktiskt större risk att du är med om en olycka när du kliver ut i gatan eller när du sätter dig i bilen på morgonen.
Prata med en flygvärdinna. Om du känner dig rädd innan flygningen kan du tala om det för flygpersonalen, de kan då hjälpa till med att lugna dig.
Sov och ät ordentligt innan du ska flyga, det lugnar nerverna.
Fokusera på ditt semestermål, dit du är på väg. Fokusera på de positiva sakerna. Bara.
Skippa alkoholen. Många tänker att alkohol gör resan lättare, men det kan ha precis motsatt effekt. Känner du att alkoholen gör att du tappar kontrollen kan du bli mer rädd.
Våga fråga. Blir du rädd eller orolig över något konstigt ljud eller skakning under flygningen kan du fråga personalen.
Andas! Försök att koppla av och andas djupa andetag.
Distrahera dig själv med något hemtamt. Skingra gärna tankarna med något som får dig att känna dig som hemma. Som en bok du läser hemma eller en tv-serie som du följer hemma. Något som kopplar ihop känslan med ”hemma” kan göra dig mycket tryggare och lugnare.
Källa: Flygrädd.se

På vintern flyr många till varmare breddgrader. Skönt. Men resan dit är inte alltid lika trevlig. I alla fall inte för dem som är flygrädda.
Men för att komma ner i varv och få ner pulsen lite finns naturliga knep att ta till.

Att tänka på sin kost – och vilka vitaminer och mineraler man får i sig – är alltid en god idé. Inte minst för den som känner sig nedstämd, utmattad – eller orolig.
Kurera har tidigare skrivit om näringen du behöver mer av om du lider av, eller är nära att drabbas av, utmattningssyndrom. Läs artikeln här.
Saffran är en humörhöjare för den som känner sig nedstämd. Läs om det här.
Här får du veta mer om knepen du bör ta till om du är orolig och nervös – till exempel inför flygningen.

► Läs också: Minska stressen – med extrakt från grönt te

 

5 knep som tar kontroll över rädslan

 

1. L-theanin
L-theanin är en naturlig substans, en aminosyra, som finns i grönt te och som orsakar små biokemiska förändringar i hjärnan: det gör att de så kallade alfavågorna ökar. Dessa hjärnvågor gör att vi blir avslappnade. Ju mer alfavågor man har, desto mer avslappning och fokus. Det krävs dock sex till åtta koppar te om dagen för att få i sig märkbara mängder theanin. Vill man inte dricka mängder av te finns det tillskott att köpa på hälsokosten, till exempel produkterna Cool Down och Procalmin.
L-theanin kan ätas enbart vid behov eller kontinuerligt. Är man redan avslappnad och fokuserad känner man ingen effekt av substansen.
► Läs också: Så ökar du ditt lugn med grönt te

2. B-vitaminer
B-vitaminer är en grupp vattenlösliga vitaminer som kollektivt kallas för B-komplex. B-vitamin behövs för många funktioner i kroppen.
B-vitaminer ingår i flera kosttillskott avsedda att tas vid stress och nedstämdhet. Vitamin B6 bidrar till att reglera hormonaktiviteten. Det är framför allt den vi behöver för att kroppen ska kunna bilda mer serotonin, som är en signalsubstans som balanserar kroppens stresshormoner. Även B1, B12 och folsyra har betydelse när det gäller att minska oro och stress.
Läs också: Liten guide till viktiga vitaminer

3. Magnesium
Kroppens förråd av magnesium minskar vid oro och stress. Av den anledningen kan vi behöva ta tillskott av magnesium när vi känner oss nedstämda, oroliga eller stressade.
Magnesium kallas ofta för det lugnande mineralet.
► Läs också: Så köper du rätt sorts magnesium!

4. KBT-terapi
Kognitiv beteendeterapi, KBT, sägs vara den mest effektiva behandlingen mot flygrädsla och flygfobi. 90 procent av de som gått i KBT-behandling för sin flygfobi kan klara av att flyga igen.
Oftast krävs det ungefär 3-5 behandlingssessioner men väldigt många känner att de blir bättre bara efter ett samtal, skriver sidan flygrädd.se.
Läs också: Mindfulness lika bra som KBT

5. Rätt andning!
”Med rätt andning kan vi andas ut 80 procent av kroppens toxiner, där stresshormonet kortisol är en av de största”, har andningsexperten Pia Lahdenperä berättat i Kurera tidigare.
Vid oro och psykisk stress andas vi snabbare och ytligare än vi bör. När vi andas ytligt och snabbt genom munnen signaleras stress till kroppen, vilket ökar den sympatiska aktiviteten. Detta gör att kroppen ställer in sig på kamp/flykt, vilket i sin tur gör att vi får ökad puls och att ännu fler stresshormoner pumpas ut. Stress föder alltså stress – men det går att bryta den onda cirkeln med rätt andning.
Med en djupare andning genom näsan ökar den parasympatiska aktiviteten, det vill säga bromspedalen, igen. Detta leder till återhämtning och minskad stress.
► Läs också: 3 andningsövningar för hälsan

Av Isabelle G Hedander

Tips som gör din flygresa enklare

Ta reda på orsaken. Vad är det med flygningen som gör dig rädd? Detta är ett första steg för att kunna behandla och förändra din rädsla.
Läs på om turbulens. Är du rädd för turbulens så läs på om vad det egentligen är. Att det är lika självklart att en båt gubbar på vågorna som ett plan gubbar på vindarna. Att det värsta som kan hända är att du spiller ut ditt kaffe.
Researcha olycksstatistik. Läs om hur (o)vanliga olyckor egentligen är. Det är faktiskt större risk att du är med om en olycka när du kliver ut i gatan eller när du sätter dig i bilen på morgonen.
Prata med en flygvärdinna. Om du känner dig rädd innan flygningen kan du tala om det för flygpersonalen, de kan då hjälpa till med att lugna dig.
Sov och ät ordentligt innan du ska flyga, det lugnar nerverna.
Fokusera på ditt semestermål, dit du är på väg. Fokusera på de positiva sakerna. Bara.
Skippa alkoholen. Många tänker att alkohol gör resan lättare, men det kan ha precis motsatt effekt. Känner du att alkoholen gör att du tappar kontrollen kan du bli mer rädd.
Våga fråga. Blir du rädd eller orolig över något konstigt ljud eller skakning under flygningen kan du fråga personalen.
Andas! Försök att koppla av och andas djupa andetag.
Distrahera dig själv med något hemtamt. Skingra gärna tankarna med något som får dig att känna dig som hemma. Som en bok du läser hemma eller en tv-serie som du följer hemma. Något som kopplar ihop känslan med ”hemma” kan göra dig mycket tryggare och lugnare.
Källa: Flygrädd.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.