Liten lista över tillsatsvärstingar! Är din favorit med?

Att det är tillsatser i mat kommer troligen inte som en nyhet för så många.
Men har du koll på om dina favoriter tillhör värstingarna?
Här listar vi fyra luringar.

Vissa saker i matbutiken har vi superkoll på och vissa köper vi av ren slentrian. Visst?
Hur ofta vänder du på förpackningen och lusläser innehållet? Ibland är produkter precis det de utger sig för att vara och ibland blir vi grundlurade.

► Läs också: Ny studie: Tillsatser i mat kopplas till fetma och tarmsjukdom

En del harmlösa, andra inte
Bakom vissa tillsatser (E-ämnen) gömmer det sig harmlösa och naturliga ämnen, andra är inte alls lika trevliga eller naturliga. Ja, det är en djungel helt enkelt och vi klandrar ingen. Däremot guidar vi dig gärna till några riktiga luringar.

 

► Läs också: Allt fler väljer bort konstgjord mat

Här är 4 tillsatsvärstingar:

 

1. Fläskytterfilé
Ytterfilé, det låter ju onekligen lyxigt. Men visste du att som styckdetalj så är det ny påhittade fenomenet ytterfilé egentligen benfri kotlett . Köttinnehållet i ytterfilé är dessutom endast 88 procent eftersom den innehåller en hel del tillsatser. Blir du lika hungrig när du läser innehållsförteckningen? Du kan se efter här.
Innehållsdeklaration fläskytterfilé: Kotlett av gris 88 procent, vatten, salt, druvsocker, naturlig arom, stabiliseringsmedel E451.
Nej, satsa på en tillsatsfri kotlett istället om du vill äta fläskkött.

► Läs också: Ta hjälp av Köttguiden när du handlar kött – ska hjälpa till att rädda hälsa och miljö

2. Smaksatt kvarg
Kvarg, det är ju nyttigt! Eller är det verkligen det? Ren kvarg är mycket riktigt ett proteinrikt livsmedel, utmärkt att äta efter träning eller som mellanmål. Men helt ärligt, hur många väljer den i mejerihyllan? (Ja okej, undertecknads kollega Malin som blandar ut den med hallon är ett exempel). Men alla de som hellre vänder blicken mot den smaksatta kvargen får istället en kraftigt sötad produkt, antingen full av socker eller sötningsmedel.
Väljer du till exempel mild kvarg med vaniljsmak får du en produkt som har ett proteininnehåll på runt 9,2 gram per 100 gram. På köpet får du ett kolhydratinnehåll på 12 gram per hundra gram där sockerarter står för samtliga 12 procent. Vill man roa sig med jämförelser kan det vara intressant att veta att Coca-Cola innehåller 10,6 gram socker per 100 milliliter.
Usch, vad onyttigt tänker du och väljer den som det står ”utan tillsatt socker” på istället.
Kvarg utan tillsatt socker innehåller ofta sötningsmedlet aspartam (som varit och är mycket omdiskuterat) och för säkerhets skull ytterligare ett kemiskt sötningsmedel: ascesulfam K.
Utöver sötningsmedel innehåller kvarg dessutom ofta tillsatser som modifierad majsstärkelse, citronsyra och pektin.

► Läs också: Därför ska du handla svensk mjölk – och så vet du att den är svensk

3. Guacamole dipp
Mmm, guacamole, perfekt till fredagsmyset! Funderar du på att köpa en burk färdigblandad guacamole? Tänk igen! Innehållet i denna härligt, gröna, färdigblandade guacamole är minst sagt tveksamt. I innehållsförteckningen kan man läsa att den innehåller blott 1,5 procent avokado. Resterande delar av innehållet är lite naturliga råvaror samt en hel del tillsatser. Eller vad sägs om: modifierad stärkelse (tapioka), socker, surhetsreglerande medel (E270, E338, E575, E330), aromer (bland annat avokado), jästextrakt, maltodextrin, förtjockningsmedel (E415), emulgeringsmedel (E450a, E471), färgämnen (E141, E100). Mums!

Läs också: Tillsatserna som gör dig sjuk

4. Vispgrädde 36 procent
Grädde är ju gott! Men det vore ju bra om den kunde ha lite lägre fetthalt och kanske längre hållbarhet. Eller? Den nya vispgrädden med 36 procents fetthalt i stället för 40 procent har blivit väldigt populär de senaste åren. Men visste du att den sänkta fetthalten kommer med ett pris? Priset stavas förstås: tillsatser.
För att gräddprodukten ska fortsätta vara stabil när fettet tas bort behöver den nämligen ersättas med någonting. I det här fallet karragenan, även kallat E 407. Det finns djurförsök som tyder på att karragenan kan vara cancerframkallande men vidare studier pågår. Planera dina inköp och välj hellre vanlig vispgrädde så slipper du tillsatser.

► Läs också: Läkare: Dåliga kostval orsak till en tredjedel av all cancer

Av Therese Hagberg

Källor:
Nybergs deliArlaLindahlsSanta mariaGPArla och Äkta vara

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.