Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

Frusenhet kan vara kroppens sätt att signalera att det finns obalanser i kroppen, men även att det finns sjukdomar som gör att vi fryser mer än normalt. Här är en rad olika anledningar till att vi fryser.

1. Blodbrist
Anemi är brist på röda blodkroppar kan göra att du känner dig frusen. Då finns det inte tillräckligt med blodkroppar för att förse kroppen med en tillräcklig mängd syre. Symtom som yrsel, trötthet, andnöd och svaghet kan uppstå.

 

2. Hypotyreos
Underfunktion i sköldkörteln gör att den inte producerar tillräckligt med sköldkörtelhormoner. Ett av symtomen är just att man blir frusen. Men symtomen för hypotyreos är flera, och det är vanligt med trötthet, värk i leder, torr hy, viktuppgång, förstoppning och minnesproblem.

3. Raynauds fenomen
Raynauds gör att blodkärlen överreagerar mot kyla eller stress. Det innebär att blodkärlen drar ihop sig och stryper blodflödet till fingrar eller tår. Tillståndet kan pågå under några minuter och upp till någon timme. Fingrarna eller tårna blir då vita eller blå på grund av dålig cirkulation. När blodflödet återvänder kan det orsaka stickningar eller smärta i området.

4. Njursjukdom
Om njurarna belastas hårt och bygger upp avfall och slaggprodukter som njurarna inte orkar filtrera bort kan kroppstemperaturen sänkas. Högt blodtryck och diabetes kan orsaka njurproblem. Det finns även en koppling mellan blodbrist och njursjukdom, vilket i sin tur kan orsaka frusenhet. Men om njurproblem beahandlas lindras oftast frusenheten.

LÄS OCKSÅ: Bättre blodcirkulation med Ginkgo Biloba

5. Diabetes typ 2
Personer med diabetes typ 2, har ibland anemi och problem med njurar och cirkulation. Allt detta kan leda till frusenhet. Diabetes kan även skada nerver vilket också kan göra dig frusen. Försökt se till att ha dina blodsockernivåerna under kontroll.

 

6. Perifer artärsjukdom
Perifer artärsjukdom är när förträngningar i artärerna som orsakar försämrad cirkulation i exempelvis ett ben eller en arm. Det gör att armen eller benet inte får tillräckligt med blod. Resultatet blir att armen eller benet är kallare än det andra och du kan även uppleva smärta och svaghet.

7. Ätstörningar
Anorexi är en ätstörning som orsaker att förändrat ätbeteende och förhållningssätt till mat. Strikt begränsat kaloriintag leder till minskat kroppsfett, och den bristen på gör att man får svårare att hålla värmen och får lättare kalla händer och fötter.

8. Influensa
Influensa orsakas av ett virus som påverkar hela kroppen. Vid influensa är det vanligt med feber, som är kroppens sätt att försöka besegra viruset. Frusenhet och frossa är vanligt vid feber.

LÄS OCKSÅ: Ja tack till mer energi och lust i vardagen

9. Brist på vitamin B12
Brist på B12 kan ge blodbrist och då fryser man. Vitamin B12 finns främst i animaliska livsmedel som ägg, fisk, kött och kyckling. Även om du får i dig tillräckligt med vitamin B12 via kosten kan du ändå ha brist på vitaminet om du har svårigheter att ta upp det via mag-tarmkanalen.

 

10. Järnbrist
Om du inte får i dig tillräckligt med näring kan du utveckla blodbristanemi vilket leder till frusenhet. Järnbrist kan orsakas av dålig kost, blodförlust, för hård träning, rikliga menstruationer eller brister i kroppens förmåga att ta upp järn. Järn finns framför allt i rött kött, men även fisk och kyckling samt bönor och gröna bladgrönsaker.

11. Läkemedelsbiverkningar
Vissa läkemedel kan ge biverkningar som frusenhet. Ett exempel är betablockerare som blockerar effekten av stresshormonerna adrenalin och noradrenalin. Det gör att hjärtat jobbar långsammare och effektivare vilket i sin tur sänker blodtrycket och gör att risken för hjärtinfarkt och stroke minskar.

12. Alkohol
Att dricka alkohol förändrar blodcirkulationen och gör att du känner dig varmare genom att mer blod släpps ut till ytliga blodkärl. När blod transporteras till mer ytliga kärl minskar blodflödet till bålen och kroppstemperaturen minskar. Alkohol hämmar också delar i hjärnan som har hand om regleringen av kroppstemperaturen vilket kan göra att du känner dig varmare än vad du egentligen är och att du faktiskt riskerar att förfrysa dig.

Av Inger Palm

Källa: WebMD


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

 

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta.