Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fosfolipider är huvudsakliga komponenter i tvålagercellmembran inklusive hjärncellmembranen. Dessa lipider bidrar bland annat till intracellulär signalering, är involverade i hormonaktivitet och fettnedbrytning och mycket annat. Studier stödjer vikten av fosfatidylserin för adekvat hjärnfunktion som till exempel minne, vakenhet och förbättrad hjärnfunktion i åldrande hjärnor.

Fosfatidylserin

Kemi
Fosfatidylserin är klassad som en fosfolipid. Strukturen är en kombination av essentiella fettsyror (linolensyra eller alfalinolensyra), enkelomättat eller mättat fett (stearinsyra, palmitinsyra, oljesyra, arakidonsyra), mineralsyra (fosfor), fettalkohol (glycerol) och aminosyra (serin).

Funktion
Fosfolipider är huvudsakliga komponenter i tvålagercellmembran inklusive hjärncellmembranen. Dessa lipider begränsar bland annat passagen av vatten och vattenlösliga komponenter genom membranet, behåller membranets flexibilitet, bidrar till intracellulär signalering, är involverade i hormonaktivitet och fettnedbrytning och mycket annat.
Studier stödjer vikten av fosfatidylserin för adekvat hjärnfunktion som till exempel minne, vakenhet och förbättrad hjärnfunktion i åldrande hjärnor. En åldrande hjärna innebär ofta förändring av struktur och biokemi i hjärnan. Det innebär förändringar i det neuronala membranets fettuppsättning, enzymaktivitet, minskad produktion av neurotransmittorernas ämnesomsättning och minskad kommunikation mellan nervsynapserna.

Bristsymtom och terapeutisk användning
Nedsatt minne, mental förvirring, koncentrationssvårigheter, demens, förhöjda kortisolvärden, långvarig stress, vid idrottsprestationer.

Källor i kosten
Keso, ricottaost, vete, fläsk, salami, kalkon, korv, jordnötter och soja.

Dosering
200–600 mg dagligen i samband med måltider.

Exempel på studier, referenser

Fosfatidylserin kan förbättra kognitiv funktion
35 patienter (19 män, 16 kvinnor) med psykologiska problem som hade en koppling till hjärnans funktion fick 300 mg per dag av FS i 2 månader. Den terapeutiska aktiviteten av FS mättes genom neuropsykologiska tester och formulär där man kunde avläsa beteendet. Resultaten visar att FS är en bra behandlingsform vid liten eller måttlig försämring av kognitiv funktion.
Delwaide PJ. et al. ”Double-blind randomized controlled study of phosphatidylserine in demented subjects”.
Acta Neurol Scand, 1986;73:136 –40.

 

FS kan vara effektivt vid korttids-behandling av Alzheimers och senil-demens. FS verkar vara mest effektivt när patienten uppvisar måttliga symptom.
Jellin JM. et al. Pharmacist’s Letter Natural medicines comprehensive Database. 5th ed, Stockton, USA, 2003:1043.

I en studie påvisades förbättring av korttidsminnet på den del av en försöksgrupp som fått 100 mg FS, 3 ggr dagligen. Personerna i studien var mellan 55–80 år och uppvisade måttlig kognitiv försämring vid studiens start. Studien kunde också länka intag av FS till förbättringar i dagliga aktiviteter, som t.ex. självrådande, sömnbesvär och asocialt beteende.
Burke ER. Phosphatidylserine (PS): Promise For athletic Performance, 1998, Keats Publishing, New Canaan, USA.

I en dubbelblindstudie med 51 personer, medelålder 71 år, som fick antingen 300 mg FS eller placebo dagligen i 12 veckor, uppvisade de som fått FS, en förbättring inom många områden som t.ex. minne av namn på bekanta personer, placering av olika borttappade objekt och korttidsminne.
Burke ER. Phosphatidylserine (PS): Promise For athletic Performance, 1998, Keats Publishing, New Canaan, USA.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.