Kärnfamilj sitter och snyter sig i säng

Förkyld? Här är tipsen som hjälper

Förkylningar och influensor orsakar mer frånvaro från jobb och skola än någon annan sjukdom vintertid.
Men man behöver inte bli sjuk – och har man ändå blivit det finns det sätt att förkorta sjukdomsperioden.
Här är knepen som håller er osnoriga och friska.

Visste du att det är normalt för ett barn att ha minst åtta förkylningar per år och att de flesta tar 5-7 dagar på sig att tillfriskna? Små barn är särskilt benägna att bli hostiga och förkylda eftersom de ännu inte hunnit bygga upp immunitet mot de många virus som ligger bakom infektionerna.
En vuxen får i snitt två förkylningar per år och mellan två och femton procent av Sveriges befolkning får säsongsinfluensa.
Här är tipsen som hjälper.

► Läs också: Allt du behöver veta om förkylningar

Probiotika

Ungefär 75 procent av vårt immunförsvar styrs från vårt tarm- och magsystem, vilket gör att kvaliteten på vår tarmflora är av yttersta vikt för vår hälsa.
I tarmen finns fler än 500 olika arter av bakterier. Totalt finns tio gånger fler bakterier i tarmen än det finns celler i hela din kropp. Förr förstod man inte vilken avgörande roll magen spelar för hälsan men det har på senare tid blivit vetenskapligt klargjort. Att hjälpa vår tarmflora genom att tillföra oss nyttiga bakterier kan därför göra mycket för vårt immunförsvar, menar experter idag.
Probiotika - det vill säga tillskott med nyttiga bakterier - kan dessutom avvärja förkylningar, visar en ny brittisk studie. Studien visade att barn som dagligen fick probiotika mer sällan blev sjuka och när de väl blev sjuka fick de mildare symtom och kortare sjukdomsperiod.

Uppskattade probiotikaprodukter finns bland annat från Holistic (Lactovitalis Pro), Great Earth (Ultra Duo Dophilus), Bringwell (Probifrisk) och Baltex (Lactiplus). För barn finns till exempel Lactovitalis Kids från Holistic (mjölksyrebakterier kombinerat med vitamin C och zink) eller Ultraflora Kids från Alpha Plus (mjölksyrabakterier och D-vitamin).

 

► Läs också: Barn som får probiotika har kortare sjukdomsperioder

Vitlök

Historiskt sett har vitlök använts flitigt som skydd mot infektioner. På senare år har man förstått att många av dess goda egenskaper beror på svavelämnet allicin som ger vitlöken dess starka lukt. Allicinet är vitlökens skydd mot skadedjur och det hjälper även oss människor. Att äta vitlök ses som ett mycket effektivt sätt att hålla virus och bakterier på avstånd och man har sett att såväl antalet förkylningssymtom som sjukdagar minskar vid intag av vitlökstillskott. När man äter vitlök som tillskott är lagrad vitlök att föredra eftersom det är svårt att tillverka effektiva kosttillskott på färsk vitlök på grund av att allicinet är flyktigt och bryts ner snabbt i magsäcken. I Japan började man därför att lagra vitlök. Den tekniken kombinerades med västerländsk vetenskap och resultatet blev AGE, eller Aged Garlic Extract. I Sverige finns det välstuderade AGE-tillskottet Kyolic, som är ett kallextraherat vitlöksextrakt från Kalifornien som visat sig mycket effektivt.

Vitlök kan intas under långa perioder i förebyggande syfte eller som en intensivkur vid sjukdom.

► Läs också: Krydda din hälsa med lagrad vitlök

Echinacea

Medicinalväxten echinacea (röd solhatt) är ett knep vars effekt många gånger om bevisats i forskning. Flera mätvärden i immunsystemet regleras vid intag av echinacea, som är direkt virushämmande och även har förebyggande effekt.
2012 genomfördes världens största echinacea-studie, ledd av Professor Eccles vid Common Cold Center i Cardiff, England. Då kunde man se att Echinaforce både minskar risken för att få en infektion och lindrar dess symtom. Under fyra månader fick 775 testpersoner 40 droppar Echinaforce tre gånger dagligen. Infektionsrisken halverades.
Ska helst tas direkt när du känner av de första symtomen.

För den som tycker illa om smaken kan röd solhatt i sprayform (Echinaforce Comp munhålespray) vara ett bra alternativ. Echinaforce är färskt extraherad echinacea som har visat sig ha en bred effekt på alla vanliga förkylnings- och influensavirus.

► Läs också: Echinacea – en räddare i förkylningstider

Kan Jang

Ett traditionellt växtbaserat läkemedel som lindrar symtom vid förkylning.
Bör tas så snart som möjligt efter att de fösta symtomen uppträtt. Ska inte användas längre period än tio dagar per tillfälle - men lindrar effektivt.
En ny studie på Kan Jang visar att medlet lindrar hosta och halsirritation hos personer med övre luftvägsinfektion snabbare och effektivare än både placebo och och läkemedelssubstansen Bromhexin, som ofta ingår i hostmediciner.

 

Läs också: Studie: Växtläkemedel lindrar förkylning snabbare än Bromhexin

Zink

Ät extra zink när du är förkyld. Zink har av Cochrane-institutet lyfts fram som den hittills mest lovande behandlingen vid förkylning, både som förebyggande behandling och vid akuta tillstånd. Mineralet stärker immunförsvaret och flera studier visar att låga värden gör att man både lättare blir förkyld och tar längre tid på sig att tillfriskna.
Efter att ha tittat igenom åratal av medicinsk forskning, kan forskare nu visa att mineralet zink kan påskynda en förkylning så den går över fortare. Deras studie visar att personer som tog zinktabletter blev av med sin förkylning i genomsnitt en till två dagar före de patienter som inte åt zinktabletter.

Hur mycket?
Zink har viktiga virusdödande egenskaper och ska vid insjuknande tas i doser om 30-60 milligram medan det i förebyggande syfte räcker med 20-50 milligram.

► Läs också: Ny forskning: Zink ÄR förkylningarnas botemedel

C-vitamin

C-vitaminet var superhett på 1980-talet men sedan dess har det varit förvånansvärt tyst om detta fantastiska vitamin. Nu börjar det dock så sakteligen att uppmärksammas igen, vilket inte är en sekund för tidigt.
C-vitaminet gör mycket nytta i våra kroppen men inte minst förebygger, förkortar och mildrar det förkylningar - och verkar immunförsvarsstärkande.
Vid både C- och D-vitaminbrist är nedsatt immunförsvar ett av de vanligaste symtomen.

Hur mycket?
I förkylningstider är C-vitamin i doser om minst 500 milligram (men gärna 1000-3000 milligram) dagligen att rekommendera för att undvika eller förkorta sjukdomsperioden, samt för att lindra förkylningssymtomen.
Ät gärna C-vitamintillskott men undvik brustablettformen.

► Läs också: Vad alla borde veta om C-vitamin

 

D-vitamin

D-vitamin gör mycket men inte minst reglerar det vårt immunförsvar och ger ökat skydd vid förkylning och influensa.
D-vitamin är ett vitamin många lider brist på utan att veta om det, vilket kan få många negativa konsekvenser för hälsan.
Nordbors egna D-vitaminproduktion minskar med minst 80 procent under vinterhalvåret – men tillskott kan vara behövligt året om.

Hur mycket?
Intag av 50-75 µg D-vitamin dagligen under vinterhalvåret har i studier visat sig ge ett mycket bra skydd mot förkylningar och influensa.

Bra att veta
D-vitamin anges antingen i mikrogram (µg) eller i Internationella Enheter (IE). Du kan omvandla µg till IE genom att multiplicera med 40. 25 µg är samma som 1000 IE.

► Läs också: D-vitamin kan bromsa luftvägsinfektioner

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här kan du lämna in dina överblivna läkemedel

Eko/miljö

Har du överblivna läkemedel hemma? Ta en sväng förbi apoteket och lämna in dem. Varje år blir cirka 15 000 ton läkemedel över och ungefär 250 ton av dessa hamnar i hushållssoporna och i avloppet – skadar miljön. Våra svenska reningsverk är från början inte byggda för att rena de lite tyngre läkemedlen. Därför behöver du hjälpa till.

Byt ut kaffet – gör en nyttig kvällsdryck som ger mättnad

Hälsa

För 20 år sedan blev smoothies en hälsosam innedryck. Då gjordes den krämiga drycken mest på frukt och bär. I dag slänger vi ner alla möjliga grönsaker i mixern för att få i oss näringstät mat. En smoothie eller snarare en varm dryck att ersätta kaffe eller te med på kvällen är den populära guld- eller soldrycken. Den ger mättnad samtidigt som den innehåller bland annat kryddor med inflammationshämmande egenskaper. Här får du två olika recept.

Dans ger mer muskler än styrketräning

TRÄNING

Att dansa stärker dina muskler betydligt mer än om du lyfter vikter på gymmet. Det är glada nyheter för dig som inte gillar traditionell styrketräning. Dansträning ger dig också bättre koordination, balans och samverkan med din danspartner skapar inte bara glädje utan din hjärna får arbeta mycket mer än om du upprepar monotona styrkeövningar – och det är bra för minnet.

 

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

 

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

 

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

 

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning