Olika sorters salt på träskedar på träbord

För lite salt ger dig högt blodtryck

Fakta

Jerry Brännmyr är styrkecoach och rehabiliteringsspecialist med ett stort intresse för idrott, träning, kost och hälsa sedan tonåren.
Han har 37 års erfarenhet av styrketräning och 17 års erfarenhet av landsvägscykling. Han har drivit egen träningsanläggning, utbildat styrketräningsinstruktörer och cykelinstruktörer samt arbetat som personlig tränare i många år.
Idag arbetar han i det egna företaget Stronger Performance & Rehab på Malkars Träningscenter Västra i Kalmar.

Här hittar du Jerry Brännmyrs tidigare krönikör:

Jag är emot och för kosttillskott
• Om dödliga kosttillskott och ofarliga läkemedel
• Därför är du gjord för att äta joniska mineraler

Blir du aldrig törstig? Tränar du ofta? Svettas du mycket? Äter du raffinerat salt? Följer du Livsmedelsverkets rekommendation för saltintag? Har du högt blodtryck?
Då är det stor risk att du har saltbrist.

Djur ska äta salt, människor ska äta medicin.
Det första bonden gör är att sätta ut ett saltblock till sina djur för annars dör de. Människor som inte äter salt dör också men människor ska inte äta salt för de ska äta blodtryckssänkande medicin istället. Jag kan inte tolka Livsmedelsverkets råd för saltintag på något annat sätt. Den som kan cirkulationsfysiologi och som har läst de vetenskapliga forskningsstudier som har gjorts på lågt saltintag ifrågasätter Livsmedelsverkets råd.

Läs också: ”Livsmedelsverket missar målet när de skyller på saltet”

Allt kan överdoseras utom salt
Din kropp har kapacitet att utsöndra 100 gram salt per dag. Om du försöker äta så mycket salt du kan orkar du äta 55 gram salt per dag. Sedan säger saltmätaren på din tunga att det är för mycket och då kräks du. Alla ämnen, till och med vatten, är toxiska för din kropp i tillräckligt stora mängder. Allt kan överdoseras utom salt. Din kropp reglerar saltöverskott själv. Om du äter för mycket salt blir du törstig, dricker vatten, blir kissnödig och kissar ut överskottet och natriummängden i ditt blod förblir normal. Du kan bara överdosera salt om du befinner dig på en flotte på en öde ocean utan tillgång till sötvatten och tvingas dricka saltvatten för då kan du inte späda ut saltet i havsvattnet genom att dricka mer utan att få i dig mer salt.

 

Du kissar ut 9-18 gram salt per dag
Analyser från vilket kliniskt kemlabb som helst visar att din kropp utsöndrar 9-18 gram salt per dag. Du måste därför äta minst 15 gram salt per dag. Livsmedelsverket vill att du ska äta fem gram salt per dag. Det är en tredjedel av den mängd salt du dagligen normalt kissar ut. Natrium är en livsviktig mineral. Du får saltbrist om du följer Livsmedelsverkets rekommendationer. Livsmedelsverkets råd har inget stöd i vetenskapen. Vetenskapliga referenser som visar varför du ska minska saltintaget saknas helt i Nordiska Näringsrekommendationer och på Livsmedelsverkets hemsida. Livsmedelsverkets tjänstemän förstår inte att du måste tillföra lika mycket salt som du förlorar för att upprätthålla en normal natriumnivå.

 Läs också: Skillnaden mellan olika sorters salt

Du dör på fem dagar om du följer Livsmedelsverkets råd
Om du förlorar mer än 20 procent av saltet i din kropp, vilket motsvarar 50 gram, dör du av saltbrist. Det räcker att du äter tio gram för lite salt per dag i fem dagar så är du död. Om du följer Livsmedelsverkets råd dör du på fem dagar.
Menar jag på fullaste allvar att människor dör om de följer Livsmedelsverkets råd? Ja, det gör jag.

Barn, idrottare och äldre i riskzonen
Det är inte så många som dör på grund av Livsmedelsverkets råd eftersom det finns salt i nästan allt du äter och din kropp kan återvinna salt. De som ligger i riskzonen är barn, motionsidrottare, elitidrottare, äldre och sjuka. Det är svårt för dig att äta mat utan att du får i dig så mycket natrium att du överlever men det är möjligt för dig att äta så lite salt att du får högt blodtryck.

► Läs också: Ny studie: Sänk ditt blodtryck – förhindra alzheimers

Du får högt blodtryck av att äta för lite salt
Livsmedelsverket påstår att du får högt blodtryck om du äter för mycket salt. I verkligheten sänker salt ditt blodtryck eftersom natrium då inte behöver återvinnas och din kropp inte behöver utsöndra blodtryckshöjande hormoner. Ett för stort saltintag kan inte höja ditt blodtryck eftersom saltöverskott utsöndras. Ja, du läste rätt. Det är inte för mycket salt som höjer blodtrycket utan för lite salt. Ju mer salt du äter desto lägre blodtryck får du. Livsmedelsverkets råd skapar därför konspirationsteorier.

