Tjej snyter sig

Första hjälpen för bihålor – så hjälper du kroppen att läka sig själv

Förkylningar hör vintern till och det är inte lätt att slippa undan snuva under den kallare årstiden. En förkylning kan enkelt leda till bihåleinflammation som är en av våra vanligaste sjukdomar. Det finns naturliga sätt att lindra symtomen på – som inte gör dig beroende av varken nässpray eller näsdroppar.

En vuxen människa kan drabbas av flera förkylningar varje år. Symtomen uppstår i de övre luftvägarna i form av svullna slemhinnor i näsa, svalg och bihålor. Förbindelserna riskeras täppas igen och det kan leda till bihåleinflammation. Då samlas slem och trycket stiger i bihålorna, ofta med en tryckande smärta som följd.

Läs också: Nässpray skapar beroende och gör dig bara mer täppt

 

Lindring av symtomen
Sinupret är ett naturpreparat för lindring av symtom i näsan och dess bihålor vid förkylning. Tack vare väl genomförda studier är produkten även godkänd som växtbaserat läkemedel i Sverige. Ulla-Carin Hartman Blom arbetar som hälsorådgivare i en hälsokostbutik sedan många år tillbaka. Hon beskriver Sinupret som sin, och många kunders, räddning.
– Jag har lätt att få bihåle-inflammation, eftersom min förkylning alltid sätter sig i bihålorna. Symtomen försvinner efter bara ett par dagar med Sinupret, berättar hon.

Öppnar upp luftvägarna
Sinupret innehåller en kombination av torkade och pulveriserade växtmaterial från ett flertal olika växter, så som fläder, järnört och gullviva. Den öppnar upp luftvägarna i näsa och bihålor. Genom sin slemlösande effekt underlättar den för kroppens eget försvar så att förkylningsvirus lättare kan rensas ut.
Pontus Stierna, som är pensionerad professor som verkade vid Karolinska Universitetssjukhuset, har bedrivit forskning på Sinupret. Han berättar att utvecklingen har gått långt. För 30 år sedan behandlade man bihåleinflammation med penicillin.
– Man var mycket frikostig med antibiotika så fort en förkylning gick över till bihåleinflammation. Nu vet vi genom forskning att penicillin inte alls ska användas som en standardbehandling, berättar han.

Antibiotika ger biverkningar
Pontus Stierna förklarar att antibiotika kan ge mycket biverkningar, bland annat i form av allergiska reaktioner. Men det största problemet är att antibiotikaresistensen kan öka i samhället. Efter några år började man istället för antibiotika använda nässpray med kortison i, för att lindra bihåleinflammation.
– Det var banbrytande, eftersom man fokuserade på att styra inflammationen istället för att slå mot bakterierna. Kortisonet gav kroppen en chans att läka sig själv. Synsättet ändrades och det var detta som ledde till att man började studera och vidareutveckla naturprodukter. Idag vill många undvika kortisonet, eftersom det också ger biverkningar, och allt fler vill ha naturliga alternativ.

Kliniska studier
Stiernas forskning på Sinupret pågick under många år. Man ville hitta den optimala balansen mellan att ta ned infektion, inflammation och immunförstärkning, vilket man också gjorde enligt Stierna. Vetenskapliga studier visar att två av tre som använder Sinupret blir besvärsfria inom några dagar.
– Naturpreparat verkar på flera sätt, vilket är fördelen med Sinupret. Det är mycket effektivt tack vare att det stärker immunförsvaret och tar ned inflammationen, samt även är antibakteriellt. Kemiska preparat slår mycket mer begränsat.

Ger kronisk nästäppa
Ulla-Carin Hartman Blom är mycket glad över att ha hittat detta alternativ efter flera år med vanlig nässpray.
– Jag tror att många tar nässpray av gammal vana, eftersom det går fort och ofta funkar. Men man skjuter sig själv i foten lite grann, eftersom problemen kan bli värre av det, berättar hon.
I Sverige köps allt mer avsvällande nässpray mot täppt näsa. Överanvändning av nässpray kan leda till kronisk nästäppa vilket är ett växande problem.
Pontus Stierna förklarar att symptomlindring vid en förkylning i form av avsvällande näsdroppar och nässprayer innebär att man på olika sätt stör det naturliga förloppet i näsan.
– Allergiker har lättare att få bihåleinflammation och allergiker har dessutom lättare att reagera med svullnad på nässpray, eftersom man stör ämnesomsättningen i näsan. Man ska använda nässpray i max tio dagar, men som allergiker kommer svullnaden redan efter tre-fyra dagar. Man får alltså mer täppa och vill ha mera nässpray. Det är ett stort problem, eftersom 20 procent av befolkning har en allergi, säger han.

Kroppen läker sig själv
Han berättar att utvecklingen inom naturläkemedel går framåt hela tiden. Det visar de senaste årens studier på Sinupret. Istället för att utrota infektionen, stödjer man kroppen att läka sig själv. Det är något som Ulla-Carin Hartman Blom håller med om.
– I mitt arbete som hälsorådgivande ingår det att informera kunder om säkra och bra naturläkemedel och näringstillskott, som ger rätt förutsättningar för kroppen att läka sig själv, för det gör den verkligen bra. Sinupret är en sådan förutsättning.

Av Emma V Larsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.