Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fyra enkla hemmaövningar för dig med artros

Artros

En halv miljon svenskar har inflammation i lederna och var fjärde svensk över 45 år lider av ledvärk som begränsar dem i vardagen. Artros är idag vår vanligaste kroniska sjukdom. Artros är ovanligt före 40 år, även om det förekommer. Vanliga siffror är att vid 50 år så har 50 procent någon typ av symtom och vid 60 år har 60 procent symtom och så vidare. Fysisk aktivitet är gynnsamt för personer med ledbesvär. All rörelse är bra för leden, fast man ska aldrig träna med smärta. Men bara en enkel liten rörelse gör att ledvätskan rör sig

Nu när alla över 70 år uppmanas stanna hemma för att undvika att bli smittade av coronaviruset kan det bli knepigare att hålla igång fysiskt. Många över 70 har problem med värk i lederna och är beroende av rörelse för att må bra. Här kommer fyra lätta men effektiva övningar för dig med artros.

Ungefär en miljon svenskar har artros. Ju äldre man blir desto fler får diagnosen. Varje år görs 30 000 knä- och höftoperationer som en följd av artros och 15 000 går i artrosskola. Väntetiderna till operation och artrosskola förväntas bli längre nu när fokus ligger på de som insjuknat i covid-19.

Emelie Blennow, som är fysioterapeut på Joint Academy menar att det blir ännu viktigare att aktivera sig även om det blir en begränsning på grund av att man måste göra rörelserna hemma.

 

– Det kommer bli otroligt viktigt för de med artros att aktivera sig hemifrån den kommande tiden. När din vanliga behandling kanske, oavsett om det är en operation man tränar inför eller artrosskola, skjuts på framtiden är det lätt att bli stillasittande. Det är det sämsta som kan hända för de med artros, som behöver kontinuerlig behandling och hög följsamhet, säger Emelie Blennow.

TITTA OCH LÄS OCKSÅ: Artros: Hur vet du om värken är artros?

Avlastar vården
Det finns digitala behandlingsprogram som kan öka följsamhet och rörlighet. En ny kliniskt långtidsstudie visade att digital behandling av artros halverade patienternas smärta och ökade den fysiska funktionen med 43 procent. Att erbjuda digital behandling är dessutom ett bra sätt att avlasta vården. Ett exempel är Joint Acadamy som behandlar artros digitalt.

Här kommer fyra artrosövningar du kan göra hemifrån:

1: Benspark. För dig med knäartros. Sätt dig rakt på en stol med ryggstöd. Knäna ska vara böjda i ungefär 90 grader när du har fötterna i golvet. Lyft ena benet och sträck knäet så mycket du kan. Sänk tillbaka benet i utgångsläget Upprepa övningen 15 gånger. Gör sedan samma övning med det andra benet.

 

2: Stående benböj. För dig med knäartros. Ställ dig rakt och pacera en stol med ryggstöd framför dig. Lägg handen på ryggstödet för bra balans. Lyft benet och böj det bakåt till 90 grader innan du långsamt sänker det till utgångsläge. Rör låret så lite som möjligt. Upprepa övningen 15 gånger. Gör om övningen med det andra benet

3: Enbensstående. För dig med höft- och knäartros. Ställ dig rakt och lägg handen på en stol, ett bord eller mot en vägg för stöd och balans. Höfterna ska vara raka när du lyfter benet. Lyft knäet uppåt så långt du kan. Håll kvar i tio sekunder innan du långsam sänker det till utgångsläget. Handen lägger du ingen vikt på, den används endast för balans. Fördela vikten jämnt över foten och undvik att luta dig åt något håll. Upprepa tre gånger per ben.

 

4: Fågelhunden. För dig med höftartros. Ställ dig på alla fyra och placera händerna rakt under axlar och knän. Ryggen ska vara rak. Sträck benet rakt ut bakom dig så långt du kan. Aktivera bålen genom att dra in naveln mot ryggraden. För tillbaka benet i utgångsläget. Ju bredare du placerar händer och knän, desto bättre balans får du. Upprepa övningen 15 gånger. Gör samma övning med det andra benet.

Av Inger Palm

Källa: Behandla artros via mobilen

Studie: Improving osteoarthritis care by digital means - Effects of a digital self-management program after 24- or 48-weeks of treatment


Artros

En halv miljon svenskar har inflammation i lederna och var fjärde svensk över 45 år lider av ledvärk som begränsar dem i vardagen. Artros är idag vår vanligaste kroniska sjukdom. Artros är ovanligt före 40 år, även om det förekommer. Vanliga siffror är att vid 50 år så har 50 procent någon typ av symtom och vid 60 år har 60 procent symtom och så vidare. Fysisk aktivitet är gynnsamt för personer med ledbesvär. All rörelse är bra för leden, fast man ska aldrig träna med smärta. Men bara en enkel liten rörelse gör att ledvätskan rör sig

Det här är Joint Academy

Joint Academy är en evidensbaserad behandling för artros enligt Socialstyrelsens riktlinjer. Den kopplar ihop fysioterapeuter med patienter för behandling online som är anpassad för varje individ. Patienterna får dagliga övningar som stärker musklerna kring de utsatta lederna, öka rörligheten och minskar smärtan. Vid behov får patienterna även hjälp att gå ner i vikt. En fysioterapeut stöttar patienten genom behandlingen.
 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

 

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.