Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Förläng livet med styrketräning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Att vi svenskar sitter alldeles för mycket, är ingen nyhet. De allra flesta av oss har skrivbordsjobb, vi åker bil eller tar oss med kommunala färdmedel till jobbet och visst tränar många någon gång i veckan. Men studier har visat att även om du tar en löprunda två-tre gånger i veckan eller svettas på gym så kan ett stillasittande jobb där du inte reser dig upp på flera timmar ändå påverka hälsan.

Läs också: Alla kan styrketräna

 

Prioritera vardagsmotionen
Livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellénius, som var först med att ordinera fysisk aktivitet på recept, och det var redan på 1980-talet, menar att vi måste få upp pulsen varje dag och vi bör avbryta vårt stillasittande varje halvtimma, det gör stor skillnad för hälsan. En-två minuters rörelse har effekter på blodsocker, blodtryck, blodfetter och koncentrationsförmåga. Mai-Lis Hellénius har länge efterlyst vardagsmotionerandet och menar att ung som gammal behöver minst 30 minuters motion varje dag.

Det allra lättaste är kanske att få till den där promenaden i samband med att du tar dig till och från jobbet, är på lunch eller går och handlar istället för att ta bilen. Att ta en snabb promenad eller i ett lagom tempo är bevisligen väldigt bra för hälsan och har även en dokumenterad antidepressiv effekt.

Men kanske tycker du att styrketräning och att gå på gym känns föga inbjudande. Men vänta tills du hör fördelarna med styrketräning, att det faktiskt är rena medicin och en genväg till en friskare kropp. Styrketräna kan du göra hemma i vardagsrummet.

Läs också: Äldre som styrketränar kan bromsa demenssjukdomar

Större muskler och stabilare skelett
När du är ung har musklerna reservkraft och klarar mycket påfrestningar, men med ökad åldern försvinner den. Tyvärr börjar musklerna försvagas redan efter 30, men det brukar vara först i 50-årsåldern som nedbrytningen av muskulaturen blir tydlig. Det märks bland annat genom att vi får sämre balans och orkar mindre. En minskad muskelmassa bidrar även till en viss viktuppgång eftersom mer muskler förbränner mer i vila. Styrketräning stärker inte enbart dina muskler, utan även ditt skelett.

En studie gjord vi Penn State College of Medicine i Pennsylvania där man samlade in data från 30 000 personer – från att de fyllt 65 år och 15 år framåt visade att de som lyfte vikter två gånger i veckan hade 46 procent större chans att leva längre än de som inte styrketränar.

 

Stillasittande jobb har med tiden en tendens att ge värk i rygg och axlar, men kroniska ryggbesvär försvinner snabbare om du väljer att styrketräna. Studier har visat att 20 minuters träning två-tre gånger per vecka är tillräckligt för att nackbesvär ska försvinna nästan helt. Men på köpet får du också ett starkare hjärta, bättre mentalt fokus och ett bättre immunförsvar.

Läs också: Styrketräning hjälp vid klimakterieproblem

Bättre immunförsvar
Styrketräning gör att immunförsvaret förbättras mer än om du konditionstränar, det visar forskning gjord vi Charles Sturt University i Australien. Vid en studie delades försökspersonerna in i två grupper varav den ena gruppen fick träna styrketräning och den andra köra cykel. Före och efter de tio veckorna som studien fortlöpte mättes deltagarnas CRP, ett värde som visar hur hårt belastas immunförsvaret är. Analysen visade sig att mängden CRP sjunkit med 33 procent hos de som styrketränade medan värdet hos cyklisterna hade sjunkit med hälften. Styrketräning gör att du håller musklerna unga längre, och det finns forskning som visar att styrketräningen kan förlänga livet med så mycket som 15 år.

Inger Palm 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

 

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

 

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg.