Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Johan Wennerdal

Förälder – glöm inte bort att ta hand om dig själv!

Fakta

Namn: Helga Johnsson Wennerdal och Clara Zelleroth.
Bor: Göteborg
Yrke: Leg. psykologer på mottagningen Wennerdal & Zelleroth.
Aktuella med: Boken "Må bra som förälder - psykologernas strategier för småbarnsåren".
Information: Du kan läsa mer om Helga och Clara på deras hemsida och följa dem på Instagram: @mabrasomforalder

Att bli förälder är en stor omställning i livet, och något som kan göra att det är svårt att hinna med sig själv. Även om barnet förstsås är högsta prioritet är det även viktigt att se till att man själv mår bra. Helga Johnsson Wennerdal och Clara Zelleroth är legitimerade psykologer och har skrivit bokenMå bra som förälder” – här delar de med sig av några tips.

Psykologerna Helga Johnsson Wennerdal och Clara Zelleroth har båda erfarenhet av vad det innebär att bli förälder. De båda kollegorna märkte tydligt vilken stor omställning det var och hur det egna måendet påverkades av föräldraskapet. Att det upplevs som utmanande att bli förälder är också något de känt igen hos många andra i sin omgivning, både vänner och patienter, och känslan och tankarna som kommer med det - att inte vara en tillräckligt bra förälder, att döma sig själv.

Saknade en bok som fokuserade på föräldrarna
Det finns många böcker om hur man tar hand om barn och hanterar svårigheter rörande barns sömn, mat ned mera men få om hur man också tar hand om sig själv. Helga och Clara upplevde att de själva hade stor hjälp av olika strategier de arbetar med i sitt yrkesutövande som psykologer och med boken ”Må bra som småbarnsförälder: psykologernas strategier för småbarnsåren” ville de göra den kunskapen tillgänglig för fler.
– Vi är övertygade om att vi blir med inkännande, närvarande och kloka i vår roll som föräldrar om vi kan förhålla oss till oss själva på det sättet.

 

LÄS OCKSÅ: Tia Jumbe: “Meditation är det nya svarta”

Är det vanligt att man känner att man har svårt att hinna med att ta hand om sig själv?
– Ja, och så ska det också vara - när vi blir föräldrar får vi en helt ny, stor och viktig uppgift i att först och främst ta hand om våra barn. Att vi då har mindre tid till att ägna åt oss själva är naturligt och för många kan det till och med upplevas lite befriande. Men om vi samtidigt upplever en förväntan, från oss själva eller andra, att samtidigt lägga mycket tid och energi också på vårt jobb, vårt hem, vänner, fritidsintressen och träning blir det svårt att räcka till. Då behöver man göra en prioritering av vad som är viktigast, annars är det lätt att inte räcka till någonstans och att ständigt känna sig stressad och otillräcklig.

Vad är det första som får stryka på foten förutom sömnen?
– Det varierar väldigt mycket från individ till individ.

LÄS OCKSÅ: Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Är det ens möjligt att avsätta tid för att ta hand om sig själv?
– Det beror ju på vad vi lägger i begreppet “ta hand om sig själv”. Att gå en yogakurs, träffa vänner flera gånger i veckan eller att träna inför ett triathlon är sällan möjligt de första månaderna, för en del är ens att hinna duscha varannan dag svårt att få till. Omsorgen om barnet kommer först, och så ska det vara. Sen ser ju förutsättningarna väldigt olika ut; är man två i föräldraskapet, har barn som sover bra i vagn eller släkt på nära håll som kan avlasta behöver den första tiden inte nödvändigtvis upplevas särskilt betungande alls.

Att ta hand om sig själv börjar med att förstå våra egna känslor och varför vi reagerar som vi gör i olika situationer förklarar Helga och Clara.
– Vi behöver acceptera förutsättningarna som de är för att kunna ge vårt barn och oss själva den omsorg vi behöver. Det kan handla om att sätta projekt eller aktiviteter på paus under några månader, att ge sig själv okej att låta vissa vänskapsrelationer gå på sparlåga, att låta barnet sitta med surfplattan en stund medan du själv ser till att få i dig mellanmål eller att lägga om arbetstiden för att skapa förutsättningar för en lite lugnare morgon.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Läste nyligen på sociala medier om några som var ute på semester med ett barn som bara var några månader gammalt. Är det en bra idé?
– Vi vet ju väldigt lite om omständigheter och förutsättningar i andra personers liv. I vissa fall är det säkert en bra idé, barnet kanske är lätt att ha med på nya platser och föräldrarna får nya upplevelser och intryck som ger energi. För andra kan det kännas orimligt att överhuvudtaget sova borta under de första månaderna. Det viktiga är att försöka förhålla sig till sin egen situation med öppenhet och värme, att inte förutsätta att det som fungerar för en del kommer att fungera för en själv eller att tro att att vara förälder är något vi lyckas med.

 

Helga och Clara menar att det är lätt att börja jämföra sig med andra och tänka att vi borde orka med det vi tycker oss se att andra verkar orka när vi stittar på flödet på instagram där väl valda bilder från de finaste stunderna delas.
– Semester med småbarn är sällan semester på det sätt vi kanske vant oss vid innan barn. Det är okej att bara vara hemma på semestern, ett litet barn har i sig inget behov av den typen av stimulans eller miljöombyte. Låt dig känna det du känner och se till dina egna, ditt barns och din familjs förutsättningar. Det kommer tid för längre semestrar och häftiga resor.

Helga och Clara tipsar

  • Våga prioritera bort och sänka kraven: man måste inte åka på sommarland i högsäsong eller besöka hela släktens sommarstugor. Vad är viktigt för dig? Vad mår ni bra av som familj? Låt det vara vägledande när ni väljer vad ni ska lägga er lediga tid på.
  • Avfölj konton i sociala medier som du märker gör dig stressad eller nedstämd.
  • Om ni är två i föräldraskapet - prata med varandra om förväntningar och egna behov, försök värna om varandra och ge varandra tid för återhämtning.

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Helga Johnsson Wennerdal och Clara Zelleroth.
Bor: Göteborg
Yrke: Leg. psykologer på mottagningen Wennerdal & Zelleroth.
Aktuella med: Boken "Må bra som förälder - psykologernas strategier för småbarnsåren".
Information: Du kan läsa mer om Helga och Clara på deras hemsida och följa dem på Instagram: @mabrasomforalder

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana och humle hjälper dig att somna.

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

 

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.