För lite salt ger dig högt blodtryck | Kurera.se
Olika sorters salt på träskedar på träbord

För lite salt ger dig högt blodtryck

Fakta

Jerry Brännmyr är styrkecoach och rehabiliteringsspecialist med ett stort intresse för idrott, träning, kost och hälsa sedan tonåren.
Han har 37 års erfarenhet av styrketräning och 17 års erfarenhet av landsvägscykling. Han har drivit egen träningsanläggning, utbildat styrketräningsinstruktörer och cykelinstruktörer samt arbetat som personlig tränare i många år.
Idag arbetar han i det egna företaget Stronger Performance & Rehab på Malkars Träningscenter Västra i Kalmar.

Här hittar du Jerry Brännmyrs tidigare krönikör:

Jag är emot och för kosttillskott
• Om dödliga kosttillskott och ofarliga läkemedel
• Därför är du gjord för att äta joniska mineraler

Blir du aldrig törstig? Tränar du ofta? Svettas du mycket? Äter du raffinerat salt? Följer du Livsmedelsverkets rekommendation för saltintag? Har du högt blodtryck?
Då är det stor risk att du har saltbrist.

Djur ska äta salt, människor ska äta medicin.
Det första bonden gör är att sätta ut ett saltblock till sina djur för annars dör de. Människor som inte äter salt dör också men människor ska inte äta salt för de ska äta blodtryckssänkande medicin istället. Jag kan inte tolka Livsmedelsverkets råd för saltintag på något annat sätt. Den som kan cirkulationsfysiologi och som har läst de vetenskapliga forskningsstudier som har gjorts på lågt saltintag ifrågasätter Livsmedelsverkets råd.

Läs också: "Livsmedelsverket missar målet när de skyller på saltet”

Allt kan överdoseras utom salt
Din kropp har kapacitet att utsöndra 100 gram salt per dag. Om du försöker äta så mycket salt du kan orkar du äta 55 gram salt per dag. Sedan säger saltmätaren på din tunga att det är för mycket och då kräks du. Alla ämnen, till och med vatten, är toxiska för din kropp i tillräckligt stora mängder. Allt kan överdoseras utom salt. Din kropp reglerar saltöverskott själv. Om du äter för mycket salt blir du törstig, dricker vatten, blir kissnödig och kissar ut överskottet och natriummängden i ditt blod förblir normal. Du kan bara överdosera salt om du befinner dig på en flotte på en öde ocean utan tillgång till sötvatten och tvingas dricka saltvatten för då kan du inte späda ut saltet i havsvattnet genom att dricka mer utan att få i dig mer salt.

Du kissar ut 9-18 gram salt per dag
Analyser från vilket kliniskt kemlabb som helst visar att din kropp utsöndrar 9-18 gram salt per dag. Du måste därför äta minst 15 gram salt per dag. Livsmedelsverket vill att du ska äta fem gram salt per dag. Det är en tredjedel av den mängd salt du dagligen normalt kissar ut. Natrium är en livsviktig mineral. Du får saltbrist om du följer Livsmedelsverkets rekommendationer. Livsmedelsverkets råd har inget stöd i vetenskapen. Vetenskapliga referenser som visar varför du ska minska saltintaget saknas helt i Nordiska Näringsrekommendationer och på Livsmedelsverkets hemsida. Livsmedelsverkets tjänstemän förstår inte att du måste tillföra lika mycket salt som du förlorar för att upprätthålla en normal natriumnivå.

 Läs också: Skillnaden mellan olika sorters salt

 

Du dör på fem dagar om du följer Livsmedelsverkets råd
Om du förlorar mer än 20 procent av saltet i din kropp, vilket motsvarar 50 gram, dör du av saltbrist. Det räcker att du äter tio gram för lite salt per dag i fem dagar så är du död. Om du följer Livsmedelsverkets råd dör du på fem dagar.
Menar jag på fullaste allvar att människor dör om de följer Livsmedelsverkets råd? Ja, det gör jag.

Barn, idrottare och äldre i riskzonen
Det är inte så många som dör på grund av Livsmedelsverkets råd eftersom det finns salt i nästan allt du äter och din kropp kan återvinna salt. De som ligger i riskzonen är barn, motionsidrottare, elitidrottare, äldre och sjuka. Det är svårt för dig att äta mat utan att du får i dig så mycket natrium att du överlever men det är möjligt för dig att äta så lite salt att du får högt blodtryck.