Blodtryckshöjande hormoner återvinner salt
Om du äter för lite salt återvinner din kropp natrium från primärurinen genom att utsöndra de blodtryckshöjande hormonerna renin, angiotensin och aldosteron. Om du äter mindre än fem gram salt per dag tvingas din kropp öka mängden blodtryckshöjande hormoner. De blodtryckshöjande hormonerna höjer ditt blodtryck så mycket att du får högt blodtryck. Din läkare skriver då ut blodtryckssänkande medicin som blockerar renin, angiotensin och aldosteron så att de inte kan höja ditt blodtryck och därför inte heller återvinna tillräckligt med natrium. Din kropp tvingas därför utsöndra ännu mer blodtryckshöjande hormoner för att återvinna mer natrium från din urin. Om den ökade mängden renin, angiotensin och aldosteron inte räcker för att upprätthålla 141 mmol/L natrium i ditt blod minskar dina njurar vätskevolymen i ditt blod och utanför cellerna för att öka koncentrationen av natrium.

► Läs också: Ny forskning: Socker farligare för blodtrycket än salt

Ett lågt saltintag har liten effekt på blodtrycket
I november 2011 släpptes en metaanalys från Cochrane: ”Effects of low salt diet on blood pressure, hormones and lipids in people with normal blood pressure and in people with elevated blood pressure.” Det är en sammanställning av 167 forskningsstudier där man har undersökt vilken effekt ett lågt saltintag har på blodtrycket. Metaanalysen visade att effekten var densamma i samtliga studier om de hade pågått i minst fyra veckor. Blodtrycket hos friska personer med normalt blodtryck sjönk med en procent och hos patienter med högt blodtryck sjönk det med 3,5 procent. Effekten är liten och ett lågt saltintag livsfarligt.

Designad forskning
Forskningsstudier är designade för att visa det läkemedelsbolagen vill att de ska visa. När man forskar på lågt saltintag jämför man tre gram salt med sex gram salt per dag. Om man hade jämfört tre gram salt och 30 gram salt istället hade man fått ett helt annat resultat men då skulle myten om att salt höjer blodtrycket krossas. Då kan inte läkemedelsbolag sälja blodtryckssänkande medicin som patienten måste äta resten av sitt liv och som genererar enorma vinster åt läkemedelsbolagen. Om en forskare krossar myten om att salt höjer blodtrycket får han inga mer forskningspengar.

► Läs också: Blodtrycksmedicin kan öka risken för hjärtsjukdom hos diabetiker

Du måste ersätta det natrium du svettas ut
Electrolyterna natrium, kalium och magnesium binder vätska så att den stannar kvar i din kropp. När det är varmt eller du anstränger dig hårt svettas du ut mängder med electrolyter. Det är därför svett smakar salt. Electrolyterna måste naturligtvis ersättas. Om du svettas mycket, inte äter salt och dricker stora mängder vatten späder du ut natriumhalten i ditt blod. Då svävar du i livsfara. Om du äter för lite salt sjunker natriumnivån i ditt blod under normalvärdet 141 mmol/L. Om ditt blod har en lägre natriumkoncentration än 125 mmol/L riskerar du att drabbas av värmeslag, cirkulationskollaps, vattenförgiftning, natriumbrist, eldaresjuka, värmesjuka och uttorkning som är samma sak alltihop.

Livsmedelsverkets råd är livsfarligt
Livsmedelsverkets råd leder till hyponatremi (det vill säga lågt natrium/saltbrist). Äldre människor, motionsidrottare och elitidrottare riskerar att dö i sommarvärmen och under lopp över långa distanser om de följer Livsmedelsverkets råd. Livsmedelsverket tar inte hänsyn till hur mycket salt du förbrukar när de ger sin rekommendation för saltintag. De struntar i om du tränar eller inte, om du vistas där det är varmt eller kallt och om du svettas mycket eller lite trots att det påverkar ditt behov av salt betydligt. Det är livsfarligt.

► Läs också: Här är de bästa knepen för att sänka ditt blodtryck naturligt

Jerry Brännmyr, styrkecoach och rehabiliteringsspecialist

Jerry Brännmyr, styrkecoach och rehabiliteringsspecialist

Raffinerat salt är ett gift
Livsmedelsverket tar inte hänsyn till vilket salt du äter. Du ska inte äta industriraffinerat salt. Raffinerat salt är oorganiskt och identifieras som ett gift av din kropp. När salt raffineras elimineras 80 naturliga och livsnödvändiga mineraler och spårämnen. De betecknas som orenheter av saltindustrin trots att det är de som gör saltet naturligt, sätter smak på det och är livsnödvändiga för din kropp. Raffinerat salt innehåller 98 procent natriumklorid, behandlas med blekmedel och flera hälsovådliga tillsatser som till exempel aluminiumhydroxid, magnesiumkarbonat, kalciumkarbonat, natriumferrocyanid (E535) och kaliumferrocyanid (E536). Raffinerat salt är ett gift som orsakar reumatism, gikt, njur- och gallsten. Aluminium orsakar Alzheimer.

Ät naturligt salt
Ät havssalt. Havssalt är en organisk och livsnödvändig substans. För att din kropp ska kunna tillgodogöra sig ett mineral måste det tillföras i sin organiska och joniska form.

