Fredrik Ölander: Så beter du dig i coronavirustider

Fredrik sammanfattar

  • Om du är frisk - ta en stärkande promenad på folkfritt område, gärna skogen, och skogsduscha, alltid bra för kropp och själ.

  • Ät extra ren och naturlig mat för att stärka immunförsvaret som kravmärkt, svenskt och ekologiskt.

  • Undvik socker, alkohol och skräpmat.

  • Sov gott mellan sju till åtta timmar.

  • Om du känner att maten inte räcker till och vill boosta kroppen med tillskott så är selen, zink, Quercetin och L-lysine, C-vitamin och D-vitamin stärkande för immunförsvaret.

  • Är du osäker på om du har obalanser kan du med fördel göra en enkel hårmineralanalys.
  • Hur stärker man immunförsvaret för att skydda sig mot coronaviruset och vilka myter och sanningar cirkulerar just nu? Fredrik Ölander, näringsmedicinsk terapeut, får svara på många frågor från oroliga klienter. Här sammanfattar han vad som är viktigast.

    För näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander handlar de allra flesta samtalen från klienter om coronaviruset och hur man bäst ska skydda sig för att inte bli sjuk, eller smitta andra. Kurera ringde upp honom för att höra vilka råd han ger.
    – Har man till exempel en sjukdom, äter mediciner eller har andra bakomliggande faktorer så måste dessa tas hänsyn till. De generella råd jag ger är enbart riktade till friska personer, säger Fredrik Ölander.

    LÄS OCKSÅ: C-vitamin ska testas mot coronavirus

    Fredriks råd för att stärka immunförsvaret
    1. Hygien. I dessa tider så är hygien enormt viktigt. Att tvätta händerna omsorgsfullt med mycket tvål och varmt vatten. Hosta inte eller nys inte rakt ut i luften – använd armvecket. Tvätta dig och din kropp varje dag, byt kläder och tvätta dessa ofta, byt lakan en gång i veckan och vädra din bostad ordentligt.
    2. Mage i balans. Ät mat lagad från grunden, helt utan tillsatser och e-nummer. Undvik socker, alkohol och all skräpmat. Ät mycket bär och grönsaker. Tänk regnbågens alla färger på tallriken varje dag. Säkerställ att du får i dig alla probioter, vitaminer, mineraler och spårämnen i din dagliga kost
    3. Undvik toxiska ämnen. Om du röker så är det läge att sluta idag. Minska din alkoholkonsumtion, tänk på att ett glas vin som är cirka 20 centiliter per dag blir 97 flaskor vin på ett år. Hur många glas dricker du i veckan? Se även över din hemmiljö. Vilka gifter finns där? Rengöringsmedel, plaster, kosmetika, mögel, radon med mera
    4. Promenader utomhus. Ta en daglig promenad i friska luften. Gå gärna i skogen, utmed vatten eller runt kvarteret där du bor. Vardagsmotionen är mycket mer värd än att slita hårt en timme på gymmet en gång i veckan.
    5. Undvik stress. Satsa på återhämtning och se till att du sover sju-åtta timmar per natt och vakna utvilad. Det är bland det bästa vi kan göra för kroppen. Hitta din egen kvällsrutin för bästa nedvarvningen. Vi vet att det fungerar på små barn som har en tydlig kvällsrutin med mat, nedvarvning, bad, saga och stilla nattning. Tyvärr tappar vi detta på vägen tills vi stupar i säng, och då sätter ältandet igång i huvudet och förstör nattsömnen.

     

    LÄS OCKSÅ: Näringsämnena som stärker immunförsvaret

    Det här ska du inte göra
    Onödig smitta
    Det som vi inte bör göra under coronavirustider är att utsätta oss för onödig smitta eller att smitta andra. Här har ju myndigheterna satt upp ett flertal regler och förslag och det är mycket viktigt att lyssna och följa dem.
    Ta inte överallt
    Personligen tänker jag mycket mer på vad jag tar i, till exempel så håller jag inte i stolparna på tunnelbanan eller bussen, jag använder mina handskar mer nu än förr, och jag pillar mig inte i ansiktet.
    Tro inte på allt
    Tänker också att det är ytterst viktigt att vi blir källkritiska i dessa tider och funderar på varifrån informationen vi får kommer ifrån och med vilket syfte den levereras. Jag får hela tiden frågor i min verksamhet där många är jätteoroliga och därmed följer tokiga rekommendationer. Vi har ju bra källor att fråga som krisberedskap, 113 13 med mera. Jag litar mer på dessa än vad en arbetskamrat till någon har hört.
    Var inte överaktiv
    Tänk istället klokt. Känner du dig sjuk eller hängig, gå då inte till jobbet, gymmet eller dina äldre, passa på att var hemma och ta hand om dig så du snabbt kan återhämta dig.

    Det cirkulerar rykten om hur man kan skydda sig mot coronaviruset, som inte stämmer, vilka har du hört, Fredrik?
    – Någon sa att i varma länder med en medeltemperaturer över 22 grader finns inte viruset så tipset var att resa dit, men det stämmer inte. I lördags på gymmet så berättade en person att om man blåste med en fön på högsta värmen i munnen i två minuter morgon och kväll så skulle man inte bli smittad. Sedan hörde jag ett tips om att använda en speciell ”compassion-meditation" tre gånger per dag för att bygga upp starka energier som i sin tur skyddar mot alla virus. Detta är förstås helt fel.

    Av Inger Palm


    Fredrik sammanfattar

  • Om du är frisk - ta en stärkande promenad på folkfritt område, gärna skogen, och skogsduscha, alltid bra för kropp och själ.

  • Ät extra ren och naturlig mat för att stärka immunförsvaret som kravmärkt, svenskt och ekologiskt.

  • Undvik socker, alkohol och skräpmat.

  • Sov gott mellan sju till åtta timmar.

  • Om du känner att maten inte räcker till och vill boosta kroppen med tillskott så är selen, zink, Quercetin och L-lysine, C-vitamin och D-vitamin stärkande för immunförsvaret.

  • Är du osäker på om du har obalanser kan du med fördel göra en enkel hårmineralanalys.
  • Skriv ut artikel


    Nytt på Kurera

    “Jag har inte varit förkyld på flera år”

    Hälsa

    Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

    Gör ditt egna karantän-spa

    Hud

    Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

    Gröna sköna påskrecept

    Fest

    Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

    D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

    Hälsa

    En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

     

    Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

    Hälsa

    Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

    Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

    Krönikan

    Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

    Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

    Allmänt

    Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

     

    Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

    Mental hälsa

    Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

    Pulvret som skapar en mur mot pollen

    Hälsa

    Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

    Katter skänker tröst i oroliga tider

    Mental hälsa

    Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

     

    Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

    Hälsa

    För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

    Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

    Eko/miljö

    Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

     

    Så undviker du vårdepression

    Mental hälsa

    På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

    Går det att träna vid förkylning?

    TRÄNING

    Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

    30 dagars gratis online träning

    TRÄNING

    Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

    “Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

    Kurera debatt

    När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

     

    Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

    Kost

    Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

    Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

    Hälsa

    I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.