► Läs också: Ny studie: Sänk ditt blodtryck – förhindra alzheimers

Du får högt blodtryck av att äta för lite salt
Livsmedelsverket påstår att du får högt blodtryck om du äter för mycket salt. I verkligheten sänker salt ditt blodtryck eftersom natrium då inte behöver återvinnas och din kropp inte behöver utsöndra blodtryckshöjande hormoner. Ett för stort saltintag kan inte höja ditt blodtryck eftersom saltöverskott utsöndras. Ja, du läste rätt. Det är inte för mycket salt som höjer blodtrycket utan för lite salt. Ju mer salt du äter desto lägre blodtryck får du. Livsmedelsverkets råd skapar därför konspirationsteorier.

Blodtryckshöjande hormoner återvinner salt
Om du äter för lite salt återvinner din kropp natrium från primärurinen genom att utsöndra de blodtryckshöjande hormonerna renin, angiotensin och aldosteron. Om du äter mindre än fem gram salt per dag tvingas din kropp öka mängden blodtryckshöjande hormoner. De blodtryckshöjande hormonerna höjer ditt blodtryck så mycket att du får högt blodtryck. Din läkare skriver då ut blodtryckssänkande medicin som blockerar renin, angiotensin och aldosteron så att de inte kan höja ditt blodtryck och därför inte heller återvinna tillräckligt med natrium. Din kropp tvingas därför utsöndra ännu mer blodtryckshöjande hormoner för att återvinna mer natrium från din urin. Om den ökade mängden renin, angiotensin och aldosteron inte räcker för att upprätthålla 141 mmol/L natrium i ditt blod minskar dina njurar vätskevolymen i ditt blod och utanför cellerna för att öka koncentrationen av natrium.

► Läs också: Ny forskning: Socker farligare för blodtrycket än salt

Ett lågt saltintag har liten effekt på blodtrycket
I november 2011 släpptes en metaanalys från Cochrane: "Effects of low salt diet on blood pressure, hormones and lipids in people with normal blood pressure and in people with elevated blood pressure." Det är en sammanställning av 167 forskningsstudier där man har undersökt vilken effekt ett lågt saltintag har på blodtrycket. Metaanalysen visade att effekten var densamma i samtliga studier om de hade pågått i minst fyra veckor. Blodtrycket hos friska personer med normalt blodtryck sjönk med en procent och hos patienter med högt blodtryck sjönk det med 3,5 procent. Effekten är liten och ett lågt saltintag livsfarligt.

 

Designad forskning
Forskningsstudier är designade för att visa det läkemedelsbolagen vill att de ska visa. När man forskar på lågt saltintag jämför man tre gram salt med sex gram salt per dag. Om man hade jämfört tre gram salt och 30 gram salt istället hade man fått ett helt annat resultat men då skulle myten om att salt höjer blodtrycket krossas. Då kan inte läkemedelsbolag sälja blodtryckssänkande medicin som patienten måste äta resten av sitt liv och som genererar enorma vinster åt läkemedelsbolagen. Om en forskare krossar myten om att salt höjer blodtrycket får han inga mer forskningspengar.

► Läs också: Blodtrycksmedicin kan öka risken för hjärtsjukdom hos diabetiker

Du måste ersätta det natrium du svettas ut
Electrolyterna natrium, kalium och magnesium binder vätska så att den stannar kvar i din kropp. När det är varmt eller du anstränger dig hårt svettas du ut mängder med electrolyter. Det är därför svett smakar salt. Electrolyterna måste naturligtvis ersättas. Om du svettas mycket, inte äter salt och dricker stora mängder vatten späder du ut natriumhalten i ditt blod. Då svävar du i livsfara. Om du äter för lite salt sjunker natriumnivån i ditt blod under normalvärdet 141 mmol/L. Om ditt blod har en lägre natriumkoncentration än 125 mmol/L riskerar du att drabbas av värmeslag, cirkulationskollaps, vattenförgiftning, natriumbrist, eldaresjuka, värmesjuka och uttorkning som är samma sak alltihop.

Livsmedelsverkets råd är livsfarligt
Livsmedelsverkets råd leder till hyponatremi (det vill säga lågt natrium/saltbrist). Äldre människor, motionsidrottare och elitidrottare riskerar att dö i sommarvärmen och under lopp över långa distanser om de följer Livsmedelsverkets råd. Livsmedelsverket tar inte hänsyn till hur mycket salt du förbrukar när de ger sin rekommendation för saltintag. De struntar i om du tränar eller inte, om du vistas där det är varmt eller kallt och om du svettas mycket eller lite trots att det påverkar ditt behov av salt betydligt. Det är livsfarligt.