► Läs också: Därför är du gjord för att äta joniska mineraler

Så sänker du ditt blodtryck
Träning, natrium, kalium, magnesium och C-vitamin åtgärdar orsaken till högt blodtryck och ger inga biverkningar. Det behandlar inte bara dina symptom. Om du har högt blodtryck ska du träna. Träning är den effektivaste blodtryckssänkande medicin som finns. Träning sänker blodtrycket mer än någon blodtryckssänkande medicin. Intervallträning och styrketräning minskar blodtrycket snabbt. Är du inte motiverad att träna? Då ska du läsa vilka biverkningar din blodtryckssänkande medicin har så blir du det. Natrium sänker blodtrycket. Ät havssalt för att få i dig natrium. Havssalt innehåller 80 mineraler och spårämnen som din kropp behöver. Kalium reglerar blodtrycket. Kalium vidgar dina blodkärl, får dem att slappna av och sänker ditt blodtryck. Ät dadlar, jordgubbar, bananer och potatis och andra kaliumrika livsmedel. Magnesium reglerar blodtrycket. Spraya dig med magnesium olja. Spraya åtta gånger dagsdosen i 30 dagar och gå sedan över till oralt joniskt magnesium och ta dagsdosen. C-vitamin reparerar dina blodkärl och reglerar blodtrycket. Ät C-vitamin i höga doser. Ät minst ett gram C-vitamin i form av askorbinsyra 5-6 gånger per dag tillsammans med C-vitaminrik frukt. Undvik socker. C-vitamin och socker konkurrerar om samma transportmekanism. Socker hämmar därför upptaget av C-vitamin i cellerna i kärlväggen.
Sluta vara rädd för salt. Det är livsnödvändigt och hälsosamt, inte livsfarligt.

Av Jerry Brännmyr, styrkecoach och rehabiliteringsspecialist

Fotnot: Denna krönika har två repliker. De kan läsas här:
• Professorernas svar på Jerry Brännmyrs krönika om saltets effekt på blodtrycket
och:
• Jerry Brännmyr svarar professorerna: ”Wash hjälper läkemedelsbolag att tjäna cash”

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Jerry Brännmyr är styrkecoach och rehabiliteringsspecialist med ett stort intresse för idrott, träning, kost och hälsa sedan tonåren.
Han har 37 års erfarenhet av styrketräning och 17 års erfarenhet av landsvägscykling. Han har drivit egen träningsanläggning, utbildat styrketräningsinstruktörer och cykelinstruktörer samt arbetat som personlig tränare i många år.
Idag arbetar han i det egna företaget Stronger Performance & Rehab på Malkars Träningscenter Västra i Kalmar.

Här hittar du Jerry Brännmyrs tidigare krönikör:

Jag är emot och för kosttillskott
• Om dödliga kosttillskott och ofarliga läkemedel
• Därför är du gjord för att äta joniska mineraler

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

Städa bort 99,99% av hemmets bakterier* med bara vatten!

Annons från Kärcher

Med en ångtvätt hemma klarar du de minsta, mest envetna och elakaste smutspartiklarna. I köket, inte minst på köksbänken, samsas råa färskvaror, grönsaker, matkassar som lyfts direkt från butiksgolvet. Men ångtvätten klarar förstås hela hemmet, badrummet, alla hårda ytor som stål och kakel, gardiner och barnens leksaker m.m. Det allra bästa – inga som helst kemikalier behövs!

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.

Lillebil

Fick hjälp med sin känsliga hy

Skönhet

Lillebil Möller hade i många år problem med känslig hy och fick ibland rodnader och andra hudirritationer. Det tog tid att prova sig fram till det som gjorde hennes hud bra igen, men för tio år sedan hittade hon rätt i djungeln av hudvårdsprodukter.

endometrios pcos

Kvinnhohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Hälsa

Många kvinnor lider av problem och symptom som är kopplade till obalans i könshormonerna. Dessa obalanser kan exempelvis ge endometrios och innebär svårigheter att bli gravid, smärta vid menstruationer och samlag. PCOS är en annan hormonell obalans som kan utmärkas av uteblivna menstruationer, infertilitet, ökad kroppsbehåring, bukfetma och akne. Men det finns hjälp att få. Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om några lätta sätt att förbättra tillstånden. 

skoldkortel

Hur står det till med sköldkörteln?

Naturlig hälsa

Sköldkörteln kan liknas vid kroppens termostat den bidrar till att öka energin, värma kroppen samt aktivera vårt immunsystem. Ibland vill den istället reglera ned och säga till kroppen att ta det lugnt – det är fullt normalt men den kan också bli underaktiv.

kvinna visar musklerna

Livet börjar bortom rädslan

Krönikan

Av alla viktiga och fina egenskaper vi människor behöver för att vara just mänskliga så är mod en av de viktigaste. Visst är det grundläggande att vi är snälla, omtänksamma, empatiska och generösa, men om vi inte är modiga så stänger vi dörrar omkring oss eller låter helt enkelt bli att öppna, skriver Kureras krönikör Tia Jumbe.