Cyklist kvinna

Fysisk aktivitet stimulerar immunförsvaret

Överallt där det finns människor finns det gott om bakterier och virussjukdomar som sprids. Vad kan vi göra för att skydda oss mot dessa rackare? Att röra på sig är en effektiv metod.  Kureras PT Carolin Helt berättar mer.

Vi människor har ett i grunden bra skydd mot mikroorganismer som virus, bakterier, svampar och parasiter. Detta skydd sköts av vårt immunsystem, eller immunförsvar, som vi oftast kallar det. För att immunförsvaret ska reagera krävs ett samarbete mellan olika vävnader, celler och signalsubstanser. Immunförsvaret består av två olika delar – det medfödda och det förvärvade. Det medfödda består av huden, slemhinnorna, kemiska barriärer i form av enzymer i saliven och våra vita blodkroppar vilka spelar en mycket viktig roll i kroppens immunförsvar mot bland annat virussjukdomar. Mördarceller och makrofager är två typer av vita blodkroppar som agerar på egen hand och känner igen främmande ämnen, de behöver inga speciella receptorer eller antikroppar som hjälper dem.

Vi kan både hjälpa och stjälpa
I det förvärvade immunförsvaret ingår två andra typer av vita blodkroppar – T-celler och B-celler. Båda celltyperna har sitt ursprung i benmärgen. B-cellerna utvecklas färdigt och frisätts till blodbanan. T-celler utvecklas full ut i thymuskörteln. Immunförsvaret består också av en rad olika signalsubstanser som har till uppgift att aktivera immunceller, förmedla information mellan celler och är med och reglerar immunförsvaret som helhet.
Vi kan på olika sätt hjälpa immunförsvaret att fungera optimalt genom det sätt vi vårdar våra kroppar. Vårt sätt att leva kan både hjälpa och stjälpa det försvar vi blivit försedda med.

 

Minskad mottaglighet för infektioner
Fysisk aktivitet stimulerar immunförsvaret. Vår kropp är gjord för att användas och träning har en rad olika goda effekter på vår hälsa som till exempel minskad risk för sjukdomar som diabetes typ 2, hjärt- och kärlsjukdomar och benskörhet. Dessutom stärks vårt immunförsvar vid måttlig motion. Olika studier visar att både det medfödda och det förvärvade skyddet stärks. Antalet vita blodkroppar ökar och produktionen av T och B-cellerna ökar. En otränad person som börjar träna regelbundet förstärker successivt sitt immunförsvar och minskar därigenom sin mottaglighet för infektioner. Vid mer högintensiv träning som medel- och långdistanslöpning, längdskidåkning och rodd som pågår mer än en timme stimuleras immunförsvaret till att börja med kraftigt då behovet av syre i musklerna ökar. Efter passet försvagas immunförsvaret tillfälligt.

Bättre sömn
När kroppen sedan återhämtar sig under vila återgår de vita blodcellerna till normal nivå och på sikt ökar nivåerna av dessa celler. Långvarig högintensiv träning kan leda till en kronisk sänkning av immunförsvaret. ”Lagom” är bäst även när det gäller träning alltså. Träning stimulerar också produktionen av endorfiner, kroppens eget morfin, som kan ge riktiga lyckorus. Genom träning får man även en bättre kontroll av stresshormonet adrenalin och kvalitén på vår sömn blir bättre.

Kortvarig vs långvarig stress
Att stress påverkar vårt välmående finns det många bevis för. Vad gör stress för vårt immunförsvar? Immunförsvaret, hormon-systemet och nervsystemet samspelar med varandra. Kommu- nikationen mellan hjärnan och immunförsvaret kan förklara varför psykisk påfrestning starkt påverkar vårt immunförsvar. Kommunikationen går åt två håll – hjärnan signalerar till immunförsvaret och immunförsvaret signalerar till hjärnan med hjälp av olika hormoner.
Vid kortvarig akut stress utsöndras noradrenalin som tillfälligt aktiverar de vita blod- kropparna. När vi är mitt uppe i ett stressigt projekt, det kan vara inför en tenta, uppkörning för körkort, att hoppa fallskärm eller åka ”Höjdskräcken” på Liseberg, aktiveras de vita blodkropparna och mördarcellernas funktion ökar. Långvarig stress har motsatt effekt. Mördarcellerna och makrofagerna minskar i antal och deras funktioner försämras. Långvarig stress påverkar även våra slemhinnor som då utgör ett sämre skydd mot förkylningar och influensa.

Viktigaste återhämtningen sker under sömnen
Sömnen är oerhört viktig för kroppens återhämtning. En tredjedel av Sveriges befolkning har eller har haft sömnproblem. Det finns en klar koppling mellan dessa problem och stress. Behovet av sömn är individuellt, men de flesta av oss behöver mellan sju och åtta timmars sömn per natt. Det är inte bara antalet timmar som är avgörande utan kvalitén på den sömn vi får. Det är under djupsömnen som den viktigaste återhämtningen sker. Brist på sömn rubbar den viktiga hormonbalansen och immunförsvaret försämras.

Maximera ditt immunförsvar
Många av oss föredrar ekologiskt framställda produkter och livsmedel som producerats ekologiskt. I ett ekologiskt jordbruk tillämpas växelbruk för att hindra jorden från utarmning och för att slippa användning av konstgödsel. Ser du på din kropp på samma sätt? Växelbrukar du kroppen? Att lära sig växla mellan arbete och fritid, mellan fysisk aktivitet och vila, gör att kropp och själ får möjlighet att återhämta sig utan konstgödsel i form av värktabletter och andra kemiska substanser. Njut av härliga skogspromenader, stressa av med en god bok, var mån om din sömn, fyll på med god, näringsrik mat – maximera ditt immunförsvar!

Av Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshund

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny. 

Avokadohalvor med vegansk skagen

Mat

Fräscha avokadohalvor fyllda med veganskagen gjord på frisk havre fraiche, tångrom och dill. Passar perfekt till kokt potatis eller tillsammans med rågbröd - och som förrätt vid festligheter.

Snart kan EU förbjuda “vegoburgare”

Kost

I en tid då vi äter en allt grönare kost och allt färre animalier är fenomenet med vegokött en rejält växande marknad.  Produkterna ser ut som kött och heter saker som burgare, stek, biff och korv – men det bör de inte längre få göra. Det har Europaparlamentets jordbruksutskott nu beslutat och lagt fram ett förslag på lagändring. En liknande lagstiftning finns redan i Frankrike.

5 smarta knep för vackra händer

Hud

Dina händer har under många kalla månader nu varit särskilt utsatta. Det är inte konstigt att de nu känns extra torra och fnasiga. Det är det dags att ändra på nu, och ta hand om dem lite extra inför sommaren. Här är tipsen som kommer att göra dina händer snygga, lena och mjuka igen.

Eldsjälen som gjorde vego till sitt jobb

Intervju

Han brinner för grön kost, är definitivt urtypen för det man brukar kalla eldsjäl och har en genuin vilja att inspirera så många människor som möjligt – i förhoppningen om att på så sätt bidra till att förändra världen.  "Mina vapen för att lyckas är ruskigt god och enkel vegomat och ett stort leende", säger Mattias Kristiansson, chefredaktör och grundare av tidningen VEGO.