Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

morötter, banan, äpple, hallon, grapefrukt., gurkor

Forskare har listat bästa maten för psykisk hälsa

Att äta råa frukter och grönsaker kan bidra till att förbättra vår psykiska hälsa och minska depressiva symptom enligt en ny studie. De har även konstaterat vilka livsmedel som är mest gynnsamma för vår mentala hälsa - Kurera har listan.

Enligt forskare i Nya Zeeland upplevde de som åt otillagad frukt och grönt att de mådde bättre psykiskt jämfört med med som åt mest tillagad mat. I studien ingick 422 vuxna mellan 18-15 år, studien tog även hänsyn till andra faktorer som diet, fysisk aktivitet, BMI och socioekonomisk status.

Näringen påverkas av tillagning
Även om man inte kunnat konstatera ett direkt samband antar forskarna att mikronutrienterna som finns i frukt och grönsaker är mer lättupptagliga i okokt tillstånd. Forskarna menar även att tillagningen gör att mängden näringsämnen minskar  och därmed gör att grönsakerna inte har samma gynnsamma effekt på välmåndet. Även om även tillagad mat är bra för vår mentala hälsa visade sig alltså de som åt större mängd råkost må betydligt bättre. En större känsla av tillfredställelse i livet, färre depressiva symptom  och bättre humör.

 

LÄS OCKSÅ: Måna om mångfalden i magen

Frukter och grönsaker som är särskilt gynnsamma enligt studien
Morötter
Bananer
Äpplen
Bladgrönsaker
Grapefrukt
Sallad
Citrusfrukter
Bär
Gurka
Kiwi
Även selleri, vitkål, tomater, svamp och rödlök bedömdes gynna humöret.

LÄS OCKSÅ: Grönt på tallriken skyddar mot demens på äldre dar

Kan leda till ändrade kostråd
Om forskarnas slutsatser stöds i ytterligare studier menar de att kostråd för optimal hälsa bör förespråka mer råa och oprocessade livsmedel.

Av Nina Törmark

Källa: The independent

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.