Knepen som håller er friska i vabruari | Kurera.se
Barnfamilj i skidbacken

Knepen som håller er friska i vabruari

Fakta

Förkylning och influensa orsakas av olika typer av virus.

Vid förkylning börjar symtomen i regel två dagar efter nedsmittning. Vanliga symtom är snuva, nästäppa, svullnad av slemhinnorna i bihålorna, nysning, halsont, hosta och huvudvärk.

Vid influensa kan symtomen i början likna dem vid förkylning men snart tillkommer andra symtom, som till exempel stark sjukdomskänsla, svårare huvudvärk, muskelvärk och högre feber.
Influensa bryter ut snabbare än förkylning eftersom inkubationstiden för influensa i regel bara är ett dygn.
Källa: Kurera

Tre tips på virusskyddare:


Immunosan
Stimulerar makrofager, neutrofiler samt kroppens immunceller (så kallade mördarceller) som tar hand om bakterier och virus. Innehåller naturligt Wellmune-extrakt (betaglukaner från jäst- och medicinalsvamp) som har bevisats effektfullt och säkert i kliniska tester när det gäller att påverka och stärka immunförsvaret och hålla kroppen frisk. Wellmune WGP härstammar från en egen stam av jäst och hjälper till att mobilisera miljarder medfödda immunceller som är en del av kroppens naturliga försvar. Läs mer om betaglukaner här.

Sambucol
Ett fläderbärsextrakt som fäster på viruset som då inte kan ta sig in i cellen och därmed förhindras att föröka sig. Stärker immunförsvaret och är utvecklad av en erkänd forskare som upptäckte potentialen av de antioxidanter som finns i fläderbär. Har funnits i handeln i över tio år, utan rapporterade biverkningar. Finns även Sambucol Kids, riktad till barn.

ImmunStark
Ett kosttillskott som innehåller det patenterade ämnet Wellmune, som är en 1,3/1,6-betaglukan. ImmunStark innehåller även vitamin C, D och B6 samt zink, koppar och selen som samtliga bidrar till immunsystemets normala funktion. Särskilt intressanta grupper är aktiva barnfamiljer, idrottsutövare, elitmotionärer, människor med en stressig vardag och seniorer. Särskilt intressant är detta betaglukanextrakt (Wellmune) för idrottare eftersom de, efter en maxad idrottsprestation, normalt har ett försämrat immunförsvar under 2-6 timmar (och immunförsvaret återhämtar sig sedan extra långsamt under 24 timmar), vilket brukar kallas ”det öppna fönstret”. Här är personen mer mottaglig för infektioner - men studier visar att betaglukanextraktet stänger detta fönster.
Läs mer här.

Februari må kallas "vabruari" men sjukdomarna fortsätter att dugga tätt även i mars och april.
Förkylning och influensa orsakar tillsammans mer sjukfrånvaro än någon annan sjukdom. Gemensamt för dem båda är att de orsakas av virus, vilket antibiotika inte biter på. 
Det finns det däremot annat som gör.
Här är sju vetenskapligt bevisade virusknep som stärker kroppen  – och minimerar vabbdagarna.

Vecka efter vecka av hosta och snor. Förkylningar och influensor. Vabbning och sjukfrånvaro.
Vad gör du för att försöka hålla dig och familjen frisk? Jasså, inget direkt särskilt, säger du?
Då är det dags att sluta köpa läget – och göra något åt saken.
Här är tipsen för dig som vill hålla dig frisk.

D-vitamin – mer effektivt än influensavaccin

D-vitaminets vara eller icke vara i vår kropp spelar stor roll för våra olika funktioner – inte minst reglerar vitaminet vårt immunförsvar. Kroppens produktion av D-vitamin minskar med minst 80 procent under vinterhalvåret (eftersom vår största källa till D-vitamin är solen), vilket gör tillskott av vitaminet till en nödvändighet.
Dagligt tillskott av D-vitamin skulle kunna förhindra förkylning och influensautbrott hos fler än tre miljoner människor i Storbritannien varje år, visar forskning. 1 av 33 som äter tillskottet slipper nämligen bli sjuk, visar en forskningsstudie publicerad i British Medical Journal.
Det kan låta lite men är mer effektivt än att låta sig influensavaccineras – där 40 personer måste vaccineras för att en person ska slippa bli sjuk.
Läs mer här.

 

C-vitamin – viktigare än du någonsin anat

C-vitamin är en stark antioxidant som hjälper oss att undvika sjukperiod, förkorta den samt lindra symtomen. Vitamin C är ett av de vitaminer som kroppen verkligen behöver för att immunförsvaret ska fungera. Det behövs för att kroppens ska kunna aktivera och stimulera bildandet av vita blodkroppar, stimulera produktionen av antikroppar och för att ta död på virus.
Genom att ta minst 500 milligram C-vitamin (gärna 1000-3000 milligram)  dagligen hjälper vi kroppen att hålla infektioner borta.

LÄS OCKSÅ: Det visste du inte om C-vitamin

Röd solhatt – väldokumenterad medicinalväxt

Medicinalväxten echinacea, även kallad röd solhatt, har vetenskapligt bevisad effekt på immunförsvaret och kan besegra både förkylning och influensa. Ät tillskott så fort du känner av symtom, lyder rådet.
Som så ofta har naturen lösningar, resonerar professor emeritus Ingemar Joelsson i en tidigare intervju med Kurera.
– En väldokumenterad effekt hos Echinaca är även den antiinflammatoriska, vilket gör att sjukdomssymtomen lindras även om behandlingen startar under en pågående infektion.
Läs mer här.

Ät probiotika – få färre sjukdomsdagar

Totalt finns tio gånger fler bakterier i tarmen än det finns celler i hela vår kropp. Cirka 75 procent av vårt immunförsvar styrs från tarmen och en väl balanserad tarmflora krävs för ett starkt immunförsvar. Mjölksyrebakterier hör till gruppen ”snälla” tarmbakterier och bör tillföras dagligen för att förebygga sjukdom, menar experter. De håller sjukdomsframkallande bakterier på en låg nivå och producerar även näringsämnen vi annars inte kan tillgodogöra oss. Studier har visat att probiotika (även kallat mjölksyrebakterier eller "snälla" tarmbakterier) bör tillföras dagligen och att det ger både färre – och lindrigare sjukdomsdagar.
Några exempel som anses kvalitetspreparat är: LactoVitalis, Ultra Duo Dophilus, Probi Mage och Probi Frisk.
Läs mer här.

Humussyra – hindrar virus från att fästa

Tillskott med humussyra är ett effektivt virusknep på grund av humussyrans förmåga att binda virus och fungera som utrensare i kroppen. Den lägger sig som en film på viruset, vilket gör att det inte kan fästa på cellmembranet.
Läs mer här.

 

Zink – för starkt immunförsvar och milda förkylningar

Zink är ett värmetåligt mineral som har viktiga virusdödande egenskaper. Det har visat sig att zinkbrist är mycket vanligt när det rör sig om långdragna luftvägsinfektioner och förkylningar, vilka ofta orsakas av virus. Efter genomgång av flertalet vetenskapliga studier beträffande zink har Cochrane-institutet lyft zink som den hittills mest lovande behandlingen mot förkylning, på både kort och lång sikt och både som förebyggande behandling och vid akuta tillstånd. Man noterade bland annat att när zink tas vid första tecken på förkylning blir förkylningen både kortare och mildare.
Vid insjuknande och hela sjukdomsperioden igenom rekommenderas ett intag om 30-60 milligram zink. För att stärka ett nedsatt immunförsvar, och i förebyggande syfte, räcker ett intag om 20-50 milligram zink.
Läs mer här.

Ät lagrad vitlök – öka din motståndskraft

Historiskt sett har vitlök använts flitigt som skydd mot infektioner. Idag är det kartlagt att många av vitlökens goda egenskaper beror på dess innehåll av allicin, ett svavelämne som ger vitlöken dess starka lukt och är lökens skydd mot skadedjur. Men ämnet hjälper även oss människor.
Att äta vitlök stimulerar immunförsvaret och är ett effektivt sätt att hålla virus och bakterier på avstånd. Studier har visat att både antalet förkylningssymtom och sjukdagar minskar vid intag av vitlökstillskott.
I en studie vid University of Florida fick deltagare som intog 2500 milligram lagrat vitlöksextrakt under 90 dagar 61 procent färre sjukdagar med förkylning eller influensa. Studien visade att tillskottet ökade kroppens motståndskraft genom att immunförsvaret kunde arbeta mer effektivt.
Läs mer här.

LÄS OCKSÅ: Paracetamol stör hjärnans utveckling

Och så några bonustips...

Tillåt dig själv ha feber
Feber bidrar till att virus dör. Förkylningsvirus trivs bäst med temperaturen 33-35 grader och feber är ett sätt för kroppen att bekämpa virus.

Skippa skräpet – ät näringsrikt
Underskatta inte möjligheten att boosta försvaret med näring. Ät mer grönt, mindre kött och undvik socker. Antikroppar och försvarsceller byggs upp med hjälp av vitaminer, mineraler, proteiner och fetter. Vid näringsbrist fungerar inte immunförsvaret optimalt.
Visste du att cellerna i din kropp, när du äter något näringsrikt samtidigt som du äter socker, kommer att prioritera att ta upp sockret framför näringen – vilket bryter ner ditt immunförsvar.

 

Sov – sömn stärker din kropp
Sömnens positiva inverkan på immunförsvar har länge haft starkt fokus i forskarvärlden och det finns fler intressanta fynd i forskarvärlden kring sömnens inverkan på vårt hälsotillstånd. Sömnbrist däremot påverkar hela immunförsvaret negativt. Inte bara blir du lättare sjuk, du riskerar även hormonförändringar, fetma, diabetes och hjärtsjukdom.

Håll för munnen när du nyser – men använd armen, inte handen
Varje gång någon som är sjuk nyser flyger tusentals små vätskepartiklar ut och bildar ett stort, osynligt moln. Dessa kan flyga upp till två meter i en vanlig nysning – och träffa dig.
En annan vanlig smittväg är via nedsmittade fingrar. Fingrarna kan ha fått viruset via direktkontakt med förkylda personer eller genom kontakt med handtag, handdukar och liknande.

Tvätta händerna – ordentligt!
Du har 3000 bakterier av över 100 olika slag på handen. Tvål och vatten är det bästa sättet att få bort smuts, bakterier och virus från händerna. Genom att tvätta händerna ordentligt under 15-20 sekunder skulle vi kraftfullt kunna minska spridningen av bakterier och virus. Men de flesta av oss slarvar. I genomsnitt tvättar vi händerna under sex sekunder och bara fem procent av oss tvättar händerna på ett korrekt sätt, så vi kan få bort bakterierna. Personer i åldern 56-80 år är bäst på att tvätta händerna. Personer i åldern 23-35 år slarvar mest.
Läs mer här.

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Förkylning och influensa orsakas av olika typer av virus.

Vid förkylning börjar symtomen i regel två dagar efter nedsmittning. Vanliga symtom är snuva, nästäppa, svullnad av slemhinnorna i bihålorna, nysning, halsont, hosta och huvudvärk.

Vid influensa kan symtomen i början likna dem vid förkylning men snart tillkommer andra symtom, som till exempel stark sjukdomskänsla, svårare huvudvärk, muskelvärk och högre feber.
Influensa bryter ut snabbare än förkylning eftersom inkubationstiden för influensa i regel bara är ett dygn.
Källa: Kurera

Tre tips på virusskyddare:


Immunosan
Stimulerar makrofager, neutrofiler samt kroppens immunceller (så kallade mördarceller) som tar hand om bakterier och virus. Innehåller naturligt Wellmune-extrakt (betaglukaner från jäst- och medicinalsvamp) som har bevisats effektfullt och säkert i kliniska tester när det gäller att påverka och stärka immunförsvaret och hålla kroppen frisk. Wellmune WGP härstammar från en egen stam av jäst och hjälper till att mobilisera miljarder medfödda immunceller som är en del av kroppens naturliga försvar. Läs mer om betaglukaner här.

Sambucol
Ett fläderbärsextrakt som fäster på viruset som då inte kan ta sig in i cellen och därmed förhindras att föröka sig. Stärker immunförsvaret och är utvecklad av en erkänd forskare som upptäckte potentialen av de antioxidanter som finns i fläderbär. Har funnits i handeln i över tio år, utan rapporterade biverkningar. Finns även Sambucol Kids, riktad till barn.

ImmunStark
Ett kosttillskott som innehåller det patenterade ämnet Wellmune, som är en 1,3/1,6-betaglukan. ImmunStark innehåller även vitamin C, D och B6 samt zink, koppar och selen som samtliga bidrar till immunsystemets normala funktion. Särskilt intressanta grupper är aktiva barnfamiljer, idrottsutövare, elitmotionärer, människor med en stressig vardag och seniorer. Särskilt intressant är detta betaglukanextrakt (Wellmune) för idrottare eftersom de, efter en maxad idrottsprestation, normalt har ett försämrat immunförsvar under 2-6 timmar (och immunförsvaret återhämtar sig sedan extra långsamt under 24 timmar), vilket brukar kallas ”det öppna fönstret”. Här är personen mer mottaglig för infektioner - men studier visar att betaglukanextraktet stänger detta fönster.
Läs mer här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

 

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.