Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fyra enkla hemmaövningar för dig med artros

Artros

En halv miljon svenskar har inflammation i lederna och var fjärde svensk över 45 år lider av ledvärk som begränsar dem i vardagen. Artros är idag vår vanligaste kroniska sjukdom. Artros är ovanligt före 40 år, även om det förekommer. Vanliga siffror är att vid 50 år så har 50 procent någon typ av symtom och vid 60 år har 60 procent symtom och så vidare. Fysisk aktivitet är gynnsamt för personer med ledbesvär. All rörelse är bra för leden, fast man ska aldrig träna med smärta. Men bara en enkel liten rörelse gör att ledvätskan rör sig

Nu när alla över 70 år uppmanas stanna hemma för att undvika att bli smittade av coronaviruset kan det bli knepigare att hålla igång fysiskt. Många över 70 har problem med värk i lederna och är beroende av rörelse för att må bra. Här kommer fyra lätta men effektiva övningar för dig med artros.

Ungefär en miljon svenskar har artros. Ju äldre man blir desto fler får diagnosen. Varje år görs 30 000 knä- och höftoperationer som en följd av artros och 15 000 går i artrosskola. Väntetiderna till operation och artrosskola förväntas bli längre nu när fokus ligger på de som insjuknat i covid-19.

Emelie Blennow, som är fysioterapeut på Joint Academy menar att det blir ännu viktigare att aktivera sig även om det blir en begränsning på grund av att man måste göra rörelserna hemma.

 

– Det kommer bli otroligt viktigt för de med artros att aktivera sig hemifrån den kommande tiden. När din vanliga behandling kanske, oavsett om det är en operation man tränar inför eller artrosskola, skjuts på framtiden är det lätt att bli stillasittande. Det är det sämsta som kan hända för de med artros, som behöver kontinuerlig behandling och hög följsamhet, säger Emelie Blennow.

TITTA OCH LÄS OCKSÅ: Artros: Hur vet du om värken är artros?

Avlastar vården
Det finns digitala behandlingsprogram som kan öka följsamhet och rörlighet. En ny kliniskt långtidsstudie visade att digital behandling av artros halverade patienternas smärta och ökade den fysiska funktionen med 43 procent. Att erbjuda digital behandling är dessutom ett bra sätt att avlasta vården. Ett exempel är Joint Acadamy som behandlar artros digitalt.

Här kommer fyra artrosövningar du kan göra hemifrån:

1: Benspark. För dig med knäartros. Sätt dig rakt på en stol med ryggstöd. Knäna ska vara böjda i ungefär 90 grader när du har fötterna i golvet. Lyft ena benet och sträck knäet så mycket du kan. Sänk tillbaka benet i utgångsläget Upprepa övningen 15 gånger. Gör sedan samma övning med det andra benet.

 

2: Stående benböj. För dig med knäartros. Ställ dig rakt och pacera en stol med ryggstöd framför dig. Lägg handen på ryggstödet för bra balans. Lyft benet och böj det bakåt till 90 grader innan du långsamt sänker det till utgångsläge. Rör låret så lite som möjligt. Upprepa övningen 15 gånger. Gör om övningen med det andra benet

3: Enbensstående. För dig med höft- och knäartros. Ställ dig rakt och lägg handen på en stol, ett bord eller mot en vägg för stöd och balans. Höfterna ska vara raka när du lyfter benet. Lyft knäet uppåt så långt du kan. Håll kvar i tio sekunder innan du långsam sänker det till utgångsläget. Handen lägger du ingen vikt på, den används endast för balans. Fördela vikten jämnt över foten och undvik att luta dig åt något håll. Upprepa tre gånger per ben.

 

4: Fågelhunden. För dig med höftartros. Ställ dig på alla fyra och placera händerna rakt under axlar och knän. Ryggen ska vara rak. Sträck benet rakt ut bakom dig så långt du kan. Aktivera bålen genom att dra in naveln mot ryggraden. För tillbaka benet i utgångsläget. Ju bredare du placerar händer och knän, desto bättre balans får du. Upprepa övningen 15 gånger. Gör samma övning med det andra benet.

Av Inger Palm

Källa: Behandla artros via mobilen

Studie: Improving osteoarthritis care by digital means - Effects of a digital self-management program after 24- or 48-weeks of treatment


Artros

En halv miljon svenskar har inflammation i lederna och var fjärde svensk över 45 år lider av ledvärk som begränsar dem i vardagen. Artros är idag vår vanligaste kroniska sjukdom. Artros är ovanligt före 40 år, även om det förekommer. Vanliga siffror är att vid 50 år så har 50 procent någon typ av symtom och vid 60 år har 60 procent symtom och så vidare. Fysisk aktivitet är gynnsamt för personer med ledbesvär. All rörelse är bra för leden, fast man ska aldrig träna med smärta. Men bara en enkel liten rörelse gör att ledvätskan rör sig

Det här är Joint Academy

Joint Academy är en evidensbaserad behandling för artros enligt Socialstyrelsens riktlinjer. Den kopplar ihop fysioterapeuter med patienter för behandling online som är anpassad för varje individ. Patienterna får dagliga övningar som stärker musklerna kring de utsatta lederna, öka rörligheten och minskar smärtan. Vid behov får patienterna även hjälp att gå ner i vikt. En fysioterapeut stöttar patienten genom behandlingen.
 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

 

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?