Barnfamilj i skidbacken

Knepen som håller er friska i vabruari

Fakta

Förkylning och influensa orsakas av olika typer av virus.

Vid förkylning börjar symtomen i regel två dagar efter nedsmittning. Vanliga symtom är snuva, nästäppa, svullnad av slemhinnorna i bihålorna, nysning, halsont, hosta och huvudvärk.

Vid influensa kan symtomen i början likna dem vid förkylning men snart tillkommer andra symtom, som till exempel stark sjukdomskänsla, svårare huvudvärk, muskelvärk och högre feber.
Influensa bryter ut snabbare än förkylning eftersom inkubationstiden för influensa i regel bara är ett dygn.
Källa: Kurera

Tre tips på virusskyddare:


Immunosan
Stimulerar makrofager, neutrofiler samt kroppens immunceller (så kallade mördarceller) som tar hand om bakterier och virus. Innehåller naturligt Wellmune-extrakt (betaglukaner från jäst- och medicinalsvamp) som har bevisats effektfullt och säkert i kliniska tester när det gäller att påverka och stärka immunförsvaret och hålla kroppen frisk. Wellmune WGP härstammar från en egen stam av jäst och hjälper till att mobilisera miljarder medfödda immunceller som är en del av kroppens naturliga försvar. Läs mer om betaglukaner här.

Sambucol
Ett fläderbärsextrakt som fäster på viruset som då inte kan ta sig in i cellen och därmed förhindras att föröka sig. Stärker immunförsvaret och är utvecklad av en erkänd forskare som upptäckte potentialen av de antioxidanter som finns i fläderbär. Har funnits i handeln i över tio år, utan rapporterade biverkningar. Finns även Sambucol Kids, riktad till barn.

ImmunStark
Ett kosttillskott som innehåller det patenterade ämnet Wellmune, som är en 1,3/1,6-betaglukan. ImmunStark innehåller även vitamin C, D och B6 samt zink, koppar och selen som samtliga bidrar till immunsystemets normala funktion. Särskilt intressanta grupper är aktiva barnfamiljer, idrottsutövare, elitmotionärer, människor med en stressig vardag och seniorer. Särskilt intressant är detta betaglukanextrakt (Wellmune) för idrottare eftersom de, efter en maxad idrottsprestation, normalt har ett försämrat immunförsvar under 2-6 timmar (och immunförsvaret återhämtar sig sedan extra långsamt under 24 timmar), vilket brukar kallas ”det öppna fönstret”. Här är personen mer mottaglig för infektioner - men studier visar att betaglukanextraktet stänger detta fönster.
Läs mer här.

Februari må kallas "vabruari" men sjukdomarna fortsätter att dugga tätt även i mars och april.
Förkylning och influensa orsakar tillsammans mer sjukfrånvaro än någon annan sjukdom. Gemensamt för dem båda är att de orsakas av virus, vilket antibiotika inte biter på. 
Det finns det däremot annat som gör.
Här är sju vetenskapligt bevisade virusknep som stärker kroppen  – och minimerar vabbdagarna.

Vecka efter vecka av hosta och snor. Förkylningar och influensor. Vabbning och sjukfrånvaro.
Vad gör du för att försöka hålla dig och familjen frisk? Jasså, inget direkt särskilt, säger du?
Då är det dags att sluta köpa läget – och göra något åt saken.
Här är tipsen för dig som vill hålla dig frisk.

D-vitamin – mer effektivt än influensavaccin

D-vitaminets vara eller icke vara i vår kropp spelar stor roll för våra olika funktioner – inte minst reglerar vitaminet vårt immunförsvar. Kroppens produktion av D-vitamin minskar med minst 80 procent under vinterhalvåret (eftersom vår största källa till D-vitamin är solen), vilket gör tillskott av vitaminet till en nödvändighet.
Dagligt tillskott av D-vitamin skulle kunna förhindra förkylning och influensautbrott hos fler än tre miljoner människor i Storbritannien varje år, visar forskning. 1 av 33 som äter tillskottet slipper nämligen bli sjuk, visar en forskningsstudie publicerad i British Medical Journal.
Det kan låta lite men är mer effektivt än att låta sig influensavaccineras – där 40 personer måste vaccineras för att en person ska slippa bli sjuk.
Läs mer här.

 

C-vitamin – viktigare än du någonsin anat

C-vitamin är en stark antioxidant som hjälper oss att undvika sjukperiod, förkorta den samt lindra symtomen. Vitamin C är ett av de vitaminer som kroppen verkligen behöver för att immunförsvaret ska fungera. Det behövs för att kroppens ska kunna aktivera och stimulera bildandet av vita blodkroppar, stimulera produktionen av antikroppar och för att ta död på virus.
Genom att ta minst 500 milligram C-vitamin (gärna 1000-3000 milligram)  dagligen hjälper vi kroppen att hålla infektioner borta.

LÄS OCKSÅ: Det visste du inte om C-vitamin

Röd solhatt – väldokumenterad medicinalväxt

Medicinalväxten echinacea, även kallad röd solhatt, har vetenskapligt bevisad effekt på immunförsvaret och kan besegra både förkylning och influensa. Ät tillskott så fort du känner av symtom, lyder rådet.
Som så ofta har naturen lösningar, resonerar professor emeritus Ingemar Joelsson i en tidigare intervju med Kurera.
– En väldokumenterad effekt hos Echinaca är även den antiinflammatoriska, vilket gör att sjukdomssymtomen lindras även om behandlingen startar under en pågående infektion.
Läs mer här.

Ät probiotika – få färre sjukdomsdagar

Totalt finns tio gånger fler bakterier i tarmen än det finns celler i hela vår kropp. Cirka 75 procent av vårt immunförsvar styrs från tarmen och en väl balanserad tarmflora krävs för ett starkt immunförsvar. Mjölksyrebakterier hör till gruppen ”snälla” tarmbakterier och bör tillföras dagligen för att förebygga sjukdom, menar experter. De håller sjukdomsframkallande bakterier på en låg nivå och producerar även näringsämnen vi annars inte kan tillgodogöra oss. Studier har visat att probiotika (även kallat mjölksyrebakterier eller "snälla" tarmbakterier) bör tillföras dagligen och att det ger både färre – och lindrigare sjukdomsdagar.
Några exempel som anses kvalitetspreparat är: LactoVitalis, Ultra Duo Dophilus, Probi Mage och Probi Frisk.
Läs mer här.

Humussyra – hindrar virus från att fästa

Tillskott med humussyra är ett effektivt virusknep på grund av humussyrans förmåga att binda virus och fungera som utrensare i kroppen. Den lägger sig som en film på viruset, vilket gör att det inte kan fästa på cellmembranet.
Läs mer här.

 

Zink – för starkt immunförsvar och milda förkylningar

Zink är ett värmetåligt mineral som har viktiga virusdödande egenskaper. Det har visat sig att zinkbrist är mycket vanligt när det rör sig om långdragna luftvägsinfektioner och förkylningar, vilka ofta orsakas av virus. Efter genomgång av flertalet vetenskapliga studier beträffande zink har Cochrane-institutet lyft zink som den hittills mest lovande behandlingen mot förkylning, på både kort och lång sikt och både som förebyggande behandling och vid akuta tillstånd. Man noterade bland annat att när zink tas vid första tecken på förkylning blir förkylningen både kortare och mildare.
Vid insjuknande och hela sjukdomsperioden igenom rekommenderas ett intag om 30-60 milligram zink. För att stärka ett nedsatt immunförsvar, och i förebyggande syfte, räcker ett intag om 20-50 milligram zink.
Läs mer här.

Ät lagrad vitlök – öka din motståndskraft

Historiskt sett har vitlök använts flitigt som skydd mot infektioner. Idag är det kartlagt att många av vitlökens goda egenskaper beror på dess innehåll av allicin, ett svavelämne som ger vitlöken dess starka lukt och är lökens skydd mot skadedjur. Men ämnet hjälper även oss människor.
Att äta vitlök stimulerar immunförsvaret och är ett effektivt sätt att hålla virus och bakterier på avstånd. Studier har visat att både antalet förkylningssymtom och sjukdagar minskar vid intag av vitlökstillskott.
I en studie vid University of Florida fick deltagare som intog 2500 milligram lagrat vitlöksextrakt under 90 dagar 61 procent färre sjukdagar med förkylning eller influensa. Studien visade att tillskottet ökade kroppens motståndskraft genom att immunförsvaret kunde arbeta mer effektivt.
Läs mer här.

LÄS OCKSÅ: Paracetamol stör hjärnans utveckling

Och så några bonustips...

Tillåt dig själv ha feber
Feber bidrar till att virus dör. Förkylningsvirus trivs bäst med temperaturen 33-35 grader och feber är ett sätt för kroppen att bekämpa virus.

Skippa skräpet – ät näringsrikt
Underskatta inte möjligheten att boosta försvaret med näring. Ät mer grönt, mindre kött och undvik socker. Antikroppar och försvarsceller byggs upp med hjälp av vitaminer, mineraler, proteiner och fetter. Vid näringsbrist fungerar inte immunförsvaret optimalt.
Visste du att cellerna i din kropp, när du äter något näringsrikt samtidigt som du äter socker, kommer att prioritera att ta upp sockret framför näringen – vilket bryter ner ditt immunförsvar.

 

Sov – sömn stärker din kropp
Sömnens positiva inverkan på immunförsvar har länge haft starkt fokus i forskarvärlden och det finns fler intressanta fynd i forskarvärlden kring sömnens inverkan på vårt hälsotillstånd. Sömnbrist däremot påverkar hela immunförsvaret negativt. Inte bara blir du lättare sjuk, du riskerar även hormonförändringar, fetma, diabetes och hjärtsjukdom.

Håll för munnen när du nyser – men använd armen, inte handen
Varje gång någon som är sjuk nyser flyger tusentals små vätskepartiklar ut och bildar ett stort, osynligt moln. Dessa kan flyga upp till två meter i en vanlig nysning – och träffa dig.
En annan vanlig smittväg är via nedsmittade fingrar. Fingrarna kan ha fått viruset via direktkontakt med förkylda personer eller genom kontakt med handtag, handdukar och liknande.

Tvätta händerna – ordentligt!
Du har 3000 bakterier av över 100 olika slag på handen. Tvål och vatten är det bästa sättet att få bort smuts, bakterier och virus från händerna. Genom att tvätta händerna ordentligt under 15-20 sekunder skulle vi kraftfullt kunna minska spridningen av bakterier och virus. Men de flesta av oss slarvar. I genomsnitt tvättar vi händerna under sex sekunder och bara fem procent av oss tvättar händerna på ett korrekt sätt, så vi kan få bort bakterierna. Personer i åldern 56-80 år är bäst på att tvätta händerna. Personer i åldern 23-35 år slarvar mest.
Läs mer här.

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Förkylning och influensa orsakas av olika typer av virus.

Vid förkylning börjar symtomen i regel två dagar efter nedsmittning. Vanliga symtom är snuva, nästäppa, svullnad av slemhinnorna i bihålorna, nysning, halsont, hosta och huvudvärk.

Vid influensa kan symtomen i början likna dem vid förkylning men snart tillkommer andra symtom, som till exempel stark sjukdomskänsla, svårare huvudvärk, muskelvärk och högre feber.
Influensa bryter ut snabbare än förkylning eftersom inkubationstiden för influensa i regel bara är ett dygn.
Källa: Kurera

Tre tips på virusskyddare:


Immunosan
Stimulerar makrofager, neutrofiler samt kroppens immunceller (så kallade mördarceller) som tar hand om bakterier och virus. Innehåller naturligt Wellmune-extrakt (betaglukaner från jäst- och medicinalsvamp) som har bevisats effektfullt och säkert i kliniska tester när det gäller att påverka och stärka immunförsvaret och hålla kroppen frisk. Wellmune WGP härstammar från en egen stam av jäst och hjälper till att mobilisera miljarder medfödda immunceller som är en del av kroppens naturliga försvar. Läs mer om betaglukaner här.

Sambucol
Ett fläderbärsextrakt som fäster på viruset som då inte kan ta sig in i cellen och därmed förhindras att föröka sig. Stärker immunförsvaret och är utvecklad av en erkänd forskare som upptäckte potentialen av de antioxidanter som finns i fläderbär. Har funnits i handeln i över tio år, utan rapporterade biverkningar. Finns även Sambucol Kids, riktad till barn.

ImmunStark
Ett kosttillskott som innehåller det patenterade ämnet Wellmune, som är en 1,3/1,6-betaglukan. ImmunStark innehåller även vitamin C, D och B6 samt zink, koppar och selen som samtliga bidrar till immunsystemets normala funktion. Särskilt intressanta grupper är aktiva barnfamiljer, idrottsutövare, elitmotionärer, människor med en stressig vardag och seniorer. Särskilt intressant är detta betaglukanextrakt (Wellmune) för idrottare eftersom de, efter en maxad idrottsprestation, normalt har ett försämrat immunförsvar under 2-6 timmar (och immunförsvaret återhämtar sig sedan extra långsamt under 24 timmar), vilket brukar kallas ”det öppna fönstret”. Här är personen mer mottaglig för infektioner - men studier visar att betaglukanextraktet stänger detta fönster.
Läs mer här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sötpotatispyttipanna med hallon och fetaost på tallrik med ljusblå bakgrund

Jessica Frejs regnbågspytt

Recept

Den här färgglada pytten är en somrig och vegetarisk uppdatering av den klassiska pyttipannan. Med smarrigt matig sötpotatis, frisk mynta och söta hallon som bryter av mot salt fetaost blir det garanterat en favorit under årets varmare dagar.

honung socker i skålar

Sött i maten – utan socker

Kost

Vill du leva lite sockersnålare eller bara sockersmartare? Det finns många anledningar att hålla nere på det söta och välja naturliga sockerkällor och fällorna är många. Här kommer några enkla tips för den som vill hålla nere sockerintaget.

kvinna som tar sig i nacken

Så kan du få bukt med ryggvärk

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Fyra zucchinis i olika färger

Goda recept med zucchini

Recept

Har du en trädgård som kryllar av zucchini  - men ingen aning vad du ska göra med den? Det finns oändliga sätt att tillaga denna mångsidiga grönsak som kommer i olika färger och former. Varför inte testa Ulrika Davidssons squashrullar med fetaost?  

Liten flicka ger insulinspruta till sig själv

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.

 

kvinna på badstrand

Svider det när du kissar? Lingon sköljer bort bakterierna

Hälsa

Långa dagar på stranden är underbara. Men om du känner att det svider i underlivet när du kissar efter en härlig baddag – då kan du ha fått blåskatarr. Att du glömmer bort att dricka vatten och badar kallt kan ge bränsle till bakterierna så att de förökar sig. Ett snabbt och naturlig sätt att få bukt med problemet är att ta en kur med lingonjuice.

frukt och grönsaker

10 anledningar att äta C-vitamin

Hälsa

Det pratas mycket om immunförsvaret just nu och vad man kan göra för att stärka det. En vitamin som bidrar till ett väl fungerande immunförsvar är C-vitamin. Det kan bland annat förkorta och lindra förkylningssymtom, men C-vitamin behövs också för kroppens brosk- och benvävnad, det är bra för tänderna och verkar kunna motverka träningsvärk.

Illustration av en doula som stöd till en gravid kvinna

Allt du vill veta om att föda med en doula

Gravid/barn

I en hårt ansatt förlossningsvård blir det allt populärare att anlita en doula för att få stöd och kontinuerlig närvaro under graviditet och förlossning. Även intresset för att bli doula växer. Men vad är egentligen en doula och vad behöver man tänka på när man väljer en?

skål med grönsaker

Ät efter säsong – för både smaken och klimatet

Kost

Förr i tiden anpassade vi den mat vi åt efter de råvaror som fanns tillgängliga. Idag är valmöjligheterna. Vi kan äta i princip allt året om, även om råvaror utanför säsong smakar sämre. Med sensommar och höst kommer skördesäsongen igång och ingen årstid passar väl bättre för att börja äta efter säsong än just vid den svenska höstskörden.

 

kvinna i spagat

En bra hållning bevarar vår hälsa

Hälsa

Ensidiga, upprepade rörelser försämrar din kroppshållning. Eftersom majoriteten i Sverige arbetar på kontor eller i andra yrken där upprepandet är en del av jobbet blir hållningen sämre – om du inte gör något åt det. Bli medveten om hur du går, sitter eller står och sträck på en krokig rygg och nacke med jämna mellanrum. Det kan minska besvär i rygg, nacke, axlar och även problem med höfterna. Dessutom så stärker en bra kroppshållning självförtroendet.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hud

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

 

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

 

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.