► Läs också: Här är de bästa knepen för att sänka ditt blodtryck naturligt

Jerry Brännmyr, styrkecoach och rehabiliteringsspecialist

Jerry Brännmyr, styrkecoach och rehabiliteringsspecialist

Raffinerat salt är ett gift
Livsmedelsverket tar inte hänsyn till vilket salt du äter. Du ska inte äta industriraffinerat salt. Raffinerat salt är oorganiskt och identifieras som ett gift av din kropp. När salt raffineras elimineras 80 naturliga och livsnödvändiga mineraler och spårämnen. De betecknas som orenheter av saltindustrin trots att det är de som gör saltet naturligt, sätter smak på det och är livsnödvändiga för din kropp. Raffinerat salt innehåller 98 procent natriumklorid, behandlas med blekmedel och flera hälsovådliga tillsatser som till exempel aluminiumhydroxid, magnesiumkarbonat, kalciumkarbonat, natriumferrocyanid (E535) och kaliumferrocyanid (E536). Raffinerat salt är ett gift som orsakar reumatism, gikt, njur- och gallsten. Aluminium orsakar Alzheimer.

 

Ät naturligt salt
Ät havssalt. Havssalt är en organisk och livsnödvändig substans. För att din kropp ska kunna tillgodogöra sig ett mineral måste det tillföras i sin organiska och joniska form.

► Läs också: Därför är du gjord för att äta joniska mineraler

Så sänker du ditt blodtryck
Träning, natrium, kalium, magnesium och C-vitamin åtgärdar orsaken till högt blodtryck och ger inga biverkningar. Det behandlar inte bara dina symptom. Om du har högt blodtryck ska du träna. Träning är den effektivaste blodtryckssänkande medicin som finns. Träning sänker blodtrycket mer än någon blodtryckssänkande medicin. Intervallträning och styrketräning minskar blodtrycket snabbt. Är du inte motiverad att träna? Då ska du läsa vilka biverkningar din blodtryckssänkande medicin har så blir du det. Natrium sänker blodtrycket. Ät havssalt för att få i dig natrium. Havssalt innehåller 80 mineraler och spårämnen som din kropp behöver. Kalium reglerar blodtrycket. Kalium vidgar dina blodkärl, får dem att slappna av och sänker ditt blodtryck. Ät dadlar, jordgubbar, bananer och potatis och andra kaliumrika livsmedel. Magnesium reglerar blodtrycket. Spraya dig med magnesium olja. Spraya åtta gånger dagsdosen i 30 dagar och gå sedan över till oralt joniskt magnesium och ta dagsdosen. C-vitamin reparerar dina blodkärl och reglerar blodtrycket. Ät C-vitamin i höga doser. Ät minst ett gram C-vitamin i form av askorbinsyra 5-6 gånger per dag tillsammans med C-vitaminrik frukt. Undvik socker. C-vitamin och socker konkurrerar om samma transportmekanism. Socker hämmar därför upptaget av C-vitamin i cellerna i kärlväggen.
Sluta vara rädd för salt. Det är livsnödvändigt och hälsosamt, inte livsfarligt.

Av Jerry Brännmyr, styrkecoach och rehabiliteringsspecialist

Fotnot: Detta debattinlägg har fått två repliker. De kan läsas här:
• Professorernas svar på Jerry Brännmyrs krönika om saltets effekt på blodtrycket
och:
• Jerry Brännmyr svarar professorerna: "Wash hjälper läkemedelsbolag att tjäna cash"

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Jerry Brännmyr är styrkecoach och rehabiliteringsspecialist med ett stort intresse för idrott, träning, kost och hälsa sedan tonåren.
Han har 37 års erfarenhet av styrketräning och 17 års erfarenhet av landsvägscykling. Han har drivit egen träningsanläggning, utbildat styrketräningsinstruktörer och cykelinstruktörer samt arbetat som personlig tränare i många år.
Idag arbetar han i det egna företaget Stronger Performance & Rehab på Malkars Träningscenter Västra i Kalmar.

Här hittar du Jerry Brännmyrs tidigare krönikör:

Jag är emot och för kosttillskott
• Om dödliga kosttillskott och ofarliga läkemedel
• Därför är du gjord för att äta joniska mineraler

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

 

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.

Nu blir fler utemiljöer rökfria

Politik

Från och med 1 juli kommer det att råda rökförbud på flera platser i utomhusmiljön. Bland annat omfattas uteserveringar, lekplatser, perronger, busshållplatser och vissa entréer. Förbudet omfattar även e-cigaretter. Det rapporterar Folkhälsomyndigheten.