forundrans-9-halsoeffekter

Sara Hammarkrantz och Katrin Sandberg Foto: Maria Östlin

Förundrans 9 hälsoeffekter

Vill du bli smartare, mer kreativ, mindre stressad, friskare och nöjdare?
Öva då upp din förmåga att stanna upp och känna förundran.
Färgstarka solnedgångar och glittrande regnbågar kan nämligen ha mer läkande egenskaper än vad vi tidigare anat.

Det började med blommor i motljus.
Synen av en vacker blombukett på bordet och känslorna de framkallade, satte igång ett samtal hos vännerna Katrin Sandberg som är storycoach och Sara Hammarkrantz som är frilansjournalist specialiserad på positiv psykologi och ledarskap. Samtidigt skrev Sara Hammarkrantz en artikel om den senaste forskningen inom förundran som blev flitigt delad och kommenterad i sociala medier, och Katrin Sandberg märkte att hennes klienter som berättade om sina upplevelser av förundran fylldes av en särskild glädje, meningsfullhet och driv.

LÄS OCKSÅ: Så hanterar du dina starka känslor

Sätter igång en kognitiv process
De fascinerades av ett en kort stunds njutning kunde ge så mycket hälsa och välmående i längden och bestämde sig för att djupdyka i ämnet och i ny forskning och har nu skrivit boken ”Förundranseffekten”.
Men vad innebär egentligen förundran?
– Det är en upplevelse av något som är nytt, stort och överväldigande, och en utmaning att greppa och förstå. Hur är det möjligt forundrans-9-halsoeffekteratt det är så vackert? Att någon springer så snabbt? Att någon gör sådana insatser för andra? Förundran sätter igång en kognitiv process i hjärnan att något är lite svårt att ta in i sitt system, säger Sara Hammarkrantz.

LÄS OCKSÅ: ”Känslor är inget flum – de är logiska”

Lyssna på vår favoritlåt
Men även om förundran är en stor och grandios känsla behöver du inte nödvändigtvis besöka Grand Canyon eller bestiga ett berg för att få uppleva den. I snitt upplever vi förundran 2,3 gånger i veckan och känslan kan framkallas av något så enkelt som att lyssna på vår favoritlåt eller när vi ser någon som gör något skickligt eller agerar på ett föredömligt sätt. Olika personer har dock olika lätt för att känna förundran. Frågan är om det går att öva upp sin förmåga att känna förundran.
– En del forskare säger nej. Men vi är övertygade om att det går. Det viktigaste är att ta sig tid att uppleva saker och ting, vara i nuet och att ibland medvetet gå ut utan mål och bara titta sig omkring.

 

LÄS OCKSÅ: Sänk stressen och behåll fotfästet – så gör du

Stor effekt på stress
Just känslan förundran är lite styvmoderligt behandlad och har av många ansetts vara något av en onödig lyx. Inget kunde vara mer fel. Att känna förundran har en stor påverkan på vårt välmående och gör oss både smartare, mer kreativa, mindre stressade - och till och med friskare, menar Sara Hammarkrantz och Katrin Sandberg.
– Av all den forskning vi har hittat så har vi identifierat nio förundranseffekter, både fysiska och psykiska. Bland annat har förundran en stor effekt på stress, genom att kortisolnivåerna går ner, hjärtat slår långsammare, lugn och ro-systemet aktiveras, och immunförsvaret ges tid att reparera sig själv, som inte är möjligt när vi är rädda eller stressade. Man har också sett i ett fåtal studier att förundran har en antiinflammatorisk effekt, säger dem.
Genom att känna förundran blir vi mer närvarande i stunden och lite mindre fokuserade på oss själva, och tar istället in vår omgivning och känner oss som en del av ett större sammanhang.
– Och när aktiviteten i hjärnans standardaktivitet går ner, uppstår en paus och en förmåga att ta in ny information. Det gör att vi kan ta in informationen på ett nytt sätt, utan att bygga den på vad vi tidigare vet.

LÄS OCKSÅ: Martina Johansson: Dämpa inflammation och lev friskare

Läkande egenskaper
Att uppleva förundran kan ha läkande egenskaper som att det sänker inflammationer och motverkar stress. Men går det att säga att man kan läka exempelvis en utbrändhet genom att gå ut och titta på en solnedgång?
Mja, menar Sara Hammarkrantz.
–Utbrändhet är en otroligt svår problematik och det finns sällan ett enda botemedel. Men det har gjorts en spännande studie med krisgsveteraner som utsatts för svåra trauman, och unga killar i extremt kriminella områden i Los Angeles, som togs ut i naturen och fick åka forsränning. Man mätte bland annat deras saliv och registrerade deras ansiktsuttryck och deras stressnivåer sjönk markant, med 20-30 procent.
I dessa oroliga tider kan dessutom förundran hjälpa oss att hantera vardagen lite bättre, menar Sara Hammarkrantz.
– Förundran har visat sig ha effekt på vår uppfattning av tid, och gör oss mer tålmodiga. Just nu krävs mycket tålamod att hålla oss fysiskt distanserade och stå ut med ovissheten som råder.

Förundrans 9 hälsoeffekter

  1. Friskare
  2. Mindre stressade
  3. Mer närvarande
  4. Smartare
  5. Kreativare
  6. Mindre egoistiska
  7. Snällare
  8. Generösare
  9. Mer miljömedvetna

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna sitter på huk

Sitta sig frisk – går det?

Hälsa

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

Ung kvinnlig karaktär fångad i en pillerburk. Kapslar. Medicin. Missbruk.

”Psykiatrin behöver gå från piller till samtal”

Kurera debatt

Idag äter var sjätte svensk psykofarmaka av något slag och drygt var tionde svensk äter någon antidepressiv medicin – många av dem är unga. Samtidigt ökar självmorden kraftigt bland unga vuxna. Psykiatern och psykoterapeuten Johan Stiernstedt frågar sig om det här är en rimlig utveckling och menar att samtal har blivit psykiatrins stora bristvara.

Håll dig frisk med honungens Rolls Royce 

Naturlig hälsa

Det är inte bara Bamse som gillar honung, det gör även vi människor – under första kvartalet 2020 ökade svenskarnas efterfrågan på manukahonung, "honungens Roll Royce", med hela 700 procent jämfört med i fjol. Den exklusiva honungen är effektiv för att förebygga och motverka förkylning, influensa och halsinfektioner.

Förälder – så lär du ditt barn goda digitala vanor

Mental hälsa

Föräldrar har en avgörande roll för sina barns välbefinnande - och ett ansvar att skydda dem från faror och säkerställa att de inte utsätter andra för trakasserier eller mobbning. Här följer några tips och råd för hur du kan stötta ditt barn till ett positivt och hälsofrämjande användande av digitala medier.

sa-lindrar-du-solbrannan

Så lindrar du solbrännan

Hud

Vad händer egentligen med huden om vi bränner oss, finns det något ställe som är farligare att bränna sig på – och går det att lindra solbrännan på något naturligt sätt? Vi ställde några frågor till Kureras skönhetsexpert om solbränna.

 

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

rått kött

Fall av böldpest upptäckt i Kina

Övrigt

Just när bekymrade kinesiska forskare varnat för en annan potentiell pandemi orsakad av ett influensavirus hos grisar har en rapport om fall av böldpest kommit från inre Mongoliet. Böldpest är en bakterieinfektion som sprids från råttor och via loppor i form av bett, men också om man äter gnagare.

kvinna sprayar sina ben med myggmedel

Så gör du ditt egna giftfria myggmedel

Naturlig hälsa

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då följer här några effektiva och naturliga sätt att slippa de irriterande små rackarna.

 

familj som äter

Diamantis Koukouvinos: Så kan du få ordning på din IBS

Hälsa

IBS beskrivs ofta i Sverige som ett funktionellt tarmbesvär som kan yttra sig olika från person till person. Symtomen är framförallt uppblåst mage efter en måltid, smärta och obehag, gaser, diarré eller förstoppning eller en kombination av de båda.– Det är inte svårt att få ordning på IBS om man vet hur man ska behandla, säger Diamantis Koukouvinos som är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin.

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

 

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.