Fri från muskelvärk och inflammationer

Fri från muskelvärk och inflammationer

Tips

Förebygg muskelinflammation

Öka träningsdosen successivt. Ska du iväg på en resa som innefattar fysisk aktivitet är det smart att förbereda kroppen genom att träna samma aktivitet (eller närliggande) innan du ger dig iväg. Då är muskler och senfästen bättre förberedda och belastningsökningen blir inte lika plötslig.

Använd rätt utrustning. Grejerna ska vara anpassade efter din idrott men också efter din kropp. Att snåla och till exempel träna i dåliga skor är lite som att skjuta sig i foten. Du kommer ångra dig i efterhand.

Se till att vara i bra fysisk form. Att ha en bra styrka och kondition överlag minskar risken för skador och överbelastning.

Källa: www.vardguiden.se

Visste du att enzymer kan hjälpa mot muskelinflammationer och idrottsskador? Ulla Kagardts inflammerade knä blev äntligen bra med ett enzymbaserat tillskott.

Det var på en vandring i de österrikiska alperna som Ullas knä började bråka. Trots att hon är van vid ett aktivt liv med promenader och skogsvandring var dagsetappernas branta stigningar en ordentlig utmaning för knäna.
– Det var speciellt under en dagsetapp som vänsterknäet tog stryk, minns Ulla. Det svullnade upp och jag fick riktigt ont.
Väl hemma i Sverige uppsökte Ulla sin husläkare. Ulla hade svårt att gå av smärtan och knäet var fortsatt uppsvullet. Läkaren konstaterade en inflammation i knäet och skrev ut en 10-dagarskur antiinflammatorisk medicin. Men preparatet bet inte alls på Ullas uppsvullna knä.

 

Enzymerna läker
I hälsokostaffären blev Ulla rekommenderad Enzymeja när hon berättade om sina besvär. Enzymeja innehåller enzymerna Bromelain och Serrapeptas som har antiinflammatorisk verkan. Enzymerna hjälper kroppen att dränera ut ödem, minska svullnad och därmed även smärta. Bromelain och Serrapeptas påskyndar läkning och är effektiva mot allt från åderbrock och celluliter till bihåleinflammation, urinvägsinfektion och idrottsskador.

Effekt efter en vecka
För Ulla kom effekten av Enzymeja redan efter någon vecka. Den envisa värken som hon haft i flera månader avtog äntligen. Svullnaden försvann gradvis vecka för vecka.
– Det var oerhört skönt att smärtan försvann, säger Ulla. Jag kunde röra mig obehindrat igen, utan att ha ont.
Viktigt att tänka på om du tar Enzymeja är att det inte ska tas i samband med måltid. Eftersom de verksamma enzymerna är proteinnedbrytande bör det tas minst en halvtimme innan en måltid eller mer än två timmar efter. Annars riskerar enzymerna att störa ditt näringsupptag.

Har verkligen hjälpt
Ulla har idag ätit Enzymeja i två månader och knäet är helt återställt. Nu planerar hon att trappa ner till två kapslar om dagen, och hoppas effekten håller i sig. Ulla rekommenderar gärna Enzymeja till bekanta med liknande problem, men upplever att det är svårt.
– Jag har överlag en positiv inställning till naturmedel sedan jag fick en allergisk reaktion av en kortisonbehandling. Då var det naturpreparat och alternativmedicin som gjorde mig frisk igen. Men alla har inte den erfarenheten, så jag kan förstå om man är mer skeptisk då. Det borde finnas mer tydlig information om Enzymeja. Då skulle kanske fler våga prova det.
Ulla själv ångrar inte en sekund att hon provade.
– Enzymeja har verkligen hjälpt mig. Och några biverkningar har jag inte märkt av, säger Ulla nöjt.

Leder och muskler

Enzymeja innehåller enzymerna serrapeptas och bromelain, en blandning av olika proteaser och peptidaser, MSM (organiskt svavel), gurkmejaextrakt och boswellia serrata (en ayurvedisk ört). Alla dessa ingredienser samverkar för att motverka smärta, svullnad och inflammation.

 

Enzymeja kan användas vid
Alla typer av besvär i leder och muskler
Osteoartrit och reumatism
Anti-inflammatorisk
Smärtlindrande
Minskar svullnader och ödem
Muskelavslappnande
Mjukar upp ärrvävnad
Löser upp och motverkar proppar och plack i blodkärlen (som kan orsaka infarkt)
Rensar upp i blodkärl och organ genom att lösa upp död vävnad
Förbättrar blodflödet
Motverkar celluliter
Vid svårigheter att smälta proteiner
Vid födoämnesallergier
Stärker immunförsvaret

Namn: Ulla Kagardt
Bor: Västerås
Sysselsättning: Pensionär men lärare via bemanningsföretag
Familj: Vuxna barn
Fritid: Promenerar, hjälper dottern med barnen och är ute i skogen

Av Maja Sönnerbo


Tips

Förebygg muskelinflammation

Öka träningsdosen successivt. Ska du iväg på en resa som innefattar fysisk aktivitet är det smart att förbereda kroppen genom att träna samma aktivitet (eller närliggande) innan du ger dig iväg. Då är muskler och senfästen bättre förberedda och belastningsökningen blir inte lika plötslig.

Använd rätt utrustning. Grejerna ska vara anpassade efter din idrott men också efter din kropp. Att snåla och till exempel träna i dåliga skor är lite som att skjuta sig i foten. Du kommer ångra dig i efterhand.

Se till att vara i bra fysisk form. Att ha en bra styrka och kondition överlag minskar risken för skador och överbelastning.

Källa: www.vardguiden.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

 

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

 

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.