väckarklocka måna

“För lite mörker – inte brist på sol bakom D-vitaminbrist”

Fakta

Namn: Anna Sparre
Yrke: Licensierad kostrådgivare, civilingenjör och personlig tränare.
Bor: Österlen
Läs mer om Anna Sparre på hennes hemsida 4health.

Anna Sparre kostrådgivare och civilingenjör tvivlar på att det bara är för lite sol som gör att vi får D-vitaminbrist. I den här krönikan vänder hon på steken och leker med tanken att det istället kan bero på brist på mörker.

Börja med att fundera på följande: Om solbrist vore orsaken till D-vitaminbrist (som är vanlig) så är det självklart inte så konstigt här i Norden där vi sitter inne och arbetar de flesta av årets ljusa timmar. Du behöver åtminstone ca 15 minuter i solljus om dagen direkt på huden på dagen när solen står tillräckligt högt för att få ditt behov tillfredsställt.

Men – D-vitaminbrist är extremt vanlig även till exempel i Australien och Kalifornien där de flesta troligen får sina 15 minuter bara genom att gå mellan bilen och kontoret eller för att hämta sin lunch. Solkrämer skyller vissa på, men jag tror inte att detta är hela förklaringen.

 

Så här funkar det nämligen, hormoner är ”budbärare” i kroppen och binder till receptorer på celler för att förmedla sitt budskap till cellerna. D-vitamin är egentligen ett hormon eller prohormon, en steroid som agerar som ett hormon, men klassas som vitamin eftersom man även får i sig det via maten i exempelvis ägg och fisk.

LÄS OCKSÅ: D-vitamin kan hjälpa mot hudsjukdomar

Receptorerna, ”brevlådorna”, till hormonerna har en rytm, precis som allt annat på jorden och i vår kropp. De flesta hormoner styrs av vår dygnsrytm i samklang med taktpinnen och mörkerhormonet melatonin. Just receptorerna till hormonerna har en ”omsättningshastighet”, vilket innebär att de återuppstår med ett visst intervall. De poppar upp när de behövs helt enkelt.

En del av den här ekvationen handlar om att när du fått tillräcklig hormonutsöndring för den här gången, den här delen av cykeln, så nedregleras hormonreceptorer vilket även är det som sker när du konstant har höga insulinnivåer och därmed blir insulinresistent på grund av nedreglering av insulinreceptorer.

Återuppståndelsen/nybildningen av receptorer styrs av en särskild setpoint/”återställningsknapp”. Det vill säga en signal som talar om när det är dags för receptorerna att återuppstå.

LÄS OCKSÅ: Ammar du? Då behöver du troligen mer D-vitamin

Olika setpoints för olika hormoner
För östrogen hos kvinnor är setpointen progesteronutsöndring under två veckor av menstruationscykeln. Det är denna kontinuerliga cykel/växling mellan två veckor östrogen och två veckor progesteron som fungerar som klocka eller setpoint/återställningsknapp för receptorernas cykel.

 

Så, till teorin om D-vitaminbrist: Receptorerna till vitamin D3, det vill säga den mest aktiva formen av vitamin D, har en omsättningshastighet på 24 timmar. För vitamin D3-receptorerna är setpointen, eller återställningssignalen – mörker.

LÄS OCKSÅ: 16 viktiga forskningsfakta om D-vitamin

Och vad är då ett av vår tids största hälsoproblem – jo sömn och brist på mörker. Vi sover för det första för lite, för det andra är det för ljust när vi sover och för det tredje sover vi inte när vi bör sova. Sett ur ett evolutionärt perspektiv är vi gjorda för att sova under den mörka delen på dygnet, kanske ett par timmar efter solnedgång. Inte att pressa oss igenom kvällen med hjälp av tv-flimmer och elektriskt ljus så att vi missar den viktiga sömnen före midnatt när så mycket viktigt ska hända i kroppen. Dessutom är tanken att det faktiskt ska vara mörkt där vi sover, inte ”nästan mörkt” på grund av gatlampan utanför eller tvns stand by-knapp.

Anna Sparre

Det här är alltså en möjlig anledning till att även personer i soliga delar av världen lider av D-vitaminbrist. Du kan spendera hela dagen i solljus, men har du inga receptorer som återuppstår när du sover i ordentligt mörker, så är det som att skicka iväg post utan adressat eller brevlådor som kan ta emot D-vitaminet. Och du kan ta hur mycket D-vitamintillskott som helst, men det har ingen verkan om du saknar receptorer.

Det viktiga för en bra D-vitaminnivå är växlingen mellan solljus och mörker, så ut med er på dan och sov när det är mörkt!

Givetvis behövs det mer forskning på ämnet kring mörker och D-vitaminbrist innan vi kan konstatera att detta är fakta. MEN, vad jag kan säga med all säkerhet och med stöd i kvalitativ forskning, är att brist på mörker och för lite sömn eller sömn på fel del av dygnet betydligt ökar risken för alla våra vanliga välfärdssjukdomar som hjärtsjukdom, cancer och diabetes.

 

Av Anna Sparre, licensierad kostrådgivare, civilingenjör och personlig tränare

Denna text är tidigare publicerad på bloggen 4Health

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt. Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Anna Sparre
Yrke: Licensierad kostrådgivare, civilingenjör och personlig tränare.
Bor: Österlen
Läs mer om Anna Sparre på hennes hemsida 4health.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ingefära tog bort smärtan i Lailas höft

Hälsa

En lång flygresa med ett alldeles för trångt utrymme gav Laila Sund, 81, en inflammation i ett muskelfäste i höftleden. Hon fick tre kortisonsprutor som hjälpte under en period, men när smärtan kom smygandes tillbaka provade Laila något helt nytt. Ett tillskott med ingefära och gurkmeja tog bort värken helt och nu tränar Laila återigen tre gånger i veckan utan problem.

Nya rön: Så sparar vi på snö när vintrarna är gröna

Forskning

Just nu pågår sportlovet i delar av Sverige och gröna spår och backar har och är ett problem för landets skidanläggningar i södra och mellersta delarna. Alla skidälskare får därför bege sig en bit upp i landet för att hitta snö att åka. Vid Luleå universitet har forskare i en ny studie undersökt bästa sätten att lagra snö – och hittat ett sätt som varken är dyrt eller svårt.

En enkel sockerart kan motverka urinvägsbesvär

Hälsa

En av tre svenska kvinnor drabbas av upprepade infektioner i urinblåsan och i urinröret. Symtomen är urinträningningar och en svidande känsla när man kissar. Nu finns en ny lösning på problemet: D-mannos, en enkel sockerart som spolar bort E-coli bakterierna från slemhinnan och tar bort den brännande känslan.

Ovanlig cancer vanligare i norr

Forskning

En speciell form av lymfkörtelcancer tillhör en av de mer ovanligare formerna av cancer. Sjukdomen är av någon okänd anledning tre gånger så vanlig i Sverige som i övriga världen. Men vad som är ännu mer speciellt är att denna typ av cancer är närmare fem gånger så vanlig i norra delarna av Sverige.

 

“Att vara snäll mot sig själv är inte att vara självisk”

Krönikan

När jultomten kommer frågar han om det finns några snälla barn. Snällhet lyfts fram som en eftersträvansvärd egenskap och vem vill inte bli vänligt bemött. Men vi tänker oftast på snällhet som något vi är eller gör mot andra – inte oss själva. Maria Helander har skrivit boken "Självsnäll" och i den här krönikan berättar hon mer om hur vi kan göra för att vara lite snällare mot oss själva.

Nya siffror avslöjar – magproblem ökar bland unga män

Mage

Nästan hälften av alla unga män i Sverige har det senaste året haft problem med magen – en ökning med 22 procent sedan 2017. Färsk statistik visar också att majoriteten av svenska män i åldern 16–30 år är allätare, medan kvinnor ofta väljer vegetariskt eller växtbaserat flera gånger i veckan.

Få bättre relationer med kärlekens språk

Mental hälsa

Brukar din partner göra små tjänster som underlättar för dig i din vardag? Då är det troligt att det är hens kärleksspråk. Själv kanske du är mer för att ge gåvor. I så fall har ni olika kärleksspråk. Något som kan leda till problem men det finns också metoder att lära sig att bli bättre på att förstå varandras sätt att visa kärlek.

 

Co-enzym Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.

“Rödbetsjuicen sänkte mitt blodtryck”

Hälsa

När Ann-Christine Westman, 57, skulle operera höften var blodtrycket så högt att läkarna ville vänta med operationen. Istället för blodtryckssänkande medicin drack Ann-Christine rödbetsjuice – och inom några dagar var trycket normalt. Nu dricker hon ekologisk rödbetsjuice varje dag, ett extra glas om stressen ökar och hon känner att blodtrycket går upp.

Grattis tidningen Kurera – nu fyller vi 20 år!

Hälsa

Ändra inte ett vinnande koncept, brukar det heta. Det har väl sällan varit så sant som i år när vi firar att Kurera fyller 20 år. ”Vi kommer att göra allt för att det ska bli en så intressant tidning inom ämnet egenvård som möjligt för er.” Så skrev tidningens första chefredaktör i sin allra första ledare. Det är ord som vi kan skriva under på – vartenda ett.

 

Boosta din träning med polyfenoler

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

Ledarskapscoachen: “En frisk arbetsplats ger en god arbetsmiljö”

Krönikan

Vi är många som funderar över orsakerna bakom den växande psykiska stressrelaterade ohälsan. Nästan var femte svensk äter psykofarmaka för att lindra besvär som ångest, sömnproblem och depression. Många medicinerar för att stå ut med sin vardag skriver Lina Lanestrand, ledarskapscoach i denna krönika där hon lyfter fram vikten av frisk arbetsplats.

Studie: Träning gynnsamt för demenssjuka

Mental hälsa

Fysisk träning, sociala aktiviteter och individanpassad rehabilitering kan förbättra tillvaron för demenssjuka och deras anhöriga, det är slutsatsen av en ny avhandling från Umeå universitet som visar att äldre med demens mår bra av högintensiv fysisk träning. 

“I ett rättssäkert och demokratiskt samhälle borde 5G stoppas”

Kurera debatt

5G ska snart rullas ut i Sverige, vår digitala tillvaro kräver högre hastigheter. Smarta hem och självkörande bilar – allt baseras på trådlös teknik som behöver snabb uppkoppling för att fungera. Men alla är inte positiva, enligt Mona Nilsson på Strålskyddsstiftelsen finns det skäl att vara på sin vakt då hon menar att det föreligger avsevärda risker för hälsa och miljö, hon förespråkar därför att utbyggnaden stoppas.

 

Sällskapsdjur – lyckopiller på fyra ben

Husdjur

Husdjur fyller en viktig funktion i våra liv, de håller oss sällskap och sprider glädje och kan vara roliga lekkamrater till barnen och ett tryggt sällskap till våra gamla. Men de kan även hjälpa till vid olika former av  funktionsnedsättning och vara ett stort stöd för de som lider av psykisk ohälsa.

Ny antibiotikaresistent bakterie funnen

Forskning

Inom samma familj som salmonella och E-colibakterier har det påträffats en hittills okänd antibiotikaresistent bakterie hos en patient i Kungälv. Fyndet gör att läkare kan undvika bredspektrumantibiotika som driver utvecklingen av resistenta bakterier.

Vanligt att överskatta sitt miljöengagemang

Eko/miljö

En studie från Göteborgs universitet visar att flesta av oss är övertygade om att vi överlag är mer miljövänliga än andra. Något som riskerar minska vårt framtida miljöengagemang enligt forskarna som uppmanar oss att ha en mer realistisk syn på våra insatser.

Tinas livsgnista kom tillbaka

Intervju

Förändringen kom smygande. Tina Rittemar, 53, var både arg och ledsen under samma dag. Så småningom sjönk hon in i nedstämdhet och håglöshet. Inget var roligt längre. När livet kändes som mest grått fick Tina hjälp att hitta tillbaka till sitt vanliga energiska och glada jag. Lösningen fanns i ett tillskott designat för kvinnor i klimakteriet.

 

Ny forskning: Allt fler vuxna stödjer ungas klimatkamp

Eko/miljö

Det som började den där måndagen i augusti 2018 spred sig sedan som en löpeld runt hela jorden. Greta Thunbergs klimatengagemang nådde först ungdomar runt om i världen. Men nu klimatstrejkar allt fler vuxna i solidaritet med de unga. Forskare har studerat aktivisternas motiv. Och nu är den svenska rapporten klar.

Så slipper du uppblåst mage

Hälsa

Plötsligt är magen uppblåst som en ballong och kläderna känns alldeles för trånga. Känner du igen problemet? Lösningen: Matsmältningsenzymet alfa-galaktosidas som kan motverka gaser och uppblåsthet snabbt och effektivt. 

Stärk immunförsvaret med hjälp av naturens apotek

Hälsa

Vinter, snuva, förkylning och influensa har varit synonymt sedan tidernas begynnelse. Och naturligtvis fanns det bot att få långt innan våra moderna mediciner uppfanns. Svampar, rötter, blommor, blad och bär är stommen i naturens apotek för en hälsosam vinter – här är några som du kanske inte kände till tidigare.