almanacka

Frihet och spontanitet ger mer valuta åt fritiden

Hösten närmar sig med stormsteg och med den knackar vardagen på dörren. Rutiner, planering och schemaläggning kommer som ett brev på posten. Forskarna menar dock att det finns ett värde i att låta fritid vara just fri tid tid.

Många lever idag ett hektiskt liv där skola, jobb, hämtning, lämning, middagar och sociala evenemang behöver jongleras och struktureras till max. Rädslan för att inte hinna med att ha kul, träna och bara vara gör att även fritiden och dess aktiviteter allt oftare schemaläggs.

 

Vi planerar vår fritid
I en artikel publicerad i Journal of Marketing Research presenterar forskare från Ohio State University (OSU) och Rutgers Business School (RBS) resultatet från en granskning om hur vi tenderar att göra våra fritidsaktiviteter till planerade händelser. I artikeln jämförs upplevelsen av den inrutade fritiden med känslan av spontana, eller mer löst planerade aktiviteter.

Schemaläggning dödar spontaniteten
En av författarna Selin A. Malkoc, professor vid OSU, menar på att fenomenet att planera det mesta av den lediga tiden är kulturell. Hon förklarar att den moderna människan i vår del av världen lägger så högt värde på prestation att tillfredsställelsen kommer i andra hand. I strävan att göra fritiden så produktiv och meningsfull som möjligt, gör vi allt mer, men trivs allt mindre. I artikeln som bygger på en avhandling, skriven av Malkoc, rapporteras om 13 separata studier som alla tittat på hur schemaläggning av fritidsaktiviteter påverkar hur vi tänker på och upplever dem.

LÄS OCKSÅ: Låt inte glädjen regna bort

Och gör aktiviteten till en "syssla"
I en av studierna blev hälften av deltagarna ombedda att planera in att träffa en vän två dagar senare för att äta frozen yoghurt. Den andra hälften skulle spontant bestämma sig för att möta upp en vän för samma aktivitet. Resultatet blev att de som planerade för träffen bedömde aktiviteten mer som ett "engagemang" eller "syssla" än de som spontan träffades.

Resultaten i övriga studier vittnade om liknande känslor och visade på att aktiviteter som planerats ofta upplevdes som ”en uppgift” att utföra, precis som andra uppdrag inskrivna i kalendern. Att schemalägga roliga aktiviteter har alltså visat sig ge dem en karaktär av att vara något att bocka av från att-göra-listan istället för att förknippas med enbart glädje.

LÄS OCKSÅ: “Lev ett liv i värdighet och grace”

Lösningen heter "grov planering"
I dagens hektiska samhälle kan det tyckas svårt att få till spontana aktiviteter och träffar eftersom många har ett späckat schema. Maloc menar att ”grov-planering” kan vara lösningen på hur spontaniteten skulle kunna öka och aktiviteter ändå skulle kunna vara praktiskt genomförbara. Genom att exempelvis planera att mötas för att träna, men inte bestämma exakt tidpunkt och aktivitet långt i förväg, så kan känslan av att vara låst minska och tillfredsställelsen öka.

 

LÄS OCKSÅ; "Att tom-glo borde stå på allas bucket list”

Det behöver inte vara så svårt
Självfallet är det inte enkelt att bryta mönster men även små förändringar kan ge märkbara resultat. Att börja smått med att bjuda in till mer spontana aktiviteter kan räcka gott. Nästa gång andan faller på att ta en promenad, fråga en vän om denne vill hänga på. Eller när ni ses i affären en vanlig torsdag, bjud in till att laga en enkel gemensam vardagsmiddag, trots ostädat hus och överfull tvättkorg.

Testa att släppa lite på prestigen, våga improvisera och vara lite mer spontan. Det behöver inte vara krångligt eller komplicerat och kan ge en ny guldkant åt tillvaron.

Av Linda Fång
Gästskribent på Kurera, studerar till kost- och näringsrådgivare

Källa: Journal of Marketing Research och zmescience

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.