Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fredrik Ölander: Så beter du dig i coronavirustider

Fredrik sammanfattar

  • Om du är frisk - ta en stärkande promenad på folkfritt område, gärna skogen, och skogsduscha, alltid bra för kropp och själ.

  • Ät extra ren och naturlig mat för att stärka immunförsvaret som kravmärkt, svenskt och ekologiskt.

  • Undvik socker, alkohol och skräpmat.

  • Sov gott mellan sju till åtta timmar.

  • Om du känner att maten inte räcker till och vill boosta kroppen med tillskott så är selen, zink, Quercetin och L-lysine, C-vitamin och D-vitamin stärkande för immunförsvaret.

  • Är du osäker på om du har obalanser kan du med fördel göra en enkel hårmineralanalys.
  • Hur stärker man immunförsvaret för att skydda sig mot coronaviruset och vilka myter och sanningar cirkulerar just nu? Fredrik Ölander, näringsmedicinsk terapeut, får svara på många frågor från oroliga klienter. Här sammanfattar han vad som är viktigast.

    För näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander handlar de allra flesta samtalen från klienter om coronaviruset och hur man bäst ska skydda sig för att inte bli sjuk, eller smitta andra. Kurera ringde upp honom för att höra vilka råd han ger.
    – Har man till exempel en sjukdom, äter mediciner eller har andra bakomliggande faktorer så måste dessa tas hänsyn till. De generella råd jag ger är enbart riktade till friska personer, säger Fredrik Ölander.

    LÄS OCKSÅ: C-vitamin ska testas mot coronavirus

    Fredriks råd för att stärka immunförsvaret
    1. Hygien. I dessa tider så är hygien enormt viktigt. Att tvätta händerna omsorgsfullt med mycket tvål och varmt vatten. Hosta inte eller nys inte rakt ut i luften – använd armvecket. Tvätta dig och din kropp varje dag, byt kläder och tvätta dessa ofta, byt lakan en gång i veckan och vädra din bostad ordentligt.
    2. Mage i balans. Ät mat lagad från grunden, helt utan tillsatser och e-nummer. Undvik socker, alkohol och all skräpmat. Ät mycket bär och grönsaker. Tänk regnbågens alla färger på tallriken varje dag. Säkerställ att du får i dig alla probioter, vitaminer, mineraler och spårämnen i din dagliga kost
    3. Undvik toxiska ämnen. Om du röker så är det läge att sluta idag. Minska din alkoholkonsumtion, tänk på att ett glas vin som är cirka 20 centiliter per dag blir 97 flaskor vin på ett år. Hur många glas dricker du i veckan? Se även över din hemmiljö. Vilka gifter finns där? Rengöringsmedel, plaster, kosmetika, mögel, radon med mera
    4. Promenader utomhus. Ta en daglig promenad i friska luften. Gå gärna i skogen, utmed vatten eller runt kvarteret där du bor. Vardagsmotionen är mycket mer värd än att slita hårt en timme på gymmet en gång i veckan.
    5. Undvik stress. Satsa på återhämtning och se till att du sover sju-åtta timmar per natt och vakna utvilad. Det är bland det bästa vi kan göra för kroppen. Hitta din egen kvällsrutin för bästa nedvarvningen. Vi vet att det fungerar på små barn som har en tydlig kvällsrutin med mat, nedvarvning, bad, saga och stilla nattning. Tyvärr tappar vi detta på vägen tills vi stupar i säng, och då sätter ältandet igång i huvudet och förstör nattsömnen.

     

    LÄS OCKSÅ: Näringsämnena som stärker immunförsvaret

    Det här ska du inte göra
    Onödig smitta
    Det som vi inte bör göra under coronavirustider är att utsätta oss för onödig smitta eller att smitta andra. Här har ju myndigheterna satt upp ett flertal regler och förslag och det är mycket viktigt att lyssna och följa dem.
    Ta inte överallt
    Personligen tänker jag mycket mer på vad jag tar i, till exempel så håller jag inte i stolparna på tunnelbanan eller bussen, jag använder mina handskar mer nu än förr, och jag pillar mig inte i ansiktet.
    Tro inte på allt
    Tänker också att det är ytterst viktigt att vi blir källkritiska i dessa tider och funderar på varifrån informationen vi får kommer ifrån och med vilket syfte den levereras. Jag får hela tiden frågor i min verksamhet där många är jätteoroliga och därmed följer tokiga rekommendationer. Vi har ju bra källor att fråga som krisberedskap, 113 13 med mera. Jag litar mer på dessa än vad en arbetskamrat till någon har hört.
    Var inte överaktiv
    Tänk istället klokt. Känner du dig sjuk eller hängig, gå då inte till jobbet, gymmet eller dina äldre, passa på att var hemma och ta hand om dig så du snabbt kan återhämta dig.

    Det cirkulerar rykten om hur man kan skydda sig mot coronaviruset, som inte stämmer, vilka har du hört, Fredrik?
    – Någon sa att i varma länder med en medeltemperaturer över 22 grader finns inte viruset så tipset var att resa dit, men det stämmer inte. I lördags på gymmet så berättade en person att om man blåste med en fön på högsta värmen i munnen i två minuter morgon och kväll så skulle man inte bli smittad. Sedan hörde jag ett tips om att använda en speciell ”compassion-meditation" tre gånger per dag för att bygga upp starka energier som i sin tur skyddar mot alla virus. Detta är förstås helt fel.

    Av Inger Palm


    Fredrik sammanfattar

  • Om du är frisk - ta en stärkande promenad på folkfritt område, gärna skogen, och skogsduscha, alltid bra för kropp och själ.

  • Ät extra ren och naturlig mat för att stärka immunförsvaret som kravmärkt, svenskt och ekologiskt.

  • Undvik socker, alkohol och skräpmat.

  • Sov gott mellan sju till åtta timmar.

  • Om du känner att maten inte räcker till och vill boosta kroppen med tillskott så är selen, zink, Quercetin och L-lysine, C-vitamin och D-vitamin stärkande för immunförsvaret.

  • Är du osäker på om du har obalanser kan du med fördel göra en enkel hårmineralanalys.
  • Skriv ut artikel


    Nytt på Kurera

    Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

    Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

    Eko/miljö

    Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

    kvinna som håller blommor framför underlivet

    Tvättar du underlivet rätt?

    Hälsa

    Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

    3 burkar med kosttillskott

    Tävla och vinn i Kureras julkalender

    Julkalender

    Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

    porträttbild kvinna

    Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

    Hälsa

    Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

     

    kvinna som håller sig för magen

    Låt bitterörter lugna orolig mage

    Hälsa

    Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

    Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

    Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

    Husdjur

    Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

     

    nypon buskar

    Nypon dämpar värken i lederna

    Hälsa

    Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

    ben

    Hjälp mot kryp i benen

    Hälsa

    Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

    två kvinnor kör plankan

    Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

    Hälsa

    Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

    kvinna

    Örten motade hormonell oro

    Hälsa

    För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

    kvinna tittar ut genom fönster

    Naturlig hjälp mot depression

    Hälsa

    Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

     

    kvinna med hund

    Så slapp Emelie knäsmärtan

    Hälsa

    En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

     

    Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

    Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

    Recept

    Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

    händer som håller i havtronsbär

    Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

    Hälsa

    Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

    Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

    Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

    Eko/miljö

    Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

     

    målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

    Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

    Forskning

    En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

    ansikten på 7 personer

    5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

    Forskning

    En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

    två personer springer

    Så kan träning motverka cancer

    Forskning

    Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.