Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fredrik Ölander: Så beter du dig i coronavirustider

Fredrik sammanfattar

  • Om du är frisk - ta en stärkande promenad på folkfritt område, gärna skogen, och skogsduscha, alltid bra för kropp och själ.

  • Ät extra ren och naturlig mat för att stärka immunförsvaret som kravmärkt, svenskt och ekologiskt.

  • Undvik socker, alkohol och skräpmat.

  • Sov gott mellan sju till åtta timmar.

  • Om du känner att maten inte räcker till och vill boosta kroppen med tillskott så är selen, zink, Quercetin och L-lysine, C-vitamin och D-vitamin stärkande för immunförsvaret.

  • Är du osäker på om du har obalanser kan du med fördel göra en enkel hårmineralanalys.
  • Hur stärker man immunförsvaret för att skydda sig mot coronaviruset och vilka myter och sanningar cirkulerar just nu? Fredrik Ölander, näringsmedicinsk terapeut, får svara på många frågor från oroliga klienter. Här sammanfattar han vad som är viktigast.

    För näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander handlar de allra flesta samtalen från klienter om coronaviruset och hur man bäst ska skydda sig för att inte bli sjuk, eller smitta andra. Kurera ringde upp honom för att höra vilka råd han ger.
    – Har man till exempel en sjukdom, äter mediciner eller har andra bakomliggande faktorer så måste dessa tas hänsyn till. De generella råd jag ger är enbart riktade till friska personer, säger Fredrik Ölander.

    LÄS OCKSÅ: C-vitamin ska testas mot coronavirus

    Fredriks råd för att stärka immunförsvaret
    1. Hygien. I dessa tider så är hygien enormt viktigt. Att tvätta händerna omsorgsfullt med mycket tvål och varmt vatten. Hosta inte eller nys inte rakt ut i luften – använd armvecket. Tvätta dig och din kropp varje dag, byt kläder och tvätta dessa ofta, byt lakan en gång i veckan och vädra din bostad ordentligt.
    2. Mage i balans. Ät mat lagad från grunden, helt utan tillsatser och e-nummer. Undvik socker, alkohol och all skräpmat. Ät mycket bär och grönsaker. Tänk regnbågens alla färger på tallriken varje dag. Säkerställ att du får i dig alla probioter, vitaminer, mineraler och spårämnen i din dagliga kost
    3. Undvik toxiska ämnen. Om du röker så är det läge att sluta idag. Minska din alkoholkonsumtion, tänk på att ett glas vin som är cirka 20 centiliter per dag blir 97 flaskor vin på ett år. Hur många glas dricker du i veckan? Se även över din hemmiljö. Vilka gifter finns där? Rengöringsmedel, plaster, kosmetika, mögel, radon med mera
    4. Promenader utomhus. Ta en daglig promenad i friska luften. Gå gärna i skogen, utmed vatten eller runt kvarteret där du bor. Vardagsmotionen är mycket mer värd än att slita hårt en timme på gymmet en gång i veckan.
    5. Undvik stress. Satsa på återhämtning och se till att du sover sju-åtta timmar per natt och vakna utvilad. Det är bland det bästa vi kan göra för kroppen. Hitta din egen kvällsrutin för bästa nedvarvningen. Vi vet att det fungerar på små barn som har en tydlig kvällsrutin med mat, nedvarvning, bad, saga och stilla nattning. Tyvärr tappar vi detta på vägen tills vi stupar i säng, och då sätter ältandet igång i huvudet och förstör nattsömnen.

     

    LÄS OCKSÅ: Näringsämnena som stärker immunförsvaret

    Det här ska du inte göra
    Onödig smitta
    Det som vi inte bör göra under coronavirustider är att utsätta oss för onödig smitta eller att smitta andra. Här har ju myndigheterna satt upp ett flertal regler och förslag och det är mycket viktigt att lyssna och följa dem.
    Ta inte överallt
    Personligen tänker jag mycket mer på vad jag tar i, till exempel så håller jag inte i stolparna på tunnelbanan eller bussen, jag använder mina handskar mer nu än förr, och jag pillar mig inte i ansiktet.
    Tro inte på allt
    Tänker också att det är ytterst viktigt att vi blir källkritiska i dessa tider och funderar på varifrån informationen vi får kommer ifrån och med vilket syfte den levereras. Jag får hela tiden frågor i min verksamhet där många är jätteoroliga och därmed följer tokiga rekommendationer. Vi har ju bra källor att fråga som krisberedskap, 113 13 med mera. Jag litar mer på dessa än vad en arbetskamrat till någon har hört.
    Var inte överaktiv
    Tänk istället klokt. Känner du dig sjuk eller hängig, gå då inte till jobbet, gymmet eller dina äldre, passa på att var hemma och ta hand om dig så du snabbt kan återhämta dig.

    Det cirkulerar rykten om hur man kan skydda sig mot coronaviruset, som inte stämmer, vilka har du hört, Fredrik?
    – Någon sa att i varma länder med en medeltemperaturer över 22 grader finns inte viruset så tipset var att resa dit, men det stämmer inte. I lördags på gymmet så berättade en person att om man blåste med en fön på högsta värmen i munnen i två minuter morgon och kväll så skulle man inte bli smittad. Sedan hörde jag ett tips om att använda en speciell ”compassion-meditation" tre gånger per dag för att bygga upp starka energier som i sin tur skyddar mot alla virus. Detta är förstås helt fel.

    Av Inger Palm


    Fredrik sammanfattar

  • Om du är frisk - ta en stärkande promenad på folkfritt område, gärna skogen, och skogsduscha, alltid bra för kropp och själ.

  • Ät extra ren och naturlig mat för att stärka immunförsvaret som kravmärkt, svenskt och ekologiskt.

  • Undvik socker, alkohol och skräpmat.

  • Sov gott mellan sju till åtta timmar.

  • Om du känner att maten inte räcker till och vill boosta kroppen med tillskott så är selen, zink, Quercetin och L-lysine, C-vitamin och D-vitamin stärkande för immunförsvaret.

  • Är du osäker på om du har obalanser kan du med fördel göra en enkel hårmineralanalys.
  • Skriv ut artikel


    Nytt på Kurera

    kvinna på badstrand

    Drick mer och undvik urinvägsinfektion

    Naturlig hälsa

    Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

    flicka som blåser på maskros

    Ogräsen som är riktigt nyttiga

    Kost

    Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

    kvinna tar sig för munnen

    Lindra herpes på naturlig väg

    Hälsa

    Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

     

    bär

    Bären som främjar god hälsa

    Kost

    När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

    kvinna serverar seniorer mat

    Så ska undernäring hos äldre förhindras

    Äldre

    2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

    Ett par vilar

    9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

    Hälsa

    Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

     

    färgglad omelett på tallrik

    Lunchtips: Grekisk omelett

    Glutenfritt

    Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

    kvinna som får skönhetsbehandling

    IPL – kan det vara bra för huden?

    Hud

    Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

     

    kvinna och mygg

    Variant av botox som skydd mot myggor

    Eko/miljö

    Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

     

    två kvinnor med former vid stranden

    Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

    Vikt

    De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

    Kvinna före och efter viktnedgång

    Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

    Hälsa

    I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

     

    flaskor och glas med fläder

    Flädersaft utan citronsyra

    Hälsa

    Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

    Sara Nomberg, hudvårdsexpert

    Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

    Hälsa

    Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.