Fredrik Ölander: Så beter du dig i coronavirustider

Fredrik sammanfattar

  • Om du är frisk - ta en stärkande promenad på folkfritt område, gärna skogen, och skogsduscha, alltid bra för kropp och själ.

  • Ät extra ren och naturlig mat för att stärka immunförsvaret som kravmärkt, svenskt och ekologiskt.

  • Undvik socker, alkohol och skräpmat.

  • Sov gott mellan sju till åtta timmar.

  • Om du känner att maten inte räcker till och vill boosta kroppen med tillskott så är selen, zink, Quercetin och L-lysine, C-vitamin och D-vitamin stärkande för immunförsvaret.

  • Är du osäker på om du har obalanser kan du med fördel göra en enkel hårmineralanalys.
  • Hur stärker man immunförsvaret för att skydda sig mot coronaviruset och vilka myter och sanningar cirkulerar just nu? Fredrik Ölander, näringsmedicinsk terapeut, får svara på många frågor från oroliga klienter. Här sammanfattar han vad som är viktigast.

    För näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander handlar de allra flesta samtalen från klienter om coronaviruset och hur man bäst ska skydda sig för att inte bli sjuk, eller smitta andra. Kurera ringde upp honom för att höra vilka råd han ger.
    – Har man till exempel en sjukdom, äter mediciner eller har andra bakomliggande faktorer så måste dessa tas hänsyn till. De generella råd jag ger är enbart riktade till friska personer, säger Fredrik Ölander.

    LÄS OCKSÅ: C-vitamin ska testas mot coronavirus

    Fredriks råd för att stärka immunförsvaret
    1. Hygien. I dessa tider så är hygien enormt viktigt. Att tvätta händerna omsorgsfullt med mycket tvål och varmt vatten. Hosta inte eller nys inte rakt ut i luften – använd armvecket. Tvätta dig och din kropp varje dag, byt kläder och tvätta dessa ofta, byt lakan en gång i veckan och vädra din bostad ordentligt.
    2. Mage i balans. Ät mat lagad från grunden, helt utan tillsatser och e-nummer. Undvik socker, alkohol och all skräpmat. Ät mycket bär och grönsaker. Tänk regnbågens alla färger på tallriken varje dag. Säkerställ att du får i dig alla probioter, vitaminer, mineraler och spårämnen i din dagliga kost
    3. Undvik toxiska ämnen. Om du röker så är det läge att sluta idag. Minska din alkoholkonsumtion, tänk på att ett glas vin som är cirka 20 centiliter per dag blir 97 flaskor vin på ett år. Hur många glas dricker du i veckan? Se även över din hemmiljö. Vilka gifter finns där? Rengöringsmedel, plaster, kosmetika, mögel, radon med mera
    4. Promenader utomhus. Ta en daglig promenad i friska luften. Gå gärna i skogen, utmed vatten eller runt kvarteret där du bor. Vardagsmotionen är mycket mer värd än att slita hårt en timme på gymmet en gång i veckan.
    5. Undvik stress. Satsa på återhämtning och se till att du sover sju-åtta timmar per natt och vakna utvilad. Det är bland det bästa vi kan göra för kroppen. Hitta din egen kvällsrutin för bästa nedvarvningen. Vi vet att det fungerar på små barn som har en tydlig kvällsrutin med mat, nedvarvning, bad, saga och stilla nattning. Tyvärr tappar vi detta på vägen tills vi stupar i säng, och då sätter ältandet igång i huvudet och förstör nattsömnen.

     

    LÄS OCKSÅ: Näringsämnena som stärker immunförsvaret

    Det här ska du inte göra
    Onödig smitta
    Det som vi inte bör göra under coronavirustider är att utsätta oss för onödig smitta eller att smitta andra. Här har ju myndigheterna satt upp ett flertal regler och förslag och det är mycket viktigt att lyssna och följa dem.
    Ta inte överallt
    Personligen tänker jag mycket mer på vad jag tar i, till exempel så håller jag inte i stolparna på tunnelbanan eller bussen, jag använder mina handskar mer nu än förr, och jag pillar mig inte i ansiktet.
    Tro inte på allt
    Tänker också att det är ytterst viktigt att vi blir källkritiska i dessa tider och funderar på varifrån informationen vi får kommer ifrån och med vilket syfte den levereras. Jag får hela tiden frågor i min verksamhet där många är jätteoroliga och därmed följer tokiga rekommendationer. Vi har ju bra källor att fråga som krisberedskap, 113 13 med mera. Jag litar mer på dessa än vad en arbetskamrat till någon har hört.
    Var inte överaktiv
    Tänk istället klokt. Känner du dig sjuk eller hängig, gå då inte till jobbet, gymmet eller dina äldre, passa på att var hemma och ta hand om dig så du snabbt kan återhämta dig.

