Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Johan Wennerdal

Förälder – glöm inte bort att ta hand om dig själv!

Fakta

Namn: Helga Johnsson Wennerdal och Clara Zelleroth.
Bor: Göteborg
Yrke: Leg. psykologer på mottagningen Wennerdal & Zelleroth.
Aktuella med: Boken "Må bra som förälder - psykologernas strategier för småbarnsåren".
Information: Du kan läsa mer om Helga och Clara på deras hemsida och följa dem på Instagram: @mabrasomforalder

Att bli förälder är en stor omställning i livet, och något som kan göra att det är svårt att hinna med sig själv. Även om barnet förstsås är högsta prioritet är det även viktigt att se till att man själv mår bra. Helga Johnsson Wennerdal och Clara Zelleroth är legitimerade psykologer och har skrivit bokenMå bra som förälder” – här delar de med sig av några tips.

Psykologerna Helga Johnsson Wennerdal och Clara Zelleroth har båda erfarenhet av vad det innebär att bli förälder. De båda kollegorna märkte tydligt vilken stor omställning det var och hur det egna måendet påverkades av föräldraskapet. Att det upplevs som utmanande att bli förälder är också något de känt igen hos många andra i sin omgivning, både vänner och patienter, och känslan och tankarna som kommer med det - att inte vara en tillräckligt bra förälder, att döma sig själv.

Saknade en bok som fokuserade på föräldrarna
Det finns många böcker om hur man tar hand om barn och hanterar svårigheter rörande barns sömn, mat ned mera men få om hur man också tar hand om sig själv. Helga och Clara upplevde att de själva hade stor hjälp av olika strategier de arbetar med i sitt yrkesutövande som psykologer och med boken ”Må bra som småbarnsförälder: psykologernas strategier för småbarnsåren” ville de göra den kunskapen tillgänglig för fler.
– Vi är övertygade om att vi blir med inkännande, närvarande och kloka i vår roll som föräldrar om vi kan förhålla oss till oss själva på det sättet.

 

LÄS OCKSÅ: Tia Jumbe: “Meditation är det nya svarta”

Är det vanligt att man känner att man har svårt att hinna med att ta hand om sig själv?
– Ja, och så ska det också vara - när vi blir föräldrar får vi en helt ny, stor och viktig uppgift i att först och främst ta hand om våra barn. Att vi då har mindre tid till att ägna åt oss själva är naturligt och för många kan det till och med upplevas lite befriande. Men om vi samtidigt upplever en förväntan, från oss själva eller andra, att samtidigt lägga mycket tid och energi också på vårt jobb, vårt hem, vänner, fritidsintressen och träning blir det svårt att räcka till. Då behöver man göra en prioritering av vad som är viktigast, annars är det lätt att inte räcka till någonstans och att ständigt känna sig stressad och otillräcklig.

Vad är det första som får stryka på foten förutom sömnen?
– Det varierar väldigt mycket från individ till individ.

LÄS OCKSÅ: Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Är det ens möjligt att avsätta tid för att ta hand om sig själv?
– Det beror ju på vad vi lägger i begreppet “ta hand om sig själv”. Att gå en yogakurs, träffa vänner flera gånger i veckan eller att träna inför ett triathlon är sällan möjligt de första månaderna, för en del är ens att hinna duscha varannan dag svårt att få till. Omsorgen om barnet kommer först, och så ska det vara. Sen ser ju förutsättningarna väldigt olika ut; är man två i föräldraskapet, har barn som sover bra i vagn eller släkt på nära håll som kan avlasta behöver den första tiden inte nödvändigtvis upplevas särskilt betungande alls.

Att ta hand om sig själv börjar med att förstå våra egna känslor och varför vi reagerar som vi gör i olika situationer förklarar Helga och Clara.
– Vi behöver acceptera förutsättningarna som de är för att kunna ge vårt barn och oss själva den omsorg vi behöver. Det kan handla om att sätta projekt eller aktiviteter på paus under några månader, att ge sig själv okej att låta vissa vänskapsrelationer gå på sparlåga, att låta barnet sitta med surfplattan en stund medan du själv ser till att få i dig mellanmål eller att lägga om arbetstiden för att skapa förutsättningar för en lite lugnare morgon.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Läste nyligen på sociala medier om några som var ute på semester med ett barn som bara var några månader gammalt. Är det en bra idé?
– Vi vet ju väldigt lite om omständigheter och förutsättningar i andra personers liv. I vissa fall är det säkert en bra idé, barnet kanske är lätt att ha med på nya platser och föräldrarna får nya upplevelser och intryck som ger energi. För andra kan det kännas orimligt att överhuvudtaget sova borta under de första månaderna. Det viktiga är att försöka förhålla sig till sin egen situation med öppenhet och värme, att inte förutsätta att det som fungerar för en del kommer att fungera för en själv eller att tro att att vara förälder är något vi lyckas med.

 

Helga och Clara menar att det är lätt att börja jämföra sig med andra och tänka att vi borde orka med det vi tycker oss se att andra verkar orka när vi stittar på flödet på instagram där väl valda bilder från de finaste stunderna delas.
– Semester med småbarn är sällan semester på det sätt vi kanske vant oss vid innan barn. Det är okej att bara vara hemma på semestern, ett litet barn har i sig inget behov av den typen av stimulans eller miljöombyte. Låt dig känna det du känner och se till dina egna, ditt barns och din familjs förutsättningar. Det kommer tid för längre semestrar och häftiga resor.

Helga och Clara tipsar

  • Våga prioritera bort och sänka kraven: man måste inte åka på sommarland i högsäsong eller besöka hela släktens sommarstugor. Vad är viktigt för dig? Vad mår ni bra av som familj? Låt det vara vägledande när ni väljer vad ni ska lägga er lediga tid på.
  • Avfölj konton i sociala medier som du märker gör dig stressad eller nedstämd.
  • Om ni är två i föräldraskapet - prata med varandra om förväntningar och egna behov, försök värna om varandra och ge varandra tid för återhämtning.

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Helga Johnsson Wennerdal och Clara Zelleroth.
Bor: Göteborg
Yrke: Leg. psykologer på mottagningen Wennerdal & Zelleroth.
Aktuella med: Boken "Må bra som förälder - psykologernas strategier för småbarnsåren".
Information: Du kan läsa mer om Helga och Clara på deras hemsida och följa dem på Instagram: @mabrasomforalder

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Glasburkar med rawbollar med pepparkakssmak

Raw pepparkaksbollar med apelsin

Recept

Tid för adventsmys, tända ljus och julgodis! Men allt godis behöver inte innehålla vitt socker och mjöl utan kan istället innehålla många vitaminer och mineraler – samtidigt som de är söta och goda. Rulla ihop och bjud på dessa raw pepparkaksbollar och njut!

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

 

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

 

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.