För lite folsyra under graviditet kan ge barn sämre kognitiv förmåga

För låga nivåer folsyra i början av graviditeten kopplas i ny forskning till sämre kognition hos barn – innebärande bland annat en negativ inverkan på språkutveckling, IQ och hjärnvolym. 
Det visar en ny nederländsk studie gjord på nära 10 000 kvinnor.

Det har länge varit känt att många idag får i sig för lite folat via maten och därför rekommenderas kvinnor som planerar att bli gravida äta tillskott med folsyra i god tid före befruktningstillfället. Detta för att minska antalet barn som föds med, eller foster som aborteras på grund av, ryggmärgsbråck.
Eftersom inte alla graviditeter är planerade rekommenderar Livsmedelsverket alla som kan tänkas bli gravida att ta folsyratillskott.

 Läs också: Ny forskning: Paracetamol ökar risken för ADHD

 

Kopplat till mindre hjärna och sämre språk
Men det är inte bara vid själva befruktningstillfället som folatnivån är viktig. Låga nivåer under tidig graviditet kan även vara förknippat med nedsatt kognitiv förmåga senare i barnets liv. Det visar nu helt ny forskning, vilken kopplar låga folatnivåer (som i artificiell form kallas folsyra) till en mindre hjärna, sämre språk och nedsatt visuospatial förmåga hos barn vid sex till åtta år.

Syftet: att undersöka sambandet mellan folsyrastatus och hjärnans utveckling hos barn 6-8 år
Det är forskare vid Erasmus University Medial Center i Nederländerna som står bakom upptäckten. Studien, som nyligen publicerats i British Journal of Nutrition, var en del av Generation R Study, som undersökt närmare 10 000 gravida holländska kvinnor.
I den aktuella studien analyserades även 256 barn, där forskarnas huvudsakliga syfte var att undersöka sambandet mellan folatstatus under tidig graviditet och hjärnans anatomi och volym när barnen var i åldern sex till åtta år.

► Läs också: Folate supplementation during pregnancy may improve child´s attention system (extern länk)

Ingen funnen koppling med psykiska problem
Forskarnas andra syfte var att undersöka sambandet mellan hjärnvolym, kognitiv förmåga och känslomässiga- eller beteendemässiga problem.
Hade mödrarna höga nivåer av aminosyran homocystein – vilket bland annat kan bero på stress, läkemedel, sjukdom eller brist på folsyra eller vitamin B12 –  verkade detta även kunna förutspå sämre språkutveckling. Inga samband med psykiska problem hittades dock.

”Viktigt hälsobudskap till allmänheten”
På sidan Nutraingredients fråga om upptäcktens eventuella hälsokonsekvenser för blivande mödrar svarar en av studiens författare, professor Tonya White, så här:
– Jag tror att vårt arbete stöder rådande rekommendationer gällande användning av folsyra under graviditet och att, trots avsaknaden av neuralrörsdefekter, kan subtila skillnader ses i samband med hjärnans tillväxt.
– Därför tror vi att det är ett viktigt hälsobudskap till allmänheten.

Moderns nivåer ställdes mot labb-bestämda nivåer 
Moderns folsyranivåer under början av graviditeten bedömdes av blodprover som jämfördes mot så kallat ”laboratoriumbestämda” nivåer för vad anses låga folsyranivåer (plasma folat mindre än 8 nanomolels per liter) och det som anses normala nivåer (8 nmol/liter och högre). Ytterligare analyser utfördes också.

► Läs också: Probiotika till nyfödda tros kunna halvera risk för diabetes

Mindre hjärnvolymer och lägre IQ
Forskarna fann att hjärnans volym var mindre hos barnen i gruppen med ”låga” folatnivåer jämfört med den grupp som ansågs ligga ”normalt”.
Mödrar med tillräckliga folatnivåer var visade sig ha varit mer benägna att använda tillskott med folsyra och mödrar med lägre folatnivåer visade sig ha rökt under tidig graviditet.
Hur nivåerna låg gällande aminosyran homocystein eller vitamin B12 kunde inte associeras med hjärnvolym eller beteendeproblem. Däremot var högre nivåer av homosystein under graviditeten förknippade med lägre IQ hos barn vid sex års ålder.

► Läs också: Folsyra minskar risken för autism kraftigt

Mer forskning på sambandet homocystein och kognition behövs
Framtida studier bör undersöka vilka mekanismer och effekter som homocysteinnivåerna under graviditet kan innebära för ett barn kognition, menar nu studieförfattarna.

Tidigare samband mellan lågt folat och beteendeproblem
Tidigare resultat från Generation R-studien har visat på samband mellan lägre folatnivåer och känslomässiga- och beteendemässiga problem i åldrarna ett till fem år. Författarna säger att en anledning till att detta inte har fortsatt till sex års ålder kan bero på att vissa miljöfaktorer kompenserats för.

► Läs också: Gravida med höga nivåer av vitamin D får starka barn

Av Isabelle G Hedander

Källor:
Nutraingredients.com – Low folate in early pregnancy linked with poorer cognition in children later 
Studien: Prenatal folate, homocysteine and vitamin B12 levels and child brain volumes, cognitive development and psychological functioning: the Generation R Study

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.