Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna tittar på träningsklocka

Första veckan på jobbet? Så gör du rutinerna roliga

Det har blivit vanligare att senarelägga semester och börja jobba först i mitten av augusti eller kanske senare. Att återvända till arbetet efter en lång härlig vila kan kännas motigt. Det finns olika knep för att motivera övergången från ledighet till arbete. Här kommer några tips.

Kortare dagar, en sol som inte längre känns mjuk och behaglig och kalla nätter. Det präglar sensommardagarna. För många är tiden mellan den avslutade semestern och det faktum att en lång vinter väntar en dyster tanke. Kanske mer än att börja jobba. Det är lika många som längtar efter mötet med kollegor och att få blir kreativ. Det som ibland upplevs som en uppförsbacke är att ställa klockan, eventuellt göra matlåda och komma in i rutinerna. Och för att inte tala om att det självklara utsvävningar vad gäller god mat och dryck behöver begränsas och de där planerade långpromenaderna eller löprundorna som aldrig blev av, är aktuella igen.

 

I år är det ingen vanlig höst då många kommer att fortsätta att jobba hemma, men kanske förlägga några möten med kollegerna som en första återgång till ett mer normalt liv. Oavsett om du jobbar hemma eller inte så är anpassningen till rutiner ett måste.

LÄS OCKSÅ: Stressen minskade med extrakt från grönt te

5 bra tips
1. Stig upp lite tidigare under helgen så skillnaden mellan sovmorgon och arbetsmorgon inte blir så stor. Om du en arbetsdag kliver upp klockan sex så stig upp senast halv åtta. Då somnar du snabbare kvällen innan och får tillräckligt med sömn innan arbetsdagen börjar.

2. För mycket mat, vin, glass och andra godsaker kan göra att du längtar efter känslan av överflöd, och det ska du absolut fortsätta med. Men var strikt måndag till fredag och unna dig allt du vill under helgen. Då kommer du snabbare in i bra vanor igen och får en känsla av att sommaren inte är slut ännu.

3. Brukar du träna i vanliga fall, men låtit träningen bero under sommaren? Det kanske känns motigt att gå ner på ett gym eller någon annan träningslokal varma sensommarkvällar. Ta hellre en cykeltur eller promenad, då får du både motion och en känsla av sommar. Den trötthet som du eventuellt känner på kvällen motverkar du genom att vara ute. Har du dessutom ett utegym i närheten är det perfekt.

 

4. Planera nästa ledighet och kanske en resa. Om du har möjlighet att resa under vintern, kika på resor redan nu och dröm dig bort. Studier har visat att en bokad resa långt fram i tiden gör dig glad och förväntansfull.

5. Varför inte planera nästa sommar redan nu. Kan du inte resa på vintern, så dela upp sommarsemestern nästa år. Om du kan, jobba in lite tid och ta extra lång ledighet, då känns sommaren härligt lång.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

 

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.