Förbättra minnet med 5 enkla knep

Slippa skriva ner inköpslistan, grubbla om huruvida du drog ut kontakten till plattången – och istället börja imponera på vännerna med din förmåga att rabbla upp 30 decimaler av pi.
Låter det intressant? Det kan snart vara du.
Här är fem knep som kan förbättra ditt minne.

En vanlig uppfattning är att det krävs ett överlägset intellekt för att kunna memorera det till synes omöjliga. Men då det finns väldokumenterade fall av analfabeter som memorerat varenda människa i släktträd som sträcker sig flera generationer tillbaka – och personer som kan rabbla upp Koranen och Gula Sidorna från start till slut, utan fotografiskt minne, bevisas motsatsen.

► Läs också: Okoncentrerad och dåligt minne? Det kan vara brist på lecithin

 

Minnet kan liknas vid en muskel
Studier inom ämnet har visat att minnet kan ses som en muskel som genom träning kan förbättras, men som med allt annat är det svårt att öva på något om man inte vet hur. Dessvärre handlar det inte om att äta choklad eller lösa korsord som ofta påstås i artiklar, hur trevligt det än låter.

Finns flera metoder för minnesträning
Istället finns flera användbara trick och metoder för att förbättra minnet som daterar ända bak till antikens Grekland och Rom.
En lista över minnestekniker hade kunnat sträcka sig oändligt lång med olika vetenskapliga termer, kategoriseringar och definitioner, men en sådan lista hade paradoxalt nog troligen lett till att det mesta tvärtom glömts bort, så istället listas nedan fem enkla knep för att förbättra ditt minne.

► Läs också: Grönt te kan förbättra minne och kognition hos personer med Downs

Fem sätt att träna ditt minne

 

1. Klumpa ihop information
Människors korttidsminne är väldigt begränsat sett till både mängden information det kan hantera samt hur länge informationen stannar kvar innan den glöms bort. Vad vi ofta gör för att kompensera för denna begränsning är att vi upprepar viktig information tyst för oss själva tills vi hunnit skriva ner den eller återgett informationen till vem det än berör.

Övning
• Försök lägga följande två meningar på minnet:
Norge Grekland Ungern Chile USA samt Japan Brasilien Ryssland Mongoliet Kanada

Varför? Jo, det här är ett exempel där man ofta finner sig själv tyst repetera informationen, men tyvärr utan större framgång. Här gör sig korttidsminnets begränsningar känt för många, trots upprepning kommer ytterst få ihåg de olika länderna.

• Försök nu memorera den följande kombinationen:
JETRHYABBCLO

• Jämför det nu med att memorera denna kombination:
JET RHY ABB CLO

Varför? Jo, genom att klumpa ihop, eller gruppera om man så vill, informationen blir den betydligt enklare att memorera. Detta är en teknik som i princip alla använder dagligen utan att tänka på det när det kommer till bland annat telefonnummer, i stället för att rabbla upp dem rakt av brukar vi nämligen dela upp nummer parvis då organiserad information enklare kan processas och memoreras.

► Läs också: En tupplur boostar minne och inlärningsförmåga

2. Multitaska inte
Att människor kan fokusera på flera saker samtidigt är en myt, i alla fall till en viss gräns, vad som händer när vi fokuserar på flera saker samtidigt är att vi aldrig riktigt tar till oss informationen, enligt psykologiforskning från University of California i San Diego. Istället för att vår uppmärksamhet delas som man kan tro, hoppar den i stället fram och tillbaka, något som är både energi- och tidskrävande och som slutligen resulterar i att vi istället glömmer bort mycket av det vi försökt lära oss.
När man istället fokuserar på en sak i taget skapas mycket starkare minnen och både effektiviteten och resultaten av ens ansträngning förbättras.

