För trött för sex – när behoven krockar

Tips för en god natts sömn

Försök att lägga dig vid samma tid varje kväll – kroppen och hjärnan gillar regelbundna mönster.

Se till att varva ner en stund innan sänggående med en bok eller avslappningsövningar.

Undvik att ta med ta med telefonen in i sovrummet.

Ditt sovrum bör vara svalt och mörkt och din säng inbjudande och bekväm.

Ett så kallat tyngdtäcke kan också vara en bra hjälp. Den extra tyngden gör att kroppen producerar mer oxytocin och serotonin – kroppens eget lugn och ro-hormon.

Om du ändå inte kan somna – lämna sovrummet och gör någonting annat tills du känner dig trött igen.

Vi har nog alla varit där. När sängen är det enda som hägrar och det enda man vill göra under täcket är att sova. Hårt och länge. Alla tankar på sex känns uteslutna, att faktiskt ha sex nästintill otänkbart. När sömnen uteblir är sex det sista man är sugen på.

Hur ska man tänka när två av våra grundläggande behov kolliderar?
– Sömnen har oerhört stor påverkan på vårt allmänna mående och den behövs för återhämtning, både för hjärnan och kroppen. Får man inte den återhämtningen påverkar det hela livet, i synnerhet sexualiteten och lusten.

Margit Leist Hagström är barnmorska och auktoriserad specialist i klinisk sexologi. I sitt arbete träffar hon dagligen kvinnor och män som har tappat lusten någonstans mellan spädbarnsåren och livspusslet och inte sällan kan sömnen – eller bristen på den – vara en bidragande faktor till att sexlusten har försvunnit.
– Sömn har en oerhört stor betydelse när det gäller vår lust. Om det är någonstans i livet där det krävs en stor närvaro är det i sexualiteten och i njutningen tillsammans med en partner. Den kraften och närvaron kan man inte uppbringa om man inte har sovit tillräckligt.

 

Sexuell lust är mycket komplex och det är väldigt många faktorer som påverkar den, både positivt och negativt, berättar Margit.
– Det krävs en psykisk närvaro, det krävs hormoner, det krävs att man trivs bra i sin relation och att man mår bra överlag. Är man trött mår man inte bra och det är svårare att hitta till sin lust.

LÄS OCKSÅ: Beröring ger bättre sömn

Alla har olika behov
Sömnbrist är som allt annat väldigt individuellt. En del kräver mycket sömn, andra klarar sig fint på mindre. Det är precis samma sak med sexbehovet och ännu en gemensam faktor för de båda är att de är oftast är kopplade till sovrummet och sängen. Om man ska hitta lusten igen trots dålig sömn är det en god idé att tänka om här, menar Margit.
– I sovrummet ska man sova, ingenting annat. Man ska inte läsa, inte surfa, inte titta på teve och kanske heller inte ha sex. Försök att använda vardagsrummet eller köket istället och försök att hitta tid för sex under dagen istället. Detta kan dock vara svårt när man har barn oavsett ålder, men på kvällen är man av naturliga skäl som tröttast.

Margit Leist Hagström.

Det är också viktigt att se över hur det ser ut i hemmet och relationen överlag  – hur ser arbetsfördelningen ut mellan dig och din partner?
– Trots att det är 2019 tar kvinnan fortfarande det största ansvaret i hushållet. Det är viktigt att kunna frigöra både tid och kraft genom att avlösa och hjälpa varandra.

 

Enligt Margit ska man heller inte underskatta uppvaktandet. Att se varandra, bekräfta varandra och att bara hitta tid för kramar, pussar och komplimanger och är saker som påverkar lusten positivt:
– Det är många som undrar när ett förspel egentligen ska börja och hur långt ska det vara. Jag svarar alltid att det ska börja direkt efter den senaste orgasmen. Kvinnor har inte alltid så lätt att hitta den spontana lusten och det bör man som partner tänka mer på.

Är kvinnors sexlust mer påverkad av sömnbrist än männens?
– Jag tror att kvinnor är känsligare när det handlar om lust överlag. Män har mer testosteron, är mer hormonstyrda och har en kortare startsträcka. Kvinnor kan behöva gosa lite mer innan och hittar lusten under tiden.

LÄS OCKSÅ: Den livsviktiga sömnen – en bortglömd hälsofaktor 

Sex kan ge bättre sömn
Det är helt naturligt att vi väljer sömn framför sex, menar Margit.
– Vi gör ett avvägande i huvudet och väljer sömn istället. Sömnbehovet är starkare än sexbehovet. Om du inte har sex under ett år så dör du inte. Lider du av svåra sömnproblem under en längre tid kan du bli väldigt sjuk.

 

Margit påminner dock om det är faktiskt ytterst få som lider av en allvarlig sömnstörning.
– Att vakna några gånger per natt kan vara väldigt påfrestande, men du kanske får dina sömnbehov tillfredsställda ändå? Ibland förstorar man upp saker för sig själv och fokuserar lite för mycket på problemet. Prova istället att jobba lite mer med motivationen, vad skulle motivera dig till att vilja ha mer sex? Vad skulle hjälpa lusten på traven i din relation?

Har du svårt att sova kan sex faktiskt vara ett jättebra hjälpmedel. Frivillig närhet och beröring gör nämligen så att omsättningen av må bra-hormonet oxytocin ökar i kroppen vilket i sin tur minskar stressnivån och gör det lättare att somna. En orgasm kan dessutom vara väldigt avslappnande och förkorta insomningstiden och förbättra sömnkvalitén.

LÄS OCKSÅ: Tungt täcke hjälper Madelen att sova gott

Så hur mycket ska man egentligen kämpa emot sömnen och ge sig hän till sexet?
– Skön sex ökar lusten till mer skön sex. Men man ska aldrig "ställa upp" för att man tror att man måste. Det ger varken bra sex eller mer lust. Däremot kan det vara bra att tänka på att när två personer ska ha sex är sällan lusten exakt lika stor för båda. Hos den ena kanske den väcks mer till liv under tiden.

Av Jennie Jägeblad

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Tips för en god natts sömn

Försök att lägga dig vid samma tid varje kväll – kroppen och hjärnan gillar regelbundna mönster.

Se till att varva ner en stund innan sänggående med en bok eller avslappningsövningar.

Undvik att ta med ta med telefonen in i sovrummet.

Ditt sovrum bör vara svalt och mörkt och din säng inbjudande och bekväm.

Ett så kallat tyngdtäcke kan också vara en bra hjälp. Den extra tyngden gör att kroppen producerar mer oxytocin och serotonin – kroppens eget lugn och ro-hormon.

Om du ändå inte kan somna – lämna sovrummet och gör någonting annat tills du känner dig trött igen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Anders lyckades sluta snusa – nu vill han hjälpa andra

Mental hälsa

Att sluta snusa kan vara svårt, det vet Anders Åkerman som försökte ett otal gånger innan han slutligen lyckades. Då genom att bokstavligen tänka om helt. Med hjälp av KBT och den egenutvecklade metoden NJUT skiftade han fokus till vinsterna med att sluta – då vände det. Med boken "Snusfri" vill han nu hjälpa andra.

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

 

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

 

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.