Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Förbättra minnet med 5 enkla knep

Slippa skriva ner inköpslistan, grubbla om huruvida du drog ut kontakten till plattången - och istället börja imponera på vännerna med din förmåga att rabbla upp 30 decimaler av pi.
Låter det intressant? Det kan snart vara du.
Här är fem knep som kan förbättra ditt minne.

En vanlig uppfattning är att det krävs ett överlägset intellekt för att kunna memorera det till synes omöjliga. Men då det finns väldokumenterade fall av analfabeter som memorerat varenda människa i släktträd som sträcker sig flera generationer tillbaka - och personer som kan rabbla upp Koranen och Gula Sidorna från start till slut, utan fotografiskt minne, bevisas motsatsen.

► Läs också: Okoncentrerad och dåligt minne? Det kan vara brist på lecithin

 

Minnet kan liknas vid en muskel
Studier inom ämnet har visat att minnet kan ses som en muskel som genom träning kan förbättras, men som med allt annat är det svårt att öva på något om man inte vet hur. Dessvärre handlar det inte om att äta choklad eller lösa korsord som ofta påstås i artiklar, hur trevligt det än låter.

Finns flera metoder för minnesträning
Istället finns flera användbara trick och metoder för att förbättra minnet som daterar ända bak till antikens Grekland och Rom.
En lista över minnestekniker hade kunnat sträcka sig oändligt lång med olika vetenskapliga termer, kategoriseringar och definitioner, men en sådan lista hade paradoxalt nog troligen lett till att det mesta tvärtom glömts bort, så istället listas nedan fem enkla knep för att förbättra ditt minne.

► Läs också: Grönt te kan förbättra minne och kognition hos personer med Downs

Fem sätt att träna ditt minne

 

1. Klumpa ihop information
Människors korttidsminne är väldigt begränsat sett till både mängden information det kan hantera samt hur länge informationen stannar kvar innan den glöms bort. Vad vi ofta gör för att kompensera för denna begränsning är att vi upprepar viktig information tyst för oss själva tills vi hunnit skriva ner den eller återgett informationen till vem det än berör.

Övning
• Försök lägga följande två meningar på minnet:
Norge Grekland Ungern Chile USA samt Japan Brasilien Ryssland Mongoliet Kanada

Varför? Jo, det här är ett exempel där man ofta finner sig själv tyst repetera informationen, men tyvärr utan större framgång. Här gör sig korttidsminnets begränsningar känt för många, trots upprepning kommer ytterst få ihåg de olika länderna.

 

• Försök nu memorera den följande kombinationen:
JETRHYABBCLO

• Jämför det nu med att memorera denna kombination:
JET RHY ABB CLO

Varför? Jo, genom att klumpa ihop, eller gruppera om man så vill, informationen blir den betydligt enklare att memorera. Detta är en teknik som i princip alla använder dagligen utan att tänka på det när det kommer till bland annat telefonnummer, i stället för att rabbla upp dem rakt av brukar vi nämligen dela upp nummer parvis då organiserad information enklare kan processas och memoreras.

► Läs också: En tupplur boostar minne och inlärningsförmåga

2. Multitaska inte
Att människor kan fokusera på flera saker samtidigt är en myt, i alla fall till en viss gräns, vad som händer när vi fokuserar på flera saker samtidigt är att vi aldrig riktigt tar till oss informationen, enligt psykologiforskning från University of California i San Diego. Istället för att vår uppmärksamhet delas som man kan tro, hoppar den i stället fram och tillbaka, något som är både energi- och tidskrävande och som slutligen resulterar i att vi istället glömmer bort mycket av det vi försökt lära oss.
När man istället fokuserar på en sak i taget skapas mycket starkare minnen och både effektiviteten och resultaten av ens ansträngning förbättras.

3. Bygg ditt minnespalats
I antikens Grekland och Rom kunde dåtidens lektorer hålla timlånga föreläsningar, helt utan anteckningar eller annan hjälp. För att kunna göra detta byggde de först upp sina mentala minnespalats där de associerade utvalda föremål med en viss bit information så att när de behövde komma ihåg något tog de helt enkelt en promenad genom vad som kunde vara deras hus, deras favoritpromenad eller en fiktiv plats.
Denna teknik kan exempelvis användas för att komma ihåg vad som ska köpas med hem från affären. Om du ska köpa bröd, mjölk, ägg och flingor kan du, innan du ger dig av hemifrån, bygga upp ditt egna minnespalats. I soffan har kuddarna bytts ut mot brödlimpor, spritskåpet är fullt av mjölkpaket, äggen ruvas under värmen av sofflampan och det prasslar av spillda flingor under dina fötter. När du sen kommer till affären går du helt enkelt bara din mentala promenad genom vardagsrummet.
Hur man bygger upp sitt minnespalats skiljer sig från person till person, en del konstruerar nya platser men de flesta använder bekanta platser där de kan lagra information för att sedan hämta den när det behövs.
Metoden kan ses som schack, den tar några minuter att lära sig men en livstid att bemästra. Det är därför ingen slump att metoden används flitigt vid stora minnestävlingar som till exempel World Memory Championships.

4. Engagera dina sinnen
Låste du verkligen dörren, släckte ljusen eller drog ut kontakten till plattången? Detta är frågor som de flesta, vissa mer än andra, ställer sig själva dagligen. Det vanligaste tillvägagångssättet att försöka komma underfund med dessa frågor är att tänka tillbaka och försöka återge vad man gjorde, steg för steg - något som är lättare sagt än gjort och som sällan ger önskvärda resultat. Vad man istället kan göra för att slippa oron är att engagera sina sinnen i processen. Om man varje gång luktar på röken efter man släck ett tänt ljus eller om man efter användning slår plattångskontakten i handfatet så det låter blir dessa handlingar mycket enklare att komma ihåg. För ju fler sinnen som aktiveras desto lättare får vi att komma ihåg. Har du problem att komma ihåg om du låser dörren kan du skramla högt med nycklarna efter låsning och även trycka på dem hårt i handen. Ju mer medvetet du utför handlingen, desto mer troligt är det att du kommer att minnas den. Ett annat knep är att göra till en vana att alltid verbalisera handlingen, det vill säga att du när du är klar säger meningen högt: "Nu slog jag av kaffebryggaren".

 

► Läs också: 10 vägar till medveten närvaro

5. Associera
Att glömma namn sekunden efter man hör dem är vanligt, likt en folksjukdom,och en obotlig sådan om du frågar många – men som väl är finns det ett botemedel. Då det visuella minnet hos många är väldigt överrepresenterat är det en bra idé att istället för att försöka nöta in namnet på någon utan att göra någon större association istället försöka förknippa personen med en bild. Träffar du en kvinna vid namnet Marianne kan det vara så enkelt som att tänka på en Marianne-godisbit - till exempel. Heter personen i fråga något som inte är så bildligt kan du istället koda namnet på en mer grundläggande nivå. Försök då istället förknippa namnet med en egenskap. Roger kan till exempel vara väldigt rakryggad, en väldigt militär egenskap. Inom den amerikanska militären svarar man ofta med ”Roger that”.

Oavsett om du vill förbättra ditt minne som förberedelse för högskoleprovet, har kollat för många casinofilmer och vill lära dig räkna kort eller om du helt enkelt vill förenkla din vardag, bör dessa metoder kunna hjälpa dig en bra bit på traven.

Läs också: Dåligt minne? Börja styrketräna!

Av Pontus Jonasson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

 

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.