3. Bygg ditt minnespalats
I antikens Grekland och Rom kunde dåtidens lektorer hålla timlånga föreläsningar, helt utan anteckningar eller annan hjälp. För att kunna göra detta byggde de först upp sina mentala minnespalats där de associerade utvalda föremål med en viss bit information så att när de behövde komma ihåg något tog de helt enkelt en promenad genom vad som kunde vara deras hus, deras favoritpromenad eller en fiktiv plats.
Denna teknik kan exempelvis användas för att komma ihåg vad som ska köpas med hem från affären. Om du ska köpa bröd, mjölk, ägg och flingor kan du, innan du ger dig av hemifrån, bygga upp ditt egna minnespalats. I soffan har kuddarna bytts ut mot brödlimpor, spritskåpet är fullt av mjölkpaket, äggen ruvas under värmen av sofflampan och det prasslar av spillda flingor under dina fötter. När du sen kommer till affären går du helt enkelt bara din mentala promenad genom vardagsrummet.
Hur man bygger upp sitt minnespalats skiljer sig från person till person, en del konstruerar nya platser men de flesta använder bekanta platser där de kan lagra information för att sedan hämta den när det behövs.
Metoden kan ses som schack, den tar några minuter att lära sig men en livstid att bemästra. Det är därför ingen slump att metoden används flitigt vid stora minnestävlingar som till exempel World Memory Championships.

4. Engagera dina sinnen
Låste du verkligen dörren, släckte ljusen eller drog ut kontakten till plattången? Detta är frågor som de flesta, vissa mer än andra, ställer sig själva dagligen. Det vanligaste tillvägagångssättet att försöka komma underfund med dessa frågor är att tänka tillbaka och försöka återge vad man gjorde, steg för steg – något som är lättare sagt än gjort och som sällan ger önskvärda resultat. Vad man istället kan göra för att slippa oron är att engagera sina sinnen i processen. Om man varje gång luktar på röken efter man släck ett tänt ljus eller om man efter användning slår plattångskontakten i handfatet så det låter blir dessa handlingar mycket enklare att komma ihåg. För ju fler sinnen som aktiveras desto lättare får vi att komma ihåg. Har du problem att komma ihåg om du låser dörren kan du skramla högt med nycklarna efter låsning och även trycka på dem hårt i handen. Ju mer medvetet du utför handlingen, desto mer troligt är det att du kommer att minnas den. Ett annat knep är att göra till en vana att alltid verbalisera handlingen, det vill säga att du när du är klar säger meningen högt: ”Nu slog jag av kaffebryggaren”.

► Läs också: 10 vägar till medveten närvaro

5. Associera
Att glömma namn sekunden efter man hör dem är vanligt, likt en folksjukdom,och en obotlig sådan om du frågar många – men som väl är finns det ett botemedel. Då det visuella minnet hos många är väldigt överrepresenterat är det en bra idé att istället för att försöka nöta in namnet på någon utan att göra någon större association istället försöka förknippa personen med en bild. Träffar du en kvinna vid namnet Marianne kan det vara så enkelt som att tänka på en Marianne-godisbit – till exempel. Heter personen i fråga något som inte är så bildligt kan du istället koda namnet på en mer grundläggande nivå. Försök då istället förknippa namnet med en egenskap. Roger kan till exempel vara väldigt rakryggad, en väldigt militär egenskap. Inom den amerikanska militären svarar man ofta med ”Roger that”.

Oavsett om du vill förbättra ditt minne som förberedelse för högskoleprovet, har kollat för många casinofilmer och vill lära dig räkna kort eller om du helt enkelt vill förenkla din vardag, bör dessa metoder kunna hjälpa dig en bra bit på traven.

Läs också: Dåligt minne? Börja styrketräna!

Av Pontus Jonasson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Isabella_Ljunggren

Så fick Isabelle hjälp mot sina torra ögon

Övrigt

När Isabelle Ljunggren gick i sexan fick hon problem med torra ögon. Så småningom blev slemhinnorna i näsan och munnen lika torra och inget hjälpte. Men för drygt ett halvår sedan föreslog Isabelles mamma att hon skulle prova ett kosttillskott med havtornsolja som lindrar problem torra slemhinnor. Idag är problemen helt borta.

martin fransson hjärna

Hjärnklok skola med kiropraktor Martin Fransson

Naturlig hälsa

I en serie lektioner och filmsekvenser med övningar utformade speciellt för Kureras läsare går kiropraktorn Martin Fransson igenom hjärnan. Vi får lära oss hur hjärnans olika delar har utvecklats genom människosläktets historia, hur de är uppbyggda, hur de fungerar och vad de behöver för att utvecklas och samverka på bästa sätt. Övningarna lägger en grund för att vi skall kunna må bra och vara på topp genom livets olika skeden enligt Martin.

manniskor som hjalper varandra

Stressexperten: ”Se det goda i andra”

Mental hälsa

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del sju förklarar Karin fördelarna med att se det goda i människor runt omkring oss.

