Foto: Johan Wennerdal

Förälder – glöm inte bort att ta hand om dig själv!

Fakta

Namn: Helga Johnsson Wennerdal och Clara Zelleroth.
Bor: Göteborg
Yrke: Leg. psykologer på mottagningen Wennerdal & Zelleroth.
Aktuella med: Boken "Må bra som förälder - psykologernas strategier för småbarnsåren".
Information: Du kan läsa mer om Helga och Clara på deras hemsida och följa dem på Instagram: @mabrasomforalder

Att bli förälder är en stor omställning i livet, och något som kan göra att det är svårt att hinna med sig själv. Även om barnet förstsås är högsta prioritet är det även viktigt att se till att man själv mår bra. Helga Johnsson Wennerdal och Clara Zelleroth är legitimerade psykologer och har skrivit bokenMå bra som förälder” – här delar de med sig av några tips.



Psykologerna Helga Johnsson Wennerdal och Clara Zelleroth har båda erfarenhet av vad det innebär att bli förälder. De båda kollegorna märkte tydligt vilken stor omställning det var och hur det egna måendet påverkades av föräldraskapet. Att det upplevs som utmanande att bli förälder är också något de känt igen hos många andra i sin omgivning, både vänner och patienter, och känslan och tankarna som kommer med det - att inte vara en tillräckligt bra förälder, att döma sig själv.

Saknade en bok som fokuserade på föräldrarna
Det finns många böcker om hur man tar hand om barn och hanterar svårigheter rörande barns sömn, mat ned mera men få om hur man också tar hand om sig själv. Helga och Clara upplevde att de själva hade stor hjälp av olika strategier de arbetar med i sitt yrkesutövande som psykologer och med boken ”Må bra som småbarnsförälder: psykologernas strategier för småbarnsåren” ville de göra den kunskapen tillgänglig för fler.
– Vi är övertygade om att vi blir med inkännande, närvarande och kloka i vår roll som föräldrar om vi kan förhålla oss till oss själva på det sättet.

 

LÄS OCKSÅ: Tia Jumbe: “Meditation är det nya svarta”

Är det vanligt att man känner att man har svårt att hinna med att ta hand om sig själv?
– Ja, och så ska det också vara - när vi blir föräldrar får vi en helt ny, stor och viktig uppgift i att först och främst ta hand om våra barn. Att vi då har mindre tid till att ägna åt oss själva är naturligt och för många kan det till och med upplevas lite befriande. Men om vi samtidigt upplever en förväntan, från oss själva eller andra, att samtidigt lägga mycket tid och energi också på vårt jobb, vårt hem, vänner, fritidsintressen och träning blir det svårt att räcka till. Då behöver man göra en prioritering av vad som är viktigast, annars är det lätt att inte räcka till någonstans och att ständigt känna sig stressad och otillräcklig.

Vad är det första som får stryka på foten förutom sömnen?
– Det varierar väldigt mycket från individ till individ.

LÄS OCKSÅ: Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Är det ens möjligt att avsätta tid för att ta hand om sig själv?
– Det beror ju på vad vi lägger i begreppet “ta hand om sig själv”. Att gå en yogakurs, träffa vänner flera gånger i veckan eller att träna inför ett triathlon är sällan möjligt de första månaderna, för en del är ens att hinna duscha varannan dag svårt att få till. Omsorgen om barnet kommer först, och så ska det vara. Sen ser ju förutsättningarna väldigt olika ut; är man två i föräldraskapet, har barn som sover bra i vagn eller släkt på nära håll som kan avlasta behöver den första tiden inte nödvändigtvis upplevas särskilt betungande alls.

Att ta hand om sig själv börjar med att förstå våra egna känslor och varför vi reagerar som vi gör i olika situationer förklarar Helga och Clara.
– Vi behöver acceptera förutsättningarna som de är för att kunna ge vårt barn och oss själva den omsorg vi behöver. Det kan handla om att sätta projekt eller aktiviteter på paus under några månader, att ge sig själv okej att låta vissa vänskapsrelationer gå på sparlåga, att låta barnet sitta med surfplattan en stund medan du själv ser till att få i dig mellanmål eller att lägga om arbetstiden för att skapa förutsättningar för en lite lugnare morgon.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Läste nyligen på sociala medier om några som var ute på semester med ett barn som bara var några månader gammalt. Är det en bra idé?
– Vi vet ju väldigt lite om omständigheter och förutsättningar i andra personers liv. I vissa fall är det säkert en bra idé, barnet kanske är lätt att ha med på nya platser och föräldrarna får nya upplevelser och intryck som ger energi. För andra kan det kännas orimligt att överhuvudtaget sova borta under de första månaderna. Det viktiga är att försöka förhålla sig till sin egen situation med öppenhet och värme, att inte förutsätta att det som fungerar för en del kommer att fungera för en själv eller att tro att att vara förälder är något vi lyckas med.

 

Helga och Clara menar att det är lätt att börja jämföra sig med andra och tänka att vi borde orka med det vi tycker oss se att andra verkar orka när vi stittar på flödet på instagram där väl valda bilder från de finaste stunderna delas.
– Semester med småbarn är sällan semester på det sätt vi kanske vant oss vid innan barn. Det är okej att bara vara hemma på semestern, ett litet barn har i sig inget behov av den typen av stimulans eller miljöombyte. Låt dig känna det du känner och se till dina egna, ditt barns och din familjs förutsättningar. Det kommer tid för längre semestrar och häftiga resor.

Helga och Clara tipsar
• Våga prioritera bort och sänka kraven: man måste inte åka på sommarland i högsäsong eller besöka hela släktens sommarstugor. Vad är viktigt för dig? Vad mår ni bra av som familj? Låt det vara vägledande när ni väljer vad ni ska lägga er lediga tid på.
• Avfölj konton i sociala medier som du märker gör dig stressad eller nedstämd.
• Om ni är två i föräldraskapet - prata med varandra om förväntningar och egna behov, försök värna om varandra och ge varandra tid för återhämtning.

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Helga Johnsson Wennerdal och Clara Zelleroth.
Bor: Göteborg
Yrke: Leg. psykologer på mottagningen Wennerdal & Zelleroth.
Aktuella med: Boken "Må bra som förälder - psykologernas strategier för småbarnsåren".
Information: Du kan läsa mer om Helga och Clara på deras hemsida och följa dem på Instagram: @mabrasomforalder

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.