För trött för sex – när behoven krockar | Kurera.se

För trött för sex – när behoven krockar

Tips för en god natts sömn

Försök att lägga dig vid samma tid varje kväll – kroppen och hjärnan gillar regelbundna mönster.

Se till att varva ner en stund innan sänggående med en bok eller avslappningsövningar.

Undvik att ta med ta med telefonen in i sovrummet.

Ditt sovrum bör vara svalt och mörkt och din säng inbjudande och bekväm.

Ett så kallat tyngdtäcke kan också vara en bra hjälp. Den extra tyngden gör att kroppen producerar mer oxytocin och serotonin – kroppens eget lugn och ro-hormon.

Om du ändå inte kan somna – lämna sovrummet och gör någonting annat tills du känner dig trött igen.

Vi har nog alla varit där. När sängen är det enda som hägrar och det enda man vill göra under täcket är att sova. Hårt och länge. Alla tankar på sex känns uteslutna, att faktiskt ha sex nästintill otänkbart. När sömnen uteblir är sex det sista man är sugen på.

Hur ska man tänka när två av våra grundläggande behov kolliderar?
– Sömnen har oerhört stor påverkan på vårt allmänna mående och den behövs för återhämtning, både för hjärnan och kroppen. Får man inte den återhämtningen påverkar det hela livet, i synnerhet sexualiteten och lusten.

Margit Leist Hagström är barnmorska och auktoriserad specialist i klinisk sexologi. I sitt arbete träffar hon dagligen kvinnor och män som har tappat lusten någonstans mellan spädbarnsåren och livspusslet och inte sällan kan sömnen – eller bristen på den – vara en bidragande faktor till att sexlusten har försvunnit.
– Sömn har en oerhört stor betydelse när det gäller vår lust. Om det är någonstans i livet där det krävs en stor närvaro är det i sexualiteten och i njutningen tillsammans med en partner. Den kraften och närvaron kan man inte uppbringa om man inte har sovit tillräckligt.

 

Sexuell lust är mycket komplex och det är väldigt många faktorer som påverkar den, både positivt och negativt, berättar Margit.
– Det krävs en psykisk närvaro, det krävs hormoner, det krävs att man trivs bra i sin relation och att man mår bra överlag. Är man trött mår man inte bra och det är svårare att hitta till sin lust.

LÄS OCKSÅ: Beröring ger bättre sömn

Alla har olika behov
Sömnbrist är som allt annat väldigt individuellt. En del kräver mycket sömn, andra klarar sig fint på mindre. Det är precis samma sak med sexbehovet och ännu en gemensam faktor för de båda är att de är oftast är kopplade till sovrummet och sängen. Om man ska hitta lusten igen trots dålig sömn är det en god idé att tänka om här, menar Margit.
– I sovrummet ska man sova, ingenting annat. Man ska inte läsa, inte surfa, inte titta på teve och kanske heller inte ha sex. Försök att använda vardagsrummet eller köket istället och försök att hitta tid för sex under dagen istället. Detta kan dock vara svårt när man har barn oavsett ålder, men på kvällen är man av naturliga skäl som tröttast.

Margit Leist Hagström.

Det är också viktigt att se över hur det ser ut i hemmet och relationen överlag  – hur ser arbetsfördelningen ut mellan dig och din partner?
– Trots att det är 2019 tar kvinnan fortfarande det största ansvaret i hushållet. Det är viktigt att kunna frigöra både tid och kraft genom att avlösa och hjälpa varandra.

 

Enligt Margit ska man heller inte underskatta uppvaktandet. Att se varandra, bekräfta varandra och att bara hitta tid för kramar, pussar och komplimanger och är saker som påverkar lusten positivt:
– Det är många som undrar när ett förspel egentligen ska börja och hur långt ska det vara. Jag svarar alltid att det ska börja direkt efter den senaste orgasmen. Kvinnor har inte alltid så lätt att hitta den spontana lusten och det bör man som partner tänka mer på.

