Carl Fallrep

Foto: Ateljé Photos 4 U

Från sönderstressad och utmattad till lugn och energifylld

Carl Fallrep

Bor: Vällingby.
Ålder: 29.
Familj: Pojkvän.
Arbete: Marknadsansvarig och filmproducent.
Fritidsintressen: Film, styrketräning och bakning.
Motto: Aktivera kroppen, tänk positivt och ta tillvara på de möjligheter du får!

Hjärnan gick på högvarv. Stressnivån sköt i höjden. Carl Fallrep är en person som älskar sitt jobb och vill ligga på topp. Men stressen åt sig in i hans liv och gjorde honom mentalt utmattad.

Orden studsar piggt ur Carl Fallreps mun. Han är en helt annan person idag än för fyra månader sedan – den dag då han klev in i hälsokostbutiken i Vällingby och frågade om det fanns någon ört mot stress.
– Jag har alltid stressat. Tidigare har jag kunnat balansera tillvaron, men i höstas blev jag sönderstressad.

Carl har drömjobbet – marknadsförare och filmare. Och han vill ligga på topp. Men det kostar på, inte minst mentalt. Som filmare sköter han allt – från att hålla kameran och fixa ljus och ljud till att producera. Han måste ha total fokus på allt han gör, och dessutom göra flera saker samtidigt.

 

LÄS OCKSÅ: ”Jag presterar bättre med adaptogener”

Högt tempo
Det uppskruvade tempot i kombination med den mentala kraftansträngningen gjorde det allt svårare för Carl att varva ner om kvällarna. Speciellt efter de arbetsdagar då han varit igång i 14 timmar. Det brukade ta tre, fyra timmar innan pulsen hade gått ner till det normala och han kunde börja andas lugnt igen. Inte ens träningen – mirakelkuren mot stress – fungerade längre, inte heller musik, filmtittande och dataspel. Det enda som gav någorlunda ro var kvällsbaden. Carl sökte hjälp hos diverse läkare, men märkte inte av någon förbättring.
– Läkarna skrev bara ut olika typer av psykofarmaka som inte fungerade för mig. Flera av dem gissade sig fram till vilken medicin de skulle skriva ut.

Av en händelse klev Carl och hans vän in i den lokala hälsokostbutiken i höstas. Där berättade Carl som sin stress. Han tipsades om KSM-66, ett ekologiskt fullspektrumextrakt av ashwagandha. Det örtbaserade tillskottet ökar bland annat kroppens motståndskraft mot stress.
– Det var värt ett försök. Även min vän testade.

Eftersom Carl är en storvuxen man – 105 bastanta kilo fördelade över 190 centimeter lång kropp – började han med högsta rekommenderade dosen. Två kapslar varje morgon och kväll. Efter tre, fyra dagar märkte han en markant mental skillnad.
– En tanke var: Placebo? Men jag visste att kosttillskottet var örtbaserat, och nog hade inverkan på den ro jag började känna.

LÄS OCKSÅ: 8 anledningar att äta ashwagandha

Ny energi
Ännu mer säker blev han vartefter det lackade mot jul.
– Ju närmare jul, desto mer jobb – men stressnivån sjönk ändå och jag kände mig allt lugnare. Och inga biverkningar fick jag heller. Nu kunde jag vara i farten i 14 timmar och ändå känna energi.

Och den energin har han använt till att ta ett nytt kliv i karriären. I skrivande stund förbereder han sig för sin nya roll som marknadsansvarig på ett solcellsbolag i Stockholm.
– Att jag började med KSM-66 har lett till att jag både orkar hänga tvätt och ta ett nytt steg i karriären.

Nu känner han ett psykiskt lugn som han inte känt på väldigt länge. Nu har han vardagen mer under kontroll. Bland annat innebär det att han känner lust till – städning!
– Ett tag var det stökigt omkring mig. Om jag satte på tvättmaskinen, lät jag tvätten ligga kvar i maskinen. Jag orkade inte hänga den. Nu hänger jag både tvätt och städar med energi och gott humör.

LÄS OCKSÅ: Hormonell balans ger bättre sömn och träningsresultat

Bättre motståndskraft mot stress
Han har inte dragit ner på tempot, snarare tvärtom.
– Om jag lägger upp jobbet rätt och tänker rätt, går det bra.

För en månad sedan slutade han med KSM-66. Men effekten sitter fortfarande kvar. Eftersom KSM-66 hjälper kroppen att vila och återhämta sig så startar en positiv spiral som gör att kroppen bättre orkar stå emot stress – även utan KSM-66.
– Jag tycker det känns som om preparatet har knuffat hjärnan i rätt riktning eller som om den tränat upp sig. Och så fort jag märker att stressen kommer tillbaka, vet jag nu för tiden vad jag ska göra åt saken.

Av Ulrika Haglund

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Carl Fallrep

Bor: Vällingby.
Ålder: 29.
Familj: Pojkvän.
Arbete: Marknadsansvarig och filmproducent.
Fritidsintressen: Film, styrketräning och bakning.
Motto: Aktivera kroppen, tänk positivt och ta tillvara på de möjligheter du får!

Fakta om ashwagandha

Ashwagandha har i upprepade, kliniska studier kunnat visa en tydlig effekt på kroppens stresshormoner. Det fungerar genom att ashwagandha minskar produktionen av det katabola, nedbrytande hormonet kortisol. Därmed kan kroppen vila och återhämta sig.

Fokus och koncentration
KSM-66 visar i flera studier effekt på minne, logiskt tänkande och koncentrationsförmåga. Delvis förklaras detta med effekten på GABA receptorerna som både lugnar det centrala nervsystemet och påverkar det logiska tänkandet. Men ashwagandha har också en mer direkt effekt genom att stimulera bildandet av kolin, en viktig komponent i lecitin och andra fosforlipider som ingår i cellmembranen. Dessutom aktiverar kolin bildandet av acetylkolin – ett ämne som underlättar signalerna både mellan nervceller och mellan nervceller och muskler.

Glädje och humör
Flera studier visar att KSM-66 ökar tillgängligheten av dopamin, ett ämne med stor betydelse för välbefinnande och glädje. Detta sker genom att ashwagandha lugnar kroppen och därigenom minskar bildningen av dopaminreceptorer, något som normalt ökar vid stress och som då bidrar till att mängden fritt dopamin minskar. Ashwagandha ökar därmed tillgängligheten av dopamin, en grundförutsättning för glädje, lugn och harmoni.

Stress
Ashwagandha har förmågan att öka motståndskraften mot stress och därmed sänka produktionen av det katabola, nedbrytande stresshormonet kortisol. Genom att minska mängden stresshormoner hjälper ashwagandha till att ta kontroll över vardagen. Studier visar att KSM-66 nedreglerar stressaxel vilket gör att produktionen av kortisol minskar med nära 30 procent – kroppen kommer i balans och kan bättre hantera vardagens utmaningar.

Sömn
Ett av de mest använda områdena för ashwagandha är sömn. Förklaringen är effekten på GABA, ett viktigt signalämne som minskar nervretningar vilket gör att hjärnan får lättare att slappna av. Det är viktigt att här distingera från sömngivande substanser som gör dig sömnig. Det gör inte GABA - det hjälper dig komma till ro, vilket är grunden för att du ska kunna slappna av och sova.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nu ska fler livsmedel få tillsatt D-vitamin

Politik

Brist på D-vitamin är vanligt på våra breddgrader bland annat då det är svårt att få i sig i tillräcklig mängd på vinterhalvåret. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs nivåerna jämfört med tidigare.

svenska_algen_har_gjort_succe

Svenska hälsoalgen har gjort succé världen över

Antioxidanter och fria radikaler

Trettio års forskning har visat att astaxanthin, naturens starkaste fettlösliga antioxidant, är antiinflammatorisk och påverkar flera olika delar av kroppen. Den kan ge mer energi, förbättra uthållighet och återhämtning efter träning samt förebygga torra ögon och skydda magens slemhinna. Det forskningen har fokus på just nu är att förstå varför astaxanthin förbättrar orken och stärker immunförsvaret.

Konferens visade på många vägar bort från medikalisering

Trendspaning

I en tid då psykiatrin är i blåsväder med avslöjanden i SVTs "Uppdag granskning" om patienter som avlider under bältesläggning inom slutenvården och elchocks-behandlingar som kryper nedåt i åldrarna känns det uppfriskande att det anordnas en konferens med temat Bortom medikalisering – nya perspektiv på depression, stress och utmattning.

sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: ”C-vitamin är livsviktigt”

Krönikan

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

två väninnor som kramas

14 sätt att bli lyckligare

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar och mycket annat kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte – här är 14 tips som hjälper dig att känna mer lycka.

an-sofi forsberg och tapping point

Midful Tapping del 3: Handskas med ditt bagage

Mental hälsa

Alla kommer till världen med olika förutsättningar, ovanpå det gör vi olika livsresor. Det som styr hur vi reagerar i olika situationer beror till stor del på vårt bagage enligt Kjell och Ann-Sofi Forsberg, grundare av metoden Mindful Tapping. I tredje lektionen lär instruktörerna Micke "Syd" Andersson och Hanna Noorberg ut en meditativ metod som syftar till att skapa balans i hjärna och nervsystem.

nypon_gjorde_att_mats_slapp_operation

Nypon gjorde att Mats slapp operation

Värk

Svår artros konstaterade läkaren efter att ha undersökt Mats Nygrens trasiga fotled för drygt ett år sedan. En operationstid sattes upp. Men innan tiden för operation kom så kunde Mats ställa in. Han tyckte inte att det fanns någon anledning att lägga sig under kniven eftersom han i princip hade blivit smärtfri med hjälp av nypon.

man håller i sitt knä näringsterapeut maria hellström

Tre tips för smidiga muskler och leder

Värk

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar om tre bra sätt för att bevara smidigheten i muskler och leder. Träning ihop med rätt kost och näring räcker långt för att bibehålla rörlighet och styrka oavsett ålder.

hund apporterar plantera i kruka

Måna om mångfalden i magen

Mage

Långt ifrån alla bakterier är skadliga, faktum är att vi består till större del av bakterier än vi gör av celler. Konsten är bara att se till att vi har rätt balans.

man badar midjemått

Låt kilona rinna ut med badvattnet

Vikt

Att ta ett varmt bad kan ha fler gynnsamma effekter på hälsan än att vi kopplar av och blir rena. Ett bad kan nämligen sänka blodsockret och öka kaloriförbränningen, detta enligt brittiska studier som visade att en timmas bad ökade energiförbrukningen med hela 80 procent.

CBD-olja klassas som läkemedel

Allmänt

Fyra företag som sålt hampaprodukter med den så kallade CBD-oljan innehållande ämnet cannabidiol tvingas nu upphöra med försäljningen. Detta efter att Läkemedelsverket klassat produkterna som läkemedel.

skrivbord på Kurera

Vi söker en kreativ och hälsointresserad webbredaktör

Övrigt

Vi söker en nyfiken, kreativ och hälsointresserad webbredaktör som gillar att ha många bollar i luften och kan hjälpa oss att utvecklas digitalt. Du kommer att arbeta redaktionellt med att skapa innehåll för kurera.se och sociala medier som Facebook, Instagram och Youtube. Ditt arbete som webbredaktör innefattar även en del administrativt och tekniskt arbete. Arbetet kräver att du är en duktig skribent, har god känsla för färg och form samt att du vet vad som skapar engagemang.

Tallbarksextrakt lindrar pollenallergi

Bark från tall lindrade pollenallergi

Naturlig hälsa

José San Martin blev allergisk mot gräspollen för åtta år sedan. Han blev trött och snuvig och varje dag efter lunch kändes det som han ville lägga sig ner och sova. För ett år sedan kom räddningen, ett barkextrakt som blockerar frisättningen av histamin. Det fick José på fötter igen. Förra sommaren var han inte längre trött och näsan hade slutat rinna.

ansikte texten grön omställning

Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Hud

Vi använder oss av hudvård för att få fin hy och skydda vårt största utsöndringsorgan – huden. Även om långtifrån alla lägger ned tid och pengar på hudvård kan det vara bra att veta hur det fungerar och varför vi ska välja naturliga produkter.

ensamperson blickar bortåt

Relationsskolan: ”Vilka är dina hinder?”

Sex- och relationer

De som längtar efter en relation har kanske svårt att se att det finns något i dem själva som hindrar dem från att möta någon. Och som står i vägen för ett sunt och varaktigt förhållande. Men alla bär vi på olika präglingar som kan ställa till det menar relationesexperten Cornelia Södergren.