Kärnfamilj sitter och snyter sig i säng

Förkyld? Här är tipsen som hjälper

Förkylningar och influensor orsakar mer frånvaro från jobb och skola än någon annan sjukdom vintertid.
Men man behöver inte bli sjuk – och har man ändå blivit det finns det sätt att förkorta sjukdomsperioden.
Här är knepen som håller er osnoriga och friska.

Visste du att det är normalt för ett barn att ha minst åtta förkylningar per år och att de flesta tar 5-7 dagar på sig att tillfriskna? Små barn är särskilt benägna att bli hostiga och förkylda eftersom de ännu inte hunnit bygga upp immunitet mot de många virus som ligger bakom infektionerna.
En vuxen får i snitt två förkylningar per år och mellan två och femton procent av Sveriges befolkning får säsongsinfluensa.
Här är tipsen som hjälper.

► Läs också: Allt du behöver veta om förkylningar

Probiotika

Ungefär 75 procent av vårt immunförsvar styrs från vårt tarm- och magsystem, vilket gör att kvaliteten på vår tarmflora är av yttersta vikt för vår hälsa.
I tarmen finns fler än 500 olika arter av bakterier. Totalt finns tio gånger fler bakterier i tarmen än det finns celler i hela din kropp. Förr förstod man inte vilken avgörande roll magen spelar för hälsan men det har på senare tid blivit vetenskapligt klargjort. Att hjälpa vår tarmflora genom att tillföra oss nyttiga bakterier kan därför göra mycket för vårt immunförsvar, menar experter idag.
Probiotika - det vill säga tillskott med nyttiga bakterier - kan dessutom avvärja förkylningar, visar en ny brittisk studie. Studien visade att barn som dagligen fick probiotika mer sällan blev sjuka och när de väl blev sjuka fick de mildare symtom och kortare sjukdomsperiod.

Uppskattade probiotikaprodukter finns bland annat från Holistic (Lactovitalis Pro), Great Earth (Ultra Duo Dophilus), Bringwell (Probifrisk) och Baltex (Lactiplus). För barn finns till exempel Lactovitalis Kids från Holistic (mjölksyrebakterier kombinerat med vitamin C och zink) eller Ultraflora Kids från Alpha Plus (mjölksyrabakterier och D-vitamin).

 

► Läs också: Barn som får probiotika har kortare sjukdomsperioder

Vitlök

Historiskt sett har vitlök använts flitigt som skydd mot infektioner. På senare år har man förstått att många av dess goda egenskaper beror på svavelämnet allicin som ger vitlöken dess starka lukt. Allicinet är vitlökens skydd mot skadedjur och det hjälper även oss människor. Att äta vitlök ses som ett mycket effektivt sätt att hålla virus och bakterier på avstånd och man har sett att såväl antalet förkylningssymtom som sjukdagar minskar vid intag av vitlökstillskott. När man äter vitlök som tillskott är lagrad vitlök att föredra eftersom det är svårt att tillverka effektiva kosttillskott på färsk vitlök på grund av att allicinet är flyktigt och bryts ner snabbt i magsäcken. I Japan började man därför att lagra vitlök. Den tekniken kombinerades med västerländsk vetenskap och resultatet blev AGE, eller Aged Garlic Extract. I Sverige finns det välstuderade AGE-tillskottet Kyolic, som är ett kallextraherat vitlöksextrakt från Kalifornien som visat sig mycket effektivt.

Vitlök kan intas under långa perioder i förebyggande syfte eller som en intensivkur vid sjukdom.

► Läs också: Krydda din hälsa med lagrad vitlök

Echinacea

Medicinalväxten echinacea (röd solhatt) är ett knep vars effekt många gånger om bevisats i forskning. Flera mätvärden i immunsystemet regleras vid intag av echinacea, som är direkt virushämmande och även har förebyggande effekt.
2012 genomfördes världens största echinacea-studie, ledd av Professor Eccles vid Common Cold Center i Cardiff, England. Då kunde man se att Echinaforce både minskar risken för att få en infektion och lindrar dess symtom. Under fyra månader fick 775 testpersoner 40 droppar Echinaforce tre gånger dagligen. Infektionsrisken halverades.
Ska helst tas direkt när du känner av de första symtomen.

För den som tycker illa om smaken kan röd solhatt i sprayform (Echinaforce Comp munhålespray) vara ett bra alternativ. Echinaforce är färskt extraherad echinacea som har visat sig ha en bred effekt på alla vanliga förkylnings- och influensavirus.

► Läs också: Echinacea – en räddare i förkylningstider

Kan Jang

Ett traditionellt växtbaserat läkemedel som lindrar symtom vid förkylning.
Bör tas så snart som möjligt efter att de fösta symtomen uppträtt. Ska inte användas längre period än tio dagar per tillfälle - men lindrar effektivt.
En ny studie på Kan Jang visar att medlet lindrar hosta och halsirritation hos personer med övre luftvägsinfektion snabbare och effektivare än både placebo och och läkemedelssubstansen Bromhexin, som ofta ingår i hostmediciner.

 

Läs också: Studie: Växtläkemedel lindrar förkylning snabbare än Bromhexin

Zink

Ät extra zink när du är förkyld. Zink har av Cochrane-institutet lyfts fram som den hittills mest lovande behandlingen vid förkylning, både som förebyggande behandling och vid akuta tillstånd. Mineralet stärker immunförsvaret och flera studier visar att låga värden gör att man både lättare blir förkyld och tar längre tid på sig att tillfriskna.
Efter att ha tittat igenom åratal av medicinsk forskning, kan forskare nu visa att mineralet zink kan påskynda en förkylning så den går över fortare. Deras studie visar att personer som tog zinktabletter blev av med sin förkylning i genomsnitt en till två dagar före de patienter som inte åt zinktabletter.

Hur mycket?
Zink har viktiga virusdödande egenskaper och ska vid insjuknande tas i doser om 30-60 milligram medan det i förebyggande syfte räcker med 20-50 milligram.

► Läs också: Ny forskning: Zink ÄR förkylningarnas botemedel

C-vitamin

C-vitaminet var superhett på 1980-talet men sedan dess har det varit förvånansvärt tyst om detta fantastiska vitamin. Nu börjar det dock så sakteligen att uppmärksammas igen, vilket inte är en sekund för tidigt.
C-vitaminet gör mycket nytta i våra kroppen men inte minst förebygger, förkortar och mildrar det förkylningar - och verkar immunförsvarsstärkande.
Vid både C- och D-vitaminbrist är nedsatt immunförsvar ett av de vanligaste symtomen.

Hur mycket?
I förkylningstider är C-vitamin i doser om minst 500 milligram (men gärna 1000-3000 milligram) dagligen att rekommendera för att undvika eller förkorta sjukdomsperioden, samt för att lindra förkylningssymtomen.
Ät gärna C-vitamintillskott men undvik brustablettformen.

► Läs också: Vad alla borde veta om C-vitamin

 

D-vitamin

D-vitamin gör mycket men inte minst reglerar det vårt immunförsvar och ger ökat skydd vid förkylning och influensa.
D-vitamin är ett vitamin många lider brist på utan att veta om det, vilket kan få många negativa konsekvenser för hälsan.
Nordbors egna D-vitaminproduktion minskar med minst 80 procent under vinterhalvåret – men tillskott kan vara behövligt året om.

Hur mycket?
Intag av 50-75 µg D-vitamin dagligen under vinterhalvåret har i studier visat sig ge ett mycket bra skydd mot förkylningar och influensa.

Bra att veta
D-vitamin anges antingen i mikrogram (µg) eller i Internationella Enheter (IE). Du kan omvandla µg till IE genom att multiplicera med 40. 25 µg är samma som 1000 IE.

► Läs också: D-vitamin kan bromsa luftvägsinfektioner

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.