Olika sorters salt på träskedar på träbord

För lite salt ger dig högt blodtryck

Fakta

Jerry Brännmyr är styrkecoach och rehabiliteringsspecialist med ett stort intresse för idrott, träning, kost och hälsa sedan tonåren.
Han har 37 års erfarenhet av styrketräning och 17 års erfarenhet av landsvägscykling. Han har drivit egen träningsanläggning, utbildat styrketräningsinstruktörer och cykelinstruktörer samt arbetat som personlig tränare i många år.
Idag arbetar han i det egna företaget Stronger Performance & Rehab på Malkars Träningscenter Västra i Kalmar.

Här hittar du Jerry Brännmyrs tidigare krönikör:

Jag är emot och för kosttillskott
• Om dödliga kosttillskott och ofarliga läkemedel
• Därför är du gjord för att äta joniska mineraler

Blir du aldrig törstig? Tränar du ofta? Svettas du mycket? Äter du raffinerat salt? Följer du Livsmedelsverkets rekommendation för saltintag? Har du högt blodtryck?
Då är det stor risk att du har saltbrist.

Djur ska äta salt, människor ska äta medicin.
Det första bonden gör är att sätta ut ett saltblock till sina djur för annars dör de. Människor som inte äter salt dör också men människor ska inte äta salt för de ska äta blodtryckssänkande medicin istället. Jag kan inte tolka Livsmedelsverkets råd för saltintag på något annat sätt. Den som kan cirkulationsfysiologi och som har läst de vetenskapliga forskningsstudier som har gjorts på lågt saltintag ifrågasätter Livsmedelsverkets råd.

 

Läs också: “Livsmedelsverket missar målet när de skyller på saltet”

Allt kan överdoseras utom salt
Din kropp har kapacitet att utsöndra 100 gram salt per dag. Om du försöker äta så mycket salt du kan orkar du äta 55 gram salt per dag. Sedan säger saltmätaren på din tunga att det är för mycket och då kräks du. Alla ämnen, till och med vatten, är toxiska för din kropp i tillräckligt stora mängder. Allt kan överdoseras utom salt. Din kropp reglerar saltöverskott själv. Om du äter för mycket salt blir du törstig, dricker vatten, blir kissnödig och kissar ut överskottet och natriummängden i ditt blod förblir normal. Du kan bara överdosera salt om du befinner dig på en flotte på en öde ocean utan tillgång till sötvatten och tvingas dricka saltvatten för då kan du inte späda ut saltet i havsvattnet genom att dricka mer utan att få i dig mer salt.

 

Du kissar ut 9-18 gram salt per dag
Analyser från vilket kliniskt kemlabb som helst visar att din kropp utsöndrar 9-18 gram salt per dag. Du måste därför äta minst 15 gram salt per dag. Livsmedelsverket vill att du ska äta fem gram salt per dag. Det är en tredjedel av den mängd salt du dagligen normalt kissar ut. Natrium är en livsviktig mineral. Du får saltbrist om du följer Livsmedelsverkets rekommendationer. Livsmedelsverkets råd har inget stöd i vetenskapen. Vetenskapliga referenser som visar varför du ska minska saltintaget saknas helt i Nordiska Näringsrekommendationer och på Livsmedelsverkets hemsida. Livsmedelsverkets tjänstemän förstår inte att du måste tillföra lika mycket salt som du förlorar för att upprätthålla en normal natriumnivå.

 Läs också: Skillnaden mellan olika sorters salt

 

Du dör på fem dagar om du följer Livsmedelsverkets råd
Om du förlorar mer än 20 procent av saltet i din kropp, vilket motsvarar 50 gram, dör du av saltbrist. Det räcker att du äter tio gram för lite salt per dag i fem dagar så är du död. Om du följer Livsmedelsverkets råd dör du på fem dagar.
Menar jag på fullaste allvar att människor dör om de följer Livsmedelsverkets råd? Ja, det gör jag.