Är kvinnors sexlust mer påverkad av sömnbrist än männens?
– Jag tror att kvinnor är känsligare när det handlar om lust överlag. Män har mer testosteron, är mer hormonstyrda och har en kortare startsträcka. Kvinnor kan behöva gosa lite mer innan och hittar lusten under tiden.

LÄS OCKSÅ: Den livsviktiga sömnen – en bortglömd hälsofaktor 

Sex kan ge bättre sömn
Det är helt naturligt att vi väljer sömn framför sex, menar Margit.
– Vi gör ett avvägande i huvudet och väljer sömn istället. Sömnbehovet är starkare än sexbehovet. Om du inte har sex under ett år så dör du inte. Lider du av svåra sömnproblem under en längre tid kan du bli väldigt sjuk.

 

Margit påminner dock om det är faktiskt ytterst få som lider av en allvarlig sömnstörning.
– Att vakna några gånger per natt kan vara väldigt påfrestande, men du kanske får dina sömnbehov tillfredsställda ändå? Ibland förstorar man upp saker för sig själv och fokuserar lite för mycket på problemet. Prova istället att jobba lite mer med motivationen, vad skulle motivera dig till att vilja ha mer sex? Vad skulle hjälpa lusten på traven i din relation?

Har du svårt att sova kan sex faktiskt vara ett jättebra hjälpmedel. Frivillig närhet och beröring gör nämligen så att omsättningen av må bra-hormonet oxytocin ökar i kroppen vilket i sin tur minskar stressnivån och gör det lättare att somna. En orgasm kan dessutom vara väldigt avslappnande och förkorta insomningstiden och förbättra sömnkvalitén.

LÄS OCKSÅ: Tungt täcke hjälper Madelen att sova gott

Så hur mycket ska man egentligen kämpa emot sömnen och ge sig hän till sexet?
– Skön sex ökar lusten till mer skön sex. Men man ska aldrig "ställa upp" för att man tror att man måste. Det ger varken bra sex eller mer lust. Däremot kan det vara bra att tänka på att när två personer ska ha sex är sällan lusten exakt lika stor för båda. Hos den ena kanske den väcks mer till liv under tiden.

Av Jennie Jägeblad

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Tips för en god natts sömn

Försök att lägga dig vid samma tid varje kväll – kroppen och hjärnan gillar regelbundna mönster.

Se till att varva ner en stund innan sänggående med en bok eller avslappningsövningar.

Undvik att ta med ta med telefonen in i sovrummet.

Ditt sovrum bör vara svalt och mörkt och din säng inbjudande och bekväm.

Ett så kallat tyngdtäcke kan också vara en bra hjälp. Den extra tyngden gör att kroppen producerar mer oxytocin och serotonin – kroppens eget lugn och ro-hormon.

Om du ändå inte kan somna – lämna sovrummet och gör någonting annat tills du känner dig trött igen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Smoothiebowl med korngräs 

Recept

Ljuvlig bowl att njuta som frukost eller varför inte som en fräsch del av en brunch. Med avokado, banan, hallon och spenat får du många vitaminer och andra nyttigheter. Korngräspulver gör denna rätt än mer näringsrik.

Lagrad vitlök skyddar hjärta och kärl

Hälsa

Modern forskning har visat att bakterier i munnen inte bara orsakar plack och blödande tandkött – bakterierna kan även ta sig vidare ut i blodbanan och ge upphov till hjärtfel och blodproppar. En ny studie gjord i Australien visade att lagrad vitlök inte bara sänker högt blodtryck och minskar dåliga kolesterolvärden – vitlöken bidrar också till en bättre bakterieflora i munnen och kan även den vägen skydda mot hjärt-kärlsjukdomar.

 

Kristina har (h)järnkoll på bästa maten för knoppen

Kost

Vi blir allt mer medvetna om vikten att måna om vår hjärnhälsa lika mycket som resten av kroppen. Och förståelsen för att kosten påverkar hur vi kommer må inte bara när vi blir äldre utan även i unga år tycks bara öka. Kurera ställde några frågor till näringsfysiologen Kristina Andersson  som nyligen kom ut med boken "Ät hjärnsmart" om vad man bör tänka på.