Badrumsskåpets 4 värsta bovar

Hud

Köper du samma produkter gammal vana utan att fundera på innehållet? Då är du inte ensam. Men vissa av våra vanligaste hud- och skönhetsprodukter är riktiga miljöbovar. Vi listar fyra vanliga produkter med tveksamt innehåll och vad du kan byta ut dem till.

torskrullar_med_mangosalsa

Torskrullar med mangosalsa

Recept

Ceviche är en populär rätt men alla äter inte rå fisk, då är denna rätt ett bra alternativ. Smakerna av mango, koriander, lime och chili möts i denna goda torskrätt som serveras med wokad brysselkål.

kvinna håller i burk med omega-3

Svensk certifiering för säkra kosttillskott

Allmänt

Svensk Egenvård är en oberoende branschorganisation som har utformat CFSC, en unikt anpassad certifiering för producenter av kosttillskott. Certifieringen syftar bland annat till att säkerställa att producenter följer rådande lagstiftning och har ett kvalitetsarbete som borgar för att kosttillskotten är säkra att använda. Det nu 30-åriga hälsokostföretaget Great Earth är ett av de svenska företag som nyligen erhållit certifieringen igen.

Het krydda satte fart förbränningen

Hälsa

Jennie Rundquist har tränat fotboll, innebandy och ishockey på elitnivå. Hon har nästan alltid varit i god form men efter två graviditeter och en knäoperation ville de extra kilona hon gått upp inte försvinna hur mycket hon än tränade. Ett tillskott med chili och grönt te fick fart på förbränningen och då började det äntligen hända något med Jennies vikt.

karin björkegren jones

Så sätter du fart på lymfsystemet

Naturlig hälsa

Lymfsystemet är ett av kroppens största system, men trots forskning är det tämligen förbisett och vi vet fortfarande väldigt lite om hur vi tar hand om det på bästa sätt, skriver Karin Björkegren Jones i sin nya bok ”Omstart för en starkare, renare och friskare kropp”.

paraply

Låt inte glädjen regna bort

Krönikan

I sin första krönika på Kurera skriver Tia Jumbe om vikten av att inte låta upplevelsen av glädje bero på yttre omständigheter. När vi går in i hösten är det många som blir håglösa men vi kan vända på steken och se regnet som den gåva det är för natur och växtlighet och njuta av att mysa hemma i stugvärmen istället.

sallad kosttillskott och joggingskor

Näringsterapeutens tips för ett starkt immunförsvar

Naturlig hälsa

Maria Hellström, näringsterapeut och verksam på Sterafens sjukhus, tipsar om tre vägar till ett starkare immunförsvar. Grundpelarna i ett starkt immunförsvar utgörs av allsidig träning som  tillåter återhämtning och nedvarvning, näringstillskott för säkerställa att kroppen har alla byggstenar att samt en inflammatorisk ekologiska kost fylld med bra protein, fetter och antioxidanter.

EU-dom ger vaccin skulden för MS

Politik

Nyligen fattade EU-domstolen beslut i ett mål som innebär att sjukdom som uppkommit nära i tiden efter en vaccination kan anses bero på vaccinationen. Detta även om det saknas vetenskapliga belägg för en sådan koppling, rapporterar Läkemedelsvärlden. Domen kan bli vägledande för liknande fall.

Mikrofasta förbättrar din hälsa

Hälsa

Att fasta längre perioder kan vara jobbigt, men att köra en mikrofasta varje dygn är relativt lätt och kan ge en rad positiva effekter på hälsan. Till exempel är det bra för hjärta och kärl, för ditt blodsocker och om du har svårt att gå ner i vikt så får du med allra största säkerhet effekt ganska snabbt.

