Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

forundrans-9-halsoeffekter

Sara Hammarkrantz och Katrin Sandberg Foto: Maria Östlin

Förundrans 9 hälsoeffekter

Vill du bli smartare, mer kreativ, mindre stressad, friskare och nöjdare?
Öva då upp din förmåga att stanna upp och känna förundran.
Färgstarka solnedgångar och glittrande regnbågar kan nämligen ha mer läkande egenskaper än vad vi tidigare anat.

Det började med blommor i motljus.
Synen av en vacker blombukett på bordet och känslorna de framkallade, satte igång ett samtal hos vännerna Katrin Sandberg som är storycoach och Sara Hammarkrantz som är frilansjournalist specialiserad på positiv psykologi och ledarskap. Samtidigt skrev Sara Hammarkrantz en artikel om den senaste forskningen inom förundran som blev flitigt delad och kommenterad i sociala medier, och Katrin Sandberg märkte att hennes klienter som berättade om sina upplevelser av förundran fylldes av en särskild glädje, meningsfullhet och driv.

LÄS OCKSÅ: Så hanterar du dina starka känslor

Sätter igång en kognitiv process
De fascinerades av ett en kort stunds njutning kunde ge så mycket hälsa och välmående i längden och bestämde sig för att djupdyka i ämnet och i ny forskning och har nu skrivit boken ”Förundranseffekten”.
Men vad innebär egentligen förundran?
– Det är en upplevelse av något som är nytt, stort och överväldigande, och en utmaning att greppa och förstå. Hur är det möjligt forundrans-9-halsoeffekteratt det är så vackert? Att någon springer så snabbt? Att någon gör sådana insatser för andra? Förundran sätter igång en kognitiv process i hjärnan att något är lite svårt att ta in i sitt system, säger Sara Hammarkrantz.

LÄS OCKSÅ: ”Känslor är inget flum – de är logiska”

Lyssna på vår favoritlåt
Men även om förundran är en stor och grandios känsla behöver du inte nödvändigtvis besöka Grand Canyon eller bestiga ett berg för att få uppleva den. I snitt upplever vi förundran 2,3 gånger i veckan och känslan kan framkallas av något så enkelt som att lyssna på vår favoritlåt eller när vi ser någon som gör något skickligt eller agerar på ett föredömligt sätt. Olika personer har dock olika lätt för att känna förundran. Frågan är om det går att öva upp sin förmåga att känna förundran.
– En del forskare säger nej. Men vi är övertygade om att det går. Det viktigaste är att ta sig tid att uppleva saker och ting, vara i nuet och att ibland medvetet gå ut utan mål och bara titta sig omkring.

 

LÄS OCKSÅ: Sänk stressen och behåll fotfästet – så gör du

Stor effekt på stress
Just känslan förundran är lite styvmoderligt behandlad och har av många ansetts vara något av en onödig lyx. Inget kunde vara mer fel. Att känna förundran har en stor påverkan på vårt välmående och gör oss både smartare, mer kreativa, mindre stressade - och till och med friskare, menar Sara Hammarkrantz och Katrin Sandberg.
– Av all den forskning vi har hittat så har vi identifierat nio förundranseffekter, både fysiska och psykiska. Bland annat har förundran en stor effekt på stress, genom att kortisolnivåerna går ner, hjärtat slår långsammare, lugn och ro-systemet aktiveras, och immunförsvaret ges tid att reparera sig själv, som inte är möjligt när vi är rädda eller stressade. Man har också sett i ett fåtal studier att förundran har en antiinflammatorisk effekt, säger dem.
Genom att känna förundran blir vi mer närvarande i stunden och lite mindre fokuserade på oss själva, och tar istället in vår omgivning och känner oss som en del av ett större sammanhang.
– Och när aktiviteten i hjärnans standardaktivitet går ner, uppstår en paus och en förmåga att ta in ny information. Det gör att vi kan ta in informationen på ett nytt sätt, utan att bygga den på vad vi tidigare vet.

LÄS OCKSÅ: Martina Johansson: Dämpa inflammation och lev friskare

Läkande egenskaper
Att uppleva förundran kan ha läkande egenskaper som att det sänker inflammationer och motverkar stress. Men går det att säga att man kan läka exempelvis en utbrändhet genom att gå ut och titta på en solnedgång?
Mja, menar Sara Hammarkrantz.
–Utbrändhet är en otroligt svår problematik och det finns sällan ett enda botemedel. Men det har gjorts en spännande studie med krisgsveteraner som utsatts för svåra trauman, och unga killar i extremt kriminella områden i Los Angeles, som togs ut i naturen och fick åka forsränning. Man mätte bland annat deras saliv och registrerade deras ansiktsuttryck och deras stressnivåer sjönk markant, med 20-30 procent.
I dessa oroliga tider kan dessutom förundran hjälpa oss att hantera vardagen lite bättre, menar Sara Hammarkrantz.
– Förundran har visat sig ha effekt på vår uppfattning av tid, och gör oss mer tålmodiga. Just nu krävs mycket tålamod att hålla oss fysiskt distanserade och stå ut med ovissheten som råder.

Förundrans 9 hälsoeffekter

  1. Friskare
  2. Mindre stressade
  3. Mer närvarande
  4. Smartare
  5. Kreativare
  6. Mindre egoistiska
  7. Snällare
  8. Generösare
  9. Mer miljömedvetna

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.