Fredrik Paulún bredvid sockerbitar bildkollage

Fredrik Paulún: “Så undviker du sockerfällorna på julbordet”

Fakta

Namn: Fredrik Paulún
Ålder: 44 år
Bor: Nacka
Familj: Hustru Helena och sönerna Dorian (1 år) och Adam (4 år)
Sysselsättning: Näringsfysiolog som skriver böcker, utvecklar livsmedel under varumärket Paulúns och utbildar på Paulúns Näringscenter
Aktuell med: Boken ”Mätt och smal”, det ekologiska rödvinet ”Paulúns Eko Syrah” och den nya ”Paulúns Specialflinga” vilket är ett sockerfritt alternativ till den som äter Specialflingor.
Livsmotto: Njut av varje dag
Tre saker du inte visste om Fredrik Paulún: Har tränat mycket kampsport och har svart bälte i Shorinji Kempo. Är barnsligt intresserad av bilar och missar inte ett enda avsnitt av Top Gear. Satsar nu hårt på lansering av Paulúns utomlands, i första hand USA och Kina.

Vad äter du själv på julbordet?
– Allt, men jag lägger fokus på de rena livsmedlen som rent kött, rena grönsaker etcetera. Mycket sill, ägg och potatis blir det alltid.

Vad undviker du?
– De sammansatta livsmedlen som korv, fläskkorv, patéer etcetera. De har stora mängder insprängt fett som gör mig onödigt mätt. Desserterna tar jag bara små smakprover av eftersom jag blir så överdrivet mätt annars.

Vad tycker du om julen?
– Jag har börjat tycka om den mer och mer sedan jag själv fick barn. När jag var liten betydde den självklart mycket men mellan 18-40 års ålder var julen mest något att genomlida. Idag njuter jag på ett helt annat sätt när jag ser hur kul mina barn har det.

Vad ger du bort i julklapp?
– En klassiker är delikatesskorgar med blandade nyttiga godsaker. Det uppskattas av alla!

Vad önskar du dig själv i julklapp?
– Att alla ska ha en fin jul. Jag har inte några materiella önskemål.

Man tänker ju på dig mycket i samband med kost – men hur är det med dig och hälsotänk i allmänhet?
Vad har du till exempel för tankar kring eko? 

– Jag är absolut för eko. Särskilt när det handlar om ägg, kött, mjölk, fågel, vin, torkad frukt, oljor och annat där det verkligen spelar roll väljer vi ekologiskt.

...träning? 
– Jag tränar korta och prestationsbefriade pass. Jag mäter aldrig hur snabbt jag springer eller hur tungt jag lyfter utan joggar mina sex kilometer eller kör en stund i gymmet efter hur jag känner mig energimässigt. Det brukar bli löpning varannan dag och styrka varannan med en eller två totala vilodagar i veckan.

...miljö/hållbarhet?
– Det är en självklarhet att återvinna så mycket som möjligt. Vi bor i ett gammalt hus med bergvärme och sorterar matrester, papper, glas, plast, lampor, kartonger, batterier och metall. Vi låter ungarna ärva varandras kläder i möjligaste mån och köper sånt som håller. Hellre betala mer idag än att köpa nytt om ett år. Det gäller både bilar, möbler, kläder, elektronik etcetera.

Vid jul lägger många förnuftet åt sidan och börjar bokstavligen att toksvulla. Men det går att svulla på bättre och sämre sätt - och julens största bov är lättupptäckt, menar näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.
– Sockerfällorna är i regel ganska uppenbara, säger han till Kurera och erkänner att han själv älskar julen sedan han fick barn.

Fredrik Paulún har bland annat skrivit boken "50 genvägar till ett sockerfritt liv" samt skriver bloggen Sockerfritt på Aftonbladet. Han tycker egentligen inte att man ska vara alltför fokuserad på att äta nyttigt över jul eftersom det är viktigare vad du äter resten av året...

Bättre julupplevelse med rätt kost
Men även när man "unnar sig" kan man ju sikta mot att göra fler "rätt" än "fel", tycker han.
– Man mår inte bra av för mycket socker, fett och överflödiga kalorier, så för en god kvalitet på julupplevelsen är det smart att äta hyfsat medvetet. Sockerfällorna är i regel ganska uppenbara som glögg, julmust, pepparkakor, ris ála Malta, julgodis och lussebullar. Nöj dig med till exempel en lussebulle och känn efter om du är sugen på mer. Oftast är man inte det, utan det räcker.

"Socker ökar risken för cancerformer, diabetes och autoimmuna sjukdomar"
Julbordet ser i regel likadant ut år från år, med visst utrymme för variation. Det innebär att även fällorna är desamma. Men - äter man man nyttigt och sockerfattigt övrig tid på året är julen inget stort problem, anser Fredrik.
– Är man däremot inte sockervan är det sällan någon större njutning att trycka i sig stora mängder socker. Om man äter mycket socker i vanliga fall finns det en risk att det peakar över jul och då har man naturligtvis en mindre hälsosam konsumtion. Att sockret gör oss feta råder det inget tvivel om och alltmer forskning visar att socker även ökar inflammationerna i kroppen. Det ökar risken för många cancerformer och diabetes typ 2. Troligen ökar det också de autoimmuna sjukdomarna som MS, diabetes typ1, reumatism, ulcerös kolit och Crohn´s sjukdom.

 

Sockret försämrar kroppens näringsstatus
Dessutom kommer omsättningen av sockret att förbruka bland annat B-vitaminer, som det sockrade i sig sällan innehåller, berättar Fredrik.
– Det gör att din näringsstatus försämras med ett högt sockerintag. Observera att detta inte gäller naturligt söta produkter som frukt och bär - inte ens de torkade - så länge de inte är sötade med socker. Juice, honung, lönnsirap och söta grönsaker som till exempel tomater, eller rotfrukter som till exempel sötpotatis är andra exempel på nyttig sötma som inte är associerad med negativa effekter på hälsan.

Hur ska man tänka kring sockret på julbordet? 
– Eftersom det handlar om så begränsad tid på året tycker jag det är okej med lite socker under julen, men då använder jag hellre rårörsocker eller honung där det passar. Torkad frukt är också ofta väldigt bra för sötman. Stevia är helt okej men ofta kommer det i pulverform bundet till maltodextrin och det är tomma kalorier med extremt högt GI-värde. Sukrin är helt okej, men bidrar inte med någon näring alls och ska mer ses som en okej nödlösning än ett nyttigt livsmedel. Björksocker (xylitol) är helt okej men kan ge laxerande effekt så mycket av det är knappast att rekommendera.

Vad är bra rätter respektive efterrätter till julbordet?
– Bra rätter är de rena proteinslagen som lax, skinka, lutfisk, sej, vilt etcetera. Även grönsakerna är det bara att ladda upp med, till exempel brysselkål, rödkål och grönkål eftersom dessa innehåller vansinnigt mycket antioxidanter. Efterrätterna är aldrig ”bra” eftersom de innehåller så många kalorier och ger ett överskott efter en julmiddag. De med mest näring i är emellertid de som är baserade på frukt, nötter och choklad.

Av Isabelle Hedander


Fakta

Namn: Fredrik Paulún
Ålder: 44 år
Bor: Nacka
Familj: Hustru Helena och sönerna Dorian (1 år) och Adam (4 år)
Sysselsättning: Näringsfysiolog som skriver böcker, utvecklar livsmedel under varumärket Paulúns och utbildar på Paulúns Näringscenter
Aktuell med: Boken ”Mätt och smal”, det ekologiska rödvinet ”Paulúns Eko Syrah” och den nya ”Paulúns Specialflinga” vilket är ett sockerfritt alternativ till den som äter Specialflingor.
Livsmotto: Njut av varje dag
Tre saker du inte visste om Fredrik Paulún: Har tränat mycket kampsport och har svart bälte i Shorinji Kempo. Är barnsligt intresserad av bilar och missar inte ett enda avsnitt av Top Gear. Satsar nu hårt på lansering av Paulúns utomlands, i första hand USA och Kina.

Vad äter du själv på julbordet?
– Allt, men jag lägger fokus på de rena livsmedlen som rent kött, rena grönsaker etcetera. Mycket sill, ägg och potatis blir det alltid.

Vad undviker du?
– De sammansatta livsmedlen som korv, fläskkorv, patéer etcetera. De har stora mängder insprängt fett som gör mig onödigt mätt. Desserterna tar jag bara små smakprover av eftersom jag blir så överdrivet mätt annars.

Vad tycker du om julen?
– Jag har börjat tycka om den mer och mer sedan jag själv fick barn. När jag var liten betydde den självklart mycket men mellan 18-40 års ålder var julen mest något att genomlida. Idag njuter jag på ett helt annat sätt när jag ser hur kul mina barn har det.

Vad ger du bort i julklapp?
– En klassiker är delikatesskorgar med blandade nyttiga godsaker. Det uppskattas av alla!

Vad önskar du dig själv i julklapp?
– Att alla ska ha en fin jul. Jag har inte några materiella önskemål.

Man tänker ju på dig mycket i samband med kost – men hur är det med dig och hälsotänk i allmänhet?
Vad har du till exempel för tankar kring eko? 

– Jag är absolut för eko. Särskilt när det handlar om ägg, kött, mjölk, fågel, vin, torkad frukt, oljor och annat där det verkligen spelar roll väljer vi ekologiskt.

...träning? 
– Jag tränar korta och prestationsbefriade pass. Jag mäter aldrig hur snabbt jag springer eller hur tungt jag lyfter utan joggar mina sex kilometer eller kör en stund i gymmet efter hur jag känner mig energimässigt. Det brukar bli löpning varannan dag och styrka varannan med en eller två totala vilodagar i veckan.

...miljö/hållbarhet?
– Det är en självklarhet att återvinna så mycket som möjligt. Vi bor i ett gammalt hus med bergvärme och sorterar matrester, papper, glas, plast, lampor, kartonger, batterier och metall. Vi låter ungarna ärva varandras kläder i möjligaste mån och köper sånt som håller. Hellre betala mer idag än att köpa nytt om ett år. Det gäller både bilar, möbler, kläder, elektronik etcetera.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

 

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

 

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan

Återfukta hår och hud – inifrån och ut

Skönhet

Sommarsolen kan torka ut både håret och huden och så här frampå höstkanten behöver vi ge oss själva det bästa för att återfukta och reparera både inifrån och ut! Här ger Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström tips på några sköna produkter att ladda upp med inför kallare tider.

Tappade fisknät fångar upp stora mängder fisk 

Eko/miljö

Fisknät som tappas ute till havs kallas spökgarn. De sjunker ner till botten och blir en till en dödsfälla för fiskar i många år efteråt. Ett djurplågeri som aldrig tillåtits på land. I FN pågår nu förhandlingar om att ta fram ett globalt havsavtal men även lokalt efterlyser man åtgärder.

 

Lukas Färenstedt- Widerberg

Så fick Lukas, 16, hjälp med sin adhd

Intervju

Sedan Lukas Färenstedt-Widerberg fick sin adhd-diagnos har han provat olika mediciner för att få bukt med känsloutbrott och koncentrationen, men ingenting har fungerat. Det var inte förrän han provade ett näringstillskott som han kände sig lugnare, mer fokuserad och kunde sova bättre

Mellanösternpanna med broccoli

Recept

En rätt som går hem hos många barn är ugnsrostad broccoli. I det här receptet från kokboken "Little Green Kitchen" får broccolin sällskap av kikärter, kanel, granatäppel­kärnor, tahiniyoghurt och en fräsch melonsallad.

Sober October: Ta en vit månad för din egen skull

Kurera debatt

Med hösten flyttar aktiviteter och umgänge inomhus. Mycket är kopplat till alkohol som after work med kollegorna, middagar med vin eller krogkvällen med vännerna. Det är frestande enkelt att slå på alkoholens autopilot som en genväg till att ha trevligt, skriver Johnny Mostacero förbundsordförande IOGT-NTO i denna debattartikel där han uppmanar att haka på traditionen med sober october och ta en vit månad.