Cyklist kvinna

Fysisk aktivitet stimulerar immunförsvaret

Överallt där det finns människor finns det gott om bakterier och virussjukdomar som sprids. Vad kan vi göra för att skydda oss mot dessa rackare? Att röra på sig är en effektiv metod.  Kureras PT Carolin Helt berättar mer.

Vi människor har ett i grunden bra skydd mot mikroorganismer som virus, bakterier, svampar och parasiter. Detta skydd sköts av vårt immunsystem, eller immunförsvar, som vi oftast kallar det. För att immunförsvaret ska reagera krävs ett samarbete mellan olika vävnader, celler och signalsubstanser. Immunförsvaret består av två olika delar - det medfödda och det förvärvade. Det medfödda består av huden, slemhinnorna, kemiska barriärer i form av enzymer i saliven och våra vita blodkroppar vilka spelar en mycket viktig roll i kroppens immunförsvar mot bland annat virussjukdomar. Mördarceller och makrofager är två typer av vita blodkroppar som agerar på egen hand och känner igen främmande ämnen, de behöver inga speciella receptorer eller antikroppar som hjälper dem.

 

Vi kan både hjälpa och stjälpa
I det förvärvade immunförsvaret ingår två andra typer av vita blodkroppar - T-celler och B-celler. Båda celltyperna har sitt ursprung i benmärgen. B-cellerna utvecklas färdigt och frisätts till blodbanan. T-celler utvecklas full ut i thymuskörteln. Immunförsvaret består också av en rad olika signalsubstanser som har till uppgift att aktivera immunceller, förmedla information mellan celler och är med och reglerar immunförsvaret som helhet.
Vi kan på olika sätt hjälpa immunförsvaret att fungera optimalt genom det sätt vi vårdar våra kroppar. Vårt sätt att leva kan både hjälpa och stjälpa det försvar vi blivit försedda med.

Minskad mottaglighet för infektioner
Fysisk aktivitet stimulerar immunförsvaret. Vår kropp är gjord för att användas och träning har en rad olika goda effekter på vår hälsa som till exempel minskad risk för sjukdomar som diabetes typ 2, hjärt- och kärlsjukdomar och benskörhet. Dessutom stärks vårt immunförsvar vid måttlig motion. Olika studier visar att både det medfödda och det förvärvade skyddet stärks. Antalet vita blodkroppar ökar och produktionen av T och B-cellerna ökar. En otränad person som börjar träna regelbundet förstärker successivt sitt immunförsvar och minskar därigenom sin mottaglighet för infektioner. Vid mer högintensiv träning som medel- och långdistanslöpning, längdskidåkning och rodd som pågår mer än en timme stimuleras immunförsvaret till att börja med kraftigt då behovet av syre i musklerna ökar. Efter passet försvagas immunförsvaret tillfälligt.

Bättre sömn
När kroppen sedan återhämtar sig under vila återgår de vita blodcellerna till normal nivå och på sikt ökar nivåerna av dessa celler. Långvarig högintensiv träning kan leda till en kronisk sänkning av immunförsvaret. ”Lagom” är bäst även när det gäller träning alltså. Träning stimulerar också produktionen av endorfiner, kroppens eget morfin, som kan ge riktiga lyckorus. Genom träning får man även en bättre kontroll av stresshormonet adrenalin och kvalitén på vår sömn blir bättre.

Kortvarig vs långvarig stress
Att stress påverkar vårt välmående finns det många bevis för. Vad gör stress för vårt immunförsvar? Immunförsvaret, hormon-systemet och nervsystemet samspelar med varandra. Kommu- nikationen mellan hjärnan och immunförsvaret kan förklara varför psykisk påfrestning starkt påverkar vårt immunförsvar. Kommunikationen går åt två håll - hjärnan signalerar till immunförsvaret och immunförsvaret signalerar till hjärnan med hjälp av olika hormoner.
Vid kortvarig akut stress utsöndras noradrenalin som tillfälligt aktiverar de vita blod- kropparna. När vi är mitt uppe i ett stressigt projekt, det kan vara inför en tenta, uppkörning för körkort, att hoppa fallskärm eller åka ”Höjdskräcken” på Liseberg, aktiveras de vita blodkropparna och mördarcellernas funktion ökar. Långvarig stress har motsatt effekt. Mördarcellerna och makrofagerna minskar i antal och deras funktioner försämras. Långvarig stress påverkar även våra slemhinnor som då utgör ett sämre skydd mot förkylningar och influensa.

 

Viktigaste återhämtningen sker under sömnen
Sömnen är oerhört viktig för kroppens återhämtning. En tredjedel av Sveriges befolkning har eller har haft sömnproblem. Det finns en klar koppling mellan dessa problem och stress. Behovet av sömn är individuellt, men de flesta av oss behöver mellan sju och åtta timmars sömn per natt. Det är inte bara antalet timmar som är avgörande utan kvalitén på den sömn vi får. Det är under djupsömnen som den viktigaste återhämtningen sker. Brist på sömn rubbar den viktiga hormonbalansen och immunförsvaret försämras.

Maximera ditt immunförsvar
Många av oss föredrar ekologiskt framställda produkter och livsmedel som producerats ekologiskt. I ett ekologiskt jordbruk tillämpas växelbruk för att hindra jorden från utarmning och för att slippa användning av konstgödsel. Ser du på din kropp på samma sätt? Växelbrukar du kroppen? Att lära sig växla mellan arbete och fritid, mellan fysisk aktivitet och vila, gör att kropp och själ får möjlighet att återhämta sig utan konstgödsel i form av värktabletter och andra kemiska substanser. Njut av härliga skogspromenader, stressa av med en god bok, var mån om din sömn, fyll på med god, näringsrik mat - maximera ditt immunförsvar!

Av Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

 

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

 

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.