Förebygg och bota semestermage | Kurera.se

Förebygg och bota semestermage

Nya frukostvanor, sena grillmiddagar, glass och fika...
Det brukar vara magen som tar stryk när vi reser och byter både mathålling och miljö – och därmed bakterieflora.
Få saker kan förstöra en semester så mycket som ont i magen. Här är tipsen för dig som vill ge magen en lugn sommar.

Att grilla och njuta av goda drycker och härlig glass är festligt, men kan också ge besvär med halsbränna, matsmältning, magknip och orolig mage. Men det finns mycket du kan göra för att både förebygga och hjälpa magen när problemet redan har uppstått.

Matsmältningen börjar redan i munnen. När maten tuggas blandas den med enzymrik saliv. Sedan fortsätter nedbrytningen i magsäcken med hjälp av den sura magsaften. Saltsyra och enzymer oskadliggör bakterier och gör det möjligt för kroppen att ta upp för vitamin B12.
Tunntarmen är nästa anhalt där det i tolvfingertarmen tillförs ämnen från lever, gallblåsa och bukspottskörtel som möjliggör ytterligare nedbrytning och näringsupptag.
Tjocktarmen tar vid där tunntarmen slutar och matsmältningen avslutas i ändtarmen.

Förbygg med goda bakterier
Mjölksyrebakterier hjälper kroppen att balansera den egna bakteriefloran och främjar en normal matsmältning. De goda bakterierna är goda vänner att ha med på resan helt enkelt.
En hålla balansen i tarmens bakterier har visat sig vara viktigare än man tidigare trott, särskilt för att hjälpa kroppen att hålla motståndskraften mot främmande bakterier.
Börja gärna stärka upp magens egna försvar i god tid redan innan du reser utomlands så minskar du risken att drabbas av turistmage.

 

LÄS OCKSÅ: Så slipper du problem med matsmältningen 

Känsliga magar
Upp till 15 procent av befolkningen räknar man med lider av det ofarliga men ofta väldigt besvärliga tillståndet IBS, irritable bowel syndrome. Många har en överkänslighet i tarmen, och upplever gaser som smärtsamma.
Det finns inget botemedel mot IBS idag, däremot står det klart att en del av de drabbade har störd bakterieflora i tarmen. Tillskott med probiotiska bakterier påverkar tarmfloran så att den blir mer lik en frisk persons tarmflora och lindrar därmed symtom som smärtor, förstoppning och gaser. Detta bekräftas av en lång rad granskade studier.

LÄS OCKSÅ: Enzymer – för en fungerande matsmältning och bättre hälsa

Halsbränna och ballongmage?
När det magonda redan är ett faktum och halsbrännan, ballongmagen, magknipet – eller till och med matförgiftning och kräkningar och diarré – är ett faktum, då behöver vi akut hjälp.
Kiselgel kan ge just det. Gelen binder gaser och retande substanser i mag-tarmsystemet och skyddar magens och tarmens slemhinnor vilket har positiv effekt på flera typer av mag-tarmproblem.
Eftersom den är skonsam och verkar lokalt i magen kan kiselgel användas både vid akuta och kroniska problem, för tillfällig och långvarig behandling. Den är inte heller vanebildande för tarmarna, vilket gör att den kan användas även för att behandla barn.
Syranivåerna i magsäcken sänks inte av kiselgel på samma sätt som av läkemedel. Det innebär att mat fortfarande sönderdelas på ett normalt sätt i magen och näringsämnen kan tas upp i tarmen.

LÄS OCKSÅ: Magkatarren försvann med kisel 

Är det stopp?
Förstoppning är väldigt obehagligt för den som drabbas och ofta behöver problemet avhjälpas snabbt.
Att kombinera fiberrika frukter som fikon, rabarber, dadlar och tamarind, hjälper tarmrörelserna att komma igång och ser till att magen jobbar på som den ska. Livsmedel med vitt mjöl så som vitt bröd och pasta, ris, te samt blåbär hör däremot till det du bör undvika för att slippa förstoppning.
Frukt och fibrer finns som tuggtärningar eller tabletter och inom sex till åtta timmar brukar de ha effekt på en trög mage. Fiberrika frukter för att motverka förstoppning riskerar inte heller att bli vanebildande för tarmen så som många läkemedel blir.
Det funkar ofta bra att äta tuggtärningarna på kvällen och låta magen jobba över natten. I den bästa av världar vaknar man nästa morgon med fungerande avföring.

Av Johanna Gustafsson 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.

Annelis kolesterolvärden sjönk med lagrad vitlök

Hälsa

Redan för 15 år sedan fick Anneli Bygg, 65 år, reda på att hon hade lite för höga kolesterolvärden. Hon ordinerades statiner av sin läkare, men biverkningarna blev kraftiga så Anneli ville inte fortsätta med medicinen. Med hjälp av lagrad vitlök har hennes kolesterolvärden blivit betydligt bättre.

Micke Gunnarsson: “Jag är inte min kropp”

Krönikan

Handen på hjärtat hur skulle det se ut om du skötte en hund som du sköter om dig själv? Kan insikten att vi inte är våra kroppar göra att vi tar bättre hand om dem? Jo, det menar Micke Gunnarsson, föreläsare och workshopledare, som tack vare det tankesättet tar bättre hand om sig än någonsin tidigare. 

 

“Hemundervisning – ett välbehövligt alternativ till skolan”

Gravid/barn

Sverige är ett av de länder i världen där det är svårast att få hemundervisa sina barn, ett strängt regelverk gör det i princip omöjligt och de som vill välja det alternativet ser sig tvingade att lämna landet. Många är skeptiska mot hemskolning men långt ifrån alla. Kurera har växlat några ord med den New Yorkbaserade svensken Jens Peter de Pedro som lobbar för en större pedagogisk mångfald.