Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Brunrandig katt ligger ner och blundar

Forskare: Särskild blinkning hos katter är tecken på tillgivenhet

Katter kan inte le, eller i ord beskriva hur mycket de tycker om och litar på sin ägare. Men de visar sin tillgivenhet på andra sätt, det gäller bara att avkoda deras kroppsspråk och minspel. En ny studie visar att en viss typ av långsamma blinkningar är ett sådant – och om du själv härmar dessa stärks er relation.

Kända tecken på tillgivenhet hos katter är så kallade nosbuffar, då katten stryker sin nos mot ansiktet på dig, eller stryker sig runt benen och nästan lindar svansen runt dina ben. Nu visar forskning, publicerad i tidskriften Nature att ögonen spelar en minst lika viktig roll, då de är ett sätt för katter att signalera känslor på. Man kan säga att det är som deras motsvarighet till et leende.

LÄS OCKSÅ: Katter är lika lojala mot sina ägare som hundar

Avsmalnande ögon positivt

Att smalna av ögonen är associerat med positiva känslor hos katter, och en rad andra arter, även kallat långsamma blinksekvenser ("slow blink" på engelska). En sådan blinksekvens består oftast av en rad halvblinkningar, alltså att katten bara blinkar halvvägs, följt av antingen en längre blinkning med helt stängda ögonlock eller en längre stunds avsmalning, med ögonen halvslutna.

 

LÄS OCKSÅ: Det svänger ju katten (om kattmusik)

Härma för bättre kommunikation

Och du som ägare till en katt kan själv kommunicera med din kisse genom att härma deras blinkningar. Studiens första experiment, som involverade 21 katter mellan ett halvt och 16 år, från totalt 14 hushåll, visade nämligen att katternas långsamma blinksekvenser förekom oftare som svar på deras ägares blinkningar, jämfört med när ingen interaktion förekom mellan katt och människa emellan. Samtliga katter hade bott med sina ägare i minst tre månader och experimentet skedde i en välbekant miljö i deras egna hem.

LÄS OCKSÅ: Sådan matte sådan katt?

Närmanden till okänd vanligare

I ett andra experiment prövade en testperson, som inte var kattens ägare, samma sak gentemot katten som då visade större benägenhet att närma sig personen i fråga, jämfört med när hen visade ett helt neutralt ansiktsuttryck.

Sammantaget gör detta resultat att forskarna drar slutsatsen att långsamma blinksekvenser kan vara en väg för oss människor till positiv kommunikation med våra katter.

Källa: Nature

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

 

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.