Forskning: Rödbetsjuice hjälper hjärtsviktspatienter

Fakta rödbetsjuice...

• Ger ökad genomblödning till hjärnan
• Minskar risk för demens och åderförkalkning
• Ökar muskelstyrka och ork på bara några dagar
• Håller kärlens väggar friska och motverkar proppbildning
• Sänker blodtrycket bara timmar efter intag
• Gör att kroppen behöver mindre syre
• Ger samma förbättring för hjärtsviktspatienter som hos elitidrottare

Mer än en kvarts miljon svenskar lider av hjärtsvikt, en sjukdom som kraftigt kan begränsa livet och som idag förknippas med hög dödlighet.
Forskare i St Louis i USA presenterade nyligen en studie med ett häpnadsväckande resultat.
Patienter med hjärtsvikt blev hela 13 procent starkare två timmar efter att de druckit rödbetsjuice. En förbättring som hjärtsviktspatienter annars först brukar få efter två, tre månaders styrketräning.

Ämnet nitrat, som det finns mycket i rödbetor, har intresserat vetenskapsmän världen över under de senaste åren. Nitrat omvandlas till kväveoxid, vilket gör att kroppen behöver mindre syre och kan använda det syre det har mer effektivt genom ett ökat blodgenomflöde. De vetenskapliga rapporterna kring ämnet nitrat börjar bli många.
Här följer ett axplock.

► Läs också: Fakta om rödbetor

Många hälsoeffekter
En studie på Karolinska Institutet som publicerades 2012 visade till exempel att muskelstyrka och ork ökade markant hos friska personer redan efter sex dagar (1).
I North Carolina i USA har forskare visat på en ökad genomblödning till hjärnan, vilket minskar risken för demens och åderförkalkning (2). Nitrat håller blodkärlens väggar friska och motverkar proppbildning.
I England har en studie visat att blodtrycket sjunker med 10-15 procent redan inom några timmar efter att man druckit rödbetsjuice (3). Nitrat omvandlas till kväveoxid i kroppen vilket utvidgar blodkärlen, därför minskar trycket.
En studie gjord vid Mittuniversitet 2011 visade att fridykare som druckit rödbetsjuice ökade sin förmåga att hålla andan med elva procent. Nitratet gör att kroppen behöver mindre syre (4).

 

Läs också – Unik studie: Rödbetsjuice ska testas på hjärtsviktspatienter

Nya resultat på hjärtsviktspatienter
Och nu har forskare vid Washington University School of Medicine i St Louis, kunnat visa att patienter med hjärtsvikt får samma sorts förbättring som elitidrottare får när de dricker rödbetsjuice (5).
Redan två timmar efter att hjärtsviktspatienterna druckit rödbetsjuice förbättrades muskelstyrkan med hela 13 procent. Mest nytta av extra muskelkraft fick patienterna när de rörde sig snabbt. Forskarna lät det gå 1-2 veckor mellan testerna i den placebokontrollerade studien där nio personer med hjärtsvikt deltog.

Nitratet – en stor del av hemligheten
När man tränar omvandlas nitrat till kväveoxid vilket för med sig gynnsamma effekter på blodtrycket och hjärt-och kärlhälsan. Vid ansträngning ökar andningen för att vi ska få mer syre i kroppen.
Nitratet, som omvandlas till kväveoxid i blodet är en viktig del i musklernas energiomsättning, gör att behovet av syre minskar. Det gör oss i sin tur mindre andfådda.
En av författarna till studien, Andrew R Coggan, som är biträdande professor i radiologi vid Washington University School of Medicine, ansåg att förbättringen i muskelstyrka var så stor att han lite skämtsamt drog en parallell till seriefiguren Karl-Alfred som blev otroligt stark när han åt sin spenat.

► Läs också: Rödbetsjuice för uthålligheten? Yep! Så här funkar det

Högt blodtryck en vanlig anledning till hjärtsvikt
Mycket i det dagliga livet handlar om att få tillgång till muskelstyrka. Till exempel när man lyfter matkassar och reser sig upp från en stol. Hjärtsvikt gör hjärtat svagare. En minskad pumpkapacitet gör patienterna trötta och andfådda av lite ansträngning, vilket försämrar livskvaliteten. Hjärtsvikt kan man få av för högt blodtryck.
Baserat på de växande bevisen runt nitraters påverkan på idrottsmän, patienter med högt blodtryck samt de med hjärtsvikt planerar teamet i St Louis en studie på äldre personer för att se om de kan få lika stor effekt.

Ökat behov hos äldre
Äldre förlorar i snitt en procent av sin muskelfunktion varje år. Om rödbetsjuice kan bidra till starkare muskler medför detta en ökad livskvalitet.
Rödbetsjuicens röda färgämne, betacyanin, är också mycket rik på immunbalanserande och skyddande polyfenoler. Enligt forskare vid Oxford University är dessa skyddsämnen liksom vitaminer, mineraler och spårämnen i rödbetsjuice mer lättupptagliga än i grönsaker generellt (6).

► Läs också: Därför ökar du din uthållighet av att dricka rödbetsjuice!

Rödbetsjuice – framtidens hjärtrehab?
Målet inom svensk forskning är att inom tio år utveckla en ny behandling som förbättrar överlevnaden och gör att patienter med hjärtsvikt kan leva ett normalt liv. Kanske kan rödbetsjuicen spela en viktig roll i rehabiliteringen.
Rödbetsjuice går att göra hemma för den som har en råsaftscentrifug. Kureras råd är att se till att rödbetorna är ekologiska. Vill man hellre köpa en flaska är det främst märket Biotta som gäller, vilka oss veterligt erbjuder den enda färskpressade och ekologiska rödbetsjuicen i Sverige.

Av Redaktionen

Källor:
1) The Journal of Physiology; Published online, doi:10.1113/jphysiol.2012.232777: Dietary nitrate increases tetanic [Ca2+]i and contractile force in mouse fast-twitch muscle.;
Authors: A. Hernández, T. A. Schiffer, N. Ivarsson, A.J. Cheng, J.D. Bruton, J.O. Lundberg
2) Acute effect of a high nitrate diet on brain perfusion in older adults. DOI: 10.1016/j.niox.2010.10.002. Biology and Chemistry; Nov 2, 2010
3) Journal of Nutrition; Published online, doi: 10.1017/S0007114512000190: Blood pressure-lowering effects of beetroot juice and novel beetroot-enriched bread products in normotensive male subjects
Authors: D.A. Hobbs, N. Kaffa, T.W. George, L. Methven, J.A. Lovegrove
4) Acute dietary nitrate supplementation improves dry static apnea performance. Respir Physiol Neurobiol. 2012 Jul 1;182(2-3):53-9. doi: 10.1016/j.resp.2012.05.007. Epub 2012 May 12.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22588047
5) Coggan AR, Leibowitz JL, Anderson Spearie C, Kadkhodayan A, Thomas DP, Ramamurthy S, Mahmood K, Park S, Waller S, Farmer M, Peterson LR. Acute dietary nitrate intake improves muscle contractile function in patients with heart failure: a double-blind, placebo-controlled, randomized trial. Circ Heart Fail 2015; 8:914-920.
6) Journal of Functional food, Volume 3, Issue 4, October 2011, pages 329-333.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta rödbetsjuice...

• Ger ökad genomblödning till hjärnan
• Minskar risk för demens och åderförkalkning
• Ökar muskelstyrka och ork på bara några dagar
• Håller kärlens väggar friska och motverkar proppbildning
• Sänker blodtrycket bara timmar efter intag
• Gör att kroppen behöver mindre syre
• Ger samma förbättring för hjärtsviktspatienter som hos elitidrottare

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

gravid kvinna ligger intill sin hund

Djurägare får ofta friskare barn enligt ny forskning

Forskning

Goda nyheter för djurägare som går i väntans tider. Tidig exponering för husdjur kan minska risken för övervikt och allergi, särskilt efter kejsarsnitt. Ny forskning visar att barn i familjer med husdjur generellt har friskare barn. Anledningen? Jo, djur innebär ofta en gynnsam effekt på barnens mag-tarmkanalens bakterieflora – den så kallade mikrobiotan.

Squashrullader med fetaost

Squashrullar med fetaost

Recept

Kokboksförfattaren och matprofilen Ulrika Davidsson har komponerat detta goda recept, perfekt för den som vill ha in mer grönsaker i kosten, gott är det också. Njut som egen rätt, som tillbehör eller gör många och servera som en del av en buffé.

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".