Förbättra minnet med 5 enkla knep

Slippa skriva ner inköpslistan, grubbla om huruvida du drog ut kontakten till plattången – och istället börja imponera på vännerna med din förmåga att rabbla upp 30 decimaler av pi.
Låter det intressant? Det kan snart vara du.
Här är fem knep som kan förbättra ditt minne.

En vanlig uppfattning är att det krävs ett överlägset intellekt för att kunna memorera det till synes omöjliga. Men då det finns väldokumenterade fall av analfabeter som memorerat varenda människa i släktträd som sträcker sig flera generationer tillbaka – och personer som kan rabbla upp Koranen och Gula Sidorna från start till slut, utan fotografiskt minne, bevisas motsatsen.

► Läs också: Okoncentrerad och dåligt minne? Det kan vara brist på lecithin

 

Minnet kan liknas vid en muskel
Studier inom ämnet har visat att minnet kan ses som en muskel som genom träning kan förbättras, men som med allt annat är det svårt att öva på något om man inte vet hur. Dessvärre handlar det inte om att äta choklad eller lösa korsord som ofta påstås i artiklar, hur trevligt det än låter.

Finns flera metoder för minnesträning
Istället finns flera användbara trick och metoder för att förbättra minnet som daterar ända bak till antikens Grekland och Rom.
En lista över minnestekniker hade kunnat sträcka sig oändligt lång med olika vetenskapliga termer, kategoriseringar och definitioner, men en sådan lista hade paradoxalt nog troligen lett till att det mesta tvärtom glömts bort, så istället listas nedan fem enkla knep för att förbättra ditt minne.

► Läs också: Grönt te kan förbättra minne och kognition hos personer med Downs

Fem sätt att träna ditt minne

 

1. Klumpa ihop information
Människors korttidsminne är väldigt begränsat sett till både mängden information det kan hantera samt hur länge informationen stannar kvar innan den glöms bort. Vad vi ofta gör för att kompensera för denna begränsning är att vi upprepar viktig information tyst för oss själva tills vi hunnit skriva ner den eller återgett informationen till vem det än berör.

Övning
• Försök lägga följande två meningar på minnet:
Norge Grekland Ungern Chile USA samt Japan Brasilien Ryssland Mongoliet Kanada

Varför? Jo, det här är ett exempel där man ofta finner sig själv tyst repetera informationen, men tyvärr utan större framgång. Här gör sig korttidsminnets begränsningar känt för många, trots upprepning kommer ytterst få ihåg de olika länderna.

• Försök nu memorera den följande kombinationen:
JETRHYABBCLO

• Jämför det nu med att memorera denna kombination:
JET RHY ABB CLO

Varför? Jo, genom att klumpa ihop, eller gruppera om man så vill, informationen blir den betydligt enklare att memorera. Detta är en teknik som i princip alla använder dagligen utan att tänka på det när det kommer till bland annat telefonnummer, i stället för att rabbla upp dem rakt av brukar vi nämligen dela upp nummer parvis då organiserad information enklare kan processas och memoreras.

► Läs också: En tupplur boostar minne och inlärningsförmåga

2. Multitaska inte
Att människor kan fokusera på flera saker samtidigt är en myt, i alla fall till en viss gräns, vad som händer när vi fokuserar på flera saker samtidigt är att vi aldrig riktigt tar till oss informationen, enligt psykologiforskning från University of California i San Diego. Istället för att vår uppmärksamhet delas som man kan tro, hoppar den i stället fram och tillbaka, något som är både energi- och tidskrävande och som slutligen resulterar i att vi istället glömmer bort mycket av det vi försökt lära oss.
När man istället fokuserar på en sak i taget skapas mycket starkare minnen och både effektiviteten och resultaten av ens ansträngning förbättras.

3. Bygg ditt minnespalats
I antikens Grekland och Rom kunde dåtidens lektorer hålla timlånga föreläsningar, helt utan anteckningar eller annan hjälp. För att kunna göra detta byggde de först upp sina mentala minnespalats där de associerade utvalda föremål med en viss bit information så att när de behövde komma ihåg något tog de helt enkelt en promenad genom vad som kunde vara deras hus, deras favoritpromenad eller en fiktiv plats.
Denna teknik kan exempelvis användas för att komma ihåg vad som ska köpas med hem från affären. Om du ska köpa bröd, mjölk, ägg och flingor kan du, innan du ger dig av hemifrån, bygga upp ditt egna minnespalats. I soffan har kuddarna bytts ut mot brödlimpor, spritskåpet är fullt av mjölkpaket, äggen ruvas under värmen av sofflampan och det prasslar av spillda flingor under dina fötter. När du sen kommer till affären går du helt enkelt bara din mentala promenad genom vardagsrummet.
Hur man bygger upp sitt minnespalats skiljer sig från person till person, en del konstruerar nya platser men de flesta använder bekanta platser där de kan lagra information för att sedan hämta den när det behövs.
Metoden kan ses som schack, den tar några minuter att lära sig men en livstid att bemästra. Det är därför ingen slump att metoden används flitigt vid stora minnestävlingar som till exempel World Memory Championships.