Häxan: “Midsommartid är en tid för kärleksmagi”

Krönikan

Vem har inte lagt blommor under kudden en midsommar i hopp om att drömma om sin tillkommande? Det är en romantisk tradition på mer än ett sätt som även talar om vår kontakt med naturen - kanske är det därför det ansetts vara trolldom.  I denna krönika berättar häxan och författaren Hella Nathorst-Böös om hur vi genom tiderna använt olika knep när det kommer till att locka till oss kärlek och tipsar om hur du kan göra en amulett.

 

Ny konsumentmärkning för närodlat

Kost

Nu lanseras en ny märkning för frukt och grönt som inte rest så långt. Den nya märkningen "Ju närmre desto bättre" ska informera konsumenterna om huruvida livsmedlet de håller i sin hand är närproducerat eller inte – en komponent allt fler bryr sig om i en tid då ordet "hållbart" trendar såväl på nätet som samhället i stort. 

Grön midsommarmiddag signerad Sophie

Recept

Ni har väl inte missat Sophies Bohnstedts blogg på Kurera med ljuvliga recept på mat som är både miljövänlig och hälsosam. Här bjuder hon på ett specialkomponerad midsommarmiddag till Kureras läsare. Vad sägs om purjolöks”rösti” med ugnsbakade rödbetor i balsamicodressing med pinjeparmesan, basilika och gräslök. Till det serveras ruccola och ugnsrostad sparris. 

“Det är anti-aging inifrån”

Hud

När Maria Carlweitz passerade 40 upplevde hon att någonting hände med huden. Den blev torrare, slappare och förlorade sin lyster. I dag mår hennes hud bättre än någonsin – mycket tack vare näringsboosten med kollagen.

 

Ny studie: “Vi får i oss fem gram plast i veckan”

Eko/miljö

Det finns i allt från öl och vatten till skaldjur. Nu visar en ny sammanställning att vi kan få i oss så mycket som fem gram eller lika mycket som ett kreditkort plast i veckan. Det mesta kommer från vattnet vi dricker. Nu visar dessutom ny forskning att det finns betydligt mer mikroplast i haven än vi tidigare förstått.

Så upptäcker du farliga knölar hos din hund

Så upptäcker du potentiellt farliga knölar hos din hund

Allmänt

Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland hundar och ungefär varannan hund över åtta år drabbas. Som vid all cancer kan tidig diagnos vara avgörande och som hundägare är det därför bra att själv kunna undersöka sin älskling i jakten på knölar – även om långt ifrån alla ojämnheter i din hunds hud är farliga. Här får du veta mer om hur du går till väga.

Så skapar du en må-bra-trädgård

Eko/miljö

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker. Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård där du får ro och kan koppla av.

Hudexperten: “Vi måste lära oss sola smart”

Forskning

Kemiska uv-filter i solskydd tränger in genom huden och ut i blodet enligt en ny studie. För vissa solskydd blir nivåerna i blodet så höga att de bör utredas som hälsorisk menar forskarna bakom studien. Vi frågade Kureras hudexpert hudvårdsterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström vad hon anser om de nya rönen.

 

 

Hela Sverige springer för Terese

Allmänt

Träningsprofilen och inspiratören Térese Alvén 37, slog igenom med sin träningsblogg ”Spark i baken”, sedan dess har hon varit en förebild för många. I maj fick hon beskedet att hon drabbats av en svår form av cancer och i dagarna gick hennes make ut och meddelade att Térese valt att sövas ned sin sista tid. Nu pågår en insamling till Cancerfonden i hennes namn.

”Smärtan i mitt knä är helt borta”

Hälsa

Jan Lindberg är banchef på en golfklubb i Värmland och milslånga promenader ingår i arbetet. För två år sedan började ett knä värka. Röntgen visade på artros och värken tilltog så att Jan allt oftare fick ta golfbilen. I november förra året började Jan ta ett tillskott med gurkmeja och boswellia. Tre månader senare var smärtan i knäet helt borta.