Fyra tillfällen då Q10 hjälper | Kurera.se

Fyra tillfällen då Q10 hjälper

Fakta

Q10 är ett så kallat coenzym som bildas naturligt i kroppen. Det är nödvändigt för kroppens celler för att bilda energi och finns normalt i stora koncentrationer i hjärtmuskeln.

Kroppens förmåga att själv bilda Q10 minskar med åren och i förbindelse med sjukdom, och patienter med svåra hjärtskador har nästan alltid ett markant mindre förråd av Q10.

Psst...
Tränar du mycket kan du behöva extra Q10. Vid intensiv träning förbrukas nämligen stora mängder Q10 i musklerna.
Brist på Q10 kan orsaka muskelsvaghet och såväl fysisk som psykisk utmattning.

Tips!
Behandlas du eller någon du känner med statiner mot högt blodtryck? Då finns ytterligare skäl till att ta Q10-tillskott. Vetenskapliga studier har nämligen visat att statiner inte bara minskar kolesterolnivåerna utan även upptaget av Q10. Att de vanligaste biverkningarna av statinbehandling är just trötthet och muskelsvaghet tros vara direkt kopplar till de sänkta Q10-nivårena.

Coenzym Q10 är nödvändigt för energiproduktionen och behövs även för immunförsvaret. Det kan också ge, bland annat, extra ork och lindra värk.
Men studier visar att Q10 även är positivt även vid andra tillstånd, som till exempel fibromyalgi, migrän och hjärt- och kärlsjukdomar. 

Här får du veta mer.

Q10 behövs i alla levande celler. Det är centralt för cellernas energiproduktion och behövs både för immunförsvaret och vid muskelarbete.
Q10 är också en kraftig antioxidant som krävs för att kroppen ska hålla stånd mot belastning utifrån orsakat av stress eller sjukdomar.

 

Minskar med åren
Vi får i oss små mängder Q10 via maten men den största delen tillverkas i vår egen kropp. Den kroppsegna produktionen minskar successivt från 20-årsåldern.
Det har ännu inte gjorts studier på om, och i så fall från vilken ålder, det kan behövas tillskott av ämnet.

4 tillfällen då Q10 gör nytta:

 

När du behöver ork och energi
Q10 styr vår energiproduktion i cellernas kraftverk som kallas mitokondrierna. Det produceras naturligt i kroppen, men ju äldre vi blir desto mindre Q10 producerar vi. Minskningen av Q10 börjar redan vid 20-års ålder och i 40-årsåldern är bristen så pass stor att vi kan börja känna oss trötta och inte tåla stress lika bra.
Q10 förbrukas även vid hård träning och om man äter statiner mot högt kolesterol. Q10 finns i varje cell i kroppen men är koncentrerat i de organ som kräver mest energi – hjärta, lever, muskler och njurar.

► Läs också: Håll energin uppe – med Q10

Vid fibromyalgi
På Sevillauniversitetet i Spanien har man kommit fram till att en daglig dos med 300 mg Q10 hjälper personer med fibromyalgi, som kännetecknas av kronisk smärta och stelhet i muskler. Studien visade att Q10 är något patienter med fibromyalgi ofta har brist på och att ett tillskott gav kliniska förbättringar, bland annat en stor minskning av smärta och trötthet.

► Läs också: Studie visar att Q10 kan hjälpa vid fibromyalgi

Vid migrän
Flera studier visar att Q10 kan hjälpa mot migrän, anledningen sägs vara att den sprängande huvudvärken orsakas av en energibrist i hjärnans celler. Studien gjordes vid Jefferson University i Pennsylvania där 32 migränpatienter med ungefär åtta kraftiga anfall i månaden ingick. Under tre månader fick de 150 gram Q10 om dagen och deras anfall minskade till under tre.
Ett större försök gjordes i Schweiz på 42 deltagare med fyra, fem anfall i månaden. Hälften fick 300 gram Q10 om dagen och den andra hälften placebo. Efter tre månader var antalet migränanfall halverade hos 48 procent av dem som fick Q10.

 

Läs också: Migränen försvann med magnesium

Vid hjärt- och kärlsjukdomar
En studie gjort av forskare från Linköpings Universitet och Karolinska Universitetssjukhuset visar att ett tillskott av Q10 i kombination med selen minskar risken att dö av hjärt-och kärlsjukdomar med 50 procent. Studien utfördes på 443 äldre personer i en svensk landsbygdskommun och visade på en lägre dödlighet i hjärt- och kärlsjukdomar hos dem med ett dagligt intag av Q10 och selen.

► Läs också: Selen och Q10 utmanar konventionell hjärtmedicin

Av Jenny Thorell

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Q10 är ett så kallat coenzym som bildas naturligt i kroppen. Det är nödvändigt för kroppens celler för att bilda energi och finns normalt i stora koncentrationer i hjärtmuskeln.

Kroppens förmåga att själv bilda Q10 minskar med åren och i förbindelse med sjukdom, och patienter med svåra hjärtskador har nästan alltid ett markant mindre förråd av Q10.

Psst...
Tränar du mycket kan du behöva extra Q10. Vid intensiv träning förbrukas nämligen stora mängder Q10 i musklerna.
Brist på Q10 kan orsaka muskelsvaghet och såväl fysisk som psykisk utmattning.

Tips!
Behandlas du eller någon du känner med statiner mot högt blodtryck? Då finns ytterligare skäl till att ta Q10-tillskott. Vetenskapliga studier har nämligen visat att statiner inte bara minskar kolesterolnivåerna utan även upptaget av Q10. Att de vanligaste biverkningarna av statinbehandling är just trötthet och muskelsvaghet tros vara direkt kopplar till de sänkta Q10-nivårena.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

 

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

 

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

 

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.