Fotspecialisten: “Många glömmer bort sina fötter”

Fakta

Namn: Marie Edström
Yrke:
Podiater, har gått en 3-årig utbildning på Karolinska Institutet.
Gör: Har mottagning i Stockholm
Vad gör en podiater: Diagnostiserar, behandlar sjukdomstillstånd och skador i fötterna.

Kalla fötter, ömma tår, portvinstå och hälsporre – talesätten och krämporna är många. Vi behöver måna om våra tassar, de ska bära oss länge och det är lätt att få problem med denna vår enda beröringsyta mot jorden. Podiatern Marie Edström berättar om våra vanligaste problem och vad vi kan göra för att undvika dem.

Den som börjar få besvär med fötterna får inte sällan problem även på andra ställen i kroppen, det blir en dominoeffekt förklarar podiatern Marie Edström, som menar att förslitningsskador i knän och höfter ofta kan spåras till att vi går fel av en eller annan orsak. Därför är det viktigt att snabbt korrigera eventuella felställningar i foten men också att förebygga och träna för att ha friska, starka fötter som kan bära oss hela livet.
– Jag tror att många glömmer bort sina fötter, säger Marie.

Problem kan komma med åren
Marie är expert i medicinsk fotvård och möter på sin klinik i Stockholm många som har besvär med fötterna. Hon berättar att ett av de största felen vi gör är att vi väljer fel skor. Platta, hårda skor som saknar komfort kan ganska snabbt orsaka problem. Besvär med fötterna är något som för de flesta kommer krypande och börjar märkas någon gång efter medelåldern. Då – om man inte gjort det tidigare –är det viktigt att sluta välja skor enbart baserat utseende utan även efter hur de känns på foten, för att undvika framtida problem. Men våra fötter ska vi helst ta hand om oavsett ålder menar Marie.
– Vi har bara två och de ska bära oss hela livet.

 

Även kosten kan spela roll
Det är inte bara hur vi går och det vi sätter på fötterna som kan ställa till det, även kosten spelar roll för friska fötter. Till exempel kan viss kost och alkohol bidra till att förvärra det som kallas portvinstå eller gikt, och systemisk sjukdom. Även cirkulationsstörningar som kan vara kost- och livsstilsrelaterade kan orsaka en brännande känsla i fötterna på grund av inflammation som uppstår när cirkulationen försämras berättar Marie som understryker att sådana besvär alltid bör undersökas av läkare.
– Fötterna är en ganska tydlig indikator på hur man mår generellt, säger Marie.
En annan sak som Marie har lagt märke till är att det tycks finnas en koppling mellan fotsvamp och dåligt fungerande tarm.

LÄS OCKSÅ: Nypon gjorde att Mats slapp operation

Vanligt med insjunkna fotvalv
Men mycket handlar förstås om motoriken, felställningar och att rätta till med olika hjälpmedel och övningar som patienterna får göra hemma för att träna upp sina fötter.
– Det absolut vanligaste är insjunkna fotvalv, det gör att man viker framdelen av foten inåt, säger Marie och förklarar att det är något som kan uppstå med åldern, vid graviditet eller vid kraftig övervikt.
– Du har kanske hört talas om att man ibland behöver en storlek större skor vid graviditet?
Det beror berättar Marie på att fotvalven kan sjunka in efter en hastig viktuppgång som graviditet.

LÄS OCKSÅ: Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Inte bara höga klackar bakom Hallux valgus
Ett vanligt missförstånd är att det som kallas hallux valgus – vilket yttrar sig som en knöl på foten precis innan stortån – beror på att man gått med högklackade skor.
– Även många män får hallux valgus, och det beror inte på att de går i högklackat säger Marie och fortsätter:
– Den främsta orsaken är att det är ärftligt. Men det kan eskalera och förvärras av felaktiga skor, exempelvis högklackat.

Varför får vi så mycket problem med fötterna, har det alltid varit så?
Det beror, förklarar Marie på att vi inte är skapta för att bara gå med platta skor på platt underlag utan människofoten är egentligen konstruerad för att gå på ojämna underlag där man får parera med foten och använda fötterna på ett helt annat sätt än vi gör idag.

Många lider av nageltrång och fotsvamp
Vanliga besvär som Marie behandlar på kliniken är nageltrång och svamp. Men hälften av patienterna har problem med felpositioneringar som hon hjälper till att korrigera genom att stötta upp foten på olika sätt, bland annat genom tejpning, träning och uppbyggnad av muskler, stabilitet och balans.

 

Hälsporre är ett annat vanligt problem som uppstår när en sena under foten blivit stram och dragit ihop sig, det kan leda till en liten broskbildning, även kallad hälsporre. Då är det viktigt med avlastning förklarar Marie, dels med olika former av inlägg men också att den som tränar väljer en träningsform som inte belastar foten som exempelvis simning.

LÄS OCKSÅ: Gladare, fräschare och finare fötter? Så gör du!

Marie Edström, podiater.

"Försök att undvika kirurgi"
Det är viktigt att förebygga och ta hand om sina fötter särskilt om man betänker att det kan gå så långt att man måste operera sina fötter. Något Marie menar bara ska tas till som absolut sista utväg. Hon rekommenderar att man försöker med alternativa metoder som träning, avlastning och bra skor innan man lägger sig under kniven.
– Det är många som inte blir bättre varnar Marie.

Även om metoderna ständigt förbättras bör man tänka på att foten är komplex och att en operation inte går att göra ogjord, förklarar hon. Dessutom finns det en gräns för hur många gånger man kan operera i en fot om det skulle råka bli fel.
– Jag har många kunder som har blivit väldigt missnöjda med sina operationer.
Även om många också blir bra manar Marie till försiktighet när det kommer till kirurgi och uppmanar den som ändå väljer att genomgå en operation att ta reda på om läkaren som ska utföra operationen har stor erfarenhet av att operera just fötter och kan visa på goda resultat.

Byt ut Conversen mot bekvämare skor
Enligt Marie är det inte bara åldern som gör att man behöver se om sina fötter, även den som genomgått många graviditeter eller har stor övervikt behöver visa dem lite extra omsorg. Då behöver man även vara uppmärksam på sina knän för att undvika förslitning förklarar hon. Men någon gång fyrtio-femtioårsåldern är det kanske dags att lägga Conversen på hyllan och satsa på mjukare doningar.
– Jag tror man känner det, man vill kanske inte stoppa in sina fötter i dåliga skor. Man tänker till lite och väljer komfort framför snygghet, säger Marie och skrattar.

 

Maries råd för att motverka problem med fötterna

• A och O för att förebygga alla typer av fotproblem är att välja komfortabla skor. Det ska kännas skönt från början, man ska inte behöva gå in skor. Välj något som är mjukt och sviktande framför en hård och rigid sko råder Marie.
• Använd inlägg för att stabilisera upp foten.

Gör övningar och träna upp muskler
• Träna upp andra stödjande muskelgrupper som höftböjar- och sätesmusklerna. Många har inte aktiva sätesmuskler trots att det är våra största muskler förklarar Marie, de får inte någon direkt träning när vi går utan det krävs att vi gör övningar särskilt för att stärka upp dem.
• Ta av skorna och gör alfabetet med foten när du sitter vid skrivbordet på jobbet eller har en fikapaus.
• Gå barfota, gärna på lite mer kuperat underlag.
• Motverka varus eller pronering genom att lyfta en handduk från golvet med hjälp av tårna, bra övning för gravida.
• Motverka hallux valgus genom att spreta med tårna, och vicka stortån åt höger och vänster, gärna med ett gummiband spänt mellan stortån och tån bredvid.
• Klipp inte naglarna för korta för att undvika nageltrång.
• Vid anlag för gikt bör man vara försiktig med alkohol och hålla sig till en främst växtbaserad kost.
– Då brukar det kunna ge med sig, även om det har en tendens att komma tillbaka om man väl har fått det en gång, säger Marie.
• Var försiktig med alkohol. Det gäller för alla, inte bara de med gikt, alkohol kan till exempel orsaka svullnad av fötterna.

Hjälpmedel
• Bra skor
• Ortos eller stabilisator
• Gummiband för tåträning
• Tennisboll för att rulla under fötterna, bra vid graviditet.

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Marie Edström
Yrke:
Podiater, har gått en 3-årig utbildning på Karolinska Institutet.
Gör: Har mottagning i Stockholm
Vad gör en podiater: Diagnostiserar, behandlar sjukdomstillstånd och skador i fötterna.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.

5 kännetecken på stress och vad du kan göra åt det

Naturlig hälsa

Hjärtklappning, spända muskler och svettningar är alla symtom på stress och förhöjda kortisolnivåer. Men vårt stresshormon är lika viktigt som nödvändigt. För att inte ständigt gå omkring och vara trött av för hög stressnivå så finns det olika knep som gör att du går ner i varv. Här är fem kännetecken på stress och ännu fler lösningar.

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.