Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Förälder – så lär du ditt barn goda digitala vanor

Föräldrar har en avgörande roll för sina barns välbefinnande - och ett ansvar att skydda dem från faror och säkerställa att de inte utsätter andra för trakasserier eller mobbning. Här följer några tips och råd för hur du kan stötta ditt barn till ett positivt och hälsofrämjande användande av digitala medier.

Dagens barn och unga tillbringar en stor del av sin vakna tid på nätet. Och det är vårdnads­havarens ansvar att såväl skydda barnen och att se till att de inte begår brott på nätet, exempelvis genom att skicka hotfulla meddelanden eller oönskat sexuellt material. I värsta fall kan du som vårdnadshavare kan bli solidariskt betalningsansvarig vid brott, skriver den ideella föreningen Mind som arbetar med psykisk ohälsa, i sin nya rapport .

 

Här följer några matnyttiga tips från organisationen kring hur du lär ditt barn goda digitala vanor:

  • Begränsa tiden
    Det är viktigt att begränsa barns tid framför skärmar. Små barn under två års ålder behöver huvudsakligen mänsklig interaktion för att utvecklas optimalt och både den vuxnes och barnets skärmanvändande kan komma emellan. Se till att barnet får tillräckligt med mänsklig stimulans, rörelse, uppmärksamhet, trygghet och språkträning och att skärm­användning inte går ut över andra betydelsefulla aktiviteter.
  • Uppmuntra till digital balans
    Stötta barn i att skapa digitala vanor och förhållningssätt som tillgodoser alla behov. Det handlar om att ha ett förhållningssät som medför att de får 8 – 10 timmars sömn, har tid till läxläsning och minst en timmas fysisk aktiviteter per dag. Barn som tycker att det är roligt med aktiva spel även kallade ”exergames” kan använda det som komple­ment till annan motion. Stötta barnet i att hitta rutiner för att undvika långa perioder av stillasittande, exempelvis genom att resa sig upp och göra något annat mellan spelomgångar.

LÄS OCKSÅ: Hjärnforskaren om beröring – det är livsviktigt!

  • Gör överenskommelser
    Prata ihop er och sätt upp gemensamma förhållningsregler kring användning av digitala medier. Hur gör ni vid måltider, sänggående och gemensamma aktiviteter? Är det särskilda problemsituationer som brukar dyka upp och hur kan ni förebygga dem? Om ni vill kan ni sätta upp en provperiod på ett par veckor och därefter utvärdera överenskommelsen.
  • Agera vid överdrivet användande
    Om du märker att de digitala aktiviteterna börjar gå ut över andra viktiga behov, ta upp det med barnen. Vad tänker de kring sitt användande? Finns det något runt omkring som påverkar, att exempelvis läxorna känns för svåra att ta itu med eller att det är ett sätt att fly undan jobbiga känslor? Har de själva några förslag på vad det behöves för stöd? Försök att problemlösa tillsam­mans. Om problemen förvärras trots upprepade försök att stötta och om problemen går ut över barnets hälsa, ta kontakt med vården.

LÄS OCKSÅ: 7 tips hur du tar kontroll över mobilberoendet

  • Var en förebild
    Du har hört det förut, att barn inte gör som du säger utan som du gör. Se över ditt eget användande av digitala medier. Fundera över vilka vanor och beteenden du lär ditt barn. Tänk även igenom vilka bilder och annan information som ditt barn som du delar i sociala medier; utifrån barnets perspektiv kan bilden/informationen te sig på ett helt annat sätt än utifrån ditt, så fråga först.
  • Engagera dig i barnens digitala aktiviteter
    Genom att få en förståelse för vad som händer på skärmen är det lättare att stötta ett positivt och hälsosamt användande. Det går att göra på  era sätt. Du kan själv ladda ner appen, spelet eller tjänsten som ditt barn vill använda och se hur det fungerar. På YouTube kan man ofta hitta spelklipp, ”gameplay”, som ganska snabbt kan ge en inblick i hur ett spel fungerar och vad det innehåller. För de yngsta barnen är det klokt att sitta med och hjälpa barnet att förstå vad det ser genom att förstärka budskap och styra innehållet. För barn som har tillgång till egen teknik behöver insynen vara något som ni kommer överens om. Låt det bli en naturlig del av samtalen att fråga barnet vad som händer på nätet och låt barnet visa dig om hen vill. Om barnet följer vissa sociala kanaler eller gillar vissa spel så kan det vara ett roligt sätt att umgås och komma närmare varandra att ägna sig åt det tillsammans.

LÄS OCKSÅ: Så fick Lukas, 16, hjälp med sin adhd

  • Samverka med andra vuxna
    Samverka med skolan, andra vuxna och kompisars föräldrar i barnets omgivning, så ni kan hjälpas åt att skapa överenskommelser och stötta unga i deras användning av digitala medier.
  • Etik
    Prata med ditt barn om digital etik. När ni pratar om digitala medier, passa på att väva in frågor om hur man beter sig schysst på nätet. Vad tycker barnet är okej att skriva, posta och säga till andra? Prata om hur det påverkar mottaga­ ren. Prata också om hur ditt barn kan agera om någon annan blir utsatt för nätmobbning. Man kan exempelvis skriva att man inte håller med,  filma av innehållet med en annan mobil hellre än att ta en screenshot eftersom vissa appar meddelas mottagaren och visa för en vuxen eller trycka på ”anmäl innehåll”.

LÄS OCKSÅ: Elin Liljero Eriksson: “Så detoxade jag från sociala medier”

  • Säkerhet
    Var insatt. Läs på och utvärdera varje digital aktivitet som du ger till ditt barn utifrån risker i förhållande till ålder (t.ex. privat eller öppet konto, chattfunktion etc). Att vara öppen och insatt i vad barnet gör på digitala medier och vilka hen har kontakt med kan underlätta för att barnet ska känna att det kan vända sig till dig om något olustigt skulle hända.
  • Prata om faror på nätet
    Var medveten om riskerna som  finns på nätet, där också potentiella förövare har tillgång till de tjänster som barn och unga använder. Prata om detta med ditt barn och vad ni tillsammans skulle göra om något obehagligt hände. Det är vanligt att barn inte berättar om obehagliga händelser av rädsla för negativa konsekvenser, till exempel att föräldern ska bli arg eller förbjuda appen. Minska risken genom att förklara hur ni skulle hantera det tillsammans oavsett vilken roll barnet hade i sammanhanget.

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

händer knäpper byxor

Låt bitterörter lugna magen

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

 

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

 

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.