Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Att vi svenskar sitter alldeles för mycket, är ingen nyhet. De allra flesta av oss har skrivbordsjobb, vi åker bil eller tar oss med kommunala färdmedel till jobbet och visst tränar många någon gång i veckan. Men studier har visat att även om du tar en löprunda två-tre gånger i veckan eller svettas på gym så kan ett stillasittande jobb där du inte reser dig upp på flera timmar ändå påverka hälsan.

LÄS OCKSÅ: Alla kan styrketräna

Prioritera vardagsmotionen

Livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellénius, som var först med att ordinera fysisk aktivitet på recept, och det var redan på 1980-talet, menar att vi måste få upp pulsen varje dag och vi bör avbryta vårt stillasittande varje halvtimma, det gör stor skillnad för hälsan. En-två minuters rörelse har effekter på blodsocker, blodtryck, blodfetter och koncentrationsförmåga. Mai-Lis Hellénius har länge efterlyst vardagsmotionerandet och menar att ung som gammal behöver minst 30 minuters motion varje dag.

 

Det allra lättaste är kanske att få till den där promenaden i samband med att du tar dig till och från jobbet, är på lunch eller går och handlar istället för att ta bilen. Att ta en snabb promenad eller i ett lagom tempo är bevisligen väldigt bra för hälsan och har även en dokumenterad antidepressiv effekt.

Men kanske tycker du att styrketräning och att gå på gym känns föga inbjudande. Men vänta tills du hör fördelarna med styrketräning, att det faktiskt är rena medicin och en genväg till en friskare kropp. Styrketräna kan du göra hemma i vardagsrummet.

Läs också: Äldre som styrketränar kan bromsa demenssjukdomar

Större muskler och stabilare skelett

När du är ung har musklerna reservkraft och klarar mycket påfrestningar, men med ökad åldern försvinner den. Tyvärr börjar musklerna försvagas redan efter 30, men det brukar vara först i 50-årsåldern som nedbrytningen av muskulaturen blir tydlig. Det märks bland annat genom att vi får sämre balans och orkar mindre. En minskad muskelmassa bidrar även till en viss viktuppgång eftersom mer muskler förbränner mer i vila. Styrketräning stärker inte enbart dina muskler, utan även ditt skelett.

En studie gjord vi Penn State College of Medicine i Pennsylvania där man samlade in data från 30 000 personer – från att de fyllt 65 år och 15 år framåt visade att de som lyfte vikter två gånger i veckan hade 46 procent större chans att leva längre än de som inte styrketränar.

 

Stillasittande jobb har med tiden en tendens att ge värk i rygg och axlar, men kroniska ryggbesvär försvinner snabbare om du väljer att styrketräna. Studier har visat att 20 minuters träning två-tre gånger per vecka är tillräckligt för att nackbesvär ska försvinna nästan helt. Men på köpet får du också ett starkare hjärta, bättre mentalt fokus och ett bättre immunförsvar.

LÄS OCKSÅ: Styrketräning hjälp vid klimakterieproblem

Bättre immunförsvar

Styrketräning gör att immunförsvaret förbättras mer än om du konditionstränar, det visar forskning gjord vi Charles Sturt University i Australien. Vid en studie delades försökspersonerna in i två grupper varav den ena gruppen fick träna styrketräning och den andra köra cykel. Före och efter de tio veckorna som studien fortlöpte mättes deltagarnas CRP, ett värde som visar hur hårt belastas immunförsvaret är. Analysen visade sig att mängden CRP sjunkit med 33 procent hos de som cyklade medan värdet hos de som styrketränade hade sjunkit med hälften. Styrketräning gör att du håller musklerna unga längre, och det finns forskning som visar att styrketräningen kan förlänga livet med så mycket som 15 år.

Inger Palm 



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fyra hundar på rad i skogen

Hur smart är din hund?

Husdjur

Har du funderat över hur intelligent din hund egentligen är, eller hur den står sig jämfört med andra hundraser? Då behöver du inte fundera länge till, för nu finns en rankinglista!

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – behandlingen som ger piggare hud

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.