Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Blandade frukter och bär

Frukt och bär med extra antiinflammatorisk effekt

Några sorters bär och frukter är värda att uppmärksamma lite extra för sina antiinflammatoriska egenskaper. Här listar vi sex sjukdomsskyddande sorter – och skälen att äta mer av dessa.

Naturligt söta bär och frukter är perfekta val att äta till både frukost och dessert.  De är nämligen fulla av antiinflammatoriska ämnen, som har visat sig vara viktiga för att skydda kroppen mot såväl hjärtsjukdomar, diabetes, vissa cancerformer och tarmsjukdomar. Innehåll som antocyaniner, resveratrol och andra skyddande fykokemikalier samt fibrer och C-vitamin gör att det är väl värt att äta mer av blåbär och björnbär, vindruvor och äpplen. För att nämna några.

 

 LÄS OCKSÅ: Vet du skillnaden mellan adaptogener och antioxidanter?

6 antiinflammatoriska hjältar att äta mer av!

Genom att äta cirka 3,5 till 5 dl av olika frukter och bär varje dag får du en antioxidant effekt. Ät gärna i säsong, som stenfrukter, hallon och jordgubbar på sommaren och äpplen på hösten .

  1. Bär, som blåbär och björnbär

    Är särskilt potenta vad gäller antioxidant och antiinflammatorisk effekt, och det gäller såväl jordgubbar som björnbär, tranbär och blåbär. Dessa innehåller både fibrer, C-vitamin och fytokemikalier, såsom antocyaniner och ellaginsyra, som är del av deras hälsobringande egenskaper. Studier har gjort kopplingar mellan ökad bärkonsumtion och lägre risk för diabetes, hjärtsjukdomar och Alzheimers.

  2. Äpplen

    Ett äpple om dagen brukar man ju säga…Och kanske är det dags att verkligen tro på det ordspråket. En studie av nästan 35 000 kvinnor visade att de som åt denna frukt – ihop med släktingen päron – hade en lägre risk för dödsfall i hjärtsjukdom. Äpplen innehåller såväl fibrer och C-vitamin som pektin och polyfenoler och har, främst i djurstudier, sammankopplats med antiinflammatoriska effekter och fler nyttiga mikrober i tarmen.

  3. Stenfrukter

    Detta är samlingsnamnet för persikor, körsbär, aprikoser och plommon. De innehåller allihop fibrer, C-vitamin, kalium och många olika fytokemikalier, beroende på vilken färg de har. Körsbär har exempelvis kopplats till både minskat genomsnittligt blodsocker och förbättrat kolesterol och blodtryck. Vissa studier tyder till och med på minskad smärta och ömhet efter träning och minskad risk för giktattacker av att äta körsbär. En orsak kan vara de höga nivåerna av fenolföreningar i körsbär, som har visat sig minska inflammation.

LÄS OCKSÅ: Anna Ottosson: “Här är maten som skyddar och stärker kroppen efter cancer”

  1. Vindruvor

    Är sprängfyllda med fibrer, vitaminer C och K och kraftfulla fytokemikalier, särskilt resveratrol som finns i röda druvor. Resultat från en studie av 3 300 medelålders kvinnor under sju års tid, visade att en måttlig konsumtion av vin kan kopplas till signifikant lägre nivåer av inflammation, jämfört med de kvinnor som drack inget eller mindre vin. Andra, nyare studier har dock ifrågasatt vissa av dessa fördelar. Och det är samtidigt viktigt att poängtera att det går att koppla även måttlig konsumtion av alkohol (inklusive vin)  till högre cancerrisk. Det bästa rådet är därför: om du redan gillar vin, drick det med måtta, men börja inte dricka för att uppnå de påstådda hälsofördelarna.

  2. Citrusfrukter

    Såväl apelsiner och citroner som grapefrukt och lime är alla rika på C-vitamin. Och de innehåller också kalium, fibrer, kalcium, B-vitaminer och antiinflammatoriska fytokemikalier som flavonoider och karotenoider. Även om det inte finns så mycket forskning på människor vad gäller citrus, så har näringsämnena i dem visat sig ha hjärtskyddande effekter, som förbättrat blodsocker, blodkolesterol och blodkärlsfunktion.

LÄS OCKSÅ: Bären som främjar god hälsa

  1. Granatäpplen

De små granatäpplefröna innehåller stora mängder C-vitamin, K-vitamin, kalium, fibrer och  fytokemikalier, som antocyanin och resveratrol. Dessa näringsämnen kan, enligt en granskning av forskning om granatäpplen från 2020, ligga bakom fruktens hälsofördelar, som att bidra till både blodtryck, blodsocker och kolesterol i schack.

Källa: Harvard Medical School

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

läkare håller i spruta

Debatt: Det bortglömda folket – vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

 

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

 

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

 

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.