Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Cyklist kvinna

Fysisk aktivitet stimulerar immunförsvaret

Överallt där det finns människor finns det gott om bakterier och virussjukdomar som sprids. Vad kan vi göra för att skydda oss mot dessa rackare? Att röra på sig är en effektiv metod.  Kureras PT Carolin Helt berättar mer.

Vi människor har ett i grunden bra skydd mot mikroorganismer som virus, bakterier, svampar och parasiter. Detta skydd sköts av vårt immunsystem, eller immunförsvar, som vi oftast kallar det. För att immunförsvaret ska reagera krävs ett samarbete mellan olika vävnader, celler och signalsubstanser. Immunförsvaret består av två olika delar - det medfödda och det förvärvade. Det medfödda består av huden, slemhinnorna, kemiska barriärer i form av enzymer i saliven och våra vita blodkroppar vilka spelar en mycket viktig roll i kroppens immunförsvar mot bland annat virussjukdomar. Mördarceller och makrofager är två typer av vita blodkroppar som agerar på egen hand och känner igen främmande ämnen, de behöver inga speciella receptorer eller antikroppar som hjälper dem.

 

Vi kan både hjälpa och stjälpa
I det förvärvade immunförsvaret ingår två andra typer av vita blodkroppar - T-celler och B-celler. Båda celltyperna har sitt ursprung i benmärgen. B-cellerna utvecklas färdigt och frisätts till blodbanan. T-celler utvecklas full ut i thymuskörteln. Immunförsvaret består också av en rad olika signalsubstanser som har till uppgift att aktivera immunceller, förmedla information mellan celler och är med och reglerar immunförsvaret som helhet.
Vi kan på olika sätt hjälpa immunförsvaret att fungera optimalt genom det sätt vi vårdar våra kroppar. Vårt sätt att leva kan både hjälpa och stjälpa det försvar vi blivit försedda med.

Minskad mottaglighet för infektioner
Fysisk aktivitet stimulerar immunförsvaret. Vår kropp är gjord för att användas och träning har en rad olika goda effekter på vår hälsa som till exempel minskad risk för sjukdomar som diabetes typ 2, hjärt- och kärlsjukdomar och benskörhet. Dessutom stärks vårt immunförsvar vid måttlig motion. Olika studier visar att både det medfödda och det förvärvade skyddet stärks. Antalet vita blodkroppar ökar och produktionen av T och B-cellerna ökar. En otränad person som börjar träna regelbundet förstärker successivt sitt immunförsvar och minskar därigenom sin mottaglighet för infektioner. Vid mer högintensiv träning som medel- och långdistanslöpning, längdskidåkning och rodd som pågår mer än en timme stimuleras immunförsvaret till att börja med kraftigt då behovet av syre i musklerna ökar. Efter passet försvagas immunförsvaret tillfälligt.

Bättre sömn
När kroppen sedan återhämtar sig under vila återgår de vita blodcellerna till normal nivå och på sikt ökar nivåerna av dessa celler. Långvarig högintensiv träning kan leda till en kronisk sänkning av immunförsvaret. ”Lagom” är bäst även när det gäller träning alltså. Träning stimulerar också produktionen av endorfiner, kroppens eget morfin, som kan ge riktiga lyckorus. Genom träning får man även en bättre kontroll av stresshormonet adrenalin och kvalitén på vår sömn blir bättre.

Kortvarig vs långvarig stress
Att stress påverkar vårt välmående finns det många bevis för. Vad gör stress för vårt immunförsvar? Immunförsvaret, hormon-systemet och nervsystemet samspelar med varandra. Kommu- nikationen mellan hjärnan och immunförsvaret kan förklara varför psykisk påfrestning starkt påverkar vårt immunförsvar. Kommunikationen går åt två håll - hjärnan signalerar till immunförsvaret och immunförsvaret signalerar till hjärnan med hjälp av olika hormoner.
Vid kortvarig akut stress utsöndras noradrenalin som tillfälligt aktiverar de vita blod- kropparna. När vi är mitt uppe i ett stressigt projekt, det kan vara inför en tenta, uppkörning för körkort, att hoppa fallskärm eller åka ”Höjdskräcken” på Liseberg, aktiveras de vita blodkropparna och mördarcellernas funktion ökar. Långvarig stress har motsatt effekt. Mördarcellerna och makrofagerna minskar i antal och deras funktioner försämras. Långvarig stress påverkar även våra slemhinnor som då utgör ett sämre skydd mot förkylningar och influensa.

 

Viktigaste återhämtningen sker under sömnen
Sömnen är oerhört viktig för kroppens återhämtning. En tredjedel av Sveriges befolkning har eller har haft sömnproblem. Det finns en klar koppling mellan dessa problem och stress. Behovet av sömn är individuellt, men de flesta av oss behöver mellan sju och åtta timmars sömn per natt. Det är inte bara antalet timmar som är avgörande utan kvalitén på den sömn vi får. Det är under djupsömnen som den viktigaste återhämtningen sker. Brist på sömn rubbar den viktiga hormonbalansen och immunförsvaret försämras.

Maximera ditt immunförsvar
Många av oss föredrar ekologiskt framställda produkter och livsmedel som producerats ekologiskt. I ett ekologiskt jordbruk tillämpas växelbruk för att hindra jorden från utarmning och för att slippa användning av konstgödsel. Ser du på din kropp på samma sätt? Växelbrukar du kroppen? Att lära sig växla mellan arbete och fritid, mellan fysisk aktivitet och vila, gör att kropp och själ får möjlighet att återhämta sig utan konstgödsel i form av värktabletter och andra kemiska substanser. Njut av härliga skogspromenader, stressa av med en god bok, var mån om din sömn, fyll på med god, näringsrik mat - maximera ditt immunförsvar!

Av Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med värk i lederna

Artrosappen erbjuder hjälp mot smärta i lederna

Hälsa

Var fjärde svensk över 45 år har artros. Alla har inte ont, men för de som har värk som begränsar deras vardagen är det ett problem. Det är inte farligt att röra en led, även om det gör ont. Tvärtom så är lederna skapta för rörelse. Om du är osäker på vad du kan göra – prova gratisappen Joint Acadamy.

Därför ska du äta zink

Hälsa

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.

 

Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson

Du är inte galen – du har PMS!

Krönikan

Går folk provocerande långsamt framför dig på trottoaren? Är din partner ett komplett as? Andas din katt plötsligt för högt- eller, har du PMS? Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson som driver PMS-podden skriver i sin krönika om hur den trånga kvinnokostymen skaver extra mycket under PMS.

Händer formar ett hjärta

Lär dig tyda de fem kärleksspråken

Sex- och relationer

På Alla hjärtans dag imorgon kanske du vill visa din partner extra uppskattning. Men hur? Enligt en teori finns det fem olika kärleksspråk. Så medan du själv kanske känner dig älskad genom en fin gåva, kan din partner drömma om en omtänksam gest. Vilket språk talar ni?