grönt te

Forskning: Grönt te minskar stresshormonet kortisol

Är du stressad? Gillar du te?
Om ja, vad bra. För svaret på den andra frågan kan nämligen vara lösningen på den första.
Forskning visar att ett ämne i grönt te kan få stressnivåerna att sjunka kraftigt – och effekten håller i sig i flera timmar.

December är en månad då mycket ska hinnas med, allt från julstök och klappköp till diverse terminsavslutningar och annat. Det mesta väldigt trevligt men ändå en månad som många rapporterar som en av årets mest stressiga.
Men – det finns effektiva knep för den som vill minska ner på stresskänslorna. Grönt te är ett sådant.

► Läs också: 6 smarta knep som minskar stress

 

Aminosyra i teblad har bevisad avstressande effekt
Ett naturligt sätt att reducera stress som alldeles för känner till är att dricka grönt te. Konstigt nog – för effekten hos ämnet som finns i de gröna tebladen har studerats länge.
Det är aminosyran l-teanin, som finns i just tebladen, som har en kliniskt bevisad avstressande effekt.

Kortisolnivån i saliven minskade
I en av de senare studierna – en dubbelblind, placebokontrollerad, balanserad så kallad crossover-studie – publicerad i tidskriften Nutrients, mättes halten av kortisol i saliven (kortisol är ett hormon som ofta bildas i relation till stress – och att leva höga nivåer under längre period är extremt nedbrytande och farligt för kroppen).
Hos studiedeltagarna noterades en signifikant minskning av stressresponsen, mätt vid en kognitiv stressövning som inkluderade flera moment samtidigt, en timme efter intag av 200 milligram l-teanin jämfört med placebo. Kortisolnivån i deltagarnas saliv var sedan minskad under tre timmar efter intag.

► Läs också: Sju tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Kräver 3-4 koppar te för effekt
Det är inte första gången studier gjorts på l-teaninets anti-stress effekter. Man har tidigare sett fördelar även vid ångest, oro, scenskräck, depression och uppmärksamhetsstörning.
L-teanin brukar börja ge effekt efter cirka 30 minuter  till en timme och varar sedan i upp till fem timmar. Mesta delen av studierna på l-teanin har gjorts på en dos av 200 milligram, vilket motsvarar cirka tre till fyra koppar grönt te av god kvalitet.
För den som inte tycker om te, eller vill slippa att dricka så mycket, finns aminosyran l-teanin även i kosttillskott, bland annat i produkten CoolDown, som finns även som vegananpassade kapslar.

Läsa mer?
Kurera har skrivit om grönt tes hälsoeffekter tidigare. Här är ett axplock av våra artiklar i ämnet: 
Grönt te kan förbättra minne och kognition hos personer med Downs syndrom
Så ökar du ditt fokus – och ditt lugn – med grönt te
Minska din stress – med extrakt från grönt te
Ny forskning: Grönt te kan vara bra mot demens
• Näringsexperten: Därför ska du dricka grönt te

Av Redaktionen

Referens: Anti-Stress, Behavioural and Magnetoencephalography Effects of an L-Theanine-Based Nutrient Drink: A Randomised, Double-Blind, Placebo-Controlled, Crossover Trial. White DJ1, de Klerk S2, Woods W3, Gondalia S4, Noonan C5, Scholey AB6. Nutrients. Jan 2016.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.