Mia Clase och Lina Nertby Aurell bakom Food Pharmacy

Mia Clase och Lina Nertby Aurell Foto: David Thunander

Food Pharmacy: “Maten är en av lösningarna på klimatkrisen”

Om Food Pharmacy

Lina Nertby Aurell och Mia Clase är författare, föreläsare och entreprenörer.
Deras blogg Foodpharmacy.se är en av Sveriges största och mest omtyckta vetenskapliga hälsobloggar.

De är på en mission att förbättra folkhälsan och vill göra hela världen till näringsjägare.
Bokaktuella Mia Clase och Lina Nertby Aurell, duon bakom Food Pharmacy, ser maten som en del i lösningen med både global ohälsa och klimatkris.

När Mia Clase och Lina Nertby Aurell lärde känna varandra i tonåren var kosthållning och tarmfloror inte de primära samtalsämnena – utan snarare killar, hästar och smink.
Det var först när de fick uppleva att flera närstående gick bort i cancer som de började fundera på hur de själva kunde påverka sin hälsa genom vad de stoppar i sig.
Och när de lärde känna professorn Stig Bengmark för fem år sedan gläntade han på dörren till en, för dem, helt ny värld full av tarmbakterier, immunförsvar och antiinflammatorisk mat.

 

Flera problem med dagens kosthållning
De kände instinktivt att de ville lära sig mer och började blogga om sin egna resa på Food Pharmacy.
Food Pharmacy har sedan dess vuxit till en hel värld som tar sig uttryck genom blogg, podd, instagram, böcker och föreläsningar och nu släpps deras tredje bok, ”Näringsjägaren”, där de beskriver hur vi äter bäst för tarmen.

För det finns en hel del problem med dagens kosthållning – något som i förlängningen riskerar att göra oss sjuka, menar de.
– Vi äter alldeles för mycket av fel saker som socker och bukfylla och för lite fibrer och näring i form av grönsaker, baljväxter och frukt, säger Mia.

LÄS OCKSÅ: 12 hälsotips från Food Pharmacy

Tarmfloran ett viktigt system
Tyvärr finns det inget mirakellivsmedel som innehåller allt vi behöver – inte ens stora mängder grönkål är bra på egen hand. Tvärtom visar forskningen att en bred variation av olika råvaror är det optimala för vår hälsa. Däremot vet vi att roten till många hälsoproblem ofta startar i tarmen. Tarmfloran är därför ett oerhört viktigt system som vi behöver lära oss mer om, anser de.
– Enkelt förklarat pågår ett krig i din tarm mellan dina goda och onda bakterier. Genom att äta fiberrik mat stärker du det goda laget, men om du slarvar så växer de onda bakterierna sig starkare. I tarmen sitter även de största delarna av ditt immunförsvar – ett väldigt fascinerande system som bygger på ett nära samarbete mellan immuncellerna i tarmväggen och din armé av goda tarmbakterier, förklarar Lina.

LÄS OCKSÅ: Din tarmflora avgör din hälsa – så kan du förbättra den!

Boken NäringsjägarenStällt om sin livsstil och sin kost
I sin nya bok har Mia Clase och Lina Nertby Aurell tagit fram en näringsjägarkompass som ska hjälpa läsarna att få i sig en stor mängd varierande, näringsrika och färggranna livsmedel. Kompassen består av tio olika kategorier av livsmedel, där varje kategori har fem cirklar ovanför sig. Dessa cirklar motsvarar poäng och ju fler poäng du samlar per dag, desto bättre.

Själva har Mia Clase och Lina Nertby Aurell ställt om sin livsstil och sin kost radikalt. Det har gjort dem både piggare, gladare och mer sällan förkylda. Bland annat.
Men de har också tagit det i små portioner och låtit förändringarna ta lång tid.
– Därför har ingenting heller varit speciellt svårt. Vi har inte slutat med något över en natt, tvärtom började vi enbart med att lägga till nyttigheter till vår vanliga mat. Med barnen har vi också tagit det långsamt och sakta men säkert infört mer grönsaker i deras liv. I den nya boken skriver vi bland annat om “gröna lögner”, och om hur man gömmer grönsaker i maten med stor framgång, säger Lina.

 

LÄS OCKSÅ: Lilla probiotikaskolan: Lär dig mer om bakterierna som styr hälsan

Inga fundamentalister
De beskriver sig själva som två glada bohemer som lever i sinnevärlden med allt vad det innebär i form av viljestarka barn, söndagsmiddagar hos vänner, dålig karaktär och semmeldagar.
Därför poängterar de också att vara näringsjägare inte alls är samma sak som att aldrig äta något annat än grönsaker och inte heller som att alltid väga livsmedels olika klimatpåverkan mot varandra.
– Vi vill verkligen ta tillfället i akt att säga att vi inte är några fundamentalister. Självklart ryms både avstickare och mindre bra dagar i livet som näringsjägare! Men läsk? Nej, det saknar vi faktiskt inte ett smack. Och sötsaker bakar vi ju fortfarande fast med lite andra tillagningsmetoder och råvaror, säger Mia.

Resan som började som ett hälsointresse har även några år in förvandlats till en insikt om att samma mat som är bäst för hälsan, också är den mest skonsamma för miljön.
– Vi satte oss ner och skrev “Näringsjägaren” så att tangenterna glödde. Maten vi äter är ju för tusan en av lösningarna på två av de främsta hoten vi står inför idag: global ohälsa och klimatkrisen!, säger Mia.

Av Tina Harr


Om Food Pharmacy

Lina Nertby Aurell och Mia Clase är författare, föreläsare och entreprenörer.
Deras blogg Foodpharmacy.se är en av Sveriges största och mest omtyckta vetenskapliga hälsobloggar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.