Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Förbättra minnet med 5 enkla knep

Slippa skriva ner inköpslistan, grubbla om huruvida du drog ut kontakten till plattången - och istället börja imponera på vännerna med din förmåga att rabbla upp 30 decimaler av pi.
Låter det intressant? Det kan snart vara du.
Här är fem knep som kan förbättra ditt minne.

En vanlig uppfattning är att det krävs ett överlägset intellekt för att kunna memorera det till synes omöjliga. Men då det finns väldokumenterade fall av analfabeter som memorerat varenda människa i släktträd som sträcker sig flera generationer tillbaka - och personer som kan rabbla upp Koranen och Gula Sidorna från start till slut, utan fotografiskt minne, bevisas motsatsen.

► Läs också: Okoncentrerad och dåligt minne? Det kan vara brist på lecithin

 

Minnet kan liknas vid en muskel
Studier inom ämnet har visat att minnet kan ses som en muskel som genom träning kan förbättras, men som med allt annat är det svårt att öva på något om man inte vet hur. Dessvärre handlar det inte om att äta choklad eller lösa korsord som ofta påstås i artiklar, hur trevligt det än låter.

Finns flera metoder för minnesträning
Istället finns flera användbara trick och metoder för att förbättra minnet som daterar ända bak till antikens Grekland och Rom.
En lista över minnestekniker hade kunnat sträcka sig oändligt lång med olika vetenskapliga termer, kategoriseringar och definitioner, men en sådan lista hade paradoxalt nog troligen lett till att det mesta tvärtom glömts bort, så istället listas nedan fem enkla knep för att förbättra ditt minne.

► Läs också: Grönt te kan förbättra minne och kognition hos personer med Downs

Fem sätt att träna ditt minne

 

1. Klumpa ihop information
Människors korttidsminne är väldigt begränsat sett till både mängden information det kan hantera samt hur länge informationen stannar kvar innan den glöms bort. Vad vi ofta gör för att kompensera för denna begränsning är att vi upprepar viktig information tyst för oss själva tills vi hunnit skriva ner den eller återgett informationen till vem det än berör.

Övning
• Försök lägga följande två meningar på minnet:
Norge Grekland Ungern Chile USA samt Japan Brasilien Ryssland Mongoliet Kanada

Varför? Jo, det här är ett exempel där man ofta finner sig själv tyst repetera informationen, men tyvärr utan större framgång. Här gör sig korttidsminnets begränsningar känt för många, trots upprepning kommer ytterst få ihåg de olika länderna.

 

• Försök nu memorera den följande kombinationen:
JETRHYABBCLO

• Jämför det nu med att memorera denna kombination:
JET RHY ABB CLO

Varför? Jo, genom att klumpa ihop, eller gruppera om man så vill, informationen blir den betydligt enklare att memorera. Detta är en teknik som i princip alla använder dagligen utan att tänka på det när det kommer till bland annat telefonnummer, i stället för att rabbla upp dem rakt av brukar vi nämligen dela upp nummer parvis då organiserad information enklare kan processas och memoreras.

► Läs också: En tupplur boostar minne och inlärningsförmåga

2. Multitaska inte
Att människor kan fokusera på flera saker samtidigt är en myt, i alla fall till en viss gräns, vad som händer när vi fokuserar på flera saker samtidigt är att vi aldrig riktigt tar till oss informationen, enligt psykologiforskning från University of California i San Diego. Istället för att vår uppmärksamhet delas som man kan tro, hoppar den i stället fram och tillbaka, något som är både energi- och tidskrävande och som slutligen resulterar i att vi istället glömmer bort mycket av det vi försökt lära oss.
När man istället fokuserar på en sak i taget skapas mycket starkare minnen och både effektiviteten och resultaten av ens ansträngning förbättras.

3. Bygg ditt minnespalats
I antikens Grekland och Rom kunde dåtidens lektorer hålla timlånga föreläsningar, helt utan anteckningar eller annan hjälp. För att kunna göra detta byggde de först upp sina mentala minnespalats där de associerade utvalda föremål med en viss bit information så att när de behövde komma ihåg något tog de helt enkelt en promenad genom vad som kunde vara deras hus, deras favoritpromenad eller en fiktiv plats.
Denna teknik kan exempelvis användas för att komma ihåg vad som ska köpas med hem från affären. Om du ska köpa bröd, mjölk, ägg och flingor kan du, innan du ger dig av hemifrån, bygga upp ditt egna minnespalats. I soffan har kuddarna bytts ut mot brödlimpor, spritskåpet är fullt av mjölkpaket, äggen ruvas under värmen av sofflampan och det prasslar av spillda flingor under dina fötter. När du sen kommer till affären går du helt enkelt bara din mentala promenad genom vardagsrummet.
Hur man bygger upp sitt minnespalats skiljer sig från person till person, en del konstruerar nya platser men de flesta använder bekanta platser där de kan lagra information för att sedan hämta den när det behövs.
Metoden kan ses som schack, den tar några minuter att lära sig men en livstid att bemästra. Det är därför ingen slump att metoden används flitigt vid stora minnestävlingar som till exempel World Memory Championships.

4. Engagera dina sinnen
Låste du verkligen dörren, släckte ljusen eller drog ut kontakten till plattången? Detta är frågor som de flesta, vissa mer än andra, ställer sig själva dagligen. Det vanligaste tillvägagångssättet att försöka komma underfund med dessa frågor är att tänka tillbaka och försöka återge vad man gjorde, steg för steg - något som är lättare sagt än gjort och som sällan ger önskvärda resultat. Vad man istället kan göra för att slippa oron är att engagera sina sinnen i processen. Om man varje gång luktar på röken efter man släck ett tänt ljus eller om man efter användning slår plattångskontakten i handfatet så det låter blir dessa handlingar mycket enklare att komma ihåg. För ju fler sinnen som aktiveras desto lättare får vi att komma ihåg. Har du problem att komma ihåg om du låser dörren kan du skramla högt med nycklarna efter låsning och även trycka på dem hårt i handen. Ju mer medvetet du utför handlingen, desto mer troligt är det att du kommer att minnas den. Ett annat knep är att göra till en vana att alltid verbalisera handlingen, det vill säga att du när du är klar säger meningen högt: "Nu slog jag av kaffebryggaren".

 

► Läs också: 10 vägar till medveten närvaro

5. Associera
Att glömma namn sekunden efter man hör dem är vanligt, likt en folksjukdom,och en obotlig sådan om du frågar många – men som väl är finns det ett botemedel. Då det visuella minnet hos många är väldigt överrepresenterat är det en bra idé att istället för att försöka nöta in namnet på någon utan att göra någon större association istället försöka förknippa personen med en bild. Träffar du en kvinna vid namnet Marianne kan det vara så enkelt som att tänka på en Marianne-godisbit - till exempel. Heter personen i fråga något som inte är så bildligt kan du istället koda namnet på en mer grundläggande nivå. Försök då istället förknippa namnet med en egenskap. Roger kan till exempel vara väldigt rakryggad, en väldigt militär egenskap. Inom den amerikanska militären svarar man ofta med ”Roger that”.

Oavsett om du vill förbättra ditt minne som förberedelse för högskoleprovet, har kollat för många casinofilmer och vill lära dig räkna kort eller om du helt enkelt vill förenkla din vardag, bör dessa metoder kunna hjälpa dig en bra bit på traven.

Läs också: Dåligt minne? Börja styrketräna!

Av Pontus Jonasson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

 

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.