Förkylningstider! Här är 15 knep för att slippa bli sjuk

Tips!

Förebygg med något av dessa fyra virusskyddande produkter från hälsokosten:

Immunosan
Stimulerar makrofager, neutrofiler samt så kallade mördarceller -  det vill säga kroppens immunceller - vilka tar hand om bakterier och virus. Bevisad effekt i kliniska tester.

Sambucol
Fläderbärsextrakt som fäster på viruset som då inte kan ta sig in i cellen och därmed förhindras att föröka sig.

Viraway
Olivbladsextrakt som har en patenterad effekt mot bakterier och virus.

Anti-V
Humussyra som binder virus, bakterier och tungmetaller bildar en blockering så att viruset inte kan fästa till våra celler och därmed inte föröka sig. Studier visar att humussyra kan utgöra ett skydd mot virusinfektioner och även bidra i tillfrisknandet när man redan smittats.

Hösten är i antågande och är en årstid som för de flesta brukar innebära förkylningstider.
Men det finns hopp om att slippa åka dit.
Här är knepen som motar förkylningen vid dörren - eller lindrar dem och får dem att försvinna snabbare - om du ändå skulle drabbas.

En förkylning består av fyra olika faser: Värk och feber, halsont, snuva och nästäppa samt hosta. Symtomen dyker inte alltid upp i den ordningen - men oftast. Och roligare kan man ha.
För att slippa bli förkyld gäller framför allt att ha ett starkt immunförsvar. Det finns några grundläggande superknep att åstadkomma detta. Så här gör du.
► Läs också: Naturlig hjälp mot influensa

15 knep som stärker immunförsvaret naturligt

 

1. Tillräckligt med sömn
En utvilad kropp är en starkare och mer motståndskraftig kropp.

Läs också: 18 bra knep för bättre sömn

2. Mindre stress
Stress drar ner ditt immunförsvar i botten. Sluta stressa! Det tjänar ofta ändå inte mycket till. Ta någon minut då och då under dagen då du ser till att djupandas.

Läs också: Andas bort stresshormonet kortisol och andra gifter

3. Mer motion
En lagom dos motion gör susen för immunförsvaret. Tokträning sänker det. En promenad på ungefär 60 procent av maxpuls är till exempel kanon. Jobba upp en lagom svett.

 

► Läs också: Fysisk aktivitet stimulerar immunförsvaret

4. Renare händer
Handhygien är något man ska vara noga med året om. Virus smittas genom kontakt - både med varandra och sådant som dörrhandtag… Så tvätta händerna ofta!

5. Bra zinknivåer
Mineralet zink är en riktig immunförsvarshöjare - så tillsätt extra zink i förkylningstider.
Låga zinkvärden, vilket är vanligt, gör att man lättare blir förkyld och när man väl drabbats tar det längre tid att tillfriskna.
Zink har av Cochrane-institutet lyfts fram som den hittills mest lovande behandlingen vid förkylning, både som förebyggande behandling och vid akuta tillstånd. Zink har viktiga virusdödande egenskaper och ska vid insjuknande tas i doser om 30-60 milligram medan det i förebyggande syfte räcker med 20-50 milligram.

► Läs också: Därför behöver du zink

6. Bra nivåer av D-vitamin
D är ett enormt viktigt vitamin när det gäller regleringen av vårt immunförsvar - och mycket annat. Brist på D-vitamin är vanligt i Sverige, inte minst under vinterhalvåret, och medför att bland annat immunförsvarets funktioner försämras och kan leda till många sjukdomstillstånd.
För att stärka sitt immunförsvar rekommenderas ett dagligt intag av 2-3000 IE, en dos som i studier visats ge bra skydd mot både förkylningar och influensa. Ät tillskott med vitamin D från september till april - eller året om. Fråga om fler råd på hälsokosten.

► Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

7. Tillskott med C-vitamin
C-vitamin är en stark antioxidant som hjälper oss att undvika eller förkorta sjukperioden samt lindra symtomen.
Detta kraftfulla vitamin är en av de vitaminer kroppen behöver för att immunförsvaret ska fungera. Vår kropp behöver vitaminet för att aktivera och stimulera bildandet av vita blodkroppar, stimulera produktionen av antikroppar och för att ta död på virus.
Genom att ta minst 500 milligram C-vitamin - men gärna 1000-3000 milligram - dagligen hjälper du kroppen att hålla infektionerna borta.

► Läs också: Det visste du inte om C-vitamin

8. Vitlök
Stimulerar immunförsvaret och innehåller allicin, ett naturligt ämne väldigt effektivt mot bakterier och virus.

 

► Läs också: Krydda din hälsa med lagrad vitlök

9. Tillskott med röd solhatt
Medicinalväxten Echinacea har en välstuderad effekt på immunförsvaret.

► Läs också: Echinacea - en räddare i förkylningstider

10. Ät kokosolja
Kokosolja/kokosfett innehåller virusdödande laurinsyra - och är kanon för immunförsvaret.
Blanda till exempel ner kokosfettet i smoothien eller i rawfoodbollarna. Kom ihåg att det är nyttigare om det inte hettats upp. Kokosfettet bör vara kallpressat och ekologisk för störst nyttoeffekt.

► Läs också: Bränn fett - och håll dig frisk - med kokosfett

11. Manukahonung på sked
Honung är en fantastisk huskur. Visst, fortsätt men den i ditt te men se till att även börja ta den sked då och då. Honungen bör inte hettas upp mer än 42 grader om du vill dra nytta av alla dess super powers.

► Läs också: Honungen som är mer effektiv än antibiotika

12. Ät superfoods
Toppa till exempel smoothien eller frukostgröten med superfoods.
Bra exempel på superfoods är nässlor, acaibär, gojibär, mullbär, macapulver, vetegräs, hampapulver, chlorella, spirulina, lucumapulver - vilka alla är proppfulla av antioxidanter och näring.

 

► Läs också: Därför ska du äta nässlor

13. Ät näringsrikt
Antikroppar och försvarsceller byggs upp med hjälp av vitaminer, mineraler, proteiner och fetter och vid näringsbrist fungerar inte immunförsvaret optimalt eller inte alls.
Så underskatta inte möjligheten att boosta försvaret med näring. Ät mycket grönt, mindre kött och undvik socker - så mycket du bara kan. Visste du att cellerna i din kropp, om du äter något näringsrikt samtidigt som du äter socker, kommer att prioritera att ta upp sockret framför näringen - vilket bryter ner ditt immunförsvar?

 Läs också: Ät dig friskare med supermat

14. Tillsätt din tarm nyttiga bakterier - ät probiotika
Cirka 75 procent av vårt immunförsvar sitter i tarmen och en väl balanserad tarmflora är ett måste för ett fungerande immunförsvar. Probiotiska bakterier kan och bör tillföras dagligen för att förebygga sjukdom. Vid mer akuta tillstånd, som till exempel kräkningar, diarréer och vid antibiotikabehandling, bör dagsdosen höjas.
I tarmen finns mer än 500 olika arter av bakterier. Totalt finns 10 gånger fler bakterier i tarmen än det finns celler i hela din kropp.
Mjölksyrebakterier hör till gruppen ”snälla” tarmbakterier. Dessa håller inte bara sjukdomsframkallande bakterier på en låg nivå utan producerar också näringsämnen vi annars inte kan tillgodogöra oss.
Exempel på bra preparat är till exempel: LactoVitalis, Ultra Duo Dophilus, Probi Mage och Probi Frisk.

Läs också: Barn som får probiotika är mindre benägna att bli sjuka

15. Fläder
Fläderbär har länge använts mot så väl influensa som förkylning, framförallt vid symtom som hosta och infektion i övre luftvägarna. Många vetenskapliga studier har bekräftat de goda effekterna vid behandling av just nämnda symtom.
Vid första tecknen på förkylning eller influensa ska extrakt av fläder tas - med effekten att insjuknandet bromsas och sjukdomstiden kortas. Fläderextrakt finns bland annat i naturpreparatet Sinupret.

Av Isabelle G Hedander

 


Tips!

Förebygg med något av dessa fyra virusskyddande produkter från hälsokosten:

Immunosan
Stimulerar makrofager, neutrofiler samt så kallade mördarceller -  det vill säga kroppens immunceller - vilka tar hand om bakterier och virus. Bevisad effekt i kliniska tester.

Sambucol
Fläderbärsextrakt som fäster på viruset som då inte kan ta sig in i cellen och därmed förhindras att föröka sig.

Viraway
Olivbladsextrakt som har en patenterad effekt mot bakterier och virus.

Anti-V
Humussyra som binder virus, bakterier och tungmetaller bildar en blockering så att viruset inte kan fästa till våra celler och därmed inte föröka sig. Studier visar att humussyra kan utgöra ett skydd mot virusinfektioner och även bidra i tillfrisknandet när man redan smittats.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

 

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

 

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.

 

KBT på nätet hjälper deprimerade hjärtpatienter

Mental hälsa

Det hör inte till ovanligheterna att hjärtpatienter drabbas av depression. Nu har forskare vid Linköpings universitet utvecklat en behandling mot depression som riktar sig till hjärtsjuka. Resultaten visar att hjärtsjuka som genomgick internetterapi för sin depression blev mindre nedstämda och fick bättre livskvalitet.

“Vården måste bli bättre på att ta hand om patienter med Addisons sjukdom”

Kurera debatt

Med bättre kunskap om kortisolbrist bland husläkare och på sjukhus skulle patienter med diagnosen Addisons sjukdom kunna leva ett betydligt enklare och friskare liv. De skulle få hjälp med vardagliga besvär på sin vårdcentral, snabbare akut hjälp och dessutom kunna gå på rutinkontroller oftare. Det skriver Eva Rafner, ordförande i Svenska Addisonföreningen i denna debattartikel, där hon efterlyser större kunskap inom primärvården. Förbundet gav nyligen ut boken ”Ständigt på vakt”, om föräldrar till barn med kortisolbrist".