Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

För trött för sex – när behoven krockar

Tips för en god natts sömn

Försök att lägga dig vid samma tid varje kväll – kroppen och hjärnan gillar regelbundna mönster.

Se till att varva ner en stund innan sänggående med en bok eller avslappningsövningar.

Undvik att ta med ta med telefonen in i sovrummet.

Ditt sovrum bör vara svalt och mörkt och din säng inbjudande och bekväm.

Ett så kallat tyngdtäcke kan också vara en bra hjälp. Den extra tyngden gör att kroppen producerar mer oxytocin och serotonin – kroppens eget lugn och ro-hormon.

Om du ändå inte kan somna – lämna sovrummet och gör någonting annat tills du känner dig trött igen.

Vi har nog alla varit där. När sängen är det enda som hägrar och det enda man vill göra under täcket är att sova. Hårt och länge. Alla tankar på sex känns uteslutna, att faktiskt ha sex nästintill otänkbart. När sömnen uteblir är sex det sista man är sugen på.

Hur ska man tänka när två av våra grundläggande behov kolliderar?
– Sömnen har oerhört stor påverkan på vårt allmänna mående och den behövs för återhämtning, både för hjärnan och kroppen. Får man inte den återhämtningen påverkar det hela livet, i synnerhet sexualiteten och lusten.

Margit Leist Hagström är barnmorska och auktoriserad specialist i klinisk sexologi. I sitt arbete träffar hon dagligen kvinnor och män som har tappat lusten någonstans mellan spädbarnsåren och livspusslet och inte sällan kan sömnen – eller bristen på den – vara en bidragande faktor till att sexlusten har försvunnit.
– Sömn har en oerhört stor betydelse när det gäller vår lust. Om det är någonstans i livet där det krävs en stor närvaro är det i sexualiteten och i njutningen tillsammans med en partner. Den kraften och närvaron kan man inte uppbringa om man inte har sovit tillräckligt.

 

Sexuell lust är mycket komplex och det är väldigt många faktorer som påverkar den, både positivt och negativt, berättar Margit.
– Det krävs en psykisk närvaro, det krävs hormoner, det krävs att man trivs bra i sin relation och att man mår bra överlag. Är man trött mår man inte bra och det är svårare att hitta till sin lust.

LÄS OCKSÅ: Beröring ger bättre sömn

Alla har olika behov
Sömnbrist är som allt annat väldigt individuellt. En del kräver mycket sömn, andra klarar sig fint på mindre. Det är precis samma sak med sexbehovet och ännu en gemensam faktor för de båda är att de är oftast är kopplade till sovrummet och sängen. Om man ska hitta lusten igen trots dålig sömn är det en god idé att tänka om här, menar Margit.
– I sovrummet ska man sova, ingenting annat. Man ska inte läsa, inte surfa, inte titta på teve och kanske heller inte ha sex. Försök att använda vardagsrummet eller köket istället och försök att hitta tid för sex under dagen istället. Detta kan dock vara svårt när man har barn oavsett ålder, men på kvällen är man av naturliga skäl som tröttast.

Margit Leist Hagström.

Det är också viktigt att se över hur det ser ut i hemmet och relationen överlag  – hur ser arbetsfördelningen ut mellan dig och din partner?
– Trots att det är 2019 tar kvinnan fortfarande det största ansvaret i hushållet. Det är viktigt att kunna frigöra både tid och kraft genom att avlösa och hjälpa varandra.

 

Enligt Margit ska man heller inte underskatta uppvaktandet. Att se varandra, bekräfta varandra och att bara hitta tid för kramar, pussar och komplimanger och är saker som påverkar lusten positivt:
– Det är många som undrar när ett förspel egentligen ska börja och hur långt ska det vara. Jag svarar alltid att det ska börja direkt efter den senaste orgasmen. Kvinnor har inte alltid så lätt att hitta den spontana lusten och det bör man som partner tänka mer på.

Är kvinnors sexlust mer påverkad av sömnbrist än männens?
– Jag tror att kvinnor är känsligare när det handlar om lust överlag. Män har mer testosteron, är mer hormonstyrda och har en kortare startsträcka. Kvinnor kan behöva gosa lite mer innan och hittar lusten under tiden.

LÄS OCKSÅ: Den livsviktiga sömnen – en bortglömd hälsofaktor 

Sex kan ge bättre sömn
Det är helt naturligt att vi väljer sömn framför sex, menar Margit.
– Vi gör ett avvägande i huvudet och väljer sömn istället. Sömnbehovet är starkare än sexbehovet. Om du inte har sex under ett år så dör du inte. Lider du av svåra sömnproblem under en längre tid kan du bli väldigt sjuk.

 

Margit påminner dock om det är faktiskt ytterst få som lider av en allvarlig sömnstörning.
– Att vakna några gånger per natt kan vara väldigt påfrestande, men du kanske får dina sömnbehov tillfredsställda ändå? Ibland förstorar man upp saker för sig själv och fokuserar lite för mycket på problemet. Prova istället att jobba lite mer med motivationen, vad skulle motivera dig till att vilja ha mer sex? Vad skulle hjälpa lusten på traven i din relation?

Har du svårt att sova kan sex faktiskt vara ett jättebra hjälpmedel. Frivillig närhet och beröring gör nämligen så att omsättningen av må bra-hormonet oxytocin ökar i kroppen vilket i sin tur minskar stressnivån och gör det lättare att somna. En orgasm kan dessutom vara väldigt avslappnande och förkorta insomningstiden och förbättra sömnkvalitén.

LÄS OCKSÅ: Tungt täcke hjälper Madelen att sova gott

Så hur mycket ska man egentligen kämpa emot sömnen och ge sig hän till sexet?
– Skön sex ökar lusten till mer skön sex. Men man ska aldrig "ställa upp" för att man tror att man måste. Det ger varken bra sex eller mer lust. Däremot kan det vara bra att tänka på att när två personer ska ha sex är sällan lusten exakt lika stor för båda. Hos den ena kanske den väcks mer till liv under tiden.

Av Jennie Jägeblad

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Tips för en god natts sömn

Försök att lägga dig vid samma tid varje kväll – kroppen och hjärnan gillar regelbundna mönster.

Se till att varva ner en stund innan sänggående med en bok eller avslappningsövningar.

Undvik att ta med ta med telefonen in i sovrummet.

Ditt sovrum bör vara svalt och mörkt och din säng inbjudande och bekväm.

Ett så kallat tyngdtäcke kan också vara en bra hjälp. Den extra tyngden gör att kroppen producerar mer oxytocin och serotonin – kroppens eget lugn och ro-hormon.

Om du ändå inte kan somna – lämna sovrummet och gör någonting annat tills du känner dig trött igen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

 

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

 

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!