4. Engagera dina sinnen
Låste du verkligen dörren, släckte ljusen eller drog ut kontakten till plattången? Detta är frågor som de flesta, vissa mer än andra, ställer sig själva dagligen. Det vanligaste tillvägagångssättet att försöka komma underfund med dessa frågor är att tänka tillbaka och försöka återge vad man gjorde, steg för steg – något som är lättare sagt än gjort och som sällan ger önskvärda resultat. Vad man istället kan göra för att slippa oron är att engagera sina sinnen i processen. Om man varje gång luktar på röken efter man släck ett tänt ljus eller om man efter användning slår plattångskontakten i handfatet så det låter blir dessa handlingar mycket enklare att komma ihåg. För ju fler sinnen som aktiveras desto lättare får vi att komma ihåg. Har du problem att komma ihåg om du låser dörren kan du skramla högt med nycklarna efter låsning och även trycka på dem hårt i handen. Ju mer medvetet du utför handlingen, desto mer troligt är det att du kommer att minnas den. Ett annat knep är att göra till en vana att alltid verbalisera handlingen, det vill säga att du när du är klar säger meningen högt: ”Nu slog jag av kaffebryggaren”.

► Läs också: 10 vägar till medveten närvaro

5. Associera
Att glömma namn sekunden efter man hör dem är vanligt, likt en folksjukdom,och en obotlig sådan om du frågar många – men som väl är finns det ett botemedel. Då det visuella minnet hos många är väldigt överrepresenterat är det en bra idé att istället för att försöka nöta in namnet på någon utan att göra någon större association istället försöka förknippa personen med en bild. Träffar du en kvinna vid namnet Marianne kan det vara så enkelt som att tänka på en Marianne-godisbit – till exempel. Heter personen i fråga något som inte är så bildligt kan du istället koda namnet på en mer grundläggande nivå. Försök då istället förknippa namnet med en egenskap. Roger kan till exempel vara väldigt rakryggad, en väldigt militär egenskap. Inom den amerikanska militären svarar man ofta med ”Roger that”.

Oavsett om du vill förbättra ditt minne som förberedelse för högskoleprovet, har kollat för många casinofilmer och vill lära dig räkna kort eller om du helt enkelt vill förenkla din vardag, bör dessa metoder kunna hjälpa dig en bra bit på traven.

Läs också: Dåligt minne? Börja styrketräna!

Av Pontus Jonasson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

julskinka

Julens överlevnadsguide för intoleranta

Kost

Under julhelgen ligger stort fokus på mat och den gemensamma måltiden. För den som har födoämnesintoleranser och allergier eller har valt att leva som vegetarian eller vegan kan det vara lite knixigt, särskilt när man blir bortbjuden.

vinnare_detox

Årets detoxprodukt 2017 – rening på naturlig väg

Hälsa

Pure Cleanse röstades fram till vinnaren av Årets detoxprodukt 2017 bland sammanlagt 35 549 inkomna röster, i Swedish health awards. Pure cleanse är en produkt som hjälper kroppens utrensningsorgan på ett skonsamt sätt. Swedish health awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. 

patrik Wincent julklappar och en dator

Experten: ”Låt inte julen bli en skuldfälla”

Krönikan

Julen närmar sig och med den en fantastisk tid där familj och vänner samlas. Det är en tid på året där vi oftast spenderar mer pengar än vanligt. Det är trevligt att köpa gåvor till sina nära och kära – även om det ibland kan innebära att vi lägger för mycket pengar. Många kommer därför sitta med stora skulder i januari. För de flesta innebär det bara en tillfälligt dipp i ekonomin men för andra kan det vara ett tecken på shoppingmissbruk där ekonomin riskerar försätta försämras, skriver Patrik Wincent terapeut och författare som delar med sig av några tips för att undvika alltför stora hål i fickorna.

Lena

Hon fick lusten tillbaka med mannens potensmedel

Sex- och relationer

Lena och hennes man möttes mitt i livet. De hade vuxna barn och mycket tid för varandra. Sexlivet var fantastiskt ändå tills den dag Lena kom in i klimakteriet. – Jag var arg och ovillig i nästan ett år. Då provade jag att ta samma kosttillskott som min man tog när han hade problem med potensen, och då kom lusten till sex tillbaka, säger Lena.

man läser på sin telefon

Undvik gamnacke med dessa enkla övningar

Naturlig hälsa

Börjar din nackrot sticka ut av att du sitter och tittar in i en dataskärm hela dagarna och ner i din smartphone resten av dagen – då har du troligen en gamnacke på väg. Besvär i nacke och axlar plus huvudvärk blir allt vanligare som en följd av all tid vi spenderar med huvudet framåttippat. Här följer kiropraktor Martin Franssons enkla tips på hur du motverkar gamnacke.

nio_anledningar_pyknogenol

9 anledningar att äta pyknogenol

Antioxidanter och fria radikaler

Pyknogenol hjälper vid flera olika problem och åkommor. Man kan tycka att det nästan är för bra för att vara sant, men anledningen till att pyknogenol hjälper på så vitt skilda områden är för att det är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol är ett tallbarkextrakt från fransk strandtall som är känt för sin antiinflammatoriska effekt.

rep som brister karin isberg

Stressexperten: ”Om stressen inte går över”

Mental hälsa

Under hösten har du kunnat följa Kureras artikelserie om stress med stressexperten Karin Isberg. Stress är inte farligt när den fungerar som det är tänkt, det vill säga som en tillfällig reaktion som rustar dig för att möta en fara. Problemet uppstår är när stressen blir ett konstant tillstånd.

vad_ar_en_adaptogen

Så upptäcktes ”antistress-vitaminerna”

Naturlig hälsa

Adaptogener är en relativt nyupptäckt kategori av naturligt förekommande substanser. Under 1960-talet startade det hittills största forskningsprojektet inom läkemedelsörter i öst. Målet var att hitta de växter som kunde öka prestationsförmågan hos soldater och arbetare.

Buddha_bowl

Buddha bowl med syrlig lök och vegansk chiliaioli

Recept

Vi ser dem överallt på sociala medier, Buddha bowl, poké bowl med flera. Skålarna med härligt färgglad inbjudande mat. En Buddha bowl är egentligen näringsrik mat som stärker din kropp och serveras till bredden i stora skålar. Innehållet kan varieras helt utifrån dina preferenser. Det här en variant som passar bra inför höstens kyliga kvällar. Den syrliga löken och aiolin kan förberedas och förvaras flera dagar i kylskåp.

Årets hälsoboost

Älskad liljeväxt blev Årets hälsoboost

Hälsa

Swedish health awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. I Swedish health awards röstades Årets hälsoboost fram bland sammanlagt 35 549 röster. Vinnaren Forever aloe vera gel är ett naturligt kosttillskott som utvinns ur innergelén på en liljeväxt. Aloe vera-växten har traditionellt använts som medicinalväxt av människan i tusentals år. 

Blue eye

Så får du bättre syn – 6 tips!

Naturlig hälsa

Efter 65 års ålder ökar risken att drabbas av försämringar på synen markant. Vanliga problem är till exempel makulativ degeneration som är förändringar i gula fläcken, och grå starr. Men det finns sätt att förebygga och även minska symtom som uppkommit. Blåbär, ringblommor och salvia hjälper dig i kampen. Bli expert och vässa synen med vår guide för ögonen.

kvinna äter vid datorn

Din arbetsplats – en bakteriehärd

Förkylning

Ett skrivbord rymmer mer än 400 gånger så mycket bakterier som en genomsnittlig toalett, därför är det viktigt att tänka på hygienen och hålla rent. Men det är inte bara ditt skrivbord som utgör en hälsorisk – hela arbetsplatsen kan vara full av dolda bakteriehärdar.

Sofia

Nu sover Sofia som på moln

Värk

Sofia Hansson, 36 år, har vant sig att leva med smärta. Hon har haft ont i kroppen så länge hon kan minnas. För bara några år sedan fick smärtan också ett namn. Men det kanske allra viktigaste, Sofia fann smärtlindring där hon minst anade. Sedan tre år tillbaka sover Sofia på magneter. Då försvinner smärtan under natten vilket gör att hon får en bra nattsömn och att hon vaknar utvilad.

två flickor kramas

Varför är det viktigt att visa tacksamhet?

Mental hälsa

Tacksamhet gör oss lyckligare. Det kan låta som någon sorts new age mubo jumbo men faktum är att forskning visar att vi blir lyckligare såväl i våra relationer som i livet i övrigt om vi påminner oss själva om att vara tacksamma för det vi har att glädjas åt i livet.

julgodis

Fyra fina recept till första advent

Hälsa

Första advent är det officiella startskottet för jul. Här ifrån och framåt är det fritt fram med glögg, pynt och allsköns julgodis med anledning av det vill vi på Kurera dela med oss av några av våra nyttiga varianter på säsongens godsaker.

Gunilla Andersson

Nypon minskade stelheten

Naturlig hälsa

För snart 20 år sedan började Gunilla Andersson bli stel i ena knäleden. En dag kom hon inte upp ur en låg stol och fick åka akut in till sjukhuset på grund av smärtan. Först trodde läkarna att hon led av benskörhet men sedan förstod man att hon fått artros. Gunilla valde att ta kosttillskott före konventionell medicin mot sin försämrade rörlighet. De senaste tio åren har hon tagit ett nyponpulver som gör henne rörligare i knäleden.

malena_sexualitet_lust

Sex och sånt med Malena Ivarsson

Sex- och relationer

I över 38 år har Malena Ivarsson gett råd om sex och relationer. Hon har följt män och kvinnors sexualitet både historiskt och i det personliga samtalet. I vårt moderna samhälle är det viktigt lyfta på tabun när det gäller sex, som när kvinnan har mer lust än mannen  – det finns en lösning på det problemet också menar Malena.

agneta_10_favoriter

Agneta Sjödins 10 hälsofavoriter

Hälsa

Agneta Sjödin är en kvinna med många järn i elden. Som programledare på TV har hon arbetat i nästan 27 år. Men hon är också författare och släppte sin åttonde bok i  år. De senaste åren har hon ägnat mycket tid åt sin inre resa. Idag känner hon sig starkare än någonsin och njuter av livet till fullo. Läs hennes tio bästa hälsotips.

one_pot_pasta

Supergod och snabb one-pot-pasta

Recept

En superenkel maträtt som slängs ihop på nolltid. En perfekt vardagsrätt och du slipper massa disk eftersom allt tillagas i en och samma kastrull. Använd gärna bönpasta för en glutenfri och proteinrik måltid.

ägg avokado

Så kan hormonerna hjälpa dig att hålla vikten

Kost

Det finns sätt att få hormonet leptin att arbeta för dig och hjälpa dig att hålla vikten. Här följer några tips. Studier visar att kostval, vanor och livsstilsförändringarkan påverka leptinhalterna på ett sådant sett att de bidrar till att göra det lättare att hålla en hälsosam kroppsvikt.

amanda

”Tack vare adaptogenerna har jag sluppit förkylningar”

Förkylning

Efter att Amanda Zetterqvist gått ut gymnasiet och börjat arbeta som frisör har hon varit förkyld varje månad och hemma från jobbet. Men för 1,5 år sedan fick hon höra talas om ett kosttillskott som ger snabb energi både mentalt som fysisk. – Tidigare var jag hemma från jobbet runt 30 dagar per år. Jag har haft två sjukdagar sedan jag började med adaptogenerna. Och när jag tar kosttillskottet håller jag energin under dagen och blir inte längre trött på eftermiddagarna, säger Amanda.

professor charlotte erlanson albertsson och henes boak äta för livet

Professor med mat på kornet

Intervju

Charlotte Erlanson-Albertsson var tidigt ute med att kritisera socker i en debattartikel i Dagens nyheter någon gång på 1990-talet. Hennes påståenden gjorde ett starkt avtryck och fick snabbt spridning även i andra medier, journalister var inte sena att snappa upp och informera om hur många sockerbitar det fanns i en burk läsk. Innan Charlotte stack ut hakan i frågan var de flesta övertygade om att det var fettet som var roten till allt ont. 

soren stadig

Sören står stadig med adaptogener

Naturlig hälsa

Sören Stadig har alltid sysslat med olika former av idrott. Han spelar fotboll på sommaren, åker skidor på vintern och dessutom blir det mellan tre och fem styrketräningspass per vecka. När han känner att orken inte riktigt räcker till – då tar han en shot adaptogener som snabbt ger ny energi.

vinnare_adapt_lugn

Årets anti-stressprodukt hjälper i vardagen

Hälsa

Årets anti-stressprodukt har röstats fram av allmänheten i Swedish health awards, sammanlagt inkom 35 549 röster. Vinnaren Adapt lugn, är ett resultat av flerårig forskning och hjälper människor med vardagsstressen till bättre sömn och större välmående. Swedish health awards är ett nyinstiftat pris som uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. 

vete lök

Glutenöverkänslig – kanske inte

Kost

Är det gluten du inte tål eller kan det vara något annat som är boven i dramat. Länge har gluten toppat listorna som skurk när det kommer till uppblåst mage och att utesluta gluten ur sin kost har blivit lite av en trend. Men även om det kan finnas fördelar med att utesluta gluten ur kosten kan det faktiskt vara ett annat ämne i vete som ställer till det när det kommer till just magbesvär.

vinnare_l-argiplex_tota

Årets energiboost 2017 ger lust och energi

Hälsa

I Swedish Health Awards röstades L-Argiplex Total fram som Årets energiboost 2017. Produkten är den tredje generationen av L-Argiplex som varit en älskad lustprodukt för både kvinnor och män i nästan 15 år. Swedish health awards är ett nyinstiftat pris som uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående.