Forskarnas tips till småbarnsföräldrar: ”Så räddar ni kärleken!”

Fakta

Forskarnas relationstips för småbarntiden:

1. Tydlig kommunikation!
Prata öppet, tydligt och med raka ”jag-budskap”.

2. Sensualitet i vardagen!
Slösa med kramar, pussar och fysisk beröring.

3. Tid tillsammans!
Viktigt både som par (ordna avlastning) och som familj.

4. Bekräftelse!
Ge varandra uppskattning och kärlek. Vid problem i relationen, vänta inte för länge med att söka hjälp.

Är du en person med små barn och funderingar på att lämna din partner? Då är du inte ensam.
30 procent av alla småbarnsföräldrar i Sverige väljer att separera, enligt siffror från SCB.
Men nu har forskare vid Göteborgs universitet kartlagt de sju viktigaste faktorerna bakom skilsmässorna – och ger fem tips som kan rädda förhållandet.

Enligt siffror från SCB separerade år 2012 ungefär var tredje par med småbarn. Medelåldern på första barnet vid skilsmässan är 4 år och åtta månader.
I en studie vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, fick 452 småbarnsföräldrar svara på en vetenskaplig enkät som mätte kvaliteten i fem relationsviktiga dimensioner:

1. Enighet
2. Samhörighet
3. Tillfredsställelse
4. Sensualitet
5. Sexualitet

 

► Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

Sex och sensualism på låga nivåer hos föräldrar till fyraåringar
Enkäten besvarades vid tre tillfällen: när första barnet var sex månader samt när barnet fyllt fyra respektive åtta år.
Av de svarande hade 23 föräldrar separerat efter fyra år, ytterligare 16 efter åtta år. I studien kartlade forskarna också de separerade parens relationer före de gick skilda vägar, och jämförde med relationen hos de som fortfarande levde ihop.
Studien fann vissa likheter:
– När barnet var fyra år låg både sexualitet och sensualitet på konstant låga nivåer både hos de separerade och de icke separerade paren, säger Malin Hansson, doktorand vid Sahlgrenska akademin, i ett pressmeddelande.

Läs också: ”Relationer är 100/100 – och inte 50/50 som vi ofta hör…”

50 procent större risk för separation för sambos än gifta
De största statistiskt säkerställda skillnaderna sågs gällande dimensionerna tillfredsställelse, enighet och samhörighet. När barnet var sex månader var de separerade paren signifikant mindre överens inbördes, mindre nöjda med relationen, samt upplevde mindre samhörighet och en lägre kvalitet i sexlivet jämfört med de icke-separerade paren.
Studien visade att risken att skilja sig var dubbelt så hög hos samboende par som hos gifta. Även låg utbildningsnivå och arbetslöshet var riskfaktorer, vilket också överensstämmer med SCB:s statistik från 2012.

► Läs också: 4 viktiga frågor att ställa om du vill stärka ditt förhållande

De sju viktigaste separationsbidragande faktorerna
Med hjälp av småbarnsföräldrarnas svar på frågan: ”Vilka faktorer tror du har bidragit till din nuvarande situation (både positiva och negativa)?” kunde Göteborgsforskarna formulera sju faktorer som bidrar till separation.
Dessa var:

1. Påfrestningar av föräldraskapet
2. Påfrestande omständigheter
3. Brist på intimitet
4. Bristande kommunikation
5. Skillnader i personlighet och intressen
6. Bristande engagemang (i relationen)
7. Negativa effekter av missbruk

► Läs blogginlägget: ”Varför kvinnor lämnar männen de älskar”

”Papporna ville ha mer tid för sig själva, mammorna mer tid tillsammans”
– Om man ska generalisera kan man säga att de separerade papporna ville ha mer tid för sig själva, medan mammorna ville ha mer tid tillsammans både med partner och med barn, säger Malin Hansson:
– Det är inte alltid dåligt att föräldrar skiljer sig. Men det finns ”onödiga skilsmässor” som är en följd av kommunikationsproblem eller en tillfällig svacka i relationen, och som skulle kunna undvikas genom ett ökat stöd. Här har även hälsovården ett ansvar. Vårdpersonal kommer ju i kontakt med de flesta blivande och nyblivna föräldrar, och bör ta på sig uppgiften att stödja dem i relationen genom att till exempel betona vikten av att dela ansvaret för hem och barn, ordna avlastning och framhäva betydelsen av att upprätthålla sensualiteten och det sexuella samlivet.

► Läs också: Så vet du att det är dags att lämna relationen – 11 tecken

Om studien
I studien svarade 452 föräldrar på en vetenskaplig enkät som mäter relationskvaliteten i fem olika dimensioner: enighet, samhörighet, tillfredsställelse, sensualitet och sexualitet.
Enkäten besvarades vid tre tillfällen: när första barnet var sex månader samt när barnet fyllt fyra respektive åtta år.
Paren i studien var alla förstagångsföräldrar, gifta eller samboende, svensktalande och hade ett friskt barn. Medelåldern vid inkludering var 30,3 år för mammorna och 32,4 år för papporna. Av de inkluderade föräldrarna var 46 procent gifta och 54 procent var samboende. Alla par var heterosexuella och hade varit ett par i genomsnitt 5,1 år när de fick sitt första barn.
Studiens resultat publicerades online i Nordic Psychology i oktober under artikelnamnet: Factors contributing to separation/divorce in parents of small children in Sweden.

Av Isabelle G Hedander

Fakta

Forskarnas relationstips för småbarntiden:

1. Tydlig kommunikation!
Prata öppet, tydligt och med raka ”jag-budskap”.

2. Sensualitet i vardagen!
Slösa med kramar, pussar och fysisk beröring.

3. Tid tillsammans!
Viktigt både som par (ordna avlastning) och som familj.

4. Bekräftelse!
Ge varandra uppskattning och kärlek. Vid problem i relationen, vänta inte för länge med att söka hjälp.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.