Martina Johansson

”Biggest loserdieten är direkt skadlig”

Kurera debatt

Att svälta sig på en fettfattig kost samtidigt som man unnar sig små mängder godis och tränar hårt är inte ett bra recept för vare sig viktnedgång eller hållbar hälsa, tvärtom kan det ge men för livet menar Martina Johansson,, medicinteknisk ingenjör, biohacker och kvinnan bakom en av Sveriges mest populära hälsobloggar.

majssoppa och marinerade b;nor

Med kärlek till het chili

Recept

Med en meny bestående av marinerade bönor och kryddig majssoppa blir njutningen total för den som älskar denna heta krydda. Serveras tillsammans eller var för sig, som förrätt eller tillbehör.

arg man

Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”

Mental hälsa

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del sex lär Karin oss hur vi kan kontrollera vår ilska.

prästen olle carlsson

Vikten av att mota Olle i grind

Mental hälsa

Att försöka undvika livskriser är kanske lika omöjligt som det är slöseri med tid men vi kan göra mycket för att bygga upp vår motståndskraft och slippa det brutala uppvaknande som det många gånger kan vara att stå öga mot öga med våra tillkortakommanden och tvingas inse vilka konsekvenser våra handlingar och beteenden haft för oss själva och andra. Ett sätt är att börja syna oss själva lite närmre i sömmarna innan livet tvingar oss till det menar prästen Olle Carlsson.

Så fick Fanny bra blodvärde utan magproblem

Naturlig hälsa

Var tredje kvinna i fertil ålder lider av järnbrist och under en graviditet är det vanligt att blodvärdet försämras. Fanny Westberg, 27 år, fick järntabletter när hennes hemoglobinvärde blev lågt. Men hennes mage klarade inte de starka tabletterna. Lösningen blev ett järntillskott i flytande form.

Leila på bryggan

Leilas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Leila Söderholm var 38 år och trebarnsmamma när hon fick hon veta att hon hade tjocktarmscancer. Fem år efter cancerbeskedet friskförklarades Leila och i dag är hennes jobb som tränare och föreläsare än mer viktigt eftersom hon brinner för hälsa och välmående och vill inspirera andra till ett sunt och friskt liv. Här tipsar Leila om tio av sina bästa hälsovinster för ett friskt och hälsosamt liv. 

Leila på bryggan

Leila: ”Jag lovade att uppfylla mina drömmar”

Hälsa

Leila Söderholm var 38 år och trebarnsmamma när hon fick hon veta att hon hade tjocktarmscancer. Efter att chocken lagt sig bestämde hon sig för att vara i toppform inför operationen. I dag är Leila friskförklarad och hon brinner för att inspirera andra till god hälsa. En dröm hon har förverkligat är en årlig träningsresa till Dubai.

bob hansson

Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Krönikan

Det sprider sig en epidemi över Europa just nu. Varje minut är det någon som insjuknar, varje vecka sjukskrivs tusentals och vissa av dem, kommer aldrig helt återhämta sig. Epidemin överförs inte av bakterier eller virus. Den överförs av samhällets förväntan på individen. Förväntan på prestation. Epidemin bär olika namn, som ofta inleds med samma ord: utmattning.

Hår

Tips för naturligt friskt hår

Skönhet

Går det verkligen att få håret rent och fräscht på naturlig väg? I boken "Boosta hud & hår med naturens näringsbomber", tipsar Tia Jumbe om olika sätt att rengöra, återfukta och boosta håret på ett naturligt sätt som inte belastar vare sig natur eller kropp i onödan.

Ulrika Hoffer – med ett smart förhållande till mat

Hälsoprofilerna berättar

Det var barnen som förde journalisten Ulrika Hoffer in på hälsans område. Hon har sedan dess givit ut ett antal kokböcker och kan numera även kalla sig kokboksförfattre och kostrådgivare. Med boken "Råsmart familj" delade hon med sig av de recept och förändringar som hjälpt hennes familj. i höst kommer boken ut i en omarbetad version under namnet "Matsmart familj".

vattenkran

Fragment av plast funna i dricksvatten

Eko/miljö

Små plastfibrer har återfunnits i kranvattnet världen over. En undersökning visar att mikroskopiskta plastpartiklar återfanns i 83 procent av de vattenprover som gjordes. Forskare manar nu till att hälsoriskerna bör utredas omgående.