Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

almanacka

Frihet och spontanitet ger mer valuta åt fritiden

Hösten närmar sig med stormsteg och med den knackar vardagen på dörren. Rutiner, planering och schemaläggning kommer som ett brev på posten. Forskarna menar dock att det finns ett värde i att låta fritid vara just fri tid tid.

Många lever idag ett hektiskt liv där skola, jobb, hämtning, lämning, middagar och sociala evenemang behöver jongleras och struktureras till max. Rädslan för att inte hinna med att ha kul, träna och bara vara gör att även fritiden och dess aktiviteter allt oftare schemaläggs.

 

Vi planerar vår fritid
I en artikel publicerad i Journal of Marketing Research presenterar forskare från Ohio State University (OSU) och Rutgers Business School (RBS) resultatet från en granskning om hur vi tenderar att göra våra fritidsaktiviteter till planerade händelser. I artikeln jämförs upplevelsen av den inrutade fritiden med känslan av spontana, eller mer löst planerade aktiviteter.

Schemaläggning dödar spontaniteten
En av författarna Selin A. Malkoc, professor vid OSU, menar på att fenomenet att planera det mesta av den lediga tiden är kulturell. Hon förklarar att den moderna människan i vår del av världen lägger så högt värde på prestation att tillfredsställelsen kommer i andra hand. I strävan att göra fritiden så produktiv och meningsfull som möjligt, gör vi allt mer, men trivs allt mindre. I artikeln som bygger på en avhandling, skriven av Malkoc, rapporteras om 13 separata studier som alla tittat på hur schemaläggning av fritidsaktiviteter påverkar hur vi tänker på och upplever dem.

LÄS OCKSÅ: Låt inte glädjen regna bort

Och gör aktiviteten till en "syssla"
I en av studierna blev hälften av deltagarna ombedda att planera in att träffa en vän två dagar senare för att äta frozen yoghurt. Den andra hälften skulle spontant bestämma sig för att möta upp en vän för samma aktivitet. Resultatet blev att de som planerade för träffen bedömde aktiviteten mer som ett "engagemang" eller "syssla" än de som spontan träffades.

Resultaten i övriga studier vittnade om liknande känslor och visade på att aktiviteter som planerats ofta upplevdes som ”en uppgift” att utföra, precis som andra uppdrag inskrivna i kalendern. Att schemalägga roliga aktiviteter har alltså visat sig ge dem en karaktär av att vara något att bocka av från att-göra-listan istället för att förknippas med enbart glädje.

LÄS OCKSÅ: “Lev ett liv i värdighet och grace”

Lösningen heter "grov planering"
I dagens hektiska samhälle kan det tyckas svårt att få till spontana aktiviteter och träffar eftersom många har ett späckat schema. Maloc menar att ”grov-planering” kan vara lösningen på hur spontaniteten skulle kunna öka och aktiviteter ändå skulle kunna vara praktiskt genomförbara. Genom att exempelvis planera att mötas för att träna, men inte bestämma exakt tidpunkt och aktivitet långt i förväg, så kan känslan av att vara låst minska och tillfredsställelsen öka.

 

LÄS OCKSÅ; "Att tom-glo borde stå på allas bucket list”

Det behöver inte vara så svårt
Självfallet är det inte enkelt att bryta mönster men även små förändringar kan ge märkbara resultat. Att börja smått med att bjuda in till mer spontana aktiviteter kan räcka gott. Nästa gång andan faller på att ta en promenad, fråga en vän om denne vill hänga på. Eller när ni ses i affären en vanlig torsdag, bjud in till att laga en enkel gemensam vardagsmiddag, trots ostädat hus och överfull tvättkorg.

Testa att släppa lite på prestigen, våga improvisera och vara lite mer spontan. Det behöver inte vara krångligt eller komplicerat och kan ge en ny guldkant åt tillvaron.

Av Linda Fång
Gästskribent på Kurera, studerar till kost- och näringsrådgivare

Källa: Journal of Marketing Research och zmescience

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

 

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

 

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.