    Det cirkulerar rykten om hur man kan skydda sig mot coronaviruset, som inte stämmer, vilka har du hört, Fredrik?
    – Någon sa att i varma länder med en medeltemperaturer över 22 grader finns inte viruset så tipset var att resa dit, men det stämmer inte. I lördags på gymmet så berättade en person att om man blåste med en fön på högsta värmen i munnen i två minuter morgon och kväll så skulle man inte bli smittad. Sedan hörde jag ett tips om att använda en speciell ”compassion-meditation" tre gånger per dag för att bygga upp starka energier som i sin tur skyddar mot alla virus. Detta är förstås helt fel.

    Av Inger Palm


    Fredrik sammanfattar

  • Om du är frisk - ta en stärkande promenad på folkfritt område, gärna skogen, och skogsduscha, alltid bra för kropp och själ.

  • Ät extra ren och naturlig mat för att stärka immunförsvaret som kravmärkt, svenskt och ekologiskt.

  • Undvik socker, alkohol och skräpmat.

  • Sov gott mellan sju till åtta timmar.

  • Om du känner att maten inte räcker till och vill boosta kroppen med tillskott så är selen, zink, Quercetin och L-lysine, C-vitamin och D-vitamin stärkande för immunförsvaret.

  • Är du osäker på om du har obalanser kan du med fördel göra en enkel hårmineralanalys.
  • Skriv ut artikel


    Nytt på Kurera

    kvinna håller i ett knä

    Artros? Så får du hjälp!

    Leder

    Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

    olika kålsorter

    Håll dig frisk med kål

    Kost

    Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

    kvinna tittar ut över vatten

    Utmattad? Här är näringen för dig

    Hälsa

    Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

    ärtor

    Det här visste du inte om ärtor

    Kost

    Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

     

    5 träningsklädda kvinnor

    5 hemligheter bakom en vältränad kropp

    Träning

    Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

    darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

    Därför ska du använda oreganoolja

    Förkylning

    Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

    Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

    Rawfoodsallad med krämig cashewsås

    Recept

    Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

    grönsaker och juice

    Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

    Kost

    Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

     

    Ensamheten bland unga ökar

    Mental hälsa

    Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

    kvinna vid spegel

    Maria Ahlgrens mat för vacker hud

    Recept

    Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

    kvinna hostar

    Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

    Kurera debatt

    Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

     

    skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

    Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

    Hälsa

    År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

    Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

    Gravid/barn

    Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

    två barn och mat

    10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

    Barn

    Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

    hjärta med grönsaker

    Oxidativ stress – en kropp i obalans

    Forskning

    Oxidativ stress, fria radikaler och antioxidanter. En del av termerna mer välbekanta än andra. Gemensam nämnare är att de alla påverkar vår hälsa. Magnus Nylander, medicine doktor och tandläkaren säger att en bil utan rostskydd rostar snart sönder, på grund av syrets angrepp. Vårt antioxidativa försvar motsvarar en bils rostskydd. Det antioxidativa försvaret kan sägas utgöra vårt inre ”rostskydd” som kan hejda syrets oxidativa skadeverkningar.

     

    hund i hängmatta

    Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

    Husdjur

    Åtta av tio hundägare tar med sig sin hund på semestern, något både hund och människa har glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för vårt älskade husdjur. Här kommer några goda på hur du gör din semester mer hundvänlig.

    boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

    Boosta immunförsvaret – naturens apotek

    Eko/miljö

    En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller. Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter. Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.

    händer håller i hjärna

    Ge bränsle åt hjärnan med MCT-olja

    Kost

    MCT-olja är medellånga mättade fettsyror med fantastiska egenskaper. MCT-oljan tas upp direkt av tarmen och bryts sedan ner i lever till ketoner. Ketonkropparna kan sedan transporteras rakt genom hjärnblodbarriären, utan hjälp av insulin, för att direkt förse hjärnan med energi.

     

    man med stoppur

    6 skäl att träna intervaller

    Träning

    Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.

    En kvinna tröstar en annan kvinna med psykiska problem över telefon.

    KBT-terapi online effektivt vid utbrändhet

    Mental hälsa

    Utbrändhet är en diagnos som drabbar många, och behandlingen idag består oftast av läkemedel och sjukskrivning och i värsta fall mer trubbiga metoder som elbehandlingar. En avhandling från Karolinska Institutet har dock visat på att KBT-behandling kan vara effektivt vid utmattningssyndrom.