Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Förkylningstider! Här är 15 knep för att slippa bli sjuk

Tips!

Förebygg med något av dessa fyra virusskyddande produkter från hälsokosten:

Immunosan
Stimulerar makrofager, neutrofiler samt så kallade mördarceller -  det vill säga kroppens immunceller - vilka tar hand om bakterier och virus. Bevisad effekt i kliniska tester.

Sambucol
Fläderbärsextrakt som fäster på viruset som då inte kan ta sig in i cellen och därmed förhindras att föröka sig.

Viraway
Olivbladsextrakt som har en patenterad effekt mot bakterier och virus.

Anti-V
Humussyra som binder virus, bakterier och tungmetaller bildar en blockering så att viruset inte kan fästa till våra celler och därmed inte föröka sig. Studier visar att humussyra kan utgöra ett skydd mot virusinfektioner och även bidra i tillfrisknandet när man redan smittats.

Hösten är i antågande och är en årstid som för de flesta brukar innebära förkylningstider.
Men det finns hopp om att slippa åka dit.
Här är knepen som motar förkylningen vid dörren - eller lindrar dem och får dem att försvinna snabbare - om du ändå skulle drabbas.

En förkylning består av fyra olika faser: Värk och feber, halsont, snuva och nästäppa samt hosta. Symtomen dyker inte alltid upp i den ordningen - men oftast. Och roligare kan man ha.
För att slippa bli förkyld gäller framför allt att ha ett starkt immunförsvar. Det finns några grundläggande superknep att åstadkomma detta. Så här gör du.
► Läs också: Naturlig hjälp mot influensa

15 knep som stärker immunförsvaret naturligt

 

1. Tillräckligt med sömn
En utvilad kropp är en starkare och mer motståndskraftig kropp.

Läs också: 18 bra knep för bättre sömn

2. Mindre stress
Stress drar ner ditt immunförsvar i botten. Sluta stressa! Det tjänar ofta ändå inte mycket till. Ta någon minut då och då under dagen då du ser till att djupandas.

Läs också: Andas bort stresshormonet kortisol och andra gifter

3. Mer motion
En lagom dos motion gör susen för immunförsvaret. Tokträning sänker det. En promenad på ungefär 60 procent av maxpuls är till exempel kanon. Jobba upp en lagom svett.

 

► Läs också: Fysisk aktivitet stimulerar immunförsvaret

4. Renare händer
Handhygien är något man ska vara noga med året om. Virus smittas genom kontakt - både med varandra och sådant som dörrhandtag… Så tvätta händerna ofta!

5. Bra zinknivåer
Mineralet zink är en riktig immunförsvarshöjare - så tillsätt extra zink i förkylningstider.
Låga zinkvärden, vilket är vanligt, gör att man lättare blir förkyld och när man väl drabbats tar det längre tid att tillfriskna.
Zink har av Cochrane-institutet lyfts fram som den hittills mest lovande behandlingen vid förkylning, både som förebyggande behandling och vid akuta tillstånd. Zink har viktiga virusdödande egenskaper och ska vid insjuknande tas i doser om 30-60 milligram medan det i förebyggande syfte räcker med 20-50 milligram.

► Läs också: Därför behöver du zink

6. Bra nivåer av D-vitamin
D är ett enormt viktigt vitamin när det gäller regleringen av vårt immunförsvar - och mycket annat. Brist på D-vitamin är vanligt i Sverige, inte minst under vinterhalvåret, och medför att bland annat immunförsvarets funktioner försämras och kan leda till många sjukdomstillstånd.
För att stärka sitt immunförsvar rekommenderas ett dagligt intag av 2-3000 IE, en dos som i studier visats ge bra skydd mot både förkylningar och influensa. Ät tillskott med vitamin D från september till april - eller året om. Fråga om fler råd på hälsokosten.

► Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

7. Tillskott med C-vitamin
C-vitamin är en stark antioxidant som hjälper oss att undvika eller förkorta sjukperioden samt lindra symtomen.
Detta kraftfulla vitamin är en av de vitaminer kroppen behöver för att immunförsvaret ska fungera. Vår kropp behöver vitaminet för att aktivera och stimulera bildandet av vita blodkroppar, stimulera produktionen av antikroppar och för att ta död på virus.
Genom att ta minst 500 milligram C-vitamin - men gärna 1000-3000 milligram - dagligen hjälper du kroppen att hålla infektionerna borta.

► Läs också: Det visste du inte om C-vitamin

8. Vitlök
Stimulerar immunförsvaret och innehåller allicin, ett naturligt ämne väldigt effektivt mot bakterier och virus.

 

► Läs också: Krydda din hälsa med lagrad vitlök

9. Tillskott med röd solhatt
Medicinalväxten Echinacea har en välstuderad effekt på immunförsvaret.

► Läs också: Echinacea - en räddare i förkylningstider

10. Ät kokosolja
Kokosolja/kokosfett innehåller virusdödande laurinsyra - och är kanon för immunförsvaret.
Blanda till exempel ner kokosfettet i smoothien eller i rawfoodbollarna. Kom ihåg att det är nyttigare om det inte hettats upp. Kokosfettet bör vara kallpressat och ekologisk för störst nyttoeffekt.

► Läs också: Bränn fett - och håll dig frisk - med kokosfett

11. Manukahonung på sked
Honung är en fantastisk huskur. Visst, fortsätt men den i ditt te men se till att även börja ta den sked då och då. Honungen bör inte hettas upp mer än 42 grader om du vill dra nytta av alla dess super powers.

► Läs också: Honungen som är mer effektiv än antibiotika

12. Ät superfoods
Toppa till exempel smoothien eller frukostgröten med superfoods.
Bra exempel på superfoods är nässlor, acaibär, gojibär, mullbär, macapulver, vetegräs, hampapulver, chlorella, spirulina, lucumapulver - vilka alla är proppfulla av antioxidanter och näring.

 

► Läs också: Därför ska du äta nässlor

13. Ät näringsrikt
Antikroppar och försvarsceller byggs upp med hjälp av vitaminer, mineraler, proteiner och fetter och vid näringsbrist fungerar inte immunförsvaret optimalt eller inte alls.
Så underskatta inte möjligheten att boosta försvaret med näring. Ät mycket grönt, mindre kött och undvik socker - så mycket du bara kan. Visste du att cellerna i din kropp, om du äter något näringsrikt samtidigt som du äter socker, kommer att prioritera att ta upp sockret framför näringen - vilket bryter ner ditt immunförsvar?

 Läs också: Ät dig friskare med supermat

14. Tillsätt din tarm nyttiga bakterier - ät probiotika
Cirka 75 procent av vårt immunförsvar sitter i tarmen och en väl balanserad tarmflora är ett måste för ett fungerande immunförsvar. Probiotiska bakterier kan och bör tillföras dagligen för att förebygga sjukdom. Vid mer akuta tillstånd, som till exempel kräkningar, diarréer och vid antibiotikabehandling, bör dagsdosen höjas.
I tarmen finns mer än 500 olika arter av bakterier. Totalt finns 10 gånger fler bakterier i tarmen än det finns celler i hela din kropp.
Mjölksyrebakterier hör till gruppen ”snälla” tarmbakterier. Dessa håller inte bara sjukdomsframkallande bakterier på en låg nivå utan producerar också näringsämnen vi annars inte kan tillgodogöra oss.
Exempel på bra preparat är till exempel: LactoVitalis, Ultra Duo Dophilus, Probi Mage och Probi Frisk.

Läs också: Barn som får probiotika är mindre benägna att bli sjuka

15. Fläder
Fläderbär har länge använts mot så väl influensa som förkylning, framförallt vid symtom som hosta och infektion i övre luftvägarna. Många vetenskapliga studier har bekräftat de goda effekterna vid behandling av just nämnda symtom.
Vid första tecknen på förkylning eller influensa ska extrakt av fläder tas - med effekten att insjuknandet bromsas och sjukdomstiden kortas. Fläderextrakt finns bland annat i naturpreparatet Sinupret.

Av Isabelle G Hedander

 


Tips!

Förebygg med något av dessa fyra virusskyddande produkter från hälsokosten:

Immunosan
Stimulerar makrofager, neutrofiler samt så kallade mördarceller -  det vill säga kroppens immunceller - vilka tar hand om bakterier och virus. Bevisad effekt i kliniska tester.

Sambucol
Fläderbärsextrakt som fäster på viruset som då inte kan ta sig in i cellen och därmed förhindras att föröka sig.

Viraway
Olivbladsextrakt som har en patenterad effekt mot bakterier och virus.

Anti-V
Humussyra som binder virus, bakterier och tungmetaller bildar en blockering så att viruset inte kan fästa till våra celler och därmed inte föröka sig. Studier visar att humussyra kan utgöra ett skydd mot virusinfektioner och även bidra i tillfrisknandet när man redan smittats.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

 

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Hjärnblödningen fick mig att omvärdera livet”  

Intervju

Hon är ett levande bevis på hur ohälsa kan vändas till hälsa. Efter en svår hjärnblödning i ungdomen har Zarah Öberg tagit sig tillbaka till livet – som hon viger helt till att förmedla kunskap och hjälpa människor till bättre hälsa ur ett holistiskt perspektiv. Hon vill ständigt utvecklas och lära nytt och brinner extra starkt för barn, djur och natur.