Barn, idrottare och äldre i riskzonen
Det är inte så många som dör på grund av Livsmedelsverkets råd eftersom det finns salt i nästan allt du äter och din kropp kan återvinna salt. De som ligger i riskzonen är barn, motionsidrottare, elitidrottare, äldre och sjuka. Det är svårt för dig att äta mat utan att du får i dig så mycket natrium att du överlever men det är möjligt för dig att äta så lite salt att du får högt blodtryck.

► Läs också: Ny studie: Sänk ditt blodtryck – förhindra alzheimers

 

 

Du får högt blodtryck av att äta för lite salt
Livsmedelsverket påstår att du får högt blodtryck om du äter för mycket salt. I verkligheten sänker salt ditt blodtryck eftersom natrium då inte behöver återvinnas och din kropp inte behöver utsöndra blodtryckshöjande hormoner. Ett för stort saltintag kan inte höja ditt blodtryck eftersom saltöverskott utsöndras. Ja, du läste rätt. Det är inte för mycket salt som höjer blodtrycket utan för lite salt. Ju mer salt du äter desto lägre blodtryck får du. Livsmedelsverkets råd skapar därför konspirationsteorier.

Blodtryckshöjande hormoner återvinner salt
Om du äter för lite salt återvinner din kropp natrium från primärurinen genom att utsöndra de blodtryckshöjande hormonerna renin, angiotensin och aldosteron. Om du äter mindre än fem gram salt per dag tvingas din kropp öka mängden blodtryckshöjande hormoner. De blodtryckshöjande hormonerna höjer ditt blodtryck så mycket att du får högt blodtryck. Din läkare skriver då ut blodtryckssänkande medicin som blockerar renin, angiotensin och aldosteron så att de inte kan höja ditt blodtryck och därför inte heller återvinna tillräckligt med natrium. Din kropp tvingas därför utsöndra ännu mer blodtryckshöjande hormoner för att återvinna mer natrium från din urin. Om den ökade mängden renin, angiotensin och aldosteron inte räcker för att upprätthålla 141 mmol/L natrium i ditt blod minskar dina njurar vätskevolymen i ditt blod och utanför cellerna för att öka koncentrationen av natrium.

► Läs också: Ny forskning: Socker farligare för blodtrycket än salt

Ett lågt saltintag har liten effekt på blodtrycket
I november 2011 släpptes en metaanalys från Cochrane: “Effects of low salt diet on blood pressure, hormones and lipids in people with normal blood pressure and in people with elevated blood pressure.” Det är en sammanställning av 167 forskningsstudier där man har undersökt vilken effekt ett lågt saltintag har på blodtrycket. Metaanalysen visade att effekten var densamma i samtliga studier om de hade pågått i minst fyra veckor. Blodtrycket hos friska personer med normalt blodtryck sjönk med en procent och hos patienter med högt blodtryck sjönk det med 3,5 procent. Effekten är liten och ett lågt saltintag livsfarligt.

Designad forskning
Forskningsstudier är designade för att visa det läkemedelsbolagen vill att de ska visa. När man forskar på lågt saltintag jämför man tre gram salt med sex gram salt per dag. Om man hade jämfört tre gram salt och 30 gram salt istället hade man fått ett helt annat resultat men då skulle myten om att salt höjer blodtrycket krossas. Då kan inte läkemedelsbolag sälja blodtryckssänkande medicin som patienten måste äta resten av sitt liv och som genererar enorma vinster åt läkemedelsbolagen. Om en forskare krossar myten om att salt höjer blodtrycket får han inga mer forskningspengar.

► Läs också: Blodtrycksmedicin kan öka risken för hjärtsjukdom hos diabetiker

Du måste ersätta det natrium du svettas ut
Electrolyterna natrium, kalium och magnesium binder vätska så att den stannar kvar i din kropp. När det är varmt eller du anstränger dig hårt svettas du ut mängder med electrolyter. Det är därför svett smakar salt. Electrolyterna måste naturligtvis ersättas. Om du svettas mycket, inte äter salt och dricker stora mängder vatten späder du ut natriumhalten i ditt blod. Då svävar du i livsfara. Om du äter för lite salt sjunker natriumnivån i ditt blod under normalvärdet 141 mmol/L. Om ditt blod har en lägre natriumkoncentration än 125 mmol/L riskerar du att drabbas av värmeslag, cirkulationskollaps, vattenförgiftning, natriumbrist, eldaresjuka, värmesjuka och uttorkning som är samma sak alltihop.

Livsmedelsverkets råd är livsfarligt
Livsmedelsverkets råd leder till hyponatremi (det vill säga lågt natrium/saltbrist). Äldre människor, motionsidrottare och elitidrottare riskerar att dö i sommarvärmen och under lopp över långa distanser om de följer Livsmedelsverkets råd. Livsmedelsverket tar inte hänsyn till hur mycket salt du förbrukar när de ger sin rekommendation för saltintag. De struntar i om du tränar eller inte, om du vistas där det är varmt eller kallt och om du svettas mycket eller lite trots att det påverkar ditt behov av salt betydligt. Det är livsfarligt.

► Läs också: Här är de bästa knepen för att sänka ditt blodtryck naturligt

Jerry Brännmyr, styrkecoach och rehabiliteringsspecialist

Jerry Brännmyr, styrkecoach och rehabiliteringsspecialist

Raffinerat salt är ett gift
Livsmedelsverket tar inte hänsyn till vilket salt du äter. Du ska inte äta industriraffinerat salt. Raffinerat salt är oorganiskt och identifieras som ett gift av din kropp. När salt raffineras elimineras 80 naturliga och livsnödvändiga mineraler och spårämnen. De betecknas som orenheter av saltindustrin trots att det är de som gör saltet naturligt, sätter smak på det och är livsnödvändiga för din kropp. Raffinerat salt innehåller 98 procent natriumklorid, behandlas med blekmedel och flera hälsovådliga tillsatser som till exempel aluminiumhydroxid, magnesiumkarbonat, kalciumkarbonat, natriumferrocyanid (E535) och kaliumferrocyanid (E536). Raffinerat salt är ett gift som orsakar reumatism, gikt, njur- och gallsten. Aluminium orsakar Alzheimer.

Ät naturligt salt
Ät havssalt. Havssalt är en organisk och livsnödvändig substans. För att din kropp ska kunna tillgodogöra sig ett mineral måste det tillföras i sin organiska och joniska form.

► Läs också: Därför är du gjord för att äta joniska mineraler

Så sänker du ditt blodtryck
Träning, natrium, kalium, magnesium och C-vitamin åtgärdar orsaken till högt blodtryck och ger inga biverkningar. Det behandlar inte bara dina symptom. Om du har högt blodtryck ska du träna. Träning är den effektivaste blodtryckssänkande medicin som finns. Träning sänker blodtrycket mer än någon blodtryckssänkande medicin. Intervallträning och styrketräning minskar blodtrycket snabbt. Är du inte motiverad att träna? Då ska du läsa vilka biverkningar din blodtryckssänkande medicin har så blir du det. Natrium sänker blodtrycket. Ät havssalt för att få i dig natrium. Havssalt innehåller 80 mineraler och spårämnen som din kropp behöver. Kalium reglerar blodtrycket. Kalium vidgar dina blodkärl, får dem att slappna av och sänker ditt blodtryck. Ät dadlar, jordgubbar, bananer och potatis och andra kaliumrika livsmedel. Magnesium reglerar blodtrycket. Spraya dig med magnesium olja. Spraya åtta gånger dagsdosen i 30 dagar och gå sedan över till oralt joniskt magnesium och ta dagsdosen. C-vitamin reparerar dina blodkärl och reglerar blodtrycket. Ät C-vitamin i höga doser. Ät minst ett gram C-vitamin i form av askorbinsyra 5-6 gånger per dag tillsammans med C-vitaminrik frukt. Undvik socker. C-vitamin och socker konkurrerar om samma transportmekanism. Socker hämmar därför upptaget av C-vitamin i cellerna i kärlväggen.
Sluta vara rädd för salt. Det är livsnödvändigt och hälsosamt, inte livsfarligt.

Av Jerry Brännmyr, styrkecoach och rehabiliteringsspecialist

Fotnot: Detta debattinlägg har fått två repliker. De kan läsas här:
• Professorernas svar på Jerry Brännmyrs krönika om saltets effekt på blodtrycket
och:
• Jerry Brännmyr svarar professorerna: “Wash hjälper läkemedelsbolag att tjäna cash”

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Jerry Brännmyr är styrkecoach och rehabiliteringsspecialist med ett stort intresse för idrott, träning, kost och hälsa sedan tonåren.
Han har 37 års erfarenhet av styrketräning och 17 års erfarenhet av landsvägscykling. Han har drivit egen träningsanläggning, utbildat styrketräningsinstruktörer och cykelinstruktörer samt arbetat som personlig tränare i många år.
Idag arbetar han i det egna företaget Stronger Performance & Rehab på Malkars Träningscenter Västra i Kalmar.

Här hittar du Jerry Brännmyrs tidigare krönikör:

Jag är emot och för kosttillskott
• Om dödliga kosttillskott och ofarliga läkemedel
• Därför är du gjord för att äta joniska mineraler

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

5 enkla steg för att äta nyttigare!

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

 

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.

Ny teknik ska minska mängden läkemedel i avloppsvattnet

Eko/miljö

Aktiva substanser i de mediciner vi stoppar i oss passerar ofta genom kroppen och ut i toaletten. De flesta av våra reningsverk är dåliga på att ta bort läkemedelsrester ur avloppsvattnet, vilket kan orsaka hormon- och beteendestörningar hos fiskar och andra djur om de hamnar i sjöar och vattendrag. Nu satsar flera svenska reningsverk på ny teknik för att få bort substanserna, rapporterar Vetenskapsradion.

 

Kryddiga vegobollar med pigga ärtor

Mat

Ett recept du måhända kommer sucka över eftersom det innehåller en hel del kryddor, men det är inte några konstiga kryddor utan kryddor du hittar i din vanliga matbutik, lovar Mattias Kristiansson på tidningen VEGO – som verkligen lovordar denna maträtt. "De här bollarna är världsbäst eftersom de smakar så enormt mycket, doftar av Mellanöstern och är klara på nolltid".

Trädgården läkte artistens psykiska ohälsa – släpper nu bok om odling

Intervju

Vissa som mår psykiskt dåligt har självskadebeteenden eller stoppar fingrarna i halsen. Artisten och poptrubaduren Karl Martindahl stoppade fingrarna i jorden i stället. För Kurera berättar den bokaktuelle musikern om sina mörka år och om det som till slut blev hans väg tillbaka – och som numera är hans livsföljeslagare: odlingen. "Odling ger rötter i dubbel bemärkelse. En naturlig självmedicinering fanns rakt framför näsan på mig", säger han till Kurera.

Det är dags att prata om mens på jobbet!  

Kurera debatt

Lika självklart som det är att människor blir hungriga och behöver lunchraster, eller kissnödiga och behöver toaletter, bör det vara att ta hänsyn till personers menstruella behov. Därför vill organisationen Mensen - forum för menstruation, menscertifiera våra arbetsplatser.

Artros: Hur kan man behandla naturligt?

TV

Eftersom artros inte går att bota idag måste vi se på behandlingen är ett långtidsperspektiv. Därför vänder många blickarna mot naturpreparat. Och det finns många: Nypon, ingefära, gurkmeja, boswellia, omega-3.