Fyll på med näringsämnen från nässlan

Superfoods behöver inte komma långt bortifrån, tvärtom. Många gånger finns de runt knuten – vanliga brännässlor är nyttigheter av rang och växer vilt i vår närmiljö.

Nässlor ska plockas medan de är späda, då innehåller de som allra mest näring. Nässlan är en mångsidig och näringsrik växt som kan användas till mycket, till exempel den klassiska soppan men även i gröna smoothies och som te.

En näringskälla
Nässlor innehåller bland annat vitamin A, C och de flesta viktiga mineraler. Nässla innehåller mycket järn, vilket är särskilt bra för kvinnor i fertil ålder.

 

LÄS OCKSÅ: Raw pasta med nässelpesto

Basar kroppen
Kureras näringsexpert Zarah Öberg menar att nässla är bra för att basa kroppen, då nässlan är alkalisk. Nässlor blockerar också bildning av hormonet DHT (dihydrotestosteron) som kommer från mannens testosteron och kan orsaka skallighet, något nässlor alltså kan bidra till att motverka.

LÄS OCKSÅ: 19 vilda och ätbara växter du ska plocka nu

Kureras näringsexpert Zarah Öberg närbild

Zarah Öberg.

Inflammationshämmande
Nässlan kan även motverka tarmsjukdomar, enligt Zarah Öberg och hon tipsar den som har tendens till tarmproblem att strö torkad nässla över gröten eller filen, göra soppa på bladen eller att dricka som te. Nässla är dessutom vätskedrivanda och bra vid urinvägsbesvär.
Zarah rekommenderar att man förväller och fryser in eller torkar bladen för att få tillgång till nässlor året om. Nässelpulver och nässelte finns annars att köpa på de flesta hälsokostbutiker.

LÄS OCKSÅ: Recept på god och nyttig nässelglass

Byt ut spenaten
Nässla kan användas som grund i maträtter, byt till exempel ut spenat eller andra gröna grönsaker i varma rätter mot nässlor tipsar Zara som även gärna har nässla i fotbadet.

Gör din egen växtgödning
Nässlan skyddar mot skadeinsekter och är med sin höga näringshalt ett ypperligt naturligt gödsel enligt Zara som här delar med sig av sitt recept på växtgödning:
Lägg nässlor i en stor hink eller skål, fyll på med vatten så att bladen täcks helt. Låt blandningen stå i rumstemperatur ett par dagar och späd sedan med lika mycket vatten till. Ta en del nässelvatten och fem delar vatten för att använda som gödselmedel. Det mineralrika nässelvattnet fungerar som gödning, på samma sätt som många växttillskott för växter.

Av redaktionen

Källa: Kurera

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

pizza

Pizza med sötpotatis och chèvre

Recept

Pizza kan varieras i det oändliga, detta recept har topping med bland annat sötpotatis, rödlök och chèvre. Botten bakas på näringsrikt dinkelmjöl och durumvete, kan bytas ut mot glutenfritt recept för den som önskar det.

mage skylt med ehec

Nationell spridning av ehec utreds

Kost

Sedan början av juli har antalet fall av ehec-infektion ökat i Sverige. Analyser visar att majoriteten är av samma typ och fall har rapporterats in från flera håll i landet. Myndigheter arbetar nu för att spåra källan.

Berith sitter i soffan med hundarna och stickar

Fri från värk och inte längre begränsad av artrosen

Värk

Berith Larsson har haft problem med artros i höfter och händer i flera år. Av en slump fick hon höra talas om grönläppad mussla – och bara efter en månad kände hon förbättringen.  – Jag har verkligen fått tillbaka mitt gamla aktiva liv. Kanske börjar jag dansa igen, säger hon.

Karl Dyall: Ryggskadan blev ett mentalt trauma

Intervju

Karl Dyall har alltid dansat, hans kropp är hans arbetsredskap. När ryggen inte längre fungerade som vanligt och smärtan tog över så tog det på psyket. Många år efter sitt första diskbråck opererade han ryggen och sedan ett år tillbaka är han helt smärtfri.

Snygga ben – slipp celluliter och brustna blodkärl

Hud

Våra ben är ett känsligt område, problem som celluliter och åderbråck ses ofta som skönhetsfel. Vanligtvis är de tecken på nedsatt cirkulation men det finns hjäp att få. Johanna Bjurström hudterapeut och homeopat tipsar om åtgärder från både